Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:Bra jobbat! :up:
Du har väl ISA:s offset bussningar i delrin i övre, men vad har du i nedre?
I dag är det originalbussningar (som gått 14 000 mil) överallt på bilen förutom offset-bussningarna. Nu när jag byter nedre bärarmen köpte jag dessa bussningarna:
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 37ee73edc0

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Andreas E wrote: ... Känns som, nu när allt är isärskruvat, det värsta är gjort och att det bör gå ganska snabbt att få ihop allt.
/Andreas E
Vad händer när man börjar bli stöddig = nytt strul. Efter att ha pressat ur de nuvarande bussningarna har det tagit stopp. Har lyckats få i en av bussningarna till den nedre bärarmen men den andra vill absolut inte komma på plats. Om övre bärarmen är ännu värre - går inte att få in offset bussningarna en millimeter. Med tanke på att det inte var några problem att byta till offset bussningar tidigare känns det som den nya bärarmen har mindre hål.

Någon som har bra tips på hur man gör för att pressa i bussningar i bärarmarna?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

The Miata Bushing MEGAthread: Heirarchy, DIY delrin dimensions, info and discussion

Men att pressa i gummibussningar är det inte så många som gör.
Smörja med såpa och pressa med så stor hylsa som möjligt skulle jag gissa.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Emberglow66 »

Andreas E wrote:
Andreas E wrote: Om övre bärarmen är ännu värre - går inte att få in offset bussningarna en millimeter. Med tanke på att det inte var några problem att byta till offset bussningar tidigare känns det som den nya bärarmen har mindre hål.

Någon som har bra tips på hur man gör för att pressa i bussningar i bärarmarna?

/Andreas E
Jag har några offset bussningar liggande, mät upp dina så kollar vi att det är rätt dimension på bussningarna
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Emberglow66 wrote: ...Jag har några offset bussningar liggande, mät upp dina så kollar vi att det är rätt dimension på bussningarna
Tack för erbjudandet men då jag återanvänder mina nuvarande offset bussningar vet jag att det är OK dimensioner på dem - verkar som bärarmarna har lite olika toleranser. Ska ta och fila bort alla ojämnheter i hålen på bärarmarna så får vi se om såpa, skruvstäd och svordomar gör susen...
I värst fall får jag hitta någon med svarv och slipa bort några tiondels mm på bussningarna.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Här går det sakta framåt. Efter många svordomar och en del våld kom andra bussningen på nedre bärarmen på plats och den är nu monterad igen:
undre_monterad.jpg
Har även med såpa och skruvstäd (som jag trodde skulle gå sönder...) fått in bussning nummer 3 halvvägs:
bussning_nummer_tre.jpg
Fjärde bussningen blir dock svårast att få till då jag inte bara måste få i den men även passa in den så off-set hålet är helt i linje med den andra bussningen (annars kommer inte långa bulten gå i sen).
Får se om jag får tid över på kvällarna denna veckan eller det får bli ett helgnöje att ge mig på sista bussningen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Det fortsätter strula med bussningarna :bang2:
Har lyckats pressa i den ena helt bara för att upptäcka att plastbussningen pressats ihop radiellt vilket gör att metallhylsan som ska sitta i off-set hålet inte längre går i :evil:
Trodde jag var smart när jag lämnade metallhylsan i när jag började pressa i den andra off-set bussningen (för att undvika att hålet trycks ihop). Men smart var jag ju inte för det slutade så klart med att metallhylsan helt fastnat i bussningen efter att ha pressat i den halvvägs i bärarmen - suck!
Nu får det bli att försöka pressa ur metallhyslan innan jag försöker få i bussningen hela vägen i bärarmen. Efter det ska jag försöka borra upp hålen i off-set bussningarna med en 19 mm borr (tack Hans D för att du kan låna ut en sådan borr :bow: ) och om det behövs svarva ner metallhysorna någon tiondels millimeter så de löper fritt.

Börjar kännas som tiden rinner iväg och ser inte ut att ha så mycket tid att lägga på bilen närmaste tiden så frågan är om jag får ihop den till 1 maj.
Just nu har jag bra lust att rulla bilen till Bäckby här i Västerås och se om man har sådan tur att bilen brinner upp...

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas H »

Har du slipat rent insidan på bärarmens hål? det där tunna lagret färg kan göra extrem skillnad.

Lycka till, vi hejjar på dig. :up:
Niklas Holmlöv
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Niklas H wrote:Har du slipat rent insidan på bärarmens hål? det där tunna lagret färg kan göra extrem skillnad.

Lycka till, vi hejjar på dig. :up:
Hade så klart varit smart. Det jag gjorde var att slipa bort de svetsloppor som fanns på insidan men färgen tänkte jag inte på att slipa bort.
Med din film som motivation har jag nu iallafall lyckats pressa ur metallhylsan ur andra bussningen och sedan pressa in den helt i bärarmen:
bussningar_pa_plats.jpg
Så nu är jag redo för att borra upp off-set hålen (borr på väg - tack Hans!) innan det förhoppningsvis ska gå lite lättare att montera tillbaka allt.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Andreas E wrote:
Med din film som motivation har jag nu iallafall lyckats pressa ur metallhylsan ur andra bussningen och sedan pressa in den helt i bärarmen:
bussningar_pa_plats.jpg
Så nu är jag redo för att borra upp off-set hålen (borr på väg - tack Hans!) innan det förhoppningsvis ska gå lite lättare att montera tillbaka allt.

/Andreas E
Kul att man kan hjälpa till :D
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Trodde att det skulle räcka att borra ut bussningarna med 19 mm borret jag lånat men så enkelt var det så klart inte och det var fortfarande lite för tight för att få i metallhyslorna. Har spenderat fredagskvällen i garaget och slipat upp hålen med min dremel lite i taget. Efter en hel del tålamodsprövande fick jag till slut till det och båda metallhyslorna var på plats med lagom spel. Då kommer så klart nästa bakslag då det visar sig att jag inte lyckats få de ocentrerade hålen helt i linje med varandra - resultatet är att den långa bulten inte går igenom båda bussningarna. Efter en del svordomar och funderingar på att lägga ut bilen på blocket var det bara att bita ihop och pressa ut den ena bussningen halvvägs så att det fick att vrida runt den och sedan pressa i den igen. Så till slut var bussningarna helt på plats och ta-da - bärarmen är på plats:
Äntligen.jpg
Men som vanligt får man inte vara glad så länge för när jag fortsatta att montera ihop skrället visar det sig att dämparen hamnar snett genom övre bärarmen:
men_va_fan.jpg
Även på andra sidan här dämparen inte centrerad genom bärarmshålet men det skiljer nu runt 5 mm mellan höger och vänster sida. Med min begränsade kunskap kan det antingen bero på att den undre bärarmen hamnat lite långt fram pga hur jag centrerat bussningarna. Genom att pressa bussningarna lite skulle det gå att få den nedre bärarmen att hamna lite längre bakåt.
Eller så är det så illa att hela bilen blivit sned och att infästningen för övre bärarmen har trycks bakåt (jag kan dock inte se några tendenser till att något förflyttats eller böjts).
Finns det något annat som kan göra att dämparen hamnar ocentrerad (framåt och utåt genom övre bärarmshålet)?
Och finns det något smart sätt att mäta upp om bilen är rak (vad ska man då ha för referenspunkter att mäta mellan)?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

De förlängda nedre spindellederna blir ett bättre alternativ ju mer man sitter i soffan och läser om andras blodiga knogar. :work:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:De förlängda nedre spindellederna blir ett bättre alternativ ju mer man sitter i soffan och läser om andras blodiga knogar. :work:
Så sant som det var sagt :bang2:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Var förbi garaget en sväng nu på morgonen och undersökte lite mer noga. Det visade sig att det bara var en naiv förhoppning att jag kunde justera bussningarna i nedre bärarmen. Det ser ut som att hela subframen har förskjutits bakåt i samband med kollisionen. Frågan är om det finns någon justermån när subframen monteras - dvs att den "bara" har rört sig i infästningen - då är min förhoppning att det skulle räcka med att lossa på den och justera tillbaka den - eller om det är så illa att jag måste fixa en ny subframe och byta helt.

Någon som har erfarenhet av subframen som vet om det finns någon justermån vid montering eller inte?
Och hur svårt är det för en mindre händig person (tydliga bevis för det finns i tråden ovan...) med begränsat med utrymme och verktyg att ge sig på subframen när bilen står på vanliga pallbockar?

/Andreas E

PS: Tiden går och med tanke på att jag inte kommer ha mycket tid att lägga i garaget framöver börjar det luta åt att jag får bli en hang-around på först träffarna.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Portapower och riktning på plats?
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by seved »

Tråkigt med strulet, men bra kämpat :up: :up: :up:
Andreas E wrote:PS: Tiden går och med tanke på att jag inte kommer ha mycket tid att lägga i garaget framöver börjar det luta åt att jag får bli en hang-around på först träffarna.
Vi skulle sakna dig på banan Andreas!
Niklas Falk wrote:Portapower och riktning på plats?
Tror Niklas kan vara inne på rätt spår. Finns t.o.m. de som provat ännu 'enklare' metoder:

Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Portapower och riktning på plats?
Tänkte du då att lossa lite på subframen och trycka den rätt eller att låta den sitta helt åtskruvad och pressa infästningspunkterna för övre och undre bärarmen framåt? Eller är det en kombination av båda för att få rätt på det som gäller?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Behåll sakerna ihop och rikta. Det är förmodligen inte i infästningen det rört sig utan det är lite snett material nånstans.
Framförallt eftersom det är skillnad mellan övre och nedre, bägge sitter ju i subframen.

Men det svåra är att ha vettiga mothåll utan riktbänk.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote: ...
Framförallt eftersom det är skillnad mellan övre och nedre, bägge sitter ju i subframen.
...
När jag mätte grovt ser det ut som både övre och nedre bärarmarna har rört sig bakåt ungefär lika mycket (drygt 5 mm) - vet inte om det betyder något. Ska försöka mäta lite mer under veckan (har vältajmad tjänsteresa första halvan av veckan...) och se om det går att så mer vart det skiljer mellan sidorna på bilen.

Eftersom jag aldrig har använd en Portapower och har dålig plats att meka undrar jag om någon i närheten har lust att tjäna en slant (name your price...) och hjälpa till att justera bilen. Jag kan nu skruva ihop bilen och köra den till lämpligt garage inom typ 10 mils radie från Västerås om någon nappar på erbjudandet.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by seved »

Andreas E wrote:Eftersom jag aldrig har använd en Portapower och har dålig plats att meka undrar jag om någon i närheten har lust att tjäna en slant (name your price...) och hjälpa till att justera bilen. Jag kan nu skruva ihop bilen och köra den till lämpligt garage inom typ 10 mils radie från Västerås om någon nappar på erbjudandet.
/Andreas E
Det finns kunskap och erfarenhet i Rallycross-kretsar. Vet inte hur nära du bor Västerås MS, men de verkar ha tävling nu till helgen... Bara en tanke, men det kanske går höra sig för där :think2:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Jaha, detta var ju surt... :(

Ursäkta lite korkade och uppenbara frågor, men som en dubbelkoll innan du drar och riktar bilen: När du konstaterar att infästningarna rört på sig, varifrån till var mäter du då? Jag såg att du kollade att undre bärarmen var rak (kan vara värt att kolla en gång till, för att vara heeelt säker, även om den är stark som f*n). Har du bytt ut, eller dubbelkollat dina camberbultar? Ett sätt man kan kolla bilen på är att ställa alla camberbultarna likadant och sedan mätt mellan hjulen fram och bak på var sida, alltså navcentrum till navcentrum, samt (även om det är bökigt) kors mellan fram och bakhjulen.

Om du är säker på att bilen är skev pga kollisionen tror jag du måste hitta var bilen rört på sig. Det måste finnas krökt eller rynkig metall, böjda ramben eller liknande någonstans för att din subframe ska röra sig 5mm. Sedan är väl i realiteten 5mm inte supermycket på en gammal cabriolet med chassistyrka som en våt handduk, så det är inte dags att hänga sig ännu.

Lycka till och kämpa på!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Torkel k wrote: ... När du konstaterar att infästningarna rört på sig, varifrån till var mäter du då?...
Det jag gjort är att när det gäller att mäta är:
- Jämfört sidorna på bilen med skjutmått mellan infästningen för krängningshämmaren och subframen där den fäster i övre bärarmen.
- Monterat stötdämparen i de övre infästningspunkterna men lämnat den nedre infärstningen fri och då ser jag hur mycket "fel" den nedre bärarmen sitter.
- Monterat stötdämparen i både övre och undre bärarmen och noterat hur mycket utrymme det finns på respektive sida om hålet i övre bärarmen som dämparen går igenom.

Både övre och undre bärarmarna är bytta.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by chriss »

Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Man brukar typiskt mäta bilen från hörn till hörn. Du har garanterat hört uttrycket "kryssmätning". Även om det är lite bökigt skulle jag lyft upp bilen på pallbockar, värvat en polare och mätt mellan diverse lämpliga chassipunkter på bilen: "Vänster bak till höger fram" som du jämför med samma sträcka "Höger bak till vänster fram". Det är ganska bra att veta hur mycket och på vilket sätt bilen är sned innan man lämnar bort den för att någon ska dra i den. Men jag kanske över analyserar... Jag har ett bekräftat förtroendeproblem då det kommer till främmande verkstäder.

Du kan använda samma punkter i bakvagnen (hitta några bra punkter som är lätta att mäta från) men i fram växla mellan punkter i din subframe och punkter i själva karossen. Då kan du se om din subframe är skev, eller om din bil är skev (eller om bilen är rak och din värld är ur led).

Tänk på att du ställer bilen på så plant underlag som bara möjligt, samt såklart pallbockarna symmetriskt mellan höger och vänster.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply