Page 3 of 4

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Sat 21 Sep 2013, 10:55
by gokarting.nu
Bra jobbat Alexander, fixa ihop farsans bil också så ses vi ALLA på Mantorp :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout: :burnout:

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Sat 21 Sep 2013, 11:30
by Alexander Mullaart
:D! Farsans bil ska in till Performance Center Syd (som bl.a. kör den vita Mustangen i Swedish GT) på måndag. Förhoppningsvis kan de hitta felet!

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Wed 25 Sep 2013, 17:33
by Alexander Mullaart
Hm, motorn har börjat bränna REJÄLT med olja. Massvis med olja ovanpå kolvarna. Lär inte vara någon ide att renovera men förhoppningsvis är toppen oskadd. Inget Mantorp med bilen alltså... 1.8 98-00 block sökes!

Farsans bil går däremot på alla burkar igen :D! Förmodligen drar vi upp till Mantorp med hans bil :).

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 14 Nov 2013, 22:43
by Alexander Mullaart
Såja, nu är mecksäsongen igång :)! I förra veckan åkte jag upp med den oljedrickande motorn till Marcus i Stockholm (som hoppas på att den ska gå att renovera) och kom hem med en fräsch 1.8 131hk. Visst, denna har ju lite lägre effekt och vrid, men det känns skönt att slippa vikta upp min redan lätta 1.6a alltför mycket :).

Bildbevis på att 99an åker ur (önskar ibland att man inte meckade i ett pisskallt klaustrofobiskt radhusgarage)...

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 14 Nov 2013, 22:48
by gokarting.nu
Vilken resa denna motor gör :up:

Keep that engine in the family:

Robert Servanski (hel bil)
Till
Anders Träff (inkl bil)
Till
Marcus Fabricius (motor endast)
Till
Alexander Söderholm (motor endast)


Denna gör jobbet 2014, var så säker Alexander :burnout:

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 14 Nov 2013, 23:00
by Alexander Mullaart
Hahaha, den har ju onekligen ett bra ägar track-record :D! Att den ska vara väldigt fräsch inuti och renoverad enligt konstens alla regler är ju bara ett plus!

Längtar efter att få plåga den med bra mappning och lätt rejs-svänghjul 8)...

Andra grejer på önskelistan i vinter är offset bussningar i framvagnen, smörjning av alla bussningar så att bärarmarna inte låser sig och 15x8or...

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Sun 17 Nov 2013, 20:37
by TPR
Hur många motorer har Fabricius egentligen?
Trodde Mats Lundin hade köpt hans motor? :think2:

Nåja, har samma önskelista som dig + sprut, men min fru påstår att jag inte varit snäll nog. :evil:
Men jag jobbar på en plan för att lösa detta...

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Sun 17 Nov 2013, 22:43
by Niklas Falk
Alexander Söderholm wrote:Bildbevis på att 99an åker ur (önskar ibland att man inte meckade i ett pisskallt klaustrofobiskt radhusgarage)...
Eh, hade du den monterad på tvären? :shock:
Det förklarar en del :D

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Sun 17 Nov 2013, 23:44
by Alexander Mullaart
TPR wrote:Hur många motorer har Fabricius egentligen?
Trodde Mats Lundin hade köpt hans motor? :think2:
Tror att Mats köpte en av Marcus andra reservmotorer. Aldrig fel att ha en hel arsenal av motorer i garaget, eventuella problem kan ju uppstå när som helst under säsongen :mrgreen:!
Niklas Falk wrote:
Alexander Söderholm wrote:Bildbevis på att 99an åker ur (önskar ibland att man inte meckade i ett pisskallt klaustrofobiskt radhusgarage)...
Eh, hade du den monterad på tvären? :shock:
Det förklarar en del :D
Hahaha, det är väl inget konstigt med en Mazda b-serie motor som trivs på tvären 8)???

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Mon 18 Nov 2013, 08:44
by Mats Lundin
Alexander Söderholm wrote:
TPR wrote:Hur många motorer har Fabricius egentligen?
Trodde Mats Lundin hade köpt hans motor? :think2:
Tror att Mats köpte en av Marcus andra reservmotorer. Aldrig fel att ha en hel arsenal av motorer i garaget, eventuella problem kan ju uppstå när som helst under säsongen :mrgreen:!
Stämmer precis. Jag köpte hans reservmotor. Satt väl i bilen hans när han köpte den. Försökte köpa tävlingsmotorn, men var för sent ute. Annonsen låg väl ute i två timmar innan du högg, och jag kom inte förrän efter 16 timmar. Lättsålt kan man väl kalla det.

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Tue 19 Nov 2013, 15:12
by Alexander Mullaart
Vågade inte vänta en sekund utan ringde så fort jag såg annonsen hehe :P. Skönt att köpa något man vet fungerar och slippa ordna frakt av motor från England osv...

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 09 Jan 2014, 01:49
by Alexander Mullaart
Motorn åker snart i. Den kom på pall utan gasspjäll och lite annat smått som jag nu köpt från Ebay. Man måste bara älska priserna och alla MX-5 skrotar i UK, guld jämfört med svindlarpriserna på Bildelsbasen och ofta samma fraktkostnad :shock:!

Har också rensat motorrummet på kablar och gjort en smygsam "wire-tuck", d.v.s. dragit sladdar till strålkastare, TPS, IAT-sensor o.s.v. ut ur motorrummet, under framskärmarna och in igen :). Annan el som kan tänkas behövas vara lättillgänglig vid eventuell felsökning har sparats i motorrummet. En "egen" budgetversion på coolant-reroute ska också utprövas. Servosystem med rör har också tagits bort och pluggats igen. Börjar se rätt cleant ut i motorrummet nu :D.

Skruvade av ventilkåpan idag för att fräscha upp den lite och möttes då av denna vackra insida :banana:

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 09 Jan 2014, 23:27
by Thomas Thorén
Kul! :D

Kabelrensning är bomull för själen! :P
Ser fram emot cleana motorutrymsbilder! :)

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 27 Mar 2014, 12:53
by Alexander Mullaart
Det börjar ta sig :)! Motorn är monterad och väntar på alla tillhörande komponenter. Alla bärarmar har blästrats, 2k målats och fått IL Motorsports gummibussningar monterade. Främre subframe har bytts ut till en NB-variant då den gamla var lite skev. Slipade ner denna och målade med hammarlack, resultatet blev över förväntan faktiskt. Förhoppningsvis ger den lite mer camber! Nya excenterbultar blev det också, har filat in skåror på "brickorna" på bultarna för att undvika att de rör på sig på banan.
bild 2.JPG
Bakvagnen har försetts med SuperPros utfyllnadsbussningar till diffen. Riktigt enkla att montera och bra pris, hoppas att de gör märkbar skillnad. Har också bytt till Swift-fjädrar (12kg och 8kg), hittade en begagnad uppsättning på Ebay och en amerikansk säljare som var snäll nog att frakta :up:. Dessa ska vara mer konsekventa än många andra fjädrar, man kan ju hoppas att man märker skillnad! Fjädrarna baktill är längre än de jag körde med innan för att undvika coil-binding. Har även kapat bumpstopsen baktill till hälften för att få lite mer slaglängd innan de går i.
bild 1.JPG
Skivor, belägg (XP10 och XP8) och bromsvätska är också nytt. Lite annat smått och gott har också monterats. "När man ändå håller på" tankarna måste man akta sig för, hehe... "Första vinsten är att komma till start" tror jag är en bättre tvångstanke :mrgreen:...

Just nu håller jag på att byta slavcylinder, den gamla läckte som ett såll. Som tur är beställde jag en samtidigt som jag beställde bromsdelarna, skönt att slippa vänta på leverans.

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 27 Mar 2014, 17:42
by seved
Föredömligt snyggt i motorrummet! Bra jobbat :up: :up: :up:

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 27 Mar 2014, 22:20
by gokarting.nu
Snyggt jobbat Alexander:)

Du blir jössessnabb känner jag på mig :up: :burnout:

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Thu 27 Mar 2014, 23:31
by Alexander Mullaart
Tack :)! Förhoppningsvis lirar allt som det ska ute på banorna :burnout:!

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Fri 28 Mar 2014, 10:43
by Mblixt
Nice Alexander.
Du ligger några dagar före oss i tidsschemat, våran motor kom på plats i går kväll.
Var lite försiktig med kablar i hjulhuset, med vår set-up har kablar som dragits där slitits av av framdäcken.
Var käpte du insatsbussningarna?

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Fri 28 Mar 2014, 12:15
by Alexander Mullaart
Tack :)! Skönt att få i motorn, då är det jobbigaste över.

Har dragit kablarna längs med sidan av karossen, så kablarna kan inte komma i kontakt med däcken. Men ska slänga dit ett par extra buntband så att de sitter stenhårt :up:!

Köpte bussningarna här, leveranstiden var runt två veckor: http://www.ebay.com/itm/370487023734?ss ... 1497.l2649

Monterade mina när motorn var ur, busenkelt att få ner "diffbäraren" och trä på bussningarna. Blir nog lite svårare när motorn är i, men det ska nog inte vara några problem att få ner allt ett par cm :). Här finns lite tips: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... ntry997116

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Fri 28 Mar 2014, 22:09
by Victor
Alexander Söderholm wrote:Köpte bussningarna här, leveranstiden var runt två veckor: http://www.ebay.com/itm/370487023734?ss ... 1497.l2649

Monterade mina när motorn var ur, busenkelt att få ner "diffbäraren" och trä på bussningarna. Blir nog lite svårare när motorn är i, men det ska nog inte vara några problem att få ner allt ett par cm :). Här finns lite tips: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... ntry997116
Jag har dessa fyllnadsbussningar liggande, de blev aldrig monterade förra året. Du får gärna återkomma med hur mycket mer vibrationer och oljud det blir med dessa (om det blir mer) så jag kan bedöma om det är lämpligt att montera dem på min "multibil" som används till både "glassätning", "touge-runs", konbana, bana, transportsträckor på 30-40 mil enkel resa och en och annan långtur till t.ex. Nürburgring. :D

Som referens tycker jag att IL:s hårdare motorfästen bara gav marginellt mer NVH (noise, vibration, harshness), de är fullt "streetable" enligt mig. :up:

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Sat 29 Mar 2014, 01:28
by Alexander Mullaart
Victor wrote:Du får gärna återkomma med hur mycket mer vibrationer och oljud det blir med dessa (om det blir mer) så jag kan bedöma om det är lämpligt att montera dem på min "multibil" som används till både "glassätning", "touge-runs", konbana, bana, transportsträckor på 30-40 mil enkel resa och en och annan långtur till t.ex. Nürburgring. :D
Det blir nog svårt att urskilja ökad vibration och oljud med nästintill stumma motorfästen och obefintlig inredning, men jag ska försöka :D! Ska åtminstone försöka redogöra för eventuell förbättrad känsla i bakvagn och drivlina :burnout: :up:

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Tue 08 Apr 2014, 20:27
by Alexander Mullaart
Nu är tändning ställd, grundmapp laddad och motorn provstartad :D! All el verkar lira som tänkt, skönt. Ny slavcylinder har också monterats och rideheight har ställts.

Men, motorn verkar dricka kylarvatten... Gott om ånga i avgaserna och stora droppar i slutröret, även när motorn fått upp temp lite. Kass toppackning? Vad tror expertisen?

Ut och provköra lite lugnt och se om det försvinner? Hjälp uppskattas :bow:!
motorrum.JPG

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Tue 08 Apr 2014, 20:39
by chriss
Ett kompprov ger dig snabbt svar på om toppackning gett sig. Jag hade inte kört utan att veta orsak. Kolla även kylarslangar till spjäll m.m att det inte är något galet.

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Tue 08 Apr 2014, 20:44
by Alexander Mullaart
Ok, bilen får stanna i garaget! Ska kolla kompet. Kan packning mellan insug och topp vara boven?

Alla kylarslangar/portar till spjället är slängda/pluggade.

Tack för hjälp!

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Posted: Tue 08 Apr 2014, 22:17
by Niklas Falk
Det är ju en stålpackning så den går ju inte sönder på klassiskt vis, men visst kan det läcka förbi, men då ofta pga skada i topp eller block.
Endoskop ner i tändstiftshålet kan ju visa vilken cylinder som är rentvättad.

Jag kan tyvärr inte komma på nåt "enkelt" som ger vattenkonsumtion och vattendimma i avgaserna (såhär lite snabbt). Sprucken topp poppar upp i skallen. Men det betyder ju inte att det inte kan vara nåt enkelt eller felkopplat.

Trycktesta fyllt kylsystem med grenrör och insug avplockade?