Page 5 of 6

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 11 Jun 2014, 15:51
by Mats Lundin
Nu startar motorn :banana: :banana: :banana:

... men den går lite knackigt. Räknar med att få ställa tändningen för att få den ok. Ska bara lära mig hur ... :think2:

Startmotorproblemet var att matarkabeln till solenoiden, den lilla tunna, fick ström på tändning men dog sedan när nyckeln vreds till start. Löste det genom att montera en egen start-tryck-knapp som matar ström på den kontakten.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 11 Jun 2014, 19:14
by Mats Lundin
... och nu går den bra också :banana: :banana: :banana:

Flyttade om tändkablarna på spolarna som det ser ut i handboken för 1,6, och du blev det bra - härligt!

Nu kan jag ju oroa mig för varför det inte kommer ström som det ska till startmotorn, men om det inte börjar brinna någonstans när jag kör så kan jag leva med det.
Tommy undrar om det är något annat fel, som att generator inte laddar eller liknande. Och då kollade jag att jag har drygt 13 volt över polerna på batteriet med bilen avstängd och ca 15 volt när bilen är igång. Tolkar det som att generatorn faktiskt laddar. Vad kan jag annars få för problem? :think2:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 15 Jun 2014, 18:42
by Mats Lundin
... och nu går bilen att köra oxå :banana: :banana: :banana:

Shake down gick bra. Märkbart bättre drag i denna än förra motorn - kul :D .

Ett par märkliga ting har dock inträffat.
1. När jag kopplar ur (trampar ner kopplingspedalen) tänds bromslampan på panelen :think2: Hur är det möjligt? Den lyser förstås också när handbromsen är i.

2. Vänster fäste för hardtopen i vindruteramen har inget spänn och skramlar ... :think2: . Hur är det möjligt? Det har ju alltid suttit i spänn tidigare (och motorbyte bör ju inte påverka hardtopen - eller har jag missat något här :think2: ). Tror nästan bilen har "gått bananas" efter sju månader på pallbockar, dvs "hängt ner sig" på mitten, men ... :?

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 16 Jun 2014, 19:22
by Matte P
Jag fick ett liknande fel efter att jag monterat i en cc båge.
Efter monteringen så är det betydligt svårare att knäppa igen cabben... :think2:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Wed 18 Jun 2014, 07:12
by Andreas E
Mats Lundin wrote:...
1. När jag kopplar ur (trampar ner kopplingspedalen) tänds bromslampan på panelen :think2: Hur är det möjligt? Den lyser förstås också när handbromsen är i.
...
Ett long-shot (okunnig spekulerar):
På min bil lyste ABS-lampan när det var dåligt med bromsvätska i bromscylindern. Skulle det kunna vara någon motsvarande övervakning av vätskan i huvudcylindernbehållaren för kopplingen och att den indikerar låg nivå när du trycker ner kopplingen?

/Andreas E

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 30 Jun 2014, 11:02
by Mats Lundin
Shake down kört i går på Malmby - och nog blev det lite skakigt.

Redan på väg till träffen hörde jag hur något for under bilen, en bult eller annat, men kunde inte se eller förstå vad som hänt. Inbillade mig att de kanske var något kvarglömt verktyg ... :roll: Återkommer till vad det var.

Bilen gick bra och har mycket mer pulver med ny motor och är kul att köra. Dock tungstyrd med lilla ratten och servolöst. Efter några rundor börjar det ryka under huven och jag stannar. Kylaren kokar och det har gått varmt, men denna gång har jag stängt av i god tid. Med huven öppen och några intresserade spekulanter blickande ner i motorrummet smäller det till ordentligt och ett ångmoln värdigt Fukushima bolmar upp. Alla på träffen kommer fram till bilen och tittar på ångmolnet. Det går inte att se något i motorrummet pga all ånga, men när det ångat en stund och sikten klarnar ser Tommy denna slang
Sprängd slang - rekommenderas inte
Sprängd slang - rekommenderas inte
Kylarslang 2014-06-29.jpg (5.47 KiB) Viewed 8234 times
Trycket i systemet har tagit ut sin rätt på en gammal slang, men tur i oturen att den gick som en "säkring" och resten av motorn klarade sig.

Tommy skjutsar in mig till Strängnäs där Mekonomen turligt nog har öppet och turligt nog har en kylarslang i rätt dimension hemma (tydligen inte lagervara ...). Samma Tommy dyker oförväget ner i soporna på lokal OKQ8-station och fiskar upp flera tomma spolarvätskedunkar som vi kan fylla med vatten och ta med oss till bilen.

Med ny slang och nytt vatten provstartar jag och motorn funkar bra - skönt! :banana: Kör lite för att få upp värmen igen när Tommy efter två varv står och viftar vilt vid depån. Svänger in och noterar molnet av rök runt bilen. Ser allvarligt ut men är bara ytterligare vatten som ska ångas bort. Bland annat är avgasbandagen genomdränkta av vatten och allt ska ångas bort. Bilen går dock bra.

Har under morgonen noterat att generatorremmen slirar och ger mig på att spänna den. Upptäcker då att pivotbulten i nederkant av generatorn saknas - var förstås den jag tappade på morgonen. Det går inte att spänna remmen utan lägger ner körningen för dagen. När väl Tommy har tagit hand om segern i sprinten och kör slut på bromsbelägg åker vi hemåt - skönt med en följebil när man linkar hemåt. Stannar på rakan där jag tappade bulten och söker av vägkanterna utan framgång - ingen bult. Tar mig hem utan vidare mankemang.

Nu kvarstår frågan varför bilen kokade.
Min teori är att en slapp generatorrem, som ju också driver vattenpumpen, gör att vattnet inte cirkulerat som det ska - viktigt när man ligger på varvstoppet. Hur kan jag säkerställa att vattenpumpen gör det den ska? :think2:

Tommy har teorin att jag har luft i kylarsystemet, kanske i värmepaketet. Hur kan jag säkerställa att det inte är luft i systemet? :think2:

Ny bult och rem nu beställt från MX5-parts. Kinnekulle är inte i fara.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 30 Jun 2014, 11:06
by Mats Lundin
Andreas E wrote:
Mats Lundin wrote:...
1. När jag kopplar ur (trampar ner kopplingspedalen) tänds bromslampan på panelen :think2: Hur är det möjligt? Den lyser förstås också när handbromsen är i.
...
Ett long-shot (okunnig spekulerar):
På min bil lyste ABS-lampan när det var dåligt med bromsvätska i bromscylindern. Skulle det kunna vara någon motsvarande övervakning av vätskan i huvudcylindernbehållaren för kopplingen och att den indikerar låg nivå när du trycker ner kopplingen?

/Andreas E
Kollat detta och toppat upp kopplingsbehållaren men fenomenet består.
Men tack för tipset fast det inte funkade.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 30 Jun 2014, 22:49
by Anders S
Det finns på min NB en "Clutch switch", sitter vid pedalstället. Enligt elschemat så går den direkt till PCM (ECU). Varför styrenheten till motorn ska veta om kopplingen är nertryckt vet jag inte och jag har inte heller farthållare på bilen. "Brake switch" sitter ju vid bromspedalen alldeles intill och går också till PCM enligt schemat, förutom till bromsljusen. Kan det vara någon felkoppling där? Vad händer om man helt enkelt kopplar ur "clutch switch"?

"Parking brake switch" och "Brake fluid level sensor" är hopkopplade och går endast till instrumentet, i alla fall på NB.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Mon 30 Jun 2014, 23:09
by Niklas Falk
Du har även en neutralswitch, som är seriekopplad med kopplingsswitchen. Vitsen är att datorn skall få förvarning att lasten minskar för tomgångskontrollen (kökörning tex).

