Page 4 of 6

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 22 Nov 2013, 22:04
by Mats Lundin
Intressant, båda vägarna.

Jag har ju tidigare alltid tagit ur bara motorn och satt tillbaka den med växellådan på plats. Men det låter ju lite frestande att få ihop dessa lite lättillgängligt.

Hur är det med kopplingarna för växellåda? Växelspak, koppling, jordfläta (jo den är enkel, det vet jag),slavcylinder (är det kopplingen du avser, Niklas?) samt startmotor. Men startmotorn sitter ju vid sidan av motorn så den är enkel att byta när motorn är bredvid bilen.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sat 23 Nov 2013, 07:06
by chriss
Jag har kört de två varianter men inte subfram metoden. Och tycker det hänger mer på vad man måste ta ut.
Måste växellådan ur så tar man med den på motorn så slipper man baxa underbilen. Skall växellådan vara kvara så är det mycket smidigare att låta den sitta.
Jag hoppade vänstra motorfästet när jag skulle återmontera så va det lätt att sikta in i växellådan.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 12 Mar 2014, 21:41
by Mats Lundin
Nya tag efter ett vinteruppehåll (kallgarage ...). Så här går det med motorbytet från 1,6 till 1,8.

Svänghjulet överflyttat till nya motorn, likaså kopplingen. Gott så.

Tändspolarna överflyttade i nya racken och på plats, check. Men sedan strular det. Tändkablarna (från 1,6an) når inte fram till spolarna :( . Ska det vara så? Det borde ju ingå nya kablar i konverteringskitet i så fall. Det förbryllar mig också att det är samma kablar till både 1,6 och 1,8 på IL Morotsport, borde ju varit olika långa ...

Tar loss vänster motorfästet från gamla 1,6-motorn och ska montera det på nya 1,8 - passar inte. Det är 5-6 mm längre i längsled mellan hålen på 1,8an :( . Också en överraskning. Jag har trott att det ska vara lika.

Men byta kamrem ska väl funka. Men icke :(
Får inte på 10ans hylsa på de fyra små bultarna som håller remhjulet på vevaxeln, och kan inte få av remhjulet. Det är för trångt mellan småbultarna och den större centrala bulten. Får inhandla en 10ans lednyckel och se om den går på. Hur har ni andra gjort vid kamremsbyte?

Noterar också att den slang som ansluter till ventilkåpan på vänster sida (ca 10 cm från framkant), och som passerar i ett kromat rör framför nämnda kåpa, har en mycket grövre anslutning på 1,8 än 1,6 - slangen går inte på.

Mycket som inte stämmer mellan motorerna. Jag hade nog förstått att det var fler delar som gick att flytta direkt mellan dem. Känns som uppförsbacke nu.

I övrigt har jag skrapat bort skit och sand ( ... och jag har inte varit i någon sandfålla med den här bilen) från subframen.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 12 Mar 2014, 22:02
by Alexander Mullaart
Mats Lundin wrote:Tändspolarna överflyttade i nya racken och på plats, check. Men sedan strular det. Tändkablarna (från 1,6an) når inte fram till spolarna :( . Ska det vara så? Det borde ju ingå nya kablar i konverteringskitet i så fall. Det förbryllar mig också att det är samma kablar till både 1,6 och 1,8 på IL Morotsport, borde ju varit olika långa ...
Det är inte samma tändningsordning på 1.8 och 1.6 spolarna. Använd ettans tändkabel från 1.6 (ifall du har en över) på tvåan också så löser det sig, de andra räcker men sitter lite sträckta.
Mats Lundin wrote: loss vänster motorfästet från gamla 1,6-motorn och ska montera det på nya 1,8 - passar inte. Det är 5-6 mm längre i längsled mellan hålen på 1,8an :( . Också en överraskning. Jag har trott att det ska vara lika.
Motorfästena passar inte. Du måste köpa NB eller NA 1.8 fästen. Finns beggade på Ebay.
Mats Lundin wrote:Mycket som inte stämmer mellan motorerna. Jag hade nog förstått att det var fler delar som gick att flytta direkt mellan dem. Känns som uppförsbacke nu.
Kände likadant när jag bytte motor. Det blir lite diy-lösningar och klurande. Men när man vet vad som måste göras går det fort att få ihop det :burnout:. Bara att fråga ifall du undrar över något :).

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 17 Mar 2014, 20:09
by Mats Lundin
Tack för info Alexander Söderholm, men tändkablarna har ett par cm kvar så det blir nog svårt att få dem att räcka. Bara fyrans kabel räcker, alla andra väl korta.

En undran till.
Bilden visar oljefiltret på 1,8an. Anders S meddelar att det är vattenkylning, finns visst på hans NB.
Hur ska den hanteras? Är den nödvändig? Tillför den något? Kan jag kasta den? Om den ska användas, vart ska kylarvattnet kopplas?
Oljefilter 1,8
Oljefilter 1,8

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 17 Mar 2014, 20:31
by Mats Lundin
Sitter och tittar efter nytt grenrör. Finns något som "alla" har och som funkar bra? Och var köper jag det?
Letar på eBay och hittar några olika i rostfritt men vet inget om kvaliten.

En fråga till blir det.
På treans alt fyrans cylinders rör (på grenröret) sitter en liten anslutning, syns på bilderna. Vad är det?
Se här:
http://www.ebay.com/itm/OBX-HiTemp-Silv ... 04&vxp=mtr

Och visst är det så att man bör linda grenröret för värmens skull. Var köper ni avgasbandage?

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 17 Mar 2014, 21:15
by Niklas Falk
Racing Beat kostar mera men håller.

Anslutningen du ser är till EGR-röret på NB, ganska enkelt att plugga (hittade en rörkoppling på Hydroscand som jag klämde fast en plåt med).

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 18 Mar 2014, 14:16
by Alexander Mullaart
Mats Lundin wrote:Tack för info Alexander Söderholm, men tändkablarna har ett par cm kvar så det blir nog svårt att få dem att räcka. Bara fyrans kabel räcker, alla andra väl korta.
Skumt! Både på min och farsans bil räcker alla utom kabeln till tvåan (har också ett FM fäste till spolarna). Det finns iofs två olika typer av spolar till 1.6, de kanske skiljer sig åt i dimension? Trodde att farsans spolar hade lagt av i fjol, så vi beställde hem nya från Ebay men fick hem ett par som såg annorlunda ut och inte passade fästet.
Mats Lundin wrote:En undran till.
Bilden visar oljefiltret på 1,8an. Anders S meddelar att det är vattenkylning, finns visst på hans NB.
Hur ska den hanteras? Är den nödvändig? Tillför den något? Kan jag kasta den? Om den ska användas, vart ska kylarvattnet kopplas?
Den får kylarvatten från den bakre vattennacken på toppen och har sin andra anslutning i gasspjället (om jag inte minns fel). Har också funderat på vad man ska göra med den... Tror att den är pluggad på pappas bil. Ska kolla upp detta.

Jag tror snarare att den är till för att få upp oljetempen fortare vid kallstart än att kyla oljan. Slangarna har liten innerdiameter och vattnet som matas in i "oljekylaren" är redan varmt (dvs. är på väg tillbaka till kylaren). Vattnet och oljan ska ju hålla ungefär samma temp (?) så det bör inte bli någon vidare värmeutjämning när allt är varmt :think2:...

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 18 Mar 2014, 19:42
by Anders S
Alexander Söderholm wrote:
Mats Lundin wrote:En undran till.
Bilden visar oljefiltret på 1,8an. Anders S meddelar att det är vattenkylning, finns visst på hans NB.
Hur ska den hanteras? Är den nödvändig? Tillför den något? Kan jag kasta den? Om den ska användas, vart ska kylarvattnet kopplas?
Den får kylarvatten från den bakre vattennacken på toppen och har sin andra anslutning i gasspjället (om jag inte minns fel). Har också funderat på vad man ska göra med den... Tror att den är pluggad på pappas bil. Ska kolla upp detta.

Jag tror snarare att den är till för att få upp oljetempen fortare vid kallstart än att kyla oljan. Slangarna har liten innerdiameter och vattnet som matas in i "oljekylaren" är redan varmt (dvs. är på väg tillbaka till kylaren). Vattnet och oljan ska ju hålla ungefär samma temp (?) så det bör inte bli någon vidare värmeutjämning när allt är varmt :think2:...
Jag kollade vad som satt på min bil och det är en likadan värmeväxlare som på bilden du lade upp Mats. Vattenslangarna går också som du Alexander beskriver, kan lägga till att efter spjällhuset så går vattnet vidare till en T-koppling vid termostaten, sedan vidare ner till "mixern" vid motorblocket på andra sidan motorn, samma ställe som tar emot returvattnet från värmeelementet i kupén. Det finns en skiss på coolant reroute på 949 Racing, där ser man även denna slinga http://949racing.com/miata-coolant-reroute-system.aspx (scrolla ner till ritningen).

Det som skulle kunna vara en viss fördel med att ha den kvar är att det ger ett litet extra flöde av kylvatten runt fyrans cylinder, på samma sätt som med vattenflödet till värmeelementet i kupén. Men slangarna är som sagt rätt smala så flödet är nog inte så stort. Svårt att bedöma om det gör någon skillnad eller ej. Har man coolant reroute så spelar det förstås ingen roll.

Sedan kan man också fundera på om det är så klokt att värma upp spjällhuset med varmvatten. Någon fördel har det säkert men kanske inte det bästa om man vill ha kall luft in till motorn?

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 18 Mar 2014, 21:33
by Victor
Alexander Söderholm wrote:Jag tror snarare att den är till för att få upp oljetempen fortare vid kallstart än att kyla oljan. Slangarna har liten innerdiameter och vattnet som matas in i "oljekylaren" är redan varmt (dvs. är på väg tillbaka till kylaren). Vattnet och oljan ska ju hålla ungefär samma temp (?) så det bör inte bli någon vidare värmeutjämning när allt är varmt :think2:...
Oljan blir varmare än vattnet, och det är även önskvärt att få upp oljan över 100 grader så att vatten i oljan ångar bort. Så fort oljan är varmare än vattnet så kyls oljan (om än lite) av kylvätskan som passerar filteradaptern så viss nytta gör den.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 26 Mar 2014, 21:48
by Mats Lundin
Nya tändkablar som reservdel från lokala reservdelshandlaren löste det problemet.
Motorfästen från eBay löste det problemet.

Men fortfarande uppförsbacke ...

1) Övre generatorfäste (för att spänna remmen) går inte att flytta mellan motorblocken. 1,8'an har ett "öra" med ett gängat hål i som är ivägen för fästet. 1,6'an saknar detta "öra". Hur har ni andra gjort som bytt upp er i motorvolym? Fick ni med det med motorn? Hittar inte i fästet på MX5 parts/IL Motorsport.

2) Köpte en begagnad startmotor till en 1,8 eftersom den som satt på 1,6'an ibland inte ville vara med. Solenoidproblem, tror jag. Nya startmotorn har ett stag i bakkant som jag trodde skulle passa till det "öra"/fäste som finns på motorfästet, men icke. Hålen är inte i närheten av varandra. Å andra sidan fanns det inget stag på 1,6'ans startmotor, så det kan jag kanske skita i (eller har jag bara glömt det ...). Kommentarer på det, tack.

Och ännu har jag inte gett mig på trottelhus med ombyggnadkit ...

Tur att det finns hyggligt folk att fråga.
M.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 26 Mar 2014, 23:21
by Alexander Mullaart
1. Letade också förgäves efter det övre generatorfästet. Hade tänkt att tillverka ett eget fäste tills generatorn jag beställt anlände med fäste och tillhörande bultar! Ibland måste man flyt, hehe... Skicka ett mail till http://www.autolinkmx5.com/ och hör ifall de kan skicka ett fäste till dig. De har hjälpt mig att få fram lite udda bultar som saknades till min motor.

2. Det var ett stag monterat på min 1.6 startmotor. Struntade i detta när förra 1.8an åkte i och tänker strunta i det med den nya motorn också. Förhoppningsvis duger det åt en rejsmotor som inte startas så ofta...

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Thu 27 Mar 2014, 21:00
by Mats Lundin
Alexander Söderholm wrote:1. Letade också förgäves efter det övre generatorfästet. Hade tänkt att tillverka ett eget fäste tills generatorn jag beställt anlände med fäste och tillhörande bultar! Ibland måste man flyt, hehe... Skicka ett mail till http://www.autolinkmx5.com/ och hör ifall de kan skicka ett fäste till dig. De har hjälpt mig att få fram lite udda bultar som saknades till min motor.

2. Det var ett stag monterat på min 1.6 startmotor. Struntade i detta när förra 1.8an åkte i och tänker strunta i det med den nya motorn också. Förhoppningsvis duger det åt en rejsmotor som inte startas så ofta...
Mail skickat. Ny hemsida och shop för mig, verkar ok.
Startmotorn får klar sig utan extra stag.
Tack ännu en gång för bra tips.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 04 May 2014, 19:01
by Mats Lundin
Tack Tommy (Emberglove) för hjälpen :D

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 04 May 2014, 19:23
by Mats Lundin
... men som alltid är jag inte riktigt framme ännu, några frågor återstår. Tar dom här och hoppas på lite hjälp.

1. Såg i ett tidigare inlägg att tändningsföljden är olika på 1,6 och 1,8. Vad ska jag rätta mig efter, vad gäller?

2. När vi idag prickade in motor mot växellåda gjorde vi ett misstag och glömde kopplingens slavcylinder. Där tycks tryckstången ha glidit ur och när vi kom och tryckte ihop "paketet" hamnade tryckstången utanför slavcylindern. För att få in den igen krävs att kopplingen kopplas ur, och det klarar i alla fall inte jag liggandes under bilen. Det gör man ju normalt med benet, men det funkar ju inte här. Måste jag riva ner slavcylindern (ja, det tror jag), men kan jag återanvända den? Handboken rekommenderar att ersätta med ny när jobb görs där, vad säger expertisen?

3. Vid matningen till bränsleinsprutningsrampen (nr 1 på bilden) finns en liten slang som kopplar till liten ingång på insuget. På nya motorn har jag två olika (2 och 3) att välja mellan. Vilken ska jag välja? Kan jag plugga den andra rakt av?
Slang från insprutningen till vilken nippel? Spelar roll?
Slang från insprutningen till vilken nippel? Spelar roll?
4. Bakom insuget, i kabelhärvan finns två stycken öglor som tycks vara jordning, se bild. Tips om var jag ska placera dem? Kan inte identifiera korrekt plats på gamla motorn heller. :oops:
Jordöglor? Var?
Jordöglor? Var?
5. Från undersidan av gasspjället kommer två stycken slangar som båda går till olika nipplar/ingångar på insugets framkant på 1,6, men dessa nipplar finns inte på 1,8. Vad är det jag inte får här? Kan jag plugga dem rakt av?

6. På plåten vid torpeden, vä sida, finns en jordkabel som hänger fram och borde sättas fast, men var? Se bild. Det är alldeles bakom grenröret.
Jordögla? Var?
Jordögla? Var?
7. Under (den tidigare) vattenreturen till kylaren, finns en hyggligt lång slang som jag inte kan se vart den ska. Tips emottages tacksamt. Se bild.
Kylarvatten - till/från var?
Kylarvatten - till/från var?
Nu blev jag jobbig, men hoppas ändå få svar på i alla fall några frågor här. Det har ju gått bra tidigare ... :mrgreen:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 04 May 2014, 20:13
by Emberglow66
Mats Lundin wrote:Tack Tommy (Emberglove) för hjälpen :D
Betalningen är redan uppdrucken :oops:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 04 May 2014, 23:35
by Alexander Mullaart
Bra jobbat :D! Vad gör man inte för lite fler pållar :mrgreen:?

1. Koppla tändkablarna på samma sätt som på 1.6an om du kör med 1.6 tändspolar. Annan "tändningsföljd" var mer ett dåligt sätt från min sida att beskriva att 1.8 och 1.6 spolarna inte har samma ordning för kablarna :P.

2. Lossa den och sätt dit en ny när du ändå är där och skruvar? Kostar inte många kronor för en ny. Annars kanske du kan öppna luftnippeln och försöka lirka/pressa in stavstången med handkraft i slavcylindern? Ifall den inte läcker så ska den gå att återanvända.

3. Vakuumslangen ska kopplas till 2an på bilden. Men det bör väl egentligen kvitta, vakuum som vakuum? 3an kan du sätta en plugg på (använder denna till mitt Megasquirt).

4. Jag borrade upp hålen på öglorna och fäste båda mot den närmaste bulten till tändspolefästet, funkade bra.

5. Kommer inte ihåg dessa. Kan du ta en bild?

6. Det är jorden till hela motorn. Bytte ut min mot en grövre kabel som jag skruvade fast mot toppen med en bult bredvid kamaxelgivaren.

7. Sitter ingen främre vattennacke på min motor, så är inte säker. Leta upp ett diagram över vattenledningarna?

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 04 May 2014, 23:56
by Niklas Falk
Tändföljden är 1342, men om 14 eller 23 ska sitta till höger eller vänster beror på vilken kontakt som sitter på vilken tändspole. Det finns bara två sätt och det är rätt lätt att märka vilket som är fel.

Bara lossa slaven, pilla dit den rätt och sätt fast den igen.

Det finns massor av vakuumuttag, plugga de du inte använder.

Jorden till Ecu och sensorer ska sitta ovanpå trottelhuset.


Jord från oljesticksfästet till en M6 på hyllan på NB.
Enda jordflätan i motorrummet.

Är inte det kylvattenreturen från olje/vatten kyl/värmaren som original även går via trottelhuset.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 05 May 2014, 00:01
by Alexander Mullaart
Om du inte redan har gjort det och ändå ska ligga under bilen och skruva så kan du slänga på 1.6ans oljetrycksgivare, så blir du av med 1.8ans "fuskgivare" :)!

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 05 May 2014, 20:01
by Mats Lundin
Tack för snabba och konkreta svar, Alexander och Niklas. :bow: Livet blir lite lättare att leva nu.

Har idag shoppat runt lite efter pluggar till vacuum-uttagen och några slangar som behöver bytas.

Letar just efter oljeplugg till motorn. Visar sig att den gamla var genomborrad på längden, kanske för att få dit en bättre oljetrycksgivare. Tur att Tommy kom på att kolla den innan jag slog i ny olja ... Hade kunnat bli lite tokigt där. Men jag har ju den gamla motorn att slakta, så det löser sig.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 05 May 2014, 20:12
by Mats Lundin
Jo, det blev lite shopping på MX5 parts också.

Valde att köpa ny slavcylinder till kopplingen. Gummit sitter så deformerat nu när stången går utanför. Litar inte på att det kommer att hålla tätt i längden.

Slängde också med ett luftfilter, kan ju inte skada att byta det.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 23 May 2014, 16:26
by Mats Lundin
Det rullar på nu.

Det mesta är på plats, kylarvätska fylld, olja fylld, slavcylinder bytt men behöver hjälp att lufta, alla kablar och slangar på plats (fast några vet jag inte vart de ska ... :oops: , så de får vara).

I går kom i alla fall grenröret hem och idag har jag provmonterat det. Passar utmärkt på motorn men i andra ändan ...
En bit kvar ...
En bit kvar ...
DSC_0116.jpg
Nu kommer veckans fråga.
Hur har ni andra gjort för att gifta ihop nytt grenrör med tidigare katalysator och avgassystem?
Jag är inne på att kasta den gamla kat'en , har ju gått 20 000 mil, så det är väl lika bra. Men sedan måste det ju ihop också, utan allför många skarvar.
Tips mottages tacksamt (men jag vill helst inte sätta bågfilen i nya grenröret).

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 04 Jun 2014, 09:26
by Mats Lundin
Problemet med att få ihop nytt grenrör med gammal katalysator löstes på bästa sätt genom en ny katalysator för 1,8-motorn, jag behöver tänka lite innan jag kommer på de smarta lösningarna. Den gamla hade ändå passerat 20 000 mil och var sannolikt färdig för skroten.

Därmed sitter alla slangar, sladdar och rör på plats i bilen :banana: , men något sitter fel - den startar inte :bang2: . Något är felkopplat någonstans - felsökning inledd :think2:.

Har kollat alla säkringar och alla jordpunkter jag kan komma på. Har ström i bilen med nyladdat batteri men ingen reaktion när nyckeln vrids till startläge.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 08 Jun 2014, 12:14
by Conny Lundell
Mats Lundin wrote:Problemet med att få ihop nytt grenrör med gammal katalysator löstes på bästa sätt genom en ny katalysator för 1,8-motorn, jag behöver tänka lite innan jag kommer på de smarta lösningarna. Den gamla hade ändå passerat 20 000 mil och var sannolikt färdig för skroten.

Därmed sitter alla slangar, sladdar och rör på plats i bilen :banana: , men något sitter fel - den startar inte :bang2: . Något är felkopplat någonstans - felsökning inledd :think2:.

Har kollat alla säkringar och alla jordpunkter jag kan komma på. Har ström i bilen med nyladdat batteri men ingen reaktion när nyckeln vrids till startläge.
Hur går det med felsökningen Mats?
Säker bara något enkelt fel :think2: men inget är ju enkelt om man inte hittar det.
Hade själv ett elfel på min bil förra året och det visade sig till slut att det var en kabel till MAF som glappade.
Men ditt fel låter mer som startmotor problem. :idea:

Conny

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 08 Jun 2014, 13:40
by chriss
Jag glömde den tunna tråden till startmotorn en gång, hände inte mycket då heller ;-)