Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Efter påtryckningar startar nu även jag en tråd om min bil, någon kan mina bravader säkert underhålla :P . Nedan följer lite kort info om hur jag anskaffade mig åket.

Har länge varit sugen på att införskaffa mig en Roadsport C bil, och som bekant är ju Miatan en ypperlig bil för just detta syfte! Letade efter ett passande objekt på Blocket men hittade inget som föll mig i smaken. Efter att ha lunkat runt i depån under SSM så såg jag en röd Miata som var till salu som såg ut att passa mina krav. Innan jag tog kontakt med ägaren (Andreas K) så tänkte jag se hur bilen uppträdde på bana, och till min förtjusning så gick allting bra. En vecka senare åkte jag upp till Västerås och körde hem åket. Tanken var först att jag skulle behålla bilen såsom jag köpte den och köra standard klassen, men efter ett par bankörningar var även jag fast i banåkarträsket och planer på hur man ska få bilen snabbare började smidas. Numera är tanken att jag ska köra klass modifierad i cupen och möjligtvis köra ett par MSCC race :). Mycket som gjorts på bilen finns att se i Andreas Ks biltråd.

Image
Så här såg bilen ut i September 2011.

Kommande och färdiga modifieringar:

Motor:
Racekat (x)
Grenrör från Racing Beat (x)
Mellanrör från Racing Beat (x)
Moddad ljuddämp från Racing Beