Page 6 of 6

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 08 Sep 2015, 22:08
by Emberglow66
Mats Lundin wrote:Nu är jag framme vid nästa moment - felsökning, något som inte är helt lätt. Så nu behöver jag hjälp här.
Hur säkerställer jag att/om det är ett vevlager som är trasigt, och vilket? :think2: Har känt på vevlagren men känner inget spel på något men det är ju annorlunda under belastning.
Andra alternativet var en kolvbult. Hur kollar jag det? :think2: .
Jag vet :idea: :lol: :P
Byt alla slitdetaljer :banana:

Vi kanske får mecka ihop över en öl eller 2 någon helg framöver

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 08 Sep 2015, 22:26
by Mats Lundin
Emberglow66 wrote: Jag vet :idea: :lol: :P
Byt alla slitdetaljer :banana:

Vi kanske får mecka ihop över en öl eller 2 någon helg framöver
Gärna det men mecka först och öl sedan :D

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 13 Sep 2015, 15:24
by Mats Lundin
Jag låter bilderna tala ... :shock:
Fint vevlager
Fint vevlager
Ofint vevlager
Ofint vevlager
Nu går MX-5 Parts varmt i min webläsare ... (blir ju alltid lite extra godis när man ändå är i butiken och shopar :roll: )

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 14 Sep 2015, 21:56
by Mats Lundin
Hittade intressanta saker idag när jag städade oljetråget ... :(
Ska väl inte vara där ...?
Ska väl inte vara där ...?
Men sedan blev det fint! :D
Synd att grisa ner med olja här.
Synd att grisa ner med olja här.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 27 Sep 2015, 16:51
by Mats Lundin
Så är då motorn tillbaka i bilen med nya vevlager, tyst och fint där. Tack för hjälpen Tommy!
Det är kul att meka med bilar!
Det är kul att meka med bilar!
Några saker stör dock bilden av den lyckade garagehelgen.
1. Bilen "kissar" lite kylarvatten i höjd med förarplatsens golv. Sannolikt slang till värmepaketet. Går att lösa.
2. Tomgången är hög, ca 1800 varv. Svårare. Vet inte hur tomgången funkar. Tips mottages tacksamt.
3. Laddningslampan lyser men inte lika starkt som kringliggande varningslampor. Vad har hänt här? Kopplat fel någonstans, inte kontakt. Kan jordkableln mellan motor och kaross vara ett problem, speciellt om kylarvattnet passar där på väg neråt?

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 30 Oct 2015, 18:08
by Mats Lundin
Så var då de sista problemen lösta med bilen.

- Inget kylarvatten läcker, en extra klämma löste det. :banana:
- Generatorn laddar igen, den klämkoppling vi jobbade med blev inte bra i första rundan. Nu är där en lödning till hjälp. :banana:
- Tomgången rättade till sig efter generatorjobbet, allt före gasspjället demonterades då och vid prov- och varmkörning av generatorn, var tomgången där den skull vara. :banana: Vet inte varför men kan leva med det. :mrgreen:

Besiktningen blev inte av i höst, sparar den till påställningen i vår.
Då är det ny säsong i SprintCupen, och jag planerar att vara med hela vägen till slutet. :twisted:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 30 Oct 2015, 22:48
by Anders S
Kul att allt har löst sig till slut :up: . Nu har du haft dina problem med bilen för ett tag så nu är det nog bara att köra någon säsong eller två!

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sat 31 Oct 2015, 07:20
by Mats Lundin
Anders S wrote:Kul att allt har löst sig till slut :up: . Nu har du haft dina problem med bilen för ett tag så nu är det nog bara att köra någon säsong eller två!
Hoppas verkligen att du har rätt, Anders. :up:
Jag har ett uppdämt kör-behov nu efter två ofullständiga säsonger.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 25 Oct 2016, 21:16
by Mats Lundin
Nästan ett år sedan förra posten, aj, aj.

Nu ska det besiktigas igen ...

Vid första försöket gick bilen inte igenom beroende på avgasvärdena. :bang2:
CO 2% (0.5%)
HC 280 ppm (100 ppm)
CO förhöjd 2.5% (0,3%)
Lambda 1.00 (0.97-1.03)

Dagens ombesikting med 20 % etanol i tanken hjälpte tyvärr inte. :evil:
CO 0.8% (0.5%)
HC 279 ppm (100 ppm)
CO förhöjd 0.5% (0,3%)
Lambda 1.00 (0.97-1.03)

CO-värdena har ju nästan kommit hem. Hade det hjälpt med högre andel etanol, tro? :think2:

HC-värdet är väl ett partikelvärde (ppm = parts per million). Där skiljer ju inget egentligen. Vad kan man göra där?

Bilen har nu ett Mega squirt och är mappad av Turbocenter, för racing kan ju tilläggas.
Tar gärna råd om någon vet hur jag ska runda bilbesiktningen (har inte råd att muta någon). Vilka värden ska jag jaga i mappningen, tex? Hur gör ni andra som har tokmappade bilar?


Jag kan ju tillägga som bonusinformation, att jag idag har gjort klart med startnummer i Roadsport C/MX-5 Cup 2017 - Det blir nr 97, samma som jag hade vid senaste besöket i cupen.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 25 Oct 2016, 21:27
by Victor
Lambda är ju perfekt, så det finns inte mycket att göra på mappningen. Det är troligen så att katen inte renar ordentligt. Antingen är den inte varm nog så att den har "tänt" (hård körning precis innan och be att få börja med avgasprovet), eller så är den utsliten.

Nybytt olja kan sänka HC också, mindre bensinångor m.m. från vevhusventilationen som deltar i förbränningen då. Hur är tänddelarnas skick (stift/kablar/spolar)?

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 26 Oct 2016, 19:16
by Snailspeed
Tanka några liter alkylatbensin, miljöbensin till gräsklippare och andra redskap. 10 liter räcker i tanken. Den ger mycket renare värden på HC. Funkade för mig när jag hade ett stort hål i cellpaketet på en katalysator. Blev i och för sig lättare att klara besiktningen efter att jag bytt till en ny kat.

Är man lite full i fan, som jag brukar vara, så åker man till sin station som har mätutrustningen utanför hallen och ber att få kolla värdena innan man betalar för en ombesiktning. Har inte blivit nekad någon gång.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 26 Oct 2016, 23:00
by Mats Lundin
TAck Victor och Snailspeed.
Det får bli en felsökning med startgas för att utröna om något läcker och sedan ev ett försök med alkylatbensin. Låter som om det kan vara en framkomlig väg.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Thu 27 Oct 2016, 11:13
by chriss
Finns ingen race mapp och bra avgasmapp. Antigen är bilen bra mappad eller inte.
Du kan ha rätt lambda dvs blandning men fel tändning.

Vad har du för tändning vid tomgång? Du skall helst liggra kring 10-12 grader för avgasvärden förutsatt att
luftfilter,stift, motorolja är i ordning och katten är varm och fin.

viewtopic.php?f=5&t=2985&p=29456&hilit= ... ing#p29456

Här har jag testat två olika bilar vid samma tillfälle. Så testa gärna detta och återkom med resultat :)

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 28 Oct 2016, 13:53
by Mats Lundin
Kanon, och tack för tipset, Chriss. Låter definitivt som värt att testa.
Ska försöka mig på det och återkommer.