Mats Lundin - MX-5 1993 racer
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
[quote="Emberglow66]Åk till en däckfirma som kan spinna upp framhjulet, mao samma som de gör på SBP [/quote]
Det där förstår jag inte, varför ...
Hur svårt är det att byta framhjulslager? Man tycks behöva en rejäl momentnyckel och en 29-hylsa.
Dessutom behöver jag långa hjulbultar. Enligt Hayes´ bok förstör man dessa när man tar ut dem och ska ta nya. Och dessa hittar jag bara tillsammans med spacers - och sådana har jag redan. Vad krångligt det känns. Kan man lämna bort detta? Suck...
Det där förstår jag inte, varför ...
Hur svårt är det att byta framhjulslager? Man tycks behöva en rejäl momentnyckel och en 29-hylsa.
Dessutom behöver jag långa hjulbultar. Enligt Hayes´ bok förstör man dessa när man tar ut dem och ska ta nya. Och dessa hittar jag bara tillsammans med spacers - och sådana har jag redan. Vad krångligt det känns. Kan man lämna bort detta? Suck...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag tror inte att det är möjligt att byta endast hjullagren, utan du måste byta hela navet. Detta går smidigt med en 29mm hylsa och en stor moment/hylsnyckel av något slag. När jag bytte mina gled de lätt av spindeln och var lätta att få på med lite hjullagerfett. Det enda som var lite jobbigt var att få av "dust capsen" som skyddar muttern. I övrigt gick det smärtfritt! Ett jobb som lätt är värt att göra själv.
Här beskrivs vad som måste göras: http://www.youtube.com/watch?v=OZf13xC5uJI
Här beskrivs vad som måste göras: http://www.youtube.com/watch?v=OZf13xC5uJI
Alexander Mullaart
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Tack för input! Och tack för tips och idéer under resan. Skönt med lite stöd när man ger sig ut på okända vatten.Alexander Söderholm wrote:Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men förhoppningsvis kan mina tankar vara till hjälp. När hjullagret på höger framhjul gav upp på min bil hördes ett "durrande" resonansljud i hela bilen. Det kändes ungefär som ett flatspot fast lät som ett stort bombplan ! Lagret lät förvisso lika mycket oavsett rattutslag vad jag kan minnas.
Kan vara värt att testa andra nav fram? Fast surt att byta något som fungerar...
Med nya hjullager på plats, båda sidorna, är det tyst (allt är relativt ... ) och lugnt i framvagnen. Skönt att ha det ur vägen.
Siktet är nu inställt mot Malmby på torsdag. Härligt!
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Nya hjullagren har i alla fall skött sig hela sommaren, inga problem.
En liten uppdatering från prisutdelningen i Sprintcupen på Malmby den 22 september
En liten uppdatering från prisutdelningen i Sprintcupen på Malmby den 22 september
- Attachments
-
- Andra plats med pokal
- Sprint-cup-andra-plats-2013-liten.jpg (23.58 KiB) Viewed 9055 times
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Nu till vinterns projekt.
Ny (begagnad) motor inköpt som inte är sliten och gått mindre än hälften av min nuvarande oljeslukare. Nu ska den "bara" läggas i bilen.
Dock finns det en del att tänka på.
1. Ny kamrem och vattenpump när allt ändå står bredvid bilen.
2. Coolant Reroute - värt pengarna?
3. Vad mer "bör" göras när den nu är lättmekad?
Sedan ner i bilen för mappning på Turbocenter.
Så är det vår och allt är frid och fröjd ...
Ny (begagnad) motor inköpt som inte är sliten och gått mindre än hälften av min nuvarande oljeslukare. Nu ska den "bara" läggas i bilen.
Dock finns det en del att tänka på.
1. Ny kamrem och vattenpump när allt ändå står bredvid bilen.
2. Coolant Reroute - värt pengarna?
3. Vad mer "bör" göras när den nu är lättmekad?
Sedan ner i bilen för mappning på Turbocenter.
Så är det vår och allt är frid och fröjd ...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ska du montera reroute så är det nu det är lätt.
"Värt pengarna", vilken fråga
"Värt pengarna", vilken fråga
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Mats Lundin wrote:Nu till vinterns projekt.
Sedan ner i bilen för mappning på Turbocenter.
Så är det vår och allt är frid och fröjd ...
-Så till våren hänger jag med miatagänget i cupen för där är det OTROLIGT trevligt & kul att vara med.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
...och den frågan ska komma från en med min historia beträffande överhettning.Niklas Falk wrote: "Värt pengarna", vilken fråga
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
En 1,8! Se där ja!
Jag har också bestämt att göra ett reurote på kylningen på min Eunos i vinter.
Det går att mecka ihop själv utan att köpa det dyra kitet från M-tuned.
Jag hittade ritning på nätet på spacern som ersätter locket bak på toppen.
Några timmar vid svarven och fräsen för att få till det.
Så lite siliconslang och slangklämmor för att sen förhoppningsvis bara att montera
Jag har också bestämt att göra ett reurote på kylningen på min Eunos i vinter.
Det går att mecka ihop själv utan att köpa det dyra kitet från M-tuned.
Jag hittade ritning på nätet på spacern som ersätter locket bak på toppen.
Några timmar vid svarven och fräsen för att få till det.
Så lite siliconslang och slangklämmor för att sen förhoppningsvis bara att montera
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Bättre med termostaten nära toppen än två dm längre bort i slangen (snabbare svar från termostaten då).
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Och vi som inte har tillgång till svarv och fräs, då ....Conny Lundell wrote: Några timmar vid svarven och fräsen för att få till det.
Vi får klara oss ändå.
Jo, en 1,8, som det faktiskt sitter i redan. Men det kan man inte tro på rakorna - det är därför det ska till en ny (som inte slukar olja).
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag har hittat M-tuneds reroute-system. Men måste jag köpa det i usa, finns ingen försäljare eller kit i europa? Jag kan inte hitta någon.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Och jag som är i USAMats Lundin wrote:Jag har hittat M-tuneds reroute-system. Men måste jag köpa det i usa, finns ingen försäljare eller kit i europa? Jag kan inte hitta någon.
Ska jag beställa 329 dollar, snabb Ups service och det kommer till mitt hotell i Houston
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ja, för tusan. Gör det! Bättre tillfälle får jag väl inte.Emberglow66 wrote: Ska jag beställa 329 dollar, snabb Ups service och det kommer till mitt hotell i Houston
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag monterade mitt M-Tuned reroutekit för två veckor sedan och mitt råd är att passa på med motorn ur, det hade sparat ett antal timmar. Man ser ganska bra där bakom motorn men att komma dit med händer och verktyg...
Jag hade också gärna sett termostaten i kontakt med toppen men det är omöjligt om man har EGR-röret kvar.
Uppvärmningen är ungefär lika snabb som innan om man står still på tomgång, men om man gör som man normalt gör och kör med lätt belastning är den längre eftersom det flödar lite ut i kylaren hela tiden (troligen p.g.a. hålet i termostaten för att den ska "se" värmen i vattnet) och det blir kylning av fartvinden. Dock med 10 grader utetemp, vid varmare väder kanske det går snabbare. Om hålet inte hade varit där hade uppvärmningen varit snabbare men då riskerar man att det blir för varmt innan vattnet i slangbiten fram till termostaten har hunnit värmas upp så att termostaten börjar öppna så det är en avvägning.
När jag har monterat en mer rättvisande vattentempmätare så ska jag se vilka vattentemperaturer som faktiskt råder. Jag var ute och försökte bygga lite värme i oljan idag utan att vara alltför vårdslös men kom bara upp i 85 grader, jag hade nog kommit upp i 100 med samma körning innan reroute.
Jag hade också gärna sett termostaten i kontakt med toppen men det är omöjligt om man har EGR-röret kvar.
Uppvärmningen är ungefär lika snabb som innan om man står still på tomgång, men om man gör som man normalt gör och kör med lätt belastning är den längre eftersom det flödar lite ut i kylaren hela tiden (troligen p.g.a. hålet i termostaten för att den ska "se" värmen i vattnet) och det blir kylning av fartvinden. Dock med 10 grader utetemp, vid varmare väder kanske det går snabbare. Om hålet inte hade varit där hade uppvärmningen varit snabbare men då riskerar man att det blir för varmt innan vattnet i slangbiten fram till termostaten har hunnit värmas upp så att termostaten börjar öppna så det är en avvägning.
När jag har monterat en mer rättvisande vattentempmätare så ska jag se vilka vattentemperaturer som faktiskt råder. Jag var ute och försökte bygga lite värme i oljan idag utan att vara alltför vårdslös men kom bara upp i 85 grader, jag hade nog kommit upp i 100 med samma körning innan reroute.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
I dagsljus har jag nu tittat på "nya" motorn. Där finns text i block och topp.
Toppen: "BP05-8-1"
Blocket: "BP-1" och "1 BP"
Vad betyder dessa? Någon som vet?
Toppen: "BP05-8-1"
Blocket: "BP-1" och "1 BP"
Vad betyder dessa? Någon som vet?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
BP05 är gjutningen för 131 och 133hk varianterna (inte BP4W som för 140hk och BP6D för 147hk med VVT).
BP på blocket är just det BP (samma gjutning för alla BP)
BP på blocket är just det BP (samma gjutning för alla BP)
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Efter en underkänd besiktning (saknade vatten i vindrutespolaren ...) är jag nu igång med projekt byta motor.
Två saker förbryllar mig.
Jag köpte bilen i tron att det var en 1,6. På Transportstyrelsen står den med Motoreffekt, kW: 98,0, vilket blir 133 hk (98 *1,36). När jag såg det, trodde jag att jag hade en 1,8. När jag nu river i motorrummet tror jag på nytt att jag har en 1,6 (se bild). Motorn är väldigt lik den jag hade i förra miatan, nr 97, men den är inte här för jämförelse. Vad säger expertisen där ute? Finns det någon som vet hur jag ska få loss bränsleslangarna från rören? Den grova slangen sitter som gjuten på röret. Har försökt att dra, att bända med mejsel, att värma ... Ska jag kapa bort dem och skära av dem från rören för att ersätta med nya sedan, eller finns det någon väg framåt?
Slutligen undrar jag över motorfästen. Marcus F rekommenderade att byta till fastare sådana när jag nu byter motor. Hittar inga på IL eller MX5 Parts. Vad heter motorfästen på engelska och/eller hur hittar jag dem?
Två saker förbryllar mig.
Jag köpte bilen i tron att det var en 1,6. På Transportstyrelsen står den med Motoreffekt, kW: 98,0, vilket blir 133 hk (98 *1,36). När jag såg det, trodde jag att jag hade en 1,8. När jag nu river i motorrummet tror jag på nytt att jag har en 1,6 (se bild). Motorn är väldigt lik den jag hade i förra miatan, nr 97, men den är inte här för jämförelse. Vad säger expertisen där ute? Finns det någon som vet hur jag ska få loss bränsleslangarna från rören? Den grova slangen sitter som gjuten på röret. Har försökt att dra, att bända med mejsel, att värma ... Ska jag kapa bort dem och skära av dem från rören för att ersätta med nya sedan, eller finns det någon väg framåt?
Slutligen undrar jag över motorfästen. Marcus F rekommenderade att byta till fastare sådana när jag nu byter motor. Hittar inga på IL eller MX5 Parts. Vad heter motorfästen på engelska och/eller hur hittar jag dem?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ser ut som 1.6 motor, baserat på hur luftmassemätaren ser ut. Motorfästen heter "engine mounts" på engelska. Jag använde hockeypuckar som Jimmy tillverkade åt mig, myran kan säkert bygga sånna på beställning ifall du vill ha stenhårda motorfästen, men då går bilen inte att använda till nått annat, för den blir förjävla obekväm, men man missar inga växlingar iaf
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
AFM (dörrflapp och inte värmetråd) CAS på insugskam gör att det absolut inte är en 1,8.
Annars är det enkelt att mäta längden på ventilkåpan,det ska skilja minst 15mm i längd mellan motorerna (91mm och 85,7mm mellan cylindrarna).
Annars är det enkelt att mäta längden på ventilkåpan,det ska skilja minst 15mm i längd mellan motorerna (91mm och 85,7mm mellan cylindrarna).
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Tack för snabba svar.
Å andra sidan blir det (mycket) mer komplicerat. Jag ska inte bara byta motor - jag ska konvertera från 1,6 till 1,8. Det goda är ju att det blir stor skillnad i pulver Men hur gör man ... ? Har för mig att jag hört om ett ombyggnadskit. Å andra sidan, så är passningen på Re-route-kitet inte något att skryta med ...
Jo, det skiljer 20 mm, där motorn i bilen är den kortare. Alltså en 1,6'a. Intressant. Felregistrerad i bilregistret. Måste ha skett vid importen från USA. Men det gör det ju enklare administrativt, byter ju bara till "rätt" motor.Niklas Falk wrote:det ska skilja minst 15mm i längd mellan motorerna (91mm och 85,7mm mellan cylindrarna).
Å andra sidan blir det (mycket) mer komplicerat. Jag ska inte bara byta motor - jag ska konvertera från 1,6 till 1,8. Det goda är ju att det blir stor skillnad i pulver Men hur gör man ... ? Har för mig att jag hört om ett ombyggnadskit. Å andra sidan, så är passningen på Re-route-kitet inte något att skryta med ...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Byta styrsystem till Civinco eller MS är det naturliga.
Ska du köra med det du har så blir det lite kinkigt att få till det, speciellt eftersom styrboxen inte förväntar sig en kontinuerlig TPS, och ska du köra omodifierat ska det vara trottelhus som hör till motorn, inte 1,6ans på en adapter.
Ska du köra med det du har så blir det lite kinkigt att få till det, speciellt eftersom styrboxen inte förväntar sig en kontinuerlig TPS, och ska du köra omodifierat ska det vara trottelhus som hör till motorn, inte 1,6ans på en adapter.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Här kan du få info om konvertering från 1,6 till 1,8 motor.
http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php
Dom använder 1,6.ans ECU, kabelhärva, tändspolar och spjällhus.
Conny
http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php
Dom använder 1,6.ans ECU, kabelhärva, tändspolar och spjällhus.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Just det du INTE kan göra om du vill köra Roadsport med omodiferad motor.Conny Lundell wrote:Här kan du få info om konvertering från 1,6 till 1,8 motor.
http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php
Dom använder 1,6.ans ECU, kabelhärva, tändspolar och spjällhus.
Conny