Switcharna för pedalerna är lätta att koppla ur (men det är bökigt att få in huvudet, en arm och en lampa så man ser nåt) om man misstänker dem. De sitter i det övre stoppet så om det är nåt sånt så ska effekten ske direkt, och inte långt ner på slaget.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 01 Jul 2014, 08:34
by Mats Lundin
Niklas Falk wrote: De sitter i det övre stoppet så om det är nåt sånt så ska effekten ske direkt, och inte långt ner på slaget.
... och min lampa tänds när jag är längst ner med kopplingspedalen

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 01 Jul 2014, 09:53
by Anders S
Någon kabel som kommer i kläm när kopplingen är nere? Antingen vid pedalerna/golvet eller vid slavcylindern? Mystiskt :think2:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 17 Oct 2014, 10:59
by Mats Lundin
Så var den säsongen över, nu går vi i ide och inväntar nästa.
Alltid skönt!
Alltid skönt!

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sat 18 Apr 2015, 19:25
by Mats Lundin
Ny säsong - jag är redo! :mrgreen:
Miata2015-4.jpg
Miata2015-1.jpg
Ny bromsvätska idag.
Bromsklossarna tål en säsong till.
Däcken får gå på Malmby, sedan väntar nya däck till Knutstorp 3 maj.
Gelleråsen bokad 14 maj.

Nu är vi igång! :banana:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Thu 03 Sep 2015, 21:27
by Mats Lundin
I förra inlägget snackade jag om Gelleråsen. Där hände något som nu har fått stora konsekvenser. Det tillkom ett nytt ljud i motorn som jag under sommaren har trott är spikningar på höga varv. Byte av tändstift, bränsletrycksregulator, bränslefilter och spridare gjorde ingen skillnad utan Turbocenter fick ta sig en titt. Domen är ett trasigt vevlager. Så nu är vi, bilen och jag, tillbaka i garaget.
Tillbaka i garaget I
Tillbaka i garaget I
Tillbaka i garaget II
Tillbaka i garaget II
Jag har under senaste veckan oroat mig för hur jag ska få loss remhjulet fram på vevaxeln. Lite googlande gav att Börje E här på Södertörn hade ett hemmagjort mothåll som jag kunde få låna - om nu Börje hittade det. Visade sig vara utlånt redan, men det gör inget för jag har ett annat remhjul än vad Börje hade på sin NA.
Remhjul NA 1,8
Remhjul NA 1,8
Så jag är öppen för förslag hur jag ska få loss remhjulet. Har fått tispet att sätta dit hylsa och skaft och ställa mot golvet för att sedan dutta på startmotorn så rycks bulten loss av kraften. Verkar lite risky, bara.
Lär ska finnas till salu på någon sajt, MX5Parts eller IL men jag hittar inget där.

Conny, om du läser detta får du gärna komma med lite mått på ditt hemmaverktyg, så kanske jag kan åstadkomma något liknande.

Men en liten bit på vägen har jag i alla fall kommit.
Snart så ...
Snart så ...

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 04 Sep 2015, 09:54
by Conny Lundell
Tråkigt när det krånglar Mats. Men skönt ändå när du nu vet vad som är felet.
Förmodar att du skall lyfta ur motorn för att byta lager.
När du skall lossa remhjulet så börja med att lossa dom fyra M6 bultarna och plocka av remhjulet från själva navet.
Det kan sitta lite fast så knacka lite lätt på det med en plastklubba eller liknande så släpper det.
Mät avståndet mellan två av gänghålen och borra med samma mått i ditt plattjärn. Slipa sen bort en halvmåne för att passa in järnet mot navet. Dra fast det med två bultar. Ha ett så pass långt järn så det går emot och spärrar rotationen.
Hopppas du fattar vad jag menar Mats.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 04 Sep 2015, 10:09
by Alexander Mullaart
En mutterdragare med tillräckligt vridmoment (min orkar runt 400Nm) gjorde jobbet enkelt för mig.

Rikligt med smörjmedel och hamrande med plastklubba behövdes för att få av remhjulet.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 04 Sep 2015, 12:46
by TPR
Jag körde med mutterdragare, kan vara värt ett försök?
Se bara till att ha en bra krafthylsa som är till för mutterdragare.

Edit: Kan ju vara bra att uppdatera innan man svarar... :bang2:

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 04 Sep 2015, 14:53
by Mats Lundin
Jag har bara en enkel mutterdragare från CO på batteri, tror inte den mäktar med detta men kan ju vara värt ett försök.

Conny, jag fattar din beskrivning ihop med din bild på facebook. Får jobba åt det hållet om (när) mutterdragaren ger upp.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 04 Sep 2015, 14:59
by TPR
Den kommer nog knappt att orka.
Låna/investera en med sladd.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Fri 04 Sep 2015, 19:23
by Mats Lundin
Alexander Mullaart wrote:Rikligt med smörjmedel och hamrande med plastklubba behövdes för att få av remhjulet.
:bang2: :bang2: :bang2: Hamra hamra hamra ... :think2: remhjulet har inte rört sig det minsta. Nu badar det i 5.56, få se om det gör nytta över natten.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 06 Sep 2015, 19:11
by Mats Lundin
Med lite (mycket!) pepping från Tommy och ytterligare funderingar samt en avdragare lånad av grannen (som oxå bistår med motorlyft), släppte så äntligen remhjulet - skönt! :banana:

Snidade sedan till ett mothåll enligt Connys (tack för hjälpen) förebild :D , monterade det och satte sedan telskopskaftet med hylsa på vevbulten och drog - och se på tusan, den släppte hyggligt enkelt - jätteskönt! :banana:
Man känner sig händig när man gör egna verktyg.
Man känner sig händig när man gör egna verktyg.
Nu är jag på banan igen och släpper loss resten av skrotet. Problem att komma åt den övre/yttre bulten till startmotorn men sedan var det bara att haka i lyft och baxa - och si, då lossnade den oxå - superskönt! :banana:

Dagens övningar fick ett naturligt slut när jag insåg att ordinarie bultar för motorn inte räcker hela vägen igenom Biltemas motorstativ :( (595 kr räcker inte såååå långt). Det blir till att handla fyra nya i morgon.
Det är nära nu ...
Det är nära nu ...

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 06 Sep 2015, 19:27
by Niklas Falk
Mats Lundin wrote:Dagens övningar fick ett naturligt slut när jag insåg att ordinarie bultar för motorn inte räcker hela vägen igenom Biltemas motorstativ :( (595 kr räcker inte såååå långt). Det blir till att handla fyra nya i morgon.
Miata2015-22.jpg
Kapa distanserna eller svetsa förlängningar på några M12x1,5 Hjulbult.

Eller kör med en motorvagn istället (lite 2x4" och en möbelflyttarvagn), om du nu inte ska jobba med motorn dvs.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 06 Sep 2015, 19:41
by Emberglow66
Mats Lundin wrote:Med lite (mycket!) pepping från Tommy och ytterligare funderingar samt en avdragare lånad av grannen (som oxå bistår med motorlyft), släppte så äntligen remhjulet - skönt! :banana:
Ja men du idiotförklarade :think2: mig både en och två ggr innan du till slut trodde på mig :mrgreen:
Och gjorde som jag sa :lol:

Bra då får du ta "leaden" om jag börjar riva i min bil och så kan jag ju låna din "kopia" till lverktyg

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Sun 06 Sep 2015, 21:34
by Mats Lundin
Niklas Falk wrote:Eller kör med en motorvagn istället (lite 2x4" och en möbelflyttarvagn), om du nu inte ska jobba med motorn dvs.
Det är ju jobba som är meningen här, ett vevlager som ska bytas, så det får nog bli den långa rätta vägen för att kunna jobba tryggt med maskinen.

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Posted: Tue 08 Sep 2015, 21:57
by Mats Lundin
Nu är jag framme vid nästa moment - felsökning, något som inte är helt lätt. Så nu behöver jag hjälp här.
Naket
Naket
Hur säkerställer jag att/om det är ett vevlager som är trasigt, och vilket? :think2: Har känt på vevlagren men känner inget spel på något men det är ju annorlunda under belastning.
Andra alternativet var en kolvbult. Hur kollar jag det? :think2:

Men det känns bra att ha kommit så här långt på egen hand (fast jag vet att det är den svåra biten kvar - att få ihop motorn igen :roll: ).