Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Har sedan Kinnekulle inte hänt mycket i garaget men nu har jag gjort ett ryck inför SSM och försökte leda kallare luft till luftfiltret. Det blev en snabb hemmasnickrad variant som förmodligen inte gör så mycket nytta med en slang från hålet där dimljuset satt i fronten...
Luft in via dimljushål.JPG
...till filtret och dessutom böjde jag till en plåt för att skärma bort den värsta värmen från grenröret (frågan om plåten gör mer skada än nytta när den är så nära filtret :think2: :
Förhoppningsvis lite kallare luft.JPG
På prestandafronten har det även blivit en sänkning fram med 5 mm för att bota en del av understyrningen (tack för tipset Andreas H). Om det inte räcker får det bli att ställa lite toe-out fram på plats på SSM och om det inte heller räcker får det bli offset-bussningar innan Anderstorp så jag kan få mer än 1,3 grader camber fram.
Förresten - ni som kan: Hur påverkar det bilen om krängingshämmaren fram inte rör sig så lätt (då jag lossat den från end-linksen i båda ändar går det att vrida den upp och ner med handkraft men den går inte jättelätt utan jag får ta i en del) :?:
Kan en lite trög krängingshämmare påverka understyrningen eller spelar det ingen roll med tanke på att det är ganska stora krafter på hjulupphängingen under race :think2:

Sedan har jag hunnit med att klippa till magnetskyltar för att visa klasstillhörigheten (såg bara konstigt ut att köra runt med ett C på dörren när jag inte har några andra dekaler på bilen så klistermärkena åkte av efter Kinnekulle):
Magnet-C.JPG
Slutligen har jag investerat i ett vindskydd som fästs med kardborreband i bågen (fungerar faktiskt riktigt bra) för transport till och från Knutstorp - under race ska det bort eftersom det skymmer bakåtsikten en del:
Vindskydd med kardborrefästning.JPG
Ska bli hur kul som helst på SSM nästa helg - hoppas på lite blöt asfalt så jag får träna upp att köra med ABS och så att ni som kör med Kumho får lite mindre fördel :wink:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Andreas E wrote:Förresten - ni som kan: Hur påverkar det bilen om krängingshämmaren fram inte rör sig så lätt (då jag lossat den från end-linksen i båda ändar går det att vrida den upp och ner med handkraft men den går inte jättelätt utan jag får ta i en del)
Alltså, när du skriver "ni som vet" så sätter du ju en del press på oss. :D Men jag vågar mig på ett svar: En krängningshemmare ska löpa lätt i sina fästen, annars får man obalans i bilen. Låter som om din vill ha lite fett. Själv har jag en krängsningshemmare från FM med polyuretanbussningar, som visade sig lite tighta. Detta är lätt fixat genom att man lägger in en extra bricka innanför metallbyglarna som håller bussningarna, så de inte klämmer så hårt om bussningen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Andreas E wrote:Det blev en snabb hemmasnickrad variant som förmodligen inte gör så mycket nytta med en slang från hålet där dimljuset satt i fronten...
...till filtret och dessutom böjde jag till en plåt för att skärma bort den värsta värmen från grenröret (frågan om plåten gör mer skada än nytta när den är så nära filtret
Min erfarenhet med att dra slang för att få kallare luft är att ganska mycket skit dras upp till filtret.
Skulle tro att det gör nytta i början men sedan kommer filtret att sätta igen och du kommer tydligt att se var slangen tillför luft/skit på filtret.
Utymmet kring filtret borde nog vara mer fritt, och jag kan tänka mig att det svarta spännbandet nöts av ganska kvickt när det börjar vibrera.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Myran »

Miatamannen wrote:
Andreas E wrote:Det blev en snabb hemmasnickrad variant som förmodligen inte gör så mycket nytta med en slang från hålet där dimljuset satt i fronten...
...till filtret och dessutom böjde jag till en plåt för att skärma bort den värsta värmen från grenröret (frågan om plåten gör mer skada än nytta när den är så nära filtret
Min erfarenhet med att dra slang för att få kallare luft är att ganska mycket skit dras upp till filtret.
Skulle tro att det gör nytta i början men sedan kommer filtret att sätta igen och du kommer tydligt att se var slangen tillför luft/skit på filtret.
Utymmet kring filtret borde nog vara mer fritt, och jag kan tänka mig att det svarta spännbandet nöts av ganska kvickt när det börjar vibrera.
Om skiten tar sig dit så tar luften garanterat sig dit med.

Mera luft runt filtret skadar ju inte heller. Det är endå en hel del luft som ska in i motorn.

(1.8/2) * 5000 / 60 = 75L Om jag nu tänker rätt blir det ca 75L luft i sekunden som ska in igenom filtret vid 5000rpm. Dvs 75 mjölkpaket i sekunden. (Teoretiskt)

Rent logiskt borde det vara bra med så mycket fri luft som möjligt och gärna kallt.

Rädd för skräp. Sätt ett finmaskigt nät över slangens ende vid luftfiltret.


Edit: Ang insugstemp och avskärmningar så säger minna loggar att det gör marginell skillnad när bilen faktiskt rullar. Därimot får man en skyhelvetes insugstemp när man står stilla eller köar utan avskärmning.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Andreas, har denna bil 6 växlar orginal?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

gokarting.nu wrote:Andreas, har denna bil 6 växlar orginal?
Japp, det är sportmodellen som original har 6-växlad låda, torsendiff och de stora bromsarna.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Efter SSM på Knutstorp är slutsatsen att något måste göras för att bota understyrningen då det inte räckte med att sänka bilen fram 5 mm och ställa dämparna på hårdast bak och nästan mjukast fram. Så nu har jag beställt offset-bussningar fram så jag kan få lite mer camber än 1,3 grader. Får se om jag hinner få på dessa + göra hjulinställning innan bankalaset på Kinnekulle den 3/8 (annars har jag ju alltid något att skylla på varför det inte går fort nog :wink: ).

På SSM upptäckte jag dessutom att kopplingen behöver bytas - som det är nu ger kopplingen antispinnfunktion vid start oberoende varvtal på motorn :bang2:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Se till att offset bussningarna inte "rullar runt i hålet" i takt med att du svänger.

Du måste se till att låsa bussningen på något sätt.


Vad har du för krängare fram?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

gokarting.nu wrote:Se till att offset bussningarna inte "rullar runt i hålet" i takt med att du svänger.

Du måste se till att låsa bussningen på något sätt.


Vad har du för krängare fram?
Jag har beställt samma offset busslinjer som Tobias N så det får bli liknande lösning med låsning av bussningarna.

Jag har Racingbeats ihåliga krängare (98-01) fram och original bak.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Kommer ihåg att du hade samma bekymmer med din röda, du är ju så erfaren att det inte sitter i körningen heller.


Det kan ju inte vara kul på konkörningarna!?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Victor »

Du har säkert skrivit det i tråden någonstans men vad har du för fjäderhårdheter, camber bak och är din bakkrängare 11 eller 12 mm i diameter?

Här är min setup som referens:
350/250 lb/in fjädrar (6,25/4,46 kg/mm)
-0,83 grader camber fram (0 grader 50 minuter)
-1,83 grader camber bak (1 grad 50 minuter)
H&R 26/16 mm solida krängningshämmare, främre på mjukaste och bakre på hårdaste (bak är hävarmen lika lång som originalkrängarens vid hårdaste läget, fram har jag inte kontrollmätt)

Med så lite camber fram borde min bil vara ganska understyrd och visst understyr den, men inte tokmycket. Åtminstone i blött går det enkelt att framkalla överstyrning med lätt gasuppsläpp och ställer jag bakre dämparna lite hårdare än de främre kommer bakänden direkt vid gaspådrag i låga farter på blött (läs rondeller).

Dessa hjulvinklar var vad tillverkaren av mitt chassikit rekommenderade och det är tänkta för "inspirerad gata" och i viss mån bankörning (det är också därför jag valde krängningshämmarinställningarna som jag gjorde, för att komma så nära balansen med original krängningshämmare som möjligt). Jag funderar på att minska "camber spread" (diff i camber mellan fram/bak) till 0,5 grader (Flyin Miatas rekommenderade inställningar har detta) genom att gå upp till 1,33 grader camber fram och släppa lite på bakre krängningshämmaren vilket borde ge mer grepp totalt men inte så mycket mer överstyrning.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Bilen jag kör är en NBFL (sportmodellen) som väger ca 1150 kg med mig i.
Nuvarande set-up är:
Ksport coilover kit med fjäderhårdhet 12,2 kg/mm fram och 8,5 kg/mm bak
Racingbeats ihåliga krängningshämmare för årsmodell 98-01 fram (satt i mjukaste läget) och original krängare bak (vet ej vad det är för diameter)
Hjulinställningen som gjorts är med 0 toe både fram och bak och -1,3 grader camber fram och -2,5 grader camber bak - mitt fel att det blev så olika camber då min instruktion till firman som gjorde det inte var den bästa.

Bilen är för understyrd för min smak även om min körstil med mindre känsliga händer vid turn-in inte gör det bättre.
Att jag nu beställt offset bussningar för att få mer camber fram har inte supervetenskaplig grund (jag har inte jämfört tempen mellan in och utsida på däcken t.ex.). Men i dagsläget sliter bakdäcken jämnt medans däcken fram slits klart mer på yttersidan än på insidan (därav min tolkning att nuvarande camber bak är OK och mer camber fram är att föredra).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Då var det mysteriet löst namne:)


Det går inte köra med mer camber bak än fram.

Så du ska vara mer än nöjd med det tider du presterat :banana: :burnout:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Eftersom offset bussningarna inte dykt upp ännu och bilen kommer vara användas till och från sommarstugan närmaste tiden får tyvärr camberjusteringen fram vänta till efter bankalaset på Kinnekulle och Roadsport C tävlingen på Anderstorp. För att försöka råda bot på understyrningen blir min temporära lösning att montera tillbaka originalkrängningshämmaren fram (något som till och med jag bör klarar av på grusinfarten vid stugan). Inför sista MX-5 Cup deltävlingen på Falkenberg är planen att den grövre Racingbeat-krängaren ska på igen tillsammans med offset bussningarna och sedan ska en ny hjulinställning (kanske till och med med en corner weight) göras.

Baserat på erfarenheterna från SSM åker jag dessutom på några större kostnader inom kort:
- Ny koppling
- Nya R-däck (med tanke på hur slitna de redan är tror inte de jag har kommer hålla på både: Kinnekulle + Anderstorp + Gröndal + Falkenberg)

Ett par mindre dyra grejer som finns oxå på att-göra-lista är:
- Fixa ny magnetnummerskylt eftersom en blåste bort på SSM (ska göra 2-3 stycken så jag har i reserv om det händer igen)
- Göra något åt bromsarna som gnisslar mest hela tiden

Här är förresten en av Tobias Lewandovskis fina bilden från SSM (ser ut som jag har koll men denna bild är tagen strax innan jag ställer mig helt på tvären i Kvällspostkurvan :oops: ):
http://www.fjollrosa.se/gallery2/main.p ... ewsIndex=1

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Nille »

Vem gör/hjälper dig med corner weight av bilen? Jag är oxå sugen på att göra det :oops:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Nille wrote:Vem gör/hjälper dig med corner weight av bilen? Jag är oxå sugen på att göra det :oops:
Har inte kollat upp ännu vem som kan göra det i/nära Västerås. Hittar jag någon som kan göra det för en rimlig peng hör jag av mig.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Så var krängningshämmaren fram bytt från Racingbeat till original - får erkänna att det tog emot att byta något rejsigt till den tunna originalkrängaren men förhoppningvis blir detta en bra tillfällig lösning med bättre balans i bilen.
Ska bli kul att få testa om en vecka på bankalaset på Kinnekulle :banana:

Har även fått off-set bussningarna från USA men eftersom passningen kan strula en del vid montering (tack för tipset Tobias :up: ) med behov av svarvning som följd får detta vänta tills vi kan vara utan bilen några dagar och jag är mer permanent i stan med tillgång till bättre verktyg och person med svarv.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Eric »

Tror jag har ungefär samma inställning på camber som din bil:

Vfram: toe -0.01 cam -1,48 Hfram: toe -0.01 cam -1,49

Vbak toe -0.01 cam -3,16 Hbak: toe -0.01 cam -3,09

Skulle gärna vilja veta hur det går sen när du fått på off-set bussningarna fram vad du kan få.

Dämpare och krängare är ungefär oxå samma.. D2, 12/8 och racing-beat krängare fram din bil ser dock lite mer understyrd ut om man kollar på filmerna, speciellt regnfilmen.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Kan det bero på för högt däcktryck?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Josen »

Rätt Andreas, alltid mera camber fram (.5 /1 grad mera) annars har man understyrning inbyggt
Varför mera fram ? Vikten (motorn) ligger fram och behöver mera stöd

På Elisen har jag mera bak vs fram (mittmotor)

Tack

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Myran »

Andreas E wrote:Så var krängningshämmaren fram bytt från Racingbeat till original - får erkänna att det tog emot att byta något rejsigt till den tunna originalkrängaren men förhoppningvis blir detta en bra tillfällig lösning med bättre balans i bilen.
Ska bli kul att få testa om en vecka på bankalaset på Kinnekulle :banana:

Har även fått off-set bussningarna från USA men eftersom passningen kan strula en del vid montering (tack för tipset Tobias :up: ) med behov av svarvning som följd får detta vänta tills vi kan vara utan bilen några dagar och jag är mer permanent i stan med tillgång till bättre verktyg och person med svarv.

/Andreas E

Hur många mm ifrån centrum flyttas bulten med dessa bussningar? Vore även kul att veta vad skillnaden blir i camber.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Myran wrote: Hur många mm ifrån centrum flyttas bulten med dessa bussningar? Vore även kul att veta vad skillnaden blir i camber.
Ska mäta upp hur många mm "kortare" den övre bärarmen blir med offsetbussningen i nästa vecka.
Skillnaden i camber kommer jag inte att kunna mäta förrän i slutet av augusti när jag haft tid att byta ut bussningarna och monterat tillbaka allt på bilen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Andreas E wrote:
Myran wrote: Hur många mm ifrån centrum flyttas bulten med dessa bussningar? Vore även kul att veta vad skillnaden blir i camber.
Ska mäta upp hur många mm "kortare" den övre bärarmen blir med offsetbussningen i nästa vecka.
Skillnaden i camber kommer jag inte att kunna mäta förrän i slutet av augusti när jag haft tid att byta ut bussningarna och monterat tillbaka allt på bilen.

/Andreas E
Har mätt offset-bussningarna nu och de "kortar" den övre bärarmen med ca 7,5 mm. Har för mig att jag läste att det skulle ge ca -1,7 grader extra camber. Ska bli intressant att se vad det ger på min bil när jag hunnit montera dem.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Josen »

Om du nu fixar camber via att korta över bärarm så borde du bredda via spacers mera. Bara övre delen av däck behöver vara innanför skärmen enligt reglerna. Och jag tror stenhårt på att försöka hålla bilen så bred som möjligt

Speciellt fram på en Miata :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Då har bilen äntligen fått mer camber fram efter en del strul:
viewtopic.php?f=5&t=2554

Ett tips om det är någon annan som planerar att montera offsetbussningar i de övre främre bärarmarna: Det är inte alls svårt att göra det med bärarmen fortfarande monterad i bilen. Lossa bara stor bulten bak, ta loss coilovern och sväng runt bärarmen
Bussningsbyte.JPG
Har inte mätt hur mycket camber det blev efter bussningsbytet men mitt ögonmått säger att det nu är mer camber fram än bak. En grov gissning baserat på att jag har -2,5 bak är att det är typ -3-3,5 grader fram nu vilket borde vara OK. Får se om jag hinner/orkar lämna in bilen på hjulinställning eller om jag kör den som den är resten av säsongen.

I samband med bussningsbytet passade jag även på att höja bilen fram 5 mm (den var lite väl låg tidigare) samt att byta tillbaka till den grövre krängningshämmaren från Racingbeat fram (hade satt på original innan Bankalaset på Kinnekulle för att komma ifrån värsta understyrningen - men jag tänker nog ta med originalkrängaren till Falkenberg så jag kan byta ifall understyrningen fortfarande inte är botad).

Har även passat på att beställa nya däck eftersom de nuvarande tog slut på Anderstorp. Det får bli Yokohama även denna gång - när man är utan möjlighet att ha med dubbla uppsättningar däck känns Kumho lite för hardcore för min smak.

Ska bli kul att se hur bilen är att köra på Falkenberg :banana:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply