Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Conny Lundell »

Niklas Falk wrote:
Conny Lundell wrote:Här kan du få info om konvertering från 1,6 till 1,8 motor.
http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php
Dom använder 1,6.ans ECU, kabelhärva, tändspolar och spjällhus.

Conny
Just det du INTE kan göra om du vill köra Roadsport med omodiferad motor.
Sorry om jag förvirrade till det, har inte jätte stor kunskap om reglementet. Menar du Niklas att han får köra i modifierade klassen i cupen men inte standard om han följer FM guiden? Blir förvirrad nu :think2:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Conny Lundell wrote:
Niklas Falk wrote:
Conny Lundell wrote:Här kan du få info om konvertering från 1,6 till 1,8 motor.
http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php
Dom använder 1,6.ans ECU, kabelhärva, tändspolar och spjällhus.

Conny
Just det du INTE kan göra om du vill köra Roadsport med omodiferad motor.
Sorry om jag förvirrade till det, har inte jätte stor kunskap om reglementet. Menar du Niklas att han får köra i modifierade klassen i cupen men inte standard om han följer FM guiden? Blir förvirrad nu :think2:

Conny
Intressant fråga.
Nu är det inte helt aktuellt med tävlingsstart för mig, men det kan säkert bli framöver.

Edit:
Har just beställt det kit som Conny pekade ut. Samt hårdare motorfästen.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:Sorry om jag förvirrade till det, har inte jätte stor kunskap om reglementet. Menar du Niklas att han får köra i modifierade klassen i cupen men inte standard om han följer FM guiden? Blir förvirrad nu :think2:
Med den adaptern till trottelhuset så blir motorn klassad som modifierad (nåt är annorlunda mellan spjäll och avgaspackning), dvs 184hk vid max 7200rpm, 957kg i Roadsport B. Så det blir inte så mycket MX5 CUP kört då, men vi är inte farliga i Roadsport B :)

Den enda anledningen till att köra med den adaptern är att den gamla på/av TPSen som 1,6ans ECU förväntar sig inte passar på 1,8ans trottelhus (rakt av). Dvs en snygg och dyr adapter för att lösa ett mekaniskt/elektroniskt problem (på/av istället för kontinuerligt läge) hos en annan komponent.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Niklas Falk wrote:Med den adaptern till trottelhuset så blir motorn klassad som modifierad (nåt är annorlunda mellan spjäll och avgaspackning), dvs 184hk vid max 7200rpm, 957kg i Roadsport B. Så det blir inte så mycket MX5 CUP kört då, men vi är inte farliga i Roadsport B :)
Det får blir ett senare problem, om tävlande över huvud taget ska återupptas. Går ju att senare byta till godkänt material.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Första etappen avklarad :D Nu är det bara resten kvar ...
Dubbelmotor - dubbelt så bra ...?
Dubbelmotor - dubbelt så bra ...?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

När jag nu kan studera motorerna hittar jag fler skillnader än jag önskar:

Har fattat att tändspolarna kan flyttas över från 1,6- till 1,8-motorn. Men när jag tittar på motorerna är det skillnad på infästningarna. 1,6an har dessa monterade med de övre skruvarna uppifrån, medan 1,8an har samma skruvar bakifrån motorn. Finns det någon genväg som jag inte känner till, eller är det att skaffa fram de tändspolar som passar 1,8an (eller är det bara infästningen som skiljer :think2: )?
1,6an med infästningarna uppåt
1,6an med infästningarna uppåt
1,8an med infästningarna bakåt
1,8an med infästningarna bakåt
Även generatorremmen skiljer, så det blir nog till att byta generator också, precis som vid motorbytet i förra miatan.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Dagens fråga är idag två stycken:

1. Kan jag låsa svänghjulet/vevaxeln på något planerat sätt? Allt snurrar när jag ska ha loss svänghjulet för att kunna ta det med över på nya motorn. Eller måste jag blockera det på hemsnickrat sätt?

2. Vad är det för burk som sitter just bakom vänster framljus. Det går en kabel raka vägen in genom torpeden. Se bild.
Vad är detta för burk?
Vad är detta för burk?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Alexander Mullaart »

Du ska använda tändspolarna från 1.6an men får tillverka ett eget fäste. Jag kapade bort nedre hälften av standardfästet och fäste denna i två 90 graders vinklar från toppen med bult och mutter i de två övre hålen (efter att ha tjuvkikat på farsans bil). Men man kan ju självklart göra det snyggare än så. Smidigast att använda 1.8ans generator.

1. För att få av svänghjulet kan du skruva tillbaka en av bultarna till lådan i blocket och kila fast valfritt verktyg med gummihandtag mellan denna och svänghjulets tänder. Jag tog en gammal skruvmejsel, handtaget blev lite skadat.

2. Den där burken satt inte på min bil när jag köpte den. Vet inte vad det kan vara.
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Niklas Falk »

User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Alexander Söderholm wrote:Du ska använda tändspolarna från 1.6an men får tillverka ett eget fäste. Jag kapade bort nedre hälften av standardfästet och fäste denna i två 90 graders vinklar från toppen med bult och mutter i de två övre hålen (efter att ha tjuvkikat på farsans bil). Men man kan ju självklart göra det snyggare än så. Smidigast att använda 1.8ans generator.

1. För att få av svänghjulet kan du skruva tillbaka en av bultarna till lådan i blocket och kila fast valfritt verktyg med gummihandtag mellan denna och svänghjulets tänder. Jag tog en gammal skruvmejsel, handtaget blev lite skadat.

2. Den där burken satt inte på min bil när jag köpte den. Vet inte vad det kan vara.
Detta forum är kanonbra, :banana: tack så mycket :bow: . Härligt att så snabbt få svar.

Edit: Och tack Niklas :bow: . Crusie Control hade jag aldrig gissat på. Och den sidan ska jag spara, mycket nyttigt där. :D
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Alexander Mullaart »

Kul att vara till hjälp :D! Gjorde ju i princip detta bytet (1.8 -99 till -91) själv för ett tag sedan och ska snart göra det igen så har det rätt färskt i minnet.
Alexander Mullaart
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Josen »

Med den adaptern till trottelhuset så blir motorn klassad som modifierad (nåt är annorlunda mellan spjäll och avgaspackning), dvs 184hk vid max 7200rpm, 957kg i Roadsport B.
Ursäkta Niklas du kan inte mena allvar att idag tvinga en bil till Roadsport B på denna parametern ? Det blir ju löjligt med tanke på hur andra bilar är moddade/rustade idag ?
Dessutom går ju nr 50 med kompressor monterad idag i Roadsport C, någon sanns och balans får det ju vara.

Så tycker jag :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Med den adaptern till trottelhuset så blir motorn klassad som modifierad (nåt är annorlunda mellan spjäll och avgaspackning), dvs 184hk vid max 7200rpm, 957kg i Roadsport B.
Ursäkta Niklas du kan inte mena allvar att idag tvinga en bil till Roadsport B på denna parametern ? Det blir ju löjligt med tanke på hur andra bilar är moddade/rustade idag ?
Dessutom går ju nr 50 med kompressor monterad idag i Roadsport C, någon sanns och balans får det ju vara.

Så tycker jag :)
50är reggad med kompressor, att hela C sen skrivit på dispens att köra C i stället för B under 2013 är ju lite speciellt (dynopapper på 183hk).

Visst vet jag att vilket spjällhus som används inte spelar roll för prestandan detta fall, det är samma diameter på spjället.
Men vart drar du gränsen mellan byte av plenum, modifiering av plenum, portning av trottelhus, byte till egenbyggt, fyra spjäll och trattar?.. Dessutom på samtliga möjliga motorer i Roadsport, inklusive din egen.
Den lilla kontrollapparat vi har mäktar ungefär med ett specialfall per år, i bästa fall, och det brukar vara en riktig cirkus varje gång.
Enligt spec mellan spjäll och avgaspackning är den enkla hanteringen.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Josen »

Men vart drar du gränsen mellan byte av plenum, modifiering av plenum, portning av trottelhus, byte till egenbyggt, fyra spjäll och trattar?.. Dessutom på samtliga möjliga motorer i Roadsport, inklusive din egen
Inte kan du dra gränsen på detta i alla fall, std prylar används utan att modiferas så det kan inte falla inom reglen modiferad motor. Dessutom sett i perspektivet över hur andra bliar ser ut är det paragrafrytteri i min vy.

Sorry Mats för OT... Jag hade den vita med samma spec som du har, 1.8 motorn och 1.6 styr. Grym karaktär och rolig :) En film från den tiden ; http://www.youtube.com/watch?v=mm41kwXbZN0
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Josen wrote:Sorry Mats för OT... Jag hade den vita med samma spec som du har, 1.8 motorn och 1.6 styr. Grym karaktär och rolig :) En film från den tiden ; http://www.youtube.com/watch?v=mm41kwXbZN0
Det är lugnt, Josen. Det är ju en intressant diskussion, även om jag inte har MX-5 Cup för ögonen just nu.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Inte kan du dra gränsen på detta i alla fall, std prylar används utan att modiferas så det kan inte falla inom reglen modiferad motor. Dessutom sett i perspektivet över hur andra bliar ser ut är det paragrafrytteri i min vy.
FMs adapter finns inte med i Mazdas verkstadshandbok, rätt enkelt mao.
Det är ganska mycket annat som är fritt, men om vi släpper omodifierat fritt så är det ju lika bra att kasta in handduken. Det finns en spec att kolla mot, och det skadar ju inte att klara av en motorrivning (om startfältet ökar mera så kan det nog bli aktuellt). Visst är det paragrafrytteri, men vad ska man annars ha ett reglemente till :?:

Det skulle inte skada med en kurs i motorrenoveringar, det finns rätt många fall där glada amatörer (och "proffs") monterar i eftermarknadsprylar utan att tänka på att det är otillåtet ("ingen kollar ju ändå" :twisted: ). En ventil kan tex flöda väldigt annorlunda trots att diametern är densamma, trevinklade säten är även det fel på en Mazdamotor (bara två vinklar i verkstadshandboken), eftermarknadskolvar med originalliknande kompressionsförhållande, etc.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Josen »

Niklas ett reglement(regelverk/avtal) är ju alltid den ambitionen man vill ha och hålla. Det måste alltid ställas i ljuset av hur det tillämpas av utövarna och vad som är best-pratice/verklig output. Jag tycker du blandar ihop det, att likställa en enkel anpassnig av throttle-hus mellan modellerna med att fila på ventiler och labba med kolvar i modifierad motor är inte rimligt.

För att ta detta vidare så är ju egentligen gränsen suddig om modifierad TH, TH är inte modifierat. Du använder 1.8 TH men anpassar throttel-flappen att passa. Knappast effekt-givade ( som modifierad motor anser ge...)
Skall man utveckla år andra sidan så borde alla hemma snickrade luft-intag också ge modiferad motor ?

http://www.folkmun.se/definition/paragrafryttare
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Conny Lundell »

Vad jag kan se så följer det med fäste för 1,6.an spolar i kitet som du har beställt från Flying Miata Mats.
Klippt och klistrat från FM här nedan.

EGR plate kit
throttle cable bracket
coil bracket
OEM engine motor rubber (Mazda p/n NC10-39-040)
throttle body adaptor kit
electrical parts needed to extend your CAS wiring

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Conny Lundell wrote:Vad jag kan se så följer det med fäste för 1,6.an spolar i kitet som du har beställt från Flying Miata Mats.
Klippt och klistrat från FM här nedan.

EGR plate kit
throttle cable bracket
coil bracket
OEM engine motor rubber (Mazda p/n NC10-39-040)
throttle body adaptor kit
electrical parts needed to extend your CAS wiring

Conny
Men det är ju lysande :banana: Men mycket att tänka på nu ... :think2:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by TPR »

Sorry för OT:
Josen wrote:Inte kan du dra gränsen på detta i alla fall, std prylar används utan att modiferas så det kan inte falla inom reglen modiferad motor.
Så med andra ord så skulle du tycka det vore OK om din B-kollega Martin G skulle byta till ett annat BMW-plenum (även detta från en motor med mindre volym), samma motorfamilj, passar rakt på?
Du ser säkert ingen skillnad så då borde det väl vara ok?
Tror vi får tipsa Martin om det då han lär tjäna en hel del på byte...
Josen wrote:Skall man utveckla år andra sidan så borde alla hemma snickrade luft-intag också ge modiferad motor ?
Reglementet är solklart, omodifierat mellan trottelhus och grenrörspackning, framför detta är det fritt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Josen »

Vill inte tjafsa om detta i Mats tråd mera men jag har min åsikt klar och gav mitt perspektiv, jag ber dig TPR respektera detta och inte fara iväg mera med detta mera.

Kör hårt Mats :)

Med vänlig hälsning,
Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by TPR »

Josen wrote:Vill inte tjafsa om detta i Mats tråd mera men jag har min åsikt klar och gav mitt perspektiv, jag ber dig TPR respektera detta och inte fara iväg mera med detta mera.

Kör hårt Mats :)

Med vänlig hälsning,
Joachim
Helt OK!
Tyckte bara det var något konstig syn på det hela.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Jäkla bra forum, det här. Högt och lågt, men nu återgår vi till ämnet.

Jag grunnar :think2: lite på hur det är att lyfta ut växellådan och sätta ihop den med motorn utanför bilen. Det är ju pillrigt att få isär allt i motorrummet, och knappast enklare att få ihop det på nytt när det är så trångt.

Tänker jag fel eller finns det något att tjäna på detta. Jag har en lyft som ska klara tyngden, men möjligtvis är det trångt att få ihop och upp alltihopa framför bilen för att sedan skjutsa in det över motorrummet. Kopplingen och växelspaken måste ju bort, men är de krångliga så jag bara förstör för mig själv, eller? Vad säger expertisen?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Niklas Falk »

Att lyfta i motor+växellåda är den föredragna metoden, att få på motor rätt på växellådan är inte jättelätt i motorrummet (mycket enklare med dem lösa på golvet/lyft). Att jag envisas med att låta växellådan vara kvar i bilen är mitt problem (trångt i ostädat garage gör att det vore bökigt att hantera dem ihop).

Tömma lådan på olja (eller om du har en plugg som passar istället för kardanen, lossa PPFen, sen ska den följa med ut.
Glöm inte jordfläta, startmotor, slavcylinder ...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Josen »

Det finns ett sätt till med låda motorn, som vi gjorde med en bil
Ta ner subframen ( sitter på några bult ) och lyft i/upp motor+låda underifrån, låt motorn hänga i lyft och skruva upp subframe. Gick lättare än jag trodde tror tom man skulle kunna fästa motorn+låda i subframe och hänga upp
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply