Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Andreas E wrote:...Dessutom har jag fixat lite med magnet-nummerskyltar och målat alla fästplattorna för CC-båge med rostskyddsfärg.

Förhoppningsvis ska jag få det som behöver svetsas till CC-bågen imorgon och sedan hinna måla och montera den innan veckan är slut. Sedan är det "bara" fjädrar, dämpare, hjulinställning och nummerskyltar innan bilen är ready for race
:banana:
...
Här fortsätter strulet. Svetsjobbet är inte gjort ännu så bågen kan inte monteras och nya fjädrarna har inte dykt upp så byte av dämpare och fjädrar får vänta till nästa helg (åker på tjänsteresa till tyskland nästa vecka så vardagskvällarna är körda) :cry:

Dessutom lyckades jag klanta till det när jag målade bågen genom att använda två olika färger (en rostskyddsfärg och en sprayfärg) som reagerade med varandra. Resultatet är att delar av bågen fått en yta som är helt bubblig så nu åker jag på att slipa bågen och måla den en gång till :bang2:

Har iallafall lyckats få klart en sak: magnet-nummercirklarna
Nummercirklar.JPG
Ser ut som nästa helg får spenderas i garaget så bilen hinner bli redo i tid för SBF-besiktningen och körningen på Sala 6 maj.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Andreas E wrote:Har iallafall lyckats få klart en sak: magnet-nummercirklarna
/Andreas E
Det är ju bra i alla fall !! :D
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

När jag var borta på tjänstresa hände det lite saker hemma: Det bortlejda svetsjobbet blev gjort och fjädrarna levererades.
Så nu har jag hunnit montera i huvud-bågen permanent samt provmonterat bältessträvan och målat den.
Idag sak vi åka (med miatan såklart) till sommarstugan för första gången sedan oktober så planen är att imorgon montera bältessträvan permanent samt att byta dämpare och fjädrar. Jag hade en bra beskrivning tidigare hur man enklast monterar dämpare- och fjäderpaketet men hittar inte den - någon som har tips på bra beskrivning hur man monterar i och ur dämpare och fjädrar ur en NB?
Så efter helgen ska det med lite tur bara vara en hjulinställning kvar innan bilen är helt fit for fight.

Ser verkligen fram emot att race-säsongen startar :banana: :banana: :banana:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Andreas E wrote:Jag hade en bra beskrivning tidigare hur man enklast monterar dämpare- och fjäderpaketet men hittar inte den - någon som har tips på bra beskrivning hur man monterar i och ur dämpare och fjädrar ur en NB?
Bak är det snorenkelt, fram tar du med fördel "långabultenmetoden" (ta loss övre bärarmen inne vid bussningarna), den är lugnare än knö och krångla metoden eller att lossa spindeled.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Ett par bilder på hur det blir med CC-bågen på en NB från 2001 med glasruta:
CC-bågen snett bakifrån.JPG
Bakåtsträvorna tar i sufletten.JPG
Som synes tar bakåtsträvorna i sufletten vilket gör att glasrutan inte kommer hela vägen ner mot hatthyllan (saknas ca 5 cm) :(
Thomas Phil hade rätt att bakåtsträvorna inte borde vara böjda utan vara raka så att de inte går så långt bak där sufletten fälls ner.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Jag har alltid rätt... ;)

Fick du en ny båge gjord av CC med raka rör?
Har för mig att du funderade på det?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:Jag har alltid rätt... ;)

Fick du en ny båge gjord av CC med raka rör?
Har för mig att du funderade på det?
Det bidde den vanliga CC-bågen för NB (vilket var ett misstag). När jag pratade med Bengt på Compettion Cars om bågen och sufletten fungerade ihop förstod jag det som att han hade anpassat bågen ytterligare för att det skulle fungera men tydligen missförstod jag honom. Med facit i hand skulle jag begärt raka bakåtsträvor. Sedan skulle det vara bra om fästplattan för bakåtsträvorna flyttades framåt ca 2 cm så att fästplattorna inte kommer över hålen för ABS-kabeln. Men för min del är det lite sent nu och det är bara att leva med en liten vinge som skapar lyft och bromskraft på hatthyllan...

Har förresten varit ute en sväng i garaget nu på morgonen och nu är "bältessträvan" på plats tillsammans med 6-punktsbältet och bilen står på pallbockar redo för dämparbyte.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Coiloverbyte fram (Måste inte följas exakt, men såhär gör jag :wink: ):
- Kolla så din försäkring gäller. Kolla så inga barn, hundar, katter, värdefulla föremål, eller snokande grannar finns under/framför/bakom bilen.
- Ställa bilen säkert på pallbockar och plocka av hjulen.
- Hämta en kopp kaffe (om inte din bättre hälft kommit med en redan)
- Ställ en garagedomkraft som stöd under den undre bärarmen
- Lossa de 2 muttrarna uppe på coilovern.
- Klappa stallchefen lite och klia öronen
- Lossa bulten som fäster dämparen i botten.
- Lossa den gigantiska bulten som håller den lilla övre bärarmen. När du drar ut den ligger den jättepraktiskt tillrätta i bilen tills den ska i igen.
- Sätt på radio-Bandits webradio på garagedatorn
- Sänk domkraften långsamt tills dämparen går fri i toppen och lyft ut packetet.

Akta så inte navet tippar ut och drar i bromsledningen. En pallbock som navet får vila på brukar hålla allt på plats tills det är dags att installera igen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Byta dämparna bak gick utan större problem men fram har det gått mindre bra. Blir en lunchpaus innan det är dags att ge sig på det igen. Är dock inte på det klara vilken väg som är lämpligast för att få mer rörlighet på bärarmarna så det går att få ut dämparhelvetet som sitter där nu.
Torkel k wrote:...
- Lossa den gigantiska bulten som håller den lilla övre bärarmen. När du drar ut den ligger den jättepraktiskt tillrätta i bilen tills den ska i igen...
Är den "gigantiska bulten" den bult som fäster de två benen på övre bärarmen mot chassiet eller är det bulten som fäster "toppen på Aet" på övre bärarmen mot hjulnavet (den som sitter med en bult med sprint underifrån)?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Andreas E wrote:Är den "gigantiska bulten" den bult som fäster de två benen på övre bärarmen mot chassiet eller är det bulten som fäster "toppen på Aet" på övre bärarmen mot hjulnavet (den som sitter med en bult med sprint underifrån)?
Den gigantiska bulten (hylsnyckel 21, tror jag bestämt) fäster den övre bärarmen i bilen, inte i navet. Den går alltså igenom båda "benen" i bärarmens breda ända och fäster med en mutter på andra sidan.

Du ska inte bry dig om att lossa bärarmarna från navet, det är bara onödigt krångligt för ett coiloverbyte.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Tack för tipset Torkel!
Genom att lossa gigant-bulten gick det bra att få loss dämpar-paketet och nu sitter det nya fina dämpare och fjädrar runt om på bilen
:banana:
Här är en jämförelse på nya och gamla dämpare+fjäder bak (lite mindre ofjädrad vikt och klart hårdare set-up att vänta):
Jämförelse bakre dämparna.JPG
Mätte snabbt efter att ha lyft ner bilen och bak ser det bra ut men fram är bilen på tok för låg. Får bli till att lyfta upp skrället på pallbockar igen imorgon och höja bilen 1,5-2 cm fram.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Äntligen är höjden justerad på dämparna fram. Strulade en hel del då höjd-justeringsringen på dämparen hamnade precis i höjd med övre bärarmen när jag höjde bilen vilket, enligt Murphys lag, resulterade i att justeringsringen tog i bakre delen av bärarmen :bang2: . Så det var bara att vänta till Clas Ohlson öppnade och köpa ett multiverktyg från Dremel så jag kunde slipa bort ca 3 mm på övre bärarmen. Efter lite svärande och 8 nerslitna kaptrissor (av dockskåpsstorlek) var tillräckligt mycket material borta för att dämparen skulle gå fritt och nu är markfrigången ca 8,5 cm runt om.

Imorgon förmiddag blir det till att ringa runt och hitta en firma som med kort varsel kan göra en noggran hjulinställning. Sedan är det bara en tvätt kvar (har inte gjort det sedan bilen köptes :oops: ) innan det är dags för årets första träff på Sala Racing Park.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Nille »

Andreas E wrote: Imorgon förmiddag blir det till att ringa runt och hitta en firma som med kort varsel kan göra en noggran hjulinställning. Sedan är det bara en tvätt kvar (har inte gjort det sedan bilen köptes :oops: ) innan det är dags för årets första träff på Sala Racing Park.

/Andreas E
Ring 021-350315 Bilservan Bäckby. Jag ringde idag och kunde boka en hjulinställning imorgon om jag kunde lämna dit bilen hela dagen. Det kostar 1000:-
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Nille wrote:
Andreas E wrote: Imorgon förmiddag blir det till att ringa runt och hitta en firma som med kort varsel kan göra en noggran hjulinställning. Sedan är det bara en tvätt kvar (har inte gjort det sedan bilen köptes :oops: ) innan det är dags för årets första träff på Sala Racing Park.

/Andreas E
Ring 021-350315 Bilservan Bäckby. Jag ringde idag och kunde boka en hjulinställning imorgon om jag kunde lämna dit bilen hela dagen. Det kostar 1000:-
Tack för tipset, Nille. Verkar dock som du tog sista ledig tiden på Bilservan för när jag ringde var det fullbokat. De bad mig ringa igen imorgon ifall det blivit något återbud. Har provat på flera andra ställe utan framgång, i värsta fall får det bli körning på Sala med nuvarande inställning och så får jag fixa till det nästa vecka.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Nille »

Det var fullbokat när jag ringde oxå men dom kunde klämma in mig iaf.
Kolla om du kan lämna bilen där på fredag morgon och om dom kan ta den någon gång under dagen.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Nille wrote:Det var fullbokat när jag ringde oxå men dom kunde klämma in mig iaf.
Kolla om du kan lämna bilen där på fredag morgon och om dom kan ta den någon gång under dagen.
Ännu bättre..
Du ger din tid till Andreas som har större nytta av att få en ordentlig hjulinställning :banana:

Eller vad säger du Andreas, är det inte dags att Nille visar lite "comradeship" :D
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Nille »

Jag har pratat med Fredrik på Bilservan och han kan ta in din bil om du lämnar den 08:00 så fixar dom hjulinställningen under förmiddagen.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Nille wrote:Jag har pratat med Fredrik på Bilservan och han kan ta in din bil om du lämnar den 08:00 så fixar dom hjulinställningen under förmiddagen.

Snyggt jobbat Nille ! :up:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Nille wrote:Jag har pratat med Fredrik på Bilservan och han kan ta in din bil om du lämnar den 08:00 så fixar dom hjulinställningen under förmiddagen.
Tusen tack Nille :up: Har pratat med dem och ska lämna bilen där imorgon bitti. :banana:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Då var hjulinställningen gjord.
Tyvärr gick det inte att få så mycket camber som jag ville fram (vid -1,3 grader tog det stopp) men det blev iallafall -2,5 i camber bak. När det gäller toe valde jag 0 mm både fram och bak. Beroende på hur bilen beter sig på bana tänker jag vid behov själv justera toe fram.

Imorgon ska bilen tvättas första gången för första gången sedan den köptes och sedan är jag redo att se hur den beter sig på Sala Racing Park på söndag.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Så har bilen fått lite TLC och är nästan är redo för rejs (inte bytt till riktiga stolen + däck & fälgar ännu):
snett bakifrån.JPG
Så här blev det med magnetnummercirkel och nya dämparna & fjädrar. Den är nästan väl låg bak - får se efter körningen på Sala om jag ska försöka höja den 0,5-1 cm:
Lite väl låg bak.JPG
Och så en liten närbil under huven för att bevisa att det är lite riktig racer över den trots allt (transponder anas till vänster bakom larmtutan och riktig krängningshämmare i resjigt röd färg mitt i bild):
Krängningshämmare och transponder.JPG
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Lejban »

Bra kämpat Andreas! I tid (nåja) dessutom, trots alla komplikationer. Ska bli riktigt kul att köra imorn, och jag tror du inte kommer bli lika lätt att tampas med i år på bana, nu när du inte har undermotoriserat fordon längre. Ses imorn!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Då var vagnboken fixad och high-tech klistermärket på plats:
Ny vagnbok.JPG
Det är visserligen aldrig sunt att räkna på kostnaderna för bilen men vill ändå visa att det inte behöver bli så dyrt att fixa sin bil så den kan få en vagnbok. Här är kostnaderna jag haft (hade lite plattjärn, bultar och kablar sedan tidigare som höll ner kostnaderna med några hundralappar) för att göras bilen redo för ett SBF-godkännande:
Kostnad inför vagnbok.jpg
Sedan tillkommer vagnboksavgiten till SBF på 2150 kr.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Då var sista småfixandet inför premiären avklarat:
- bytt torkarblad (ser dock inte ut som det behövdes med tanke på väderprognosen)
- bytt olja
- bytt till vatten i kylaren
- satt krängningshämmaren fram i mjukare läget (bilen var lite understyrd på Sala)
- monterat på R-däck och racestol
- kapat till kamerafästet så sufletten går fritt

Fick lite panik när jag strax innan 19:00 ikväll upptäckte att de saxpinnar jag har var för grova för det nya 6-punktsbältet (minimala hål i metallhakarna. Som tur hann jag med 2 minuters marginal ta mig till Clas Ohlson och köpa en sats på saxpinnar (jag kommer därmed ha extra i depån om någon behöver).
Nu är bilen lastad (blev så mycket prylar att bilen precis tog i underredet när jag körde in den i garaget) och redo att rulla ner till Kinnekulle imorgon bitti :banana:
Dock är bilen det inte så fin som Tobias bil, istället är den gulprickig av pollen - taktik att inte tvätta den ifall det är några av motståndarna som är allergiska :wink:

Vi ses imorgon
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by hclund »

Andreas E wrote:Dock är bilen det inte så fin som Tobias bil, istället är den gulprickig av pollen - taktik att inte tvätta den ifall det är några av motståndarna som är allergiska :wink:
Lessen inga allergier! :mrgreen: Jag missar träningen i morgon, måste jobba :cry:
Christian Lund
Post Reply