Page 3 of 3

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 26 Oct 2012, 09:36
by chriss
Även mjukare däck bak och mjukare dämpning/fjädring kan hjälpa. Så bilen sätter sig över bakhjulen. Skippa låg profil ;)

Jag är alltid rädd för att steloperara för någonstans är alltid det mjukaste stället och där kommer det att röra på sig = där kommer det ge sig. Sett bilder med för stela bussningar så det spricker i godset istället.
Jag kommer investera i il motorsports / mx5parts competion diff bussningar som är hårdare gummi än original möjligtvis plast bussningar. Detta för att inte bilen skall ta skada/mattas ut i fästen. Sen nya original gummibussnar är nog betydligt bättre än 10,15 år gamla misshandlade bussningar. :up:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 26 Oct 2012, 10:13
by pj
tack för alla svar:)
mjukare vill jag inte ha den. jag monterade nya hårdare diffbussningar och de hjälpte inte.
men ni som kör alubussningar hade ni detta problem innan och löste det med alu?
går det att köpa sådana eller är det någon som har en ritning på dom? har både aluämne, cnc-svarv och cnc-fräs på jobb..

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 26 Oct 2012, 13:05
by Myran
Är en tidigare medlem sim svarvat till mig och Tobias.

Ska höra efter fall jag kan ordna ritning.


Jag hade endel hjulstuds innan jag bytte till stumma. Blev bättre med alu bussningarna.


Men jag tror dina ska räcka. Sitter nog snarare i länkarmarna eller dämpare.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 26 Oct 2012, 18:41
by pj
bussningarna i länkarmarna är orginal 10.500mil. fjädrar är hårdare från lesjöfors och dämparna är vanliga koni i hårdaste läget.. fick ni pressa i bussningarna eller hur sitter dom på plats?

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 26 Oct 2012, 19:26
by Myran
pj wrote:bussningarna i länkarmarna är orginal 10.500mil. fjädrar är hårdare från lesjöfors och dämparna är vanliga koni i hårdaste läget.. fick ni pressa i bussningarna eller hur sitter dom på plats?

Knackades i med mothåll och hamare. Till tobias bil fick vi faktiskt använda rätt mycket våld för få dom på plats.

Om bilen körts hårt under större delen av sitt liv skulle jag nog se över länkarmas bussningarna innan jag börjar göra nått mera med diffen.

I övrigt så är min erfarenhet att vissa däck vill studsa hur man än gör medans vissa aldrig gör det.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Wed 31 Oct 2012, 12:30
by pj
får nog börja med att se över länkarmsbussningarna då. har kört på china däck, pirelli zero nero, r888 och bridgestone och bilen har alltid hoppat iväg.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Tue 25 Jun 2013, 14:59
by pj
de råkade trilla i en ny turbo i motorutrymmet, med 3" avgas från turbon :roll:
nu slukar den sprit för 350kh, (även om jag inte tror den har riktigt så många..)

ingen van sladdare men miatan får iaf däcken varma ca 8.20 in i filmen :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=rn_X5J3WUKM

nästa som händer= större ic, större kylare o större oljekyl ska på.
sen får de nog bli 1000cc spridare. undrar vad som rasar först? jag lägger min röst på diffen, sen ev lådan. dum som man är, ska de naturligt vis plockas fram "bara ett par häsar till" :banana:
den laddar ju bara 1,2bar.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Tue 15 Oct 2013, 14:02
by pj
lite vinter meck.. fick fatt i 4 st 1000cc spridare :) så fort toppen kommer hem igen ska den på, med ARP toppbultar. så hoppas vi på att toppen håller sig fast vid botten även med lite mera ladd :oops:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sat 04 Jan 2014, 19:05
by pj
Skaffat hus o sambo, men nu i vinter finns det lite utrymme igen för kärran :) hittade en bild från i sommras. körde en "dag på strippen" med bilsport på Mantorp. har för mig det blev 13,5sek 402m i 32gradig värme *puh* och med studsade bakvagn.. vi får se hur det går till sommaren :burnout:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Mon 16 Jun 2014, 13:51
by pj
Power no bullshit i ljungbyhed med polarna i helgen.
jävla Kjälle, han trodde de va en honda... :D
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... NG5Tf_0-wo

efter lite ombyggnationer i vinter blev de 0-100 på 5,6 o 402m på 12,3 :banana:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 05 Sep 2014, 09:39
by pj
äntligen fick den sig en riktig mapp i bänken. nu skjuter den på bra :banana:
har även monterat delrinplast-bussningar i diffen. med federals 595 RSR däck 205breda, får jag ner all kraft i asfalten oxo :bow:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 05 Sep 2014, 14:10
by chriss
Fina kurvor! När får vi se dig i modsport då ;)
Fixade bussningar hjulstudsen du hade problem med?

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 14 Sep 2014, 22:52
by pj
den studsar ibland men oftast inte.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Tue 16 Sep 2014, 22:07
by Thomas Thorén
Var det bra passform och kvalisort på bussningarna?
Har du någon länk eller länk till dom? Jag funderar på att byta mina IL-diffbussningar till något hårdare.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 26 Sep 2014, 18:31
by pj
ja dom passade perfekt. gick att trycka i för hand (jag e grymt stark :lol: )
men du glappar diffen så man hör det när man går från gas till motorbroms eller tvärt om.. har extra pinjong o kronhjul, men det lär bli glapp i dom oxo med tiden :D så nu blir det Bmw 188 lamelldiff i vinter, med nya findrivaxlar :P
då blir kanske bussningarna till salu..
blir nog lite fix o trix i vinter oxo, så siktar på 350hk till våren. spännande o se om jag fortfarande kan få ner effekten i backen. annars ska jag försöka koppla på de elektroniska antispinnet i Sprutet, o klippa med tändning.

ska koppla på de elektroniska laddtrycksstyrningen oxo i vinter. har dock inte hittat någon wastegate (för intern ventil) med mottryck :evil: men hittade en serie med bosch-rexroth pneumatik kolvar på företaget rakt över gatan :up: borde väl funka minst lika bra...?