Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Länge sedan jag uppdaterad vilket beror på att inte mycket hänt med bilen på länge. Efter förra säsongen skulle jag besiktiga bilen i oktober och då fick jag nedslag på glapp i hjulupphängningen vänster fram. Orsaken var kollisionen jag hade på Falkenberg hösten 2015. Jag ställde då av bilen och glömde bort den till ganska nyligen - panik då säsongen börjar :shock:
Men nu har jag iallafall fått tummarna ur och bytt övre bärarm (inklusive flyttat över de strulande offcenter bussningarna och spindeln) - tog lite tid då det ofta är så här gott om plats i vårt garage:
gott om plats.jpg
Bidde ny hjulinställning efter bytet av bärarm och spindel men trots offcenterbussningarna gick det inte att få med än -2,25 grader camber fram (mindre än jag hade innan när jag hoppades få runt 3 grader fram).

Sedan har jag bytt bromsbelägg bak (klantade mig när jag monterade det de nya med injusteringen så de tog ojämnt med ny ombesiktning som följd :oops: ). Men nu är bilen igenom bilprovningen och igår så blev SBF vagnsboksbesiktningen gjort.

Av bara farten bestämde jag mig för att lacka framskärmen som nu suttit olackad på bilen sedan början på 2016 :oops: Här är lite bildbevis för hur slarvig jag är (ingen grundfärg och målade ute när det blåste så det blev fullt med pollen och skräp som fastnade mellan sprayningarna):
Nedslipad och tvättade.jpg
maskerad och redo för lackning.jpg
lackad inklusive klarlack.jpg
Och slutligen har jag köpte en extra uppsättning fälgar 15x8 och nya Kumho - det enda som eventuellt skulle kunna ge mig lite mer fart i år. Inför nästa säsong ska jag sikta på någon prestandahöjande åtgärd (nya dämpare kanske?) och inte bara slänga pengar på att behålla bilen i samma skick som tidigare.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Facit från dagens körning på Kinnekulle:
Positivt: Nytt personbästa med 1,03:38 (totalt 6 tider bättre än mitt personbästa från 2016) - med nästan helt nedslitna Kumho från förra året som jag satt bakochfram. :banana:
Positivt: Alltid kul med MX-5 Racing Club träffarna - och exemplariskt av alla deltagarna (inga bärgningar och snygg körning under dagen). Och grattis Robert K till sub-60 tiden!
Negativt: Andra passet blev det ordentligt glapp i hjulupphängningen fram och nu ser det dystert ut inför MX-5 Cup tävlingen nästa helg. Troligen är det glapp i offset bussningarna som jag har flyttat 2 ggr nu till andra bärarmar. Ska skruva imorgon och se om min teori stämmer eller det är något annat som är tok. Inte optimalt jag jag är inbokad på tjänsteresa till Zurich större delen av veckan som kommer :bang2:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Problemet med hjulupphängningen var mycket värre än glapp i bussningarna. Motorbalken hade spruckit i svetsen för infästningen till nedre bärarmen - inte långt från att den gick av helt:
motorbalk.jpg
Efter att hittat en begagnad motorbalk tog det bra med tid innan den levererades (tack Postnord...) och sedan var det svårt för verkstaden jag anlitade att få tid men i veckan kunde jag hämta bilen - så nu kan jag vara med på SSM och köra, hurra!

Då bilen inte fått så mycket TLC passade jag på att göra rent luftfilteret för första gången på 8 år :oops: - det behövdes verkligen då det på vissa ställen inte syntes att det var ribbor i filtret - men det gör det nu:
Filter.jpg
Gjorde idag för första gången jag haft bilen en rubbing och vaxning av bilen så nu kommer den klyva luften som en hal tvål.
bilenfram.jpg
Och nya 8-tums fälgarna är monterade vilket som trots ökad vikt förhoppningsvis ska vara ett uppköp:
bilenbak.jpg
På måndag blir det hjulinställning och oljebyte innan det ska packas och vi rullar ner till Skåne på torsdag.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Victor »

ATS DTC är ju en så snygg fälg på NB 8)

Vi ses i depån!
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Som vanligt inte mycket aktivitet med bilen under vintern och därmed lite stress i april. Men har lyckats beta av det mest:
- Burstoppning är på plats för att uppfylla nya SBF-reglerna
- Har bytt coilovers från mina KSport till lite bättre från KH Motorsport = de som Kent Heijel designat
snabbare_nu.jpg
Och inbokat är hjulinställning och vagnsboksbesiktning (24 och 25 april) så ska nog kunna bli en bansäsong i år också :banana: :banana:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply