Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Ny på forumet, dags att presentera sig.

Ålder: 40+
Kompetens: Rätt oerfaren, kan skruva mer än köra
Kör: I Mattias Anderssons gokart-serie
Ambitioner: Ha roligt och att bli en bättre förare. Framtiden får utvisa om det blir att tävla.

Köpte denna bil i september och har hunnit testa den ett långpass på Sviestad och samtidigt ha ihjäl kopplingen :bang2: .
Tidigare ägaren har monterat båge, stolar, bälten och coil-overs.
Fix som jag gjort:
  • Ny koppling
    Lagat elfel. Blev stående utan ström på E4:an när jag köpt bilen
    Nya skivor och klossar bak
    Packboxar, vattenpump och kamrem bytt (inget short-nose problem :banana: )
    Installerat huvudströmbrytare
    Småfix: Nya tändkablar, ful-'Cold Air Intake'
Härnäst är att skaffa en eller två uppsättningar hjul. 6UL står högt på önskelistan dock tråkigt med leverans från MOT Motorsport i mitten på maj. Risk att missa Kinnekulle bankalas, har ej bestämt mig om fälgarna än.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Lejban »

Välkommen! Alltid roligt med mer folk. Hoppas du kommer och tävlar med oss ;)

Här köper du 6UL billigt och snabbt: viewtopic.php?f=9&t=2236
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Lite smått som blivit av:
  • Dragvajer till huvudströmbrytare monterad.
  • Kommit över begagnad transponder. Montering kvar.
  • Köpt begagnad overall + skor. Ful(l)smetad med reklam men det får jag leva med.
  • Beställt hjälm (rallyshop.it) och HANS (ga1.se).
  • Anmält mig till licenskurs på Sviestad.
Tror inte det är något mer än bogseröglor innan den går att besikta.

Funderar också lite på Shift Light. Erfarenheter? Bra eller mest störande?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Lejban »

seved wrote:
  • Beställt hjälm (rallyshop.it) och HANS (ga1.se).
Bra med HANS! Fundera även på Handledsbälten för några hundringar.
seved wrote:Funderar också lite på Shift Light. Erfarenheter? Bra eller mest störande?
Om den funkar så kan det vara till fördel, men miatorna varvar så långsamt, så det är inte direkt svårt utan. Om den inte funkar bra (titta på vilken som helst av mina videos) så är det mest störande ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Torkel k »

Anmäld till 2 deltävlingar i Roadsport ser vi! :bananahead: Så ska det se ut. Välkommen i träsket!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Lite småfix i väntan på säsong. Hittade följande magnetmatta. Har beställt och tänkte på vinst och förlust prova att tillverka runda magnetskyltar till startnumret.

Får väl se om de blåser av eller inte. I och för sig kanske riskfritt med mitt nybörjartempo :lol: . Möjligtvis att de blåser bort av vinddraget från andra bilar när jag blir omkörd :D .
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Torkel k »

Blir säkert bra. :up: Andreas E har kört med magnetiska startnummer i flera år och de håller sig på plats.

Det är alldelles för lite bilder i din biltråd! :(
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by danielj »

Körde med magnetmatta också i slutet av föra sesongen, enda erfarenheten jag tog till mig där var att inte ha de ihop rullade innan för då var det svårare att få den ligga tätt överallt. Men det skilljer sig nog en massa beroende på hur tjock den är också.
Daniel Jonsson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Andreas E »

seved wrote:Lite småfix i väntan på säsong. Hittade följande magnetmatta. Har beställt och tänkte på vinst och förlust prova att tillverka runda magnetskyltar till startnumret.

Får väl se om de blåser av eller inte. I och för sig kanske riskfritt med mitt nybörjartempo :lol: . Möjligtvis att de blåser bort av vinddraget från andra bilar när jag blir omkörd :D .
Det är ingen risk att magnetskyltarna blåser av (har kört 2,5 säsonger och till och med när dörren blev överkörd satt nummerskylten kvar...).
Vilken tjocklek valde du (ska själv köpa ny magnetmatta eftersom nummerskyltrna jag hade tidigare följde med bilen jag sålde)?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Andreas E wrote: Vilken tjocklek valde du (ska själv köpa ny magnetmatta eftersom nummerskyltrna jag hade tidigare följde med bilen jag sålde)?

/Andreas E
0.6 mm (artikelnummer 10.60050V1). Har inget att jämföra med, men jag har provat på kylskåpet och den verkar sitta bra.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Vagnsbok denna vecka (förhoppningsvis). Någon som har koll på vad som kan godkännas vad gäller batteriet?

TR5.21 säger att "Batteri måste vara säkert fastsatt och täckt för att undvika kortslutning och läckage." Om jag flyttar batteriet gäller vissa regler, men vad gäller om det är kvar? På vilket sätt ska det vara 'täckt' :?:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Lejban »

seved wrote:Vagnsbok denna vecka (förhoppningsvis). Någon som har koll på vad som kan godkännas vad gäller batteriet?

TR5.21 säger att "Batteri måste vara säkert fastsatt och täckt för att undvika kortslutning och läckage." Om jag flyttar batteriet gäller vissa regler, men vad gäller om det är kvar? På vilket sätt ska det vara 'täckt' :?:
Jag köpte en bensindunk, klippte den itu och trädde över batteriet. Nu kan den inte kortsluta nått!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Lejban wrote:
Jag köpte en bensindunk, klippte den itu och trädde över batteriet. Nu kan den inte kortsluta nått!
OK, tack för tipset! Jag ordnar något liknande innan besiktningen.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

seved wrote:Vagnsbok denna vecka (förhoppningsvis).
Då var det (nästan) avklarat, 3 anmärkningar. Två anmärknignar är enkla att ordna och den tredje behöver lite mera pyssel:
Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.

Hur har ni andra gjort? Finns det någon 'patentlösning' på anslutnings-stos mellan bensintank och aluminiumslang :?:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Torkel k »

seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Lejban »

Torkel k wrote:
seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
När du skriver det kom jag på att, inte på vagnsboksbes, men på första tävlingen på kinnekulle, vid besiktningen där, pratade någon om att påfyllningsröret skulle jordas på nått sätt. Det var mycket nog på första tävlingen så jag hade glömt det. Att dom dessutom lät mig köra ändå så kan det inte vart viktigt iaf?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by hclund »

Lejban wrote:
Torkel k wrote:
seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
När du skriver det kom jag på att, inte på vagnsboksbes, men på första tävlingen på kinnekulle, vid besiktningen där, pratade någon om att påfyllningsröret skulle jordas på nått sätt. Det var mycket nog på första tävlingen så jag hade glömt det. Att dom dessutom lät mig köra ändå så kan det inte vart viktigt iaf?
Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Lejban »

hclund wrote:
Lejban wrote:
Torkel k wrote:
seved wrote:Eftersom det inte är helt tätt mellan bagage och förarutrumme (ingen brandvägg) så behöver påfyllnings- och avluftningslangarna till/från bensintanken kläs in med aluminiumslang.
Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
När du skriver det kom jag på att, inte på vagnsboksbes, men på första tävlingen på kinnekulle, vid besiktningen där, pratade någon om att påfyllningsröret skulle jordas på nått sätt. Det var mycket nog på första tävlingen så jag hade glömt det. Att dom dessutom lät mig köra ändå så kan det inte vart viktigt iaf?
Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!
Vad är en jordfläta?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Torkel k wrote: Hmmm? Jag känner inte till att någon annan fått nedslag på det. Har du plockat bort några av täckplåtarna på "hyllan" bakom sätena?
hclund wrote: Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!
Aha, intressant. Hör alltså inte till vanligheterna att klä in sina bensinpåfyllnings- och avluftningsslangar...

Det var förre ägaren som meckade med bågen, men vad jag kan se så är alla täckplåtar kvar. Det som är 'öppet' är de småöppningar som är mot sidorna på bilen (vid upprullningsanordningen av original säkehetsbälte ungefär).
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Torkel k »

seved wrote:Aha, intressant. Hör alltså inte till vanligheterna att klä in sina bensinpåfyllnings- och avluftningsslangar...
Kan man lugnt säga... men det betyder såklart inte att besiktningsmannen inte kan ha rätt. Han kanske är extra noga...
hclund wrote:Det var väl att vi skulle ha en jordfläta från karossen ner i tanken? Åtminstonde sa Bes farbrorn till mig om det på Kullen. Men att klä in... Det fick väl inte ens Jimmy tillsägelse om och han har väl tagit bort allt som går och lika mycket till!
Detta fick jag också höra, med då jag frågade om det inte räckte med det bultade fäste som finns på undersidan rakt till karossen (som man måste böja sig för att se) så sa de att det såklart också funkade. :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by seved »

Har plockat bort mattorna och fotat. Inga plåtar saknas. Så vitt jag kan se så är detta 'original'-öppningar:

1529

Undrar om det inte är en idé att fråga besiktningsmannen hur han ser på att eventuellt låta bli slanginklädnad :?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by danielj »

När jag besiktade min bil förra året så var det en punkt som han också påpekade att kunde vara bra att fixa.

Det han då tänkte på var hålet där bågens stävor går ner bakåt.
Daniel Jonsson
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by hclund »

Vad är en jordfläta?
Image

Det är vad man bruka kalla en oisolerad kabel som förbinder mellan saker på bilen med syfte att tillse ordentlig förbindelse för minusjorden. Vanligast är flätan(kabeln oftast nu mera) från minus polen på batteriet till karossen. det sitter oftas en från motorn till karossen också. Det man menade på bes var att eftersom tanken sitter skruvad med färg lister osv så kan dålig jord mot karossen kunna föreligga, med gnistbildning som följd om statisk elektricitet skulle uppstå vid tankning. Detta skulle förebyggas med en kabel som skruvas i röretfäste omedelbart på insidan av påfyllningen som sedan ska gå under änden på gummislangen och ner i tanken med ett par, tre decimeter skalad ände som ligger på botten av tanken.

Image
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by Lejban »

hclund wrote:massa bra text och bilder
Tac för svart, men modifera nått som har med bensinen och göra? Nej tack säger jag, låter aldeles för läskigt. Om det hade behövts på riktigt hade jag väl inte fått vagnboken och köra två tävlingar.

Tillbaka till Johans fråga:

Samma sak gäller väl hål emellan kupen och bakluckan, besiktningmannen gnällde lite på mig med, men han gav mig ju vagnboken, så det kan inte vart så viktigt. Jag har flera hål man får igenom hela armen.

Det här kan ju säkert diskuteras, men jag antar att besiktningmännen har egna idéer, eller bara vill vara besseweissers. För om nått var fel på riktigt skulle dom underkänna bilen och man får göra om. Vilket dom inte gjort av denna anledning.

F.ö. vill min besman att jag även skulle "sätt riktiga slängklämmor" på slangarna i motorutrymmet, trots att jag inte modifierat dessa utan det är Mazda orginal.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Post by TPR »

Lejban wrote:Samma sak gäller väl hål emellan kupen och bakluckan, besiktningmannen gnällde lite på mig med, men han gav mig ju vagnboken, så det kan inte vart så viktigt. Jag har flera hål man får igenom hela armen.
Enligt SBF:s tekniska reglemente måste det finnas en vätsketät vägg mellan bagageutrymme och kupé om man har tank och/eller batteri monterat i bagaget. Anledningen är naturligtvis risken att vätskan kommer in i kupén vid läckage, tex vid en krasch.
Så det är definitivt viktigt.
Och om du har hål stora som din arm ska du inte få vagnsbok på bilen, där har besiktningsmannen gjort fel.

Lejban wrote:F.ö. vill min besman att jag även skulle "sätt riktiga slängklämmor" på slangarna i motorutrymmet, trots att jag inte modifierat dessa utan det är Mazda orginal.
Roadsport är ju lite speciellt eftersom bilarna ska vara gatlegala och därför ofta har kvar standardlösningarna.
Men tex oljeslangar måste ha pressade kopplingar enligt SBFs reglemente, räcker inte med slangklämmor.
Vet faktiskt inte om Roadsport har dispens för detta?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply