Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by chriss »

Även mjukare däck bak och mjukare dämpning/fjädring kan hjälpa. Så bilen sätter sig över bakhjulen. Skippa låg profil ;)

Jag är alltid rädd för att steloperara för någonstans är alltid det mjukaste stället och där kommer det att röra på sig = där kommer det ge sig. Sett bilder med för stela bussningar så det spricker i godset istället.
Jag kommer investera i il motorsports / mx5parts competion diff bussningar som är hårdare gummi än original möjligtvis plast bussningar. Detta för att inte bilen skall ta skada/mattas ut i fästen. Sen nya original gummibussnar är nog betydligt bättre än 10,15 år gamla misshandlade bussningar. :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

tack för alla svar:)
mjukare vill jag inte ha den. jag monterade nya hårdare diffbussningar och de hjälpte inte.
men ni som kör alubussningar hade ni detta problem innan och löste det med alu?
går det att köpa sådana eller är det någon som har en ritning på dom? har både aluämne, cnc-svarv och cnc-fräs på jobb..
Johan Andersson, Klippan
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Myran »

Är en tidigare medlem sim svarvat till mig och Tobias.

Ska höra efter fall jag kan ordna ritning.


Jag hade endel hjulstuds innan jag bytte till stumma. Blev bättre med alu bussningarna.


Men jag tror dina ska räcka. Sitter nog snarare i länkarmarna eller dämpare.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

bussningarna i länkarmarna är orginal 10.500mil. fjädrar är hårdare från lesjöfors och dämparna är vanliga koni i hårdaste läget.. fick ni pressa i bussningarna eller hur sitter dom på plats?
Johan Andersson, Klippan
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Myran »

pj wrote:bussningarna i länkarmarna är orginal 10.500mil. fjädrar är hårdare från lesjöfors och dämparna är vanliga koni i hårdaste läget.. fick ni pressa i bussningarna eller hur sitter dom på plats?

Knackades i med mothåll och hamare. Till tobias bil fick vi faktiskt använda rätt mycket våld för få dom på plats.

Om bilen körts hårt under större delen av sitt liv skulle jag nog se över länkarmas bussningarna innan jag börjar göra nått mera med diffen.

I övrigt så är min erfarenhet att vissa däck vill studsa hur man än gör medans vissa aldrig gör det.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

får nog börja med att se över länkarmsbussningarna då. har kört på china däck, pirelli zero nero, r888 och bridgestone och bilen har alltid hoppat iväg.
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

de råkade trilla i en ny turbo i motorutrymmet, med 3" avgas från turbon :roll:
nu slukar den sprit för 350kh, (även om jag inte tror den har riktigt så många..)

ingen van sladdare men miatan får iaf däcken varma ca 8.20 in i filmen :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=rn_X5J3WUKM

nästa som händer= större ic, större kylare o större oljekyl ska på.
sen får de nog bli 1000cc spridare. undrar vad som rasar först? jag lägger min röst på diffen, sen ev lådan. dum som man är, ska de naturligt vis plockas fram "bara ett par häsar till" :banana:
den laddar ju bara 1,2bar.
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

lite vinter meck.. fick fatt i 4 st 1000cc spridare :) så fort toppen kommer hem igen ska den på, med ARP toppbultar. så hoppas vi på att toppen håller sig fast vid botten även med lite mera ladd :oops:
Attachments
Bonnmeck "Möller" är snäll o fräser till toppen litta, hejaheja!!!
Bonnmeck "Möller" är snäll o fräser till toppen litta, hejaheja!!!
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Skaffat hus o sambo, men nu i vinter finns det lite utrymme igen för kärran :) hittade en bild från i sommras. körde en "dag på strippen" med bilsport på Mantorp. har för mig det blev 13,5sek 402m i 32gradig värme *puh* och med studsade bakvagn.. vi får se hur det går till sommaren :burnout:
Attachments
Mantorp
Mantorp
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Power no bullshit i ljungbyhed med polarna i helgen.
jävla Kjälle, han trodde de va en honda... :D
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... NG5Tf_0-wo

efter lite ombyggnationer i vinter blev de 0-100 på 5,6 o 402m på 12,3 :banana:
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

äntligen fick den sig en riktig mapp i bänken. nu skjuter den på bra :banana:
har även monterat delrinplast-bussningar i diffen. med federals 595 RSR däck 205breda, får jag ner all kraft i asfalten oxo :bow:
Attachments
miatan på 1,4bar
miatan på 1,4bar
Johan Andersson, Klippan
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by chriss »

Fina kurvor! När får vi se dig i modsport då ;)
Fixade bussningar hjulstudsen du hade problem med?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

den studsar ibland men oftast inte.
Johan Andersson, Klippan
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Thomas Thorén »

Var det bra passform och kvalisort på bussningarna?
Har du någon länk eller länk till dom? Jag funderar på att byta mina IL-diffbussningar till något hårdare.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

ja dom passade perfekt. gick att trycka i för hand (jag e grymt stark :lol: )
men du glappar diffen så man hör det när man går från gas till motorbroms eller tvärt om.. har extra pinjong o kronhjul, men det lär bli glapp i dom oxo med tiden :D så nu blir det Bmw 188 lamelldiff i vinter, med nya findrivaxlar :P
då blir kanske bussningarna till salu..
blir nog lite fix o trix i vinter oxo, så siktar på 350hk till våren. spännande o se om jag fortfarande kan få ner effekten i backen. annars ska jag försöka koppla på de elektroniska antispinnet i Sprutet, o klippa med tändning.

ska koppla på de elektroniska laddtrycksstyrningen oxo i vinter. har dock inte hittat någon wastegate (för intern ventil) med mottryck :evil: men hittade en serie med bosch-rexroth pneumatik kolvar på företaget rakt över gatan :up: borde väl funka minst lika bra...?
Johan Andersson, Klippan
Post Reply