Page 1 of 2

Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Mon 23 Jan 2012, 21:56
by seved
Ny på forumet, dags att presentera sig.

Ålder: 40+
Kompetens: Rätt oerfaren, kan skruva mer än köra
Kör: I Mattias Anderssons gokart-serie
Ambitioner: Ha roligt och att bli en bättre förare. Framtiden får utvisa om det blir att tävla.

Köpte denna bil i september och har hunnit testa den ett långpass på Sviestad och samtidigt ha ihjäl kopplingen :bang2: .
Tidigare ägaren har monterat båge, stolar, bälten och coil-overs.
Fix som jag gjort:
  • Ny koppling
    Lagat elfel. Blev stående utan ström på E4:an när jag köpt bilen
    Nya skivor och klossar bak
    Packboxar, vattenpump och kamrem bytt (inget short-nose problem :banana: )
    Installerat huvudströmbrytare
    Småfix: Nya tändkablar, ful-'Cold Air Intake'
Härnäst är att skaffa en eller två uppsättningar hjul. 6UL står högt på önskelistan dock tråkigt med leverans från MOT Motorsport i mitten på maj. Risk att missa Kinnekulle bankalas, har ej bestämt mig om fälgarna än.

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Mon 23 Jan 2012, 22:23
by Lejban
Välkommen! Alltid roligt med mer folk. Hoppas du kommer och tävlar med oss ;)

Här köper du 6UL billigt och snabbt: viewtopic.php?f=9&t=2236

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 09 Feb 2012, 21:03
by seved
Lite smått som blivit av:
  • Dragvajer till huvudströmbrytare monterad.
  • Kommit över begagnad transponder. Montering kvar.
  • Köpt begagnad overall + skor. Ful(l)smetad med reklam men det får jag leva med.
  • Beställt hjälm (rallyshop.it) och HANS (ga1.se).
  • Anmält mig till licenskurs på Sviestad.
Tror inte det är något mer än bogseröglor innan den går att besikta.

Funderar också lite på Shift Light. Erfarenheter? Bra eller mest störande?

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 23 Feb 2012, 09:32
by Lejban
seved wrote:
  • Beställt hjälm (rallyshop.it) och HANS (ga1.se).
Bra med HANS! Fundera även på Handledsbälten för några hundringar.
seved wrote:Funderar också lite på Shift Light. Erfarenheter? Bra eller mest störande?
Om den funkar så kan det vara till fördel, men miatorna varvar så långsamt, så det är inte direkt svårt utan. Om den inte funkar bra (titta på vilken som helst av mina videos) så är det mest störande ;)

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 23 Feb 2012, 14:18
by Torkel k
Anmäld till 2 deltävlingar i Roadsport ser vi! :bananahead: Så ska det se ut. Välkommen i träsket!

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 28 Feb 2012, 21:08
by seved
Lite småfix i väntan på säsong. Hittade följande magnetmatta. Har beställt och tänkte på vinst och förlust prova att tillverka runda magnetskyltar till startnumret.

Får väl se om de blåser av eller inte. I och för sig kanske riskfritt med mitt nybörjartempo :lol: . Möjligtvis att de blåser bort av vinddraget från andra bilar när jag blir omkörd :D .

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Wed 29 Feb 2012, 08:28
by Torkel k
Blir säkert bra. :up: Andreas E har kört med magnetiska startnummer i flera år och de håller sig på plats.

Det är alldelles för lite bilder i din biltråd! :(

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Wed 29 Feb 2012, 12:35
by danielj
Körde med magnetmatta också i slutet av föra sesongen, enda erfarenheten jag tog till mig där var att inte ha de ihop rullade innan för då var det svårare att få den ligga tätt överallt. Men det skilljer sig nog en massa beroende på hur tjock den är också.

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Sun 04 Mar 2012, 11:06
by Andreas E
seved wrote:Lite småfix i väntan på säsong. Hittade följande magnetmatta. Har beställt och tänkte på vinst och förlust prova att tillverka runda magnetskyltar till startnumret.

Får väl se om de blåser av eller inte. I och för sig kanske riskfritt med mitt nybörjartempo :lol: . Möjligtvis att de blåser bort av vinddraget från andra bilar när jag blir omkörd :D .
Det är ingen risk att magnetskyltarna blåser av (har kört 2,5 säsonger och till och med när dörren blev överkörd satt nummerskylten kvar...).
Vilken tjocklek valde du (ska själv köpa ny magnetmatta eftersom nummerskyltrna jag hade tidigare följde med bilen jag sålde)?

/Andreas E

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Sun 04 Mar 2012, 17:58
by seved
Andreas E wrote: Vilken tjocklek valde du (ska själv köpa ny magnetmatta eftersom nummerskyltrna jag hade tidigare följde med bilen jag sålde)?

/Andreas E
0.6 mm (artikelnummer 10.60050V1). Har inget att jämföra med, men jag har provat på kylskåpet och den verkar sitta bra.

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Wed 07 Mar 2012, 21:53
by seved
Vagnsbok denna vecka (förhoppningsvis). Någon som har koll på vad som kan godkännas vad gäller batteriet?

TR5.21 säger att "Batteri måste vara säkert fastsatt och täckt för att undvika kortslutning och läckage." Om jag flyttar batteriet gäller vissa regler, men vad gäller om det är kvar? På vilket sätt ska det vara 'täckt' :?:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Wed 07 Mar 2012, 22:22
by Lejban
seved wrote:Vagnsbok denna vecka (förhoppningsvis). Någon som har koll på vad som kan godkännas vad gäller batteriet?

TR5.21 säger att "Batteri måste vara säkert fastsatt och täckt för att undvika kortslutning och läckage." Om jag flyttar batteriet gäller vissa regler, men vad gäller om det är kvar? På vilket sätt ska det vara 'täckt' :?:
Jag köpte en bensindunk, klippte den itu och trädde över batteriet. Nu kan den inte kortsluta nått!

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Wed 07 Mar 2012, 22:40
by seved
Lejban wrote:
Jag köpte en bensindunk, klippte den itu och trädde över batteriet. Nu kan den inte kortsluta nått!
OK, tack för tipset! Jag ordnar något liknande innan besiktningen.

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 12:43
by seved
seved wrote:Vagnsbok denna vecka (förhoppningsvis).
Då var det (nästan) avklarat, 3 anmärkningar. Två anmärknignar är enkla att ordna och den tredje behöver lite mera pyssel:
Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.

Hur har ni andra gjort? Finns det någon 'patentlösning' på anslutnings-stos mellan bensintank och aluminiumslang :?:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 13:35
by Torkel k
seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 13:41
by Lejban
Torkel k wrote:
seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
När du skriver det kom jag på att, inte på vagnsboksbes, men på första tävlingen på kinnekulle, vid besiktningen där, pratade någon om att påfyllningsröret skulle jordas på nått sätt. Det var mycket nog på första tävlingen så jag hade glömt det. Att dom dessutom lät mig köra ändå så kan det inte vart viktigt iaf?

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 14:12
by hclund
Lejban wrote:
Torkel k wrote:
seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
När du skriver det kom jag på att, inte på vagnsboksbes, men på första tävlingen på kinnekulle, vid besiktningen där, pratade någon om att påfyllningsröret skulle jordas på nått sätt. Det var mycket nog på första tävlingen så jag hade glömt det. Att dom dessutom lät mig köra ändå så kan det inte vart viktigt iaf?
Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 14:14
by Lejban
hclund wrote:
Lejban wrote:
Torkel k wrote:
seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
När du skriver det kom jag på att, inte på vagnsboksbes, men på första tävlingen på kinnekulle, vid besiktningen där, pratade någon om att påfyllningsröret skulle jordas på nått sätt. Det var mycket nog på första tävlingen så jag hade glömt det. Att dom dessutom lät mig köra ändå så kan det inte vart viktigt iaf?
Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!
Vad är en jordfläta?

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 14:15
by seved
Torkel k wrote: Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
hclund wrote: Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!
Aha, intressant. Hör alltså inte till vanligheterna att klä in sina bensinpåfyllnings- och avluftningsslangar...

Det var förre ägaren som meckade med bågen, men vad jag kan se så är alla täckplåtar kvar. Det som är 'öppet' är de småöppningar som är mot sidorna på bilen (vid upprullningsanordningen av original säkehetsbälte ungefär).

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 15:36
by Torkel k
seved wrote:Aha, intressant. Hör alltså inte till vanligheterna att klä in sina bensinpåfyllnings- och avluftningsslangar...
Kan man lugnt säga... men det betyder såklart inte att besiktningsmannen inte kan ha rätt. Han kanske är extra noga...
hclund wrote:Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!
Detta fick jag också höra, med då jag frågade om det inte räckte med det bultade fäste som finns på undersidan rakt till karossen (som man måste böja sig för att se) så sa de att det såklart också funkade. :wink:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 21:06
by seved
Har plockat bort mattorna och fotat. Inga plåtar saknas. Så vitt jag kan se så är detta 'original'-öppningar:

1529

Undrar om det inte är en idé att fråga besiktningsmannen hur han ser på att eventuellt låta bli slanginklädnad :?

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 21:19
by danielj
När jag besiktade min bil förra året så var det en punkt som han också påpekade att kunde vara bra att fixa.

Det han då tänkte på var hålet där bågens stävor går ner bakåt.

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 22:34
by hclund
Vad är en jordfläta?
Image

Det är vad man bruka kalla en oisolerad kabel som förbinder mellan saker på bilen med syfte att tillse ordentlig förbindelse för minusjorden. Vanligast är flätan(kabeln oftast nu mera) från minus polen på batteriet till karossen. det sitter oftas en från motorn till karossen också. Det man menade på bes var att eftersom tanken sitter skruvad med färg lister osv så kan dålig jord mot karossen kunna föreligga, med gnistbildning som följd om statisk elektricitet skulle uppstå vid tankning. Detta skulle förebyggas med en kabel som skruvas i röretfäste omedelbart på insidan av påfyllningen som sedan ska gå under änden på gummislangen och ner i tanken med ett par, tre decimeter skalad ände som ligger på botten av tanken.

Image

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Tue 13 Mar 2012, 22:44
by Lejban
hclund wrote:massa bra text och bilder
Tac för svart, men modifera nått som har med bensinen och göra? Nej tack säger jag, låter aldeles för läskigt. Om det hade behövts på riktigt hade jag väl inte fått vagnboken och köra två tävlingar.

Tillbaka till Johans fråga:

Samma sak gäller väl hål emellan kupen och bakluckan, besiktningmannen gnällde lite på mig med, men han gav mig ju vagnboken, så det kan inte vart så viktigt. Jag har flera hål man får igenom hela armen.

Det här kan ju säkert diskuteras, men jag antar att besiktningmännen har egna idéer, eller bara vill vara besseweissers. För om nått var fel på riktigt skulle dom underkänna bilen och man får göra om. Vilket dom inte gjort av denna anledning.

F.ö. vill min besman att jag även skulle "sätt riktiga slängklämmor" på slangarna i motorutrymmet, trots att jag inte modifierat dessa utan det är Mazda orginal.

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Wed 14 Mar 2012, 13:01
by TPR
Lejban wrote:Samma sak gäller väl hål emellan kupen och bakluckan, besiktningmannen gnällde lite på mig med, men han gav mig ju vagnboken, så det kan inte vart så viktigt. Jag har flera hål man får igenom hela armen.
Enligt SBF:s tekniska reglemente måste det finnas en vätsketät vägg mellan bagageutrymme och kupé om man har tank och/eller batteri monterat i bagaget. Anledningen är naturligtvis risken att vätskan kommer in i kupén vid läckage, tex vid en krasch.
Så det är definitivt viktigt.
Och om du har hål stora som din arm ska du inte få vagnsbok på bilen, där har besiktningsmannen gjort fel.

Lejban wrote:F.ö. vill min besman att jag även skulle "sätt riktiga slängklämmor" på slangarna i motorutrymmet, trots att jag inte modifierat dessa utan det är Mazda orginal.
Roadsport är ju lite speciellt eftersom bilarna ska vara gatlegala och därför ofta har kvar standardlösningarna.
Men tex oljeslangar måste ha pressade kopplingar enligt SBFs reglemente, räcker inte med slangklämmor.
Vet faktiskt inte om Roadsport har dispens för detta?