Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

gokarting.nu wrote:http://dalhems.com/sv/p/cd61dda2dda84d6 ... d-C1T134MT

Denna kat har jag o Per O kört med nu i två säsonger utan att den krånglat,,,än iaf... :D


Niklas har som vanligt rätt med viktfördelningen.
Har cornerweightat min Mattafara några gånger…och varenda gång ber den om ett mer vikt HB.

Men, personligen sladdar jag hellre så det gör inget för mig med sämre grepp bak.
Plocka i och ur stol är störigt, så jag röstar för lättare batteri.
Tack för köptipset av racekat :up: - en sådant får det bli (förhoppningsvis ska jag hinna fixa det innan Falkenberg).

När det gäller plocka i och hur stol har jag fått lite rutin på det så det är inte jobbigt (förutom när det regnar och man ska försöka undvika att den blir alltför blöt). Tror jag ser till att ha kvar lite vikt HB och köper ett vanligt billigare batteri och sparar pengarna till nya r-däck.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Victor »

Jag avråder från Biltemas "slutna" batterier, mitt höll inte tätt vid de sidkrafter som uppkommer vid bankörning. Westco AGM-batteriet som finns på IL och MX-5 Parts verkar ha ganska hög självurladdning enligt recensionerna så jag satsade på ett original Panasonicbatteri (finns på IL Motorsport) och det har inte läckt och bilen startade utan problem efter sex veckor stillastående med batteriet anslutet (har dock inte larm) och har hållit laddningen väldigt bra under de två vinterförvaringarna jag har haft det (oanslutet).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Summering 2014
Så var race-säsongen 2014 tyvärr över och därmed kommer bilen få ha gatdäck (och snart vinterdäck) och originalstol ett bra tag framöver.

Totalt blev det 3 MX-5 Cup racehelger (Gelleråsen, Knutstorp och Falkenberg), 2 track-days (Gelleråsen och Kinnekulle) och 5 förarövningar (Gröndal x 2, Malmby x 2 och Eksjö) under året för min del.

Den enda skillnaden på bilen under 2014 jämfört med året innan var byte av däck efter första MX-5 Cup tävlingshelgen på Gelleråsen – från Yokohama till Kumho. Precis som de Kumho-frälsta lovade gick det även för mig fortare med dessa däck och jag satte personbästa med ca 0,5 sekunder på de 3 banorna jag körde efter det (Knutstorp, Kinnekulle och Falkenberg). Jag kommer definitivt köra vidare med Kumho däck även 2015 så jag håller tummarna för lika bra race-väder som det varit i år.

Nytt rekord var att jag blev bogserad från banan till depån 3 gång under MX-5 Cup tävlingarna (2 ggr pga motorproblem på SSM och en gång pga hål i kylaren på Falkenberg) :!:

Resultatmässigt lyckades jag vinna standardklassen i MX-5 Cup, men inte pga att jag var snabbast utan att jag körde alla deltävlingar vilket varken Jan-Eric L. eller Christian L. gjorde. Och efter en tuff fight med Tommy Finell lyckades jag ta hem MX-5 Sprint Cupen i r-däcks klassen (även här pga att jag körde fler deltävlingar).

Inför 2015 är det inte mycket skruvande jag planerar göra men lite finns på listan:
• Race-kylare är inköpt och ska monteras (ska ersätta den jag fick låna av Björn N :bow: :bow: :bow: )
• Nät för luftgapet är inköpt och ska monteras så stenskott inte ska kunna slå hål på kylaren igen
• Ersättnings bromsok är inköpt och ska bytas eftersom jag nätt och jämnt kom igenom besiktningen för ett par veckor sedan
• Spackla och lack om vänstersidan bakom dörren där jag och Hans N hade kontakt
• Eventuellt göra en ny hjulinställning (var ganska länge sedan nu)

Sedan har jag äntligen fått tummarna ur och köpt ett hybrid-skydd (blev Hybrid Sport som är ersättaren till Hybrid Pro Rage).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Josen »

Grattis, imponerande tider ni kör i std klassen ( 1.03/04 ) Kullen är respekt :bow:


Andreas var det detta du köpte ?

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... estraint-3

Tack

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Josen wrote:Grattis, imponerande tider ni kör i std klassen ( 1.03/04 ) Kullen är respekt :bow:


Andreas var det detta du köpte ?

http://www.demon-tweeks.co.uk/mot
orsport/hans-devices/simpson-hybrid-pro-rage-head-neck-restraint-3

Tack

Joachim
Japp, det är detta hybridskyddet jag köpt (köpte det från Trendab vilket kostade precis över 6000 kr inklusive frakt)

/Andreas E

Edit: Tillagt info vart jag köpt det
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Amerikaner är roliga
Kunde tänka mig denna typ av varningstext på kartongen om jag köper ett armborst eller en stor fyrverkeripjäs men när man köper ett Hybrid Sport som är till för att skydda en blir det lite komiskt:
farliga saker.JPG
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Länge sedan jag gjorde en uppdatering. Det har inte hänt mycket med bilen sedan förra året:
Förutom ny olja i motorn har jag satt på ett nytt set Kumho (gjordes inför klubbens banträff på Gelleråsen) och så har jag bytt ett bromsok som kärvade. Med andra ord inga modifieringar som gör bilen snabbare jämfört med förra året.
Med några dagar kvar till SSM ser bilen ut så här efter nerslag från MX-5 Cup styrgruppen på skicket på bilen:
höger tröskel och bakskärm.jpg
Har haft 1 år på mig att fixa plåtskadorna efter den lilla kontakten jag och Hans N hade på förra årets SSM men då jag levt med devisen "det man inte gör idag kan man skjuta upp" när det gäller bilen har det bilivit lite akut att få det klart så du ska det lackas med svart + klarlackas (tack Anders T för att du hjälp till att fixa färg :bow: ).

Då jag lyckades få en tiondels bättre varvtid på Kinnekulle under första deltävlingen i MX-5 Cup än min tidigare bästa tid är målen på SSM att sätta en ny bästatid även på Ring Knutstorp - sedan hade det varit trevligt om någon av herrarna Waern, Lund och Visshed är vänliga nog och låter mig få komma före i åtminstone ett av racen i Standardklassen...

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Det har som syns i min biltråd inte hänt mycket spännande men för att hålla lite liv i den som är här några bilder från fixandet av bucklorna efter kontakten från förra årets SSM. Gjorde det själv och resultatet blev därefter.
Började med att slipa plåtrent och tvätta rent:
Plåtrent.jpg
Sedan på med grövre glasfiberspackel för att bygga upp de lite djupare bucklorna:
Grovspacklat.jpg
Efter slipande och tvätt var det dags för finare slipspackel:
Finspacklat.jpg
Efter slipande och tvätt ännu en gång var det grundmålning med rostskyddsfärg som gällde:
Grundmålat.jpg
Och till sist spray med svart färg och sedan klarlack:
Nylackat.jpg
Resultatet blev lite si och så men med några dekaler och inte alltför ren bil ser det OK ut på håll i alla fall:
Färdigt.JPG
Om jag orkar ska jag polera bilen i vår och då borde ytan bli lite blankare hoppas jag.

Sedan har jag under semestern investerat i att höja tyngdpunkten på bilen någon tiondels millimeter genom att köpa en panoramabackspegel. Bidde en 46 cm bred från eBay som faktiskt ger en riktigt bra översikt bakåt och åt sidorna:
Panoramabackspegel.jpg
I backspegeln ser jag ungefär till hälften av sidorutorna vilket betyder att när en bil kommer upp på sidan ser jag den fortfarande i backspegeln när jag ser den i ögonvrån då jag tittar rakt fram. Ska bli intressant att se hur den funkar under rejs på Falkenberg i september.

Även om jag lyckades kapa ca 3 tiondelar på mitt personbästa på Knutstorp i år jämfört med 2014 räcker det inte alls till för att hota Visshed och Waern. Inför nästa år får jag klura på vad jag ska göra för uppdateringar för att ha en chans att få komma först i mål i standardklassen :think2: - nya dämpare och race-katt står just nu på önskelistan.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Efter att det äntligen kommit lite tendenser till vårvärme i Västerås infinner sig även paniken inför att säsongen snart är här. Förutom att beställa prylar har jag inte gjort något med bilen sedan incidenten jag hade på Falkenberg i september. Det är med andra ord hög tid att städa ut garaget så jag får plats att:
- Byta framskärm
- Byta ljusinsats
- Byta övre och undre bärarmar inklusive bussningar och bultar
- Fixa med lite värmeskydd för luftintaget

Sedan behövs en ny hjulinställning när/om jag får ihop bilen. Och dessutom behöver jag byta framrutan då jag har levt med en lång spricka i den alltför länge.

Nu saknas bara energi och motivation...

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Kämpa på! :up:
Men du har ett garage numera i alla fall?
Hade för mig du mekade utomhus.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Andreas E wrote:Slutligen har jag investerat i ett vindskydd som fästs med kardborreband i bågen (fungerar faktiskt riktigt bra)
The attachment Vindskydd med kardborrefästning.JPG is no longer available
Hittade denna bild på ditt vindskydd, var fick du tag på det?
Vindskydd.jpg
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:
Andreas E wrote:Slutligen har jag investerat i ett vindskydd som fästs med kardborreband i bågen (fungerar faktiskt riktigt bra)
Vindskydd med kardborrefästning.JPG
Hittade denna bild på ditt vindskydd, var fick du tag på det?
Vindskydd.jpg
Jag köpte det från mx5parts eller IL Motorsport - den är denna som jag sedan anpassade med kardborreband för att fästa i bågen (istället för att använda skruvarna som det igentligen är tänkt men som inte fungerar med en CC-båge):
http://www.mx5parts.co.uk/classic-windb ... p-137.html

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:Kämpa på! :up:
Men du har ett garage numera i alla fall?
Hade för mig du mekade utomhus.
Jag har en mindre garageplats in en länga - det är trångt men går att göra en del skruvande iallafall. Just nu är det fullbelamrat med prylar och skräp (har t.ex. 16 hjul som ligger och tar en hel del plats - hur man nu kan behöva det till 2 bilar :think2: ).

Har som ambition att ta mig till garaget i helgen och börja skruva bort delar.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Andreas E wrote:Jag köpte det från mx5parts eller IL Motorsport - den är denna som jag sedan anpassade med kardborreband för att fästa i bågen (istället för att använda skruvarna som det igentligen är tänkt men som inte fungerar med en CC-båge):
http://www.mx5parts.co.uk/classic-windb ... p-137.html

/Andreas E
OK, tack.
Får nog försöka fixa/köpa något liknande om det ska köras nercabbat i sommar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Så fick jag i helgen äntligen tummen ur och städade ur garaget så nu finns det iallafall hjälpligt med plats för att börja skruva på bilen (bidde bara byte av batteri på den i helgen - inget annat). Och när jag städade ut allt skräp hittade jag även lite försvunna verktyg (t.ex. vinkelslipen som behövs för att få loss övre bärarmen.
Skräp redo att köras till återvinningcentralen
Skräp redo att köras till återvinningcentralen
Det finns med andra ord planer för de 4 "lediga" dagarna i påsk (förutom allt annat som ska klämmas in då).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Det blev en dryg halvtimme i garaget igår och hann iallafall skruva bort skärm och lyktinsatsen:
Demontering_startad.jpg
Positivt var att:
- Jag kunde inte se att kollisionen böjt till eller tryckt ihop något när det gäller ramen eller infästningarna till hjulupphängningen
- Det var ingen rost någonstans bakom skärmen

Negativt:
- Ett par av infästningarna för lyktinsatsen har fått sig en törn och behöver justeras
- Den nya lyktinsatsen jag köpt från england har blivit skadad i frakten (en av plastinfärstningarna var knäckt) så nu blir det att limma lite (dum som jag var kollade jag inte på prylarna när de kom för flera månader sedan...)
- Den nya lyktinsatsen är väldigt blank och fin vilket gör att den vänstra ser ännu mer dassig ut än tidigare. Kommer nog åka på att polera upp den för annars kommer de se för illa ut.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Fick några timmar i garaget igår. Tog en hel del tid med "trial and error" med lyktinsatsen och skärmen då den "metallbåge" som går runt lyktinsatsen och har en fästpunkt för lyktinsatsen + främre delen av framskärmen hade blivit justerad i samband med kollisionen (bågen jag mumlar om är markerad med de röda pilarna):
Lyktinsats.jpg
Efter lite svordomar var iallafall lyktinsatsen monterad och dessutom skärmen provmonterad för att se att den passar in hjälpligt:
Provmontering.jpg
Hann även börja montera bort hjulupphängningen men som väntat blev det lite svårt att få ut den långa övre bärarmsbulten då den blivit krökt. Med hammare kom jag en bit innan jag gav upp för dagen - blir till att svära vidare i påskhelgen och om inte hammare räcker har jag hittat vinkelslipen i röran i garaget:
Bult_trilskas.jpg
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas H »

:up:
Niklas Holmlöv
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Andreas E wrote:Hann även börja montera bort hjulupphängningen men som väntat blev det lite svårt att få ut den långa övre bärarmsbulten då den blivit krökt. Med hammare kom jag en bit innan jag gav upp för dagen - blir till att svära vidare i påskhelgen och om inte hammare räcker har jag hittat vinkelslipen i röran i garaget:
/Andreas E
Hade det inte varit ordentligt med fett på bärarmsbulten hade den varit ännu svårare att få ut... :-)
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Inspirationsbild på min nedre bult bak efter samtal med räcket på Gelleråsen
Masserad_Bult.JPG
Detta gjort med en dremel...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Bidde 1,5 timme i morse i garaget och efter en hel del hamrande och en omgång med vinkelslipen så - success!:
Bultenborta.jpg
Lyckades även få bort den nedre bärarmen helt. Såg dock ut som jag köpt en ny i onödan då den inte tagit skada av smällen förutom bussningarna:
nedrebararm.jpg
Bussning.jpg
Men nu har jag stött på lite problem och det är hur jag får loss den övre bärarmen från navet. Provade att slå ur den men lyckades inte (svårt att komma åt att få kraft). Någon som har tips på hur man gör för att få den att släppa?
Hur_lossa_denna.jpg
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Två kulhammare son slår i takt vid de röda pilarna brukar funka.

Dvs få till lite rörelse i gjutstålet.

Slå/kläm inte på själva gängade änden, det slutar bara med kollaps i saxsprinthålen och skrotbingen.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Två kulhammare son slår i takt vid de röda pilarna brukar funka.

Dvs få till lite rörelse i gjutstålet.

Slå/kläm inte på själva gängade änden, det slutar bara med kollaps i saxsprinthålen och skrotbingen.
Nu ska ju visserligen bärarmen i skrotbringen ändå så det gör ju inget om det tar lite skada.
Upptäckte när sökte på forumet att jag för några år sedan frågat om samma sak :oops: När minnet nu återkom kom jag ihåg att jag spenderade någon timme då med att försöka slå på gjutgodset för att få loss det utan framgång. Får bli att köpa en brytgaffel och använda den för att få lite kraft uppåt samtidigt som jag slår på gjutgodset (ska investera i en slägghammare också) så får vi se om det går bättre än när jag provade sist.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Fick en knapp timme i garaget i morse. Brytgaffel och slägghammare gjorde susen och till slut poppade bärarmen ut. Mätte mot den nya och här var det bra att jag byter då den gamla tryckts ihop knappt 5 mm:
bararmar.jpg
Ihoptrycktbararm.jpg
Nu återstår att pressa ut bussningarna i övre och undre bärarmarna innan demonteringsdelen är klar och det ska byggas ihop igen. Känns som, nu när allt är isärskruvat, det värsta är gjort och att det bör gå ganska snabbt att få ihop allt.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Bra jobbat! :up:
Du har väl ISA:s offset bussningar i delrin i övre, men vad har du i nedre?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply