Page 1 of 3

Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Fri 14 Oct 2011, 21:38
by pj
dags för projekttråd för mig oxo:)
Haft min Miata ca3år nu.
dan va i orginalskick vid köptilfälle. tröttnade ganska snabbt på orginal setupen av chassie.
1a året blev det krängare från H&R, bak som fram. gula konidämpare och Lesjöfors hårdare fjädrar, andra fälgar och lite stag (övre fjäderben fram undre fjäderben bak.
2a året: blev de lättare Lenso maglight fälgar med R888, andra stolar+ratt och lite trimning av motorn. -->portning överallt, vassare kammar, extraktor-rör, racekat och miraslipade ventsäte mm. gick riktigt fint med de!
Här körs de litta konbana
Här körs de litta konbana

3e året tröttnade jag lite grann och bestämde mig för att bygga om lite igen...
bestämde mig för att en ca18det 1,8t från en nissan 200 skulle ner under huven, torsendiff och miatas big brake bromssystem. sen regga in den via SFRO, så den blir laglig att fräsa runt i.
här har vi <br />&quot;nya&quot; spisen.
här har vi
"nya" spisen.
först passa i motorn utan sump (sumpen går ner i framkant på 200án)
först passa i motorn utan sump (sumpen går ner i framkant på 200án)
nya motorfäste
nya motorfäste
svetsa ner sumpen i bakkant där de inte sitter en styrväxel iväg :D
svetsa ner sumpen i bakkant där de inte sitter en styrväxel iväg :D
när motorn va på plats tänkte jag ta mig en titt på lagerna, ingen vacker syn när sumpen togs av...
koksad till max, o litta slitna lager..
koksad till max, o litta slitna lager..
efter timmar med dremmeln, disel och breake clean så var de dags för målning
335284_254075621297275_100000845164543_705265_381345955_o.jpg
nu sitter de nya racelager i motorn, ny oljepump vattenpump kolvringar packboxar o packnngar i motorn, (ska knäppa en bild nästa gång jag är i garaget). grenröret ska svetsas, avgassystem ska byggas, rören till ic´n och Vems insprut ska kopplas (etanolkonvertering). även lite mätare ska in o bågen ska målas. dra ett par nya bromsrör mm, mm.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 16 Oct 2011, 10:47
by chriss
Det ser riktigt trevligt ut. Vad säger SFRO om effekt höjningen? Och vilka krav har man på chassi, större bromsar m.m?
200sx ligger väl kring 170hk org och det som hamnar på SFRO pappret antar jag för det är äckligt lätttrimmade :mrgreen: Vad siktar du på effekt och register?
Du är nog redan påläst men ett rejält och ordentligt olje kyl är ett måste på dessa moterer, de har en tendens att börja knacka :evil:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 16 Oct 2011, 21:16
by pj
sattsar på lagliga 169hk :D men 300hk är nog inget prob.

har för mig att de va ca 200hk på 1000kg (om man kan motivera att sina uppgraderingar av cassie att hålla bra med den effekten) hela bromssystemet måste bytas ut och en annan bakaxel/diff, växellåda som klarar effekten, mm.

japps termostyrd oljekyl, oljan blir snabbt varm:)

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sat 10 Dec 2011, 00:24
by pj
nu är motorn färdig och på plats för sista gången innan besiktning.
nästa blir att koppla in motorn med vatten o tryckrör.
och dona kardanen.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 11 Dec 2011, 11:58
by Conny Lundell
Ser mycket trevligt ut! :bow: :up:
Lite annat än mitt lilla turbokit. :oops:
Dax att visa upp den nästa sommar då? Skall bli skoj att få se detta bygget in acction.

Conny L

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 11 Dec 2011, 19:09
by pj
tack. ja meningen är att den SKA vara färdig till sommaren. men man vet aldrig vad som händer.. nu är iaf bromssystemet, diffen och motorn/låda äntligen på plats.

din bil hade väl gott om ös?

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Mon 12 Dec 2011, 13:02
by Nille
Denna tråd blir intressant att följa! :up: :banana:
Jag drömmer själv om att köpa en krockad MSM och montera motor, bakaxel och växellåda men även hela bromssystemet inkl. huvudbromscylinder på en NA Miata och SFRO besikta den som ombyggt fordon.

Problemet är att man är ingen Chip Foose direkt :doh2:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Mon 12 Dec 2011, 14:35
by Niklas Falk
Nille wrote:Problemet är att man är ingen Chip Foose direkt :doh2:
Garage med 2pelarlyft:
1. Lossa drivlinan (stötdämpare, styrstång och subframes) och koppla loss elen.
2. Lyft kaross från drivlina
3. Rulla undan drivlinan
4. Ta en palltruck och placera den oönskade karossen nånstans.
5. Gör operation 1 -3 med bil nr 2
6. Gift ihop slutgiltig kaross med slutgiltig drivlina
7. Koppla lite el så både du och SFRO blir nöjda.

Det finns ju inte ens behov av att koppla isär drivlinan öht (om allt är rakt och fint). Eventuella möjligheter att "förenkla" elkopplandet ska vi nog inte dra inför publik :)

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Mon 12 Dec 2011, 22:21
by pj
min första idé var just den att ta allt från en msm. men killen på sfro sa nej. sätter jag i en motor,växellåda, bromssystem och diff som passar rakt på bilen är det för lite "bygge" för att få kallas ombygt fordon. därför valde jag nissans 1,8t med växellåda.
elen till motorn fick jag i en ända stor hög. hälften va avklippt o massa tejp o skit. så jag bestämde mig för att etanolkonvertera bilen, och då får man koppla på nytt insprtutningssystem om de krvävs. och de gör det nog på min!

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Wed 14 Dec 2011, 21:59
by Nille
Konstigt att det var OK när jag frågade.......Jag sa att det är olika karosser men samma bilmodell så det skulle inte vara några problem.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Thu 15 Dec 2011, 12:19
by Niklas Falk
Det som styr är VVFS 2003:22 41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatör-byggda personbilar och lätta lastbilar
Definitioner
1 § Följande begrepp används med angiven betydelse
Ombyggt fordon
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
  1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
  2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
  1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
  2. motor med kraftöverföring utbytts eller
  3. bromssystem utbytts.
Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.
Ombyggnader i mindre omfattning än vad som definieras här regleras i kapitlen 4 – 37.
.....
Organisation för amatörbyggen
Organisation som av Vägverket utsetts att utöva tillsyn och utfärda intyg rörande amatörbyggda och ombyggda fordon enligt föreskrifterna i detta kapitel.
Det finns ingen annan definition om vad som skall tolkas som "Ombyggt Fordon", men det går ju att tolka detta lite olika (både från SFRO och Bilprovingen).
Det är den första meningen som spelar störst roll och ändrats "i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats" är kärnan i de varierande bedömningarna.
En del verkar anse att du inte får bulta dit "reservdelar", medan andra verkar anse det ok om prestanda ändras i "större grad".
Så vad du får och inte får göra är lite olika beroende på vem du frågar.
Dessa bedömningar gör det ju möjligt att göra saker som inte var påtänkta när texten skrevs, för då hade det nog stått detaljerad byggbeskrivning av en HotRod (två järnvägsräls som ram, en V8a, stel framaxel etc).

Byte av främre subframe från NA till NB kan påstås fylla kravet om utbytt framaxel (med väsentligt ändrad prestanda, eftersom vinklar är annorlunda), dessutom byter det styrning (som inte ens ändrar antalet rattvarv).

Med ett nära samarbete med lämplig SFROrepresentant och med lite väl valda formuleringar vid besiktning så tror jag det kan gå. Men det måste inte gå, det är lite svårt att kräva sin rätt när reglerna ser ut på detta vis.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sat 17 Dec 2011, 16:08
by pj
riktigt tråkigt att reglerna är så luddiga och att allt verkar handla om individuell bedömning. kul o lägga massa jobb o en hel massa pengar på något som inte går att köra lagligt med..

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sat 21 Jan 2012, 18:39
by pj
korvgrillning ger bra meckmat, kusin-vitamin är och hälper till!
flyttade fram kylaren en aning för att få plats med icröret framför. (trångt vid servopumpen på nya motorn). la på en aluplåt för attt behålla kylluften genom kyllarna. små ingrepp på plasten i fronten/under motorn, sen passa de fint :roll:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 22 Jan 2012, 02:19
by Myran
pj wrote:korvgrillning ger bra meckmat, kusin-vitamin är och hälper till!
flyttade fram kylaren en aning för att få plats med icröret framför. (trångt vid servopumpen på nya motorn). la på en aluplåt för attt behålla kylluften genom kyllarna. små ingrepp på plasten i fronten/under motorn, sen passa de fint :roll:

Förutom en grym Miata så måste jag säga att jag gillar grillen starkt ;)

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 22 Jan 2012, 11:27
by Conny Lundell
Nu börjar det likna något. Ligger väl några timmars arbete bakom detta?
Hoppas att du får den besiktigad också, det hade varit roligt. :up:

Conny L

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 22 Jan 2012, 18:07
by pj
för mkt tid o pengar för att inte få den godkänd på allmän väg. blir den inte godkännd av någon anledning så får jag bygga om :P

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Mon 23 Jan 2012, 18:22
by pj
har testat bromsarna. tycker dom är lite för bra (hela miatas big brake system med Greenstuff belägg).
bromsar ju nästan innan man känner pedalen under foten!
på dom gamla orginal bromsarna fick man trycka till ganska bra :up: innan dom låste r888 205orna.
såg att mitt gamla servo hade en annan betäckning än det nya, vilket är starkast tro?

det är väl inte så att utväxlingen på bromspedalen skiljer sig från min Na och nyare miator med big brake?

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Tue 24 Jan 2012, 10:33
by chriss
Ser ut som det borde gjort från fabrik med en fin turbo motor :up:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Tue 24 Jan 2012, 10:42
by Lejban
Tjena,

kan det vara så att r888 har VÄLDIGT dåligt grepp i kylan som är nu, och därför låser fort(are)?

Notis: Även på bana på sommaren brukar bromsarna värmas fortare än däcken, och då har jag en period när bromsar är varm och inte däcken, vilket gör det lätt att låsa upp.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 29 Jan 2012, 15:50
by pj
tack chriss:)
ne jag testade bromssystemet i höstas innan miatamotorn åkte ur.
det är stoor skillnad.

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sat 04 Feb 2012, 10:13
by pj
problemas.. bygget av kardan avstannade ganska snabbt när vi upptäckte att bultmönster på min orginalkardan inte var den samma som nya diffen. jag troddede bara de va längden som skillde diffarna åt :roll:

kan man ta plattan från den gamla diffen och skruva på den på nya diffen så jag kan använda mig av orginalkardanen? kan de möjligtvis vara så att pnjongens inspänning också släpps när man skruvar av plattan?

om de inte skulle funka måste jag ha fatt i en ny kardan, någon som har en sälja mig??? :bow:

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 05 Feb 2012, 15:23
by petercab
Kul med folk som går all in!
Jobba på!

Tänkte bara förvarna om mina problem med bakdiffen, körde lite olika motorer med turbo och kompressor men diffan rasade på löpande band, stoppade i en RX-7 TII-diff som höll betydligt bättre men när jag stoppade i V8:an så orkade inte dom heller.

Att tillägga är väl att min körstil är ganska aggresiv ;)

Se nu till att få ut den på vägen snart :)

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 05 Feb 2012, 15:49
by Niklas Falk
petercab wrote:Tänkte bara förvarna om mina problem med bakdiffen, körde lite olika motorer med turbo och kompressor men diffan rasade på löpande band, stoppade i en RX-7 TII-diff som höll betydligt bättre men när jag stoppade i V8:an så orkade inte dom heller.
Har man såna problem så finns det ju ford 8.8" att tillgå.

Men en 6vxl med 3.636 TorsenII håller tydligen förvånansvärt länge (om man inte har för bråttom från stillastående alltför ofta). Det blir ju en 5växlat med dogleg "etta" om momentet är tillräckligt :D

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Sun 05 Feb 2012, 17:14
by chriss
Game on :burnout: !

Image

Lite motivationshöjande så vi blir klara till våren ;)

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Posted: Thu 23 Feb 2012, 11:24
by pj
hmmm, får kanske bli en annan diff om denna skulle rasa då.. vad kan man få för en torsen koplett med drivaxlar?
kardanen skarvad o sitter på plats nu, även downpipe/frontpipe med katten monterat. 4,5bar oljetryck bara med startmotorn:) sprutet ska på i helgen, Jimmy fd Möller från team bonnmeck hjälper till o ska lära mig programera:))