Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Kopplade på Vemset idag. Pelle och Jimmy programerade och trixade, och till slut startade bilen.
motorn lät jättefint och allt verkar funka (än så länge) :bow:
imorgon blir det nog provtur om vi hinner koppla på det sista och få lufttempen på plats.
Attachments
första röken liger tät :)
första röken liger tät :)
Ställer tändning o trixar
Ställer tändning o trixar
Johan Andersson, Klippan
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by chriss »

Grattis, nu är det allt det roliga kvar :D
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

nu är kärran nästan klar. Jimmy åkte med ut o mappade den idag :bow: första gången han testade Vems, tog ett par tre timmar sen gick den fint. nästan 0,7 bar och den spättar på riktigt bra :D
blev överraskad över hur mkt ca 170 laddade hästar gör i en miata.
men öppet filter= jaktplansljud från 2000rpm, inget som gillas av SFRO.
ska dona på slang och en luftbox framme i spoilern så tystnar den nog..
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

motorn blir gärna lite för varm när man håller fullgas under längre tid. verkar ha fått lite dåligt flöde genom kylaren. har ca 700mm längre kylarslang än orginal och 3-4 mm mindre slangar. tror motståndet i kylarkretsen är för stort så att mer vatten "återcirkulerar" istf att gå via kylaren.
fick fatt på ett kopplingsskema för vattnets väg genom motorn. på tre ställe kommer varmvatten från blocket och tillbaka in med det kylda vattnet.. tänkte koppla om lite så att allt vatten kyls genom kylaren.
blå= ny slang, röd=kasta
blå= ny slang, röd=kasta
den vattenkylda oljekylen ersätts med termostatstyrd luftkyld.
tar lite längre tid att få mtorn varm, men de kan jag leva med :D
kan de vara en bra idé?
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Nu är bilen mappad på e85 också.
de sista innan jag ringer sfro är att koppla in varvräknaren. jag kör med Vems V3 insprut. någon som har koll på inställningarna från vemset? skulle gissa att Ms mer eller mindre har samma inställningar. hur många volt vill varvräknaren ha på signalen mm...
Johan Andersson, Klippan
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Myran »

pj wrote:Nu är bilen mappad på e85 också.
de sista innan jag ringer sfro är att koppla in varvräknaren. jag kör med Vems V3 insprut. någon som har koll på inställningarna från vemset? skulle gissa att Ms mer eller mindre har samma inställningar. hur många volt vill varvräknaren ha på signalen mm...
Nästan säker på att det är 5V.

Tips är att du reggar dig på miataturbo.net mycket bra info där.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Niklas Falk »

Original varvtalssignal är 12V pulståg.
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

ahaa då får jag testa med 12v puls, tack:)
nu när bilen är klar så sluta självklart min nya digitala hastighetsmätre att fungera. :evil:
någon som har någon idé hur och vad för hastighetsmätare jag kan använda? måste vara med trippmätare, tändas när man slår på tändningen och gillas av bilprovningen. har ju nissanlåda som ger digital signal. har alla miatorna vajerstyrd?
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Niklas Falk »

pj wrote: har alla miatorna vajerstyrd?
NB är elektronisk, sen finns det ju boxar som kan justera frekvenserna.
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

såg att trippmätaren satt på separat display. blir ju lite extra meck då.. finns mätarna bara i vitt? :D
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Victor »

pj wrote:såg att trippmätaren satt på separat display. blir ju lite extra meck då.. finns mätarna bara i vitt? :D
Finns i svart på NB 98-00 också.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Niklas Falk wrote:Original varvtalssignal är 12V pulståg.
"Beroende på vad varvräknaren kräver för typ av signal kan du använda olika typer av utgångar. En av stegmotor-utgångarna på EC18-kontakten fungerar nästan alltid, men om varvräknaren är mindre kräsen och bara behöver en jordande signal så kan du koppla den till tändsteg, spridar-utgång eller någon av svagströms-utgångarna (P259, 300mA)."

är de jordad signal på varvräknaren, vilken ska jag välja? :?
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Kom precis hem från min SFRO slutbesiktning. bullerprovet sa första rundan 77dB och andra 80,5dB. :D
inga problem alls bilen gick igenom!!
nu är det bara regg och vanlig besiktning kvar :banana:
Johan Andersson, Klippan
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Lejban »

pj wrote:Kom precis hem från min SFRO slutbesiktning. bullerprovet sa första rundan 77dB och andra 80,5dB. :D
inga problem alls bilen gick igenom!!
nu är det bara regg och vanlig besiktning kvar :banana:
Grattis :applause: :applause: ! När får vi se den på mx5rc träff?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

tack:) det var ju en liten milstolpe i bilbygget. meningen var att jag skulle till ljungbyhed o köra, men jag får papperna om en vecka så det blir tajt med tiden. men får jag vara med på banträffar med min båge som inte är sbf godkänd? Edit, såg att jag borde få köra i medelguppen (för bågens skull iaf)
Last edited by pj on Wed 13 Jun 2012, 22:24, edited 1 time in total.
Johan Andersson, Klippan
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Lejban »

pj wrote:tack:) det var ju en liten milstolpe i bilbygget. meningen var att jag skulle till ljungbyhed o köra, men jag får papperna om en vecka så det blir tajt med tiden. men får jag vara med på banträffar med min båge som inte är sbf godkänd?
På småbanorna får du köra utan båge, på Kinnekulle kör vi (på mx5rc-träffar) med krav på båge. Dock gör vi en egen bedömning om den är säker nog att köra med, och tittar inte på SBF-regler.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Victor »

pj wrote:tack:) det var ju en liten milstolpe i bilbygget. meningen var att jag skulle till ljungbyhed o köra, men jag får papperna om en vecka så det blir tajt med tiden. men får jag vara med på banträffar med min båge som inte är sbf godkänd? Edit, såg att jag borde få köra i medelguppen (för bågens skull iaf)
På Ljungbyhed är det inga problem oavsett båge. :up:

Gruppindelningen blir dessutom anpassad efter antalet deltagare och deras körvana. I Eksjö har vi ofta kört två grupper ("långsamma" och "snabba") med fri körning i båda grupperna och det har funkat fint.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Bilen gick igenom både regg och besiktning igår. så nu fräser jag runt med 1,8turbo :banana:
Johan Andersson, Klippan
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Lejban »

pj wrote:Bilen gick igenom både regg och besiktning igår. så nu fräser jag runt med 1,8turbo :banana:
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Grattis!!!

Kommer du kör bana nått med den i år?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

tack! nja kanske. har lite att fixa innan.. alukylen ska på, nya turbon, nytt avgas/grenrör, front med större luftinsläpp r-däck sinterlamell o sånt ska först på. men om bilen är ban-körduglig och jag får tillfälle att köra så:)
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

nu får jag in mer luft i fronten.
miatan fick gå hårt på race-mappen igår, och den lilla snurran grät olja. :lol: jag tar det som ett tecken
Attachments
miatan.jpg
Johan Andersson, Klippan
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

Nu händer de snart grejer.. nya kjolar, carbo-x belägg, 3"avgas ska inhandlas och ev ny tryckplatta..
har även samlat på mig lite grejor som ska på: Alukyl, större IC, större oljekyl, td04 19t, bättre bränslepump, luftutsläpp på huven.
ventilsätena ska 3vinkelfräsas och hela toppen ska få sig en ordentlig portning ala möller stil. och o-ringa blocket och bilen ska mappas in på pelles rullar. sen ska den elektroniska laddstyrningen kopplas på så jag kan styra laddet med spjället, nästan lite svårkörd som den är idag.. :roll:



har dock ett problem att komma iväg från stillastående. bilen hoppar och studsar iväg, vad och hur justerar man för att bilen ska "dra" iväg ist för skutta? detta är på vanliga std gatdäck.
Johan Andersson, Klippan
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Lejban »

pj wrote:har dock ett problem att komma iväg från stillastående. bilen hoppar och studsar iväg, vad och hur justerar man för att bilen ska "dra" iväg ist för skutta? detta är på vanliga std gatdäck.
Så här?

http://www.youtube.com/watch?v=ZUYdOmZIrKU

Detta beteende tror jag är pga mjuka diffbussningar, jag har inte haft problemet i år, när jag kört med alubussningar. Fler får inflika ifall jag har rätt eller fel ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by pj »

exakt så ja:D både i ettan och tvåan. känns som en riktig diffdödare!.. :down:
jag köpte nya diffbussningar av japptuning, det skulle vara "den hårdare varianten" plus att jag fylla tomrummen med, tror de va pollyuretan..
inget annat som tar stryk om man stelopererar diffen?
Johan Andersson, Klippan
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Pj´s Na 1,6 (1,8t) 1991

Post by Myran »

pj wrote:exakt så ja:D både i ettan och tvåan. känns som en riktig diffdödare!.. :down:
jag köpte nya diffbussningar av japptuning, det skulle vara "den hårdare varianten" plus att jag fylla tomrummen med, tror de va pollyuretan..
inget annat som tar stryk om man stelopererar diffen?

Tror vi är 3st i klubbe nu som kört Stumma alu-bussningar. Inga problem. Knappt märkbart mera vägljud.

Min har plågats flitigt i sommras innan stakarna krokna med 200rwhp+++. Det håller. :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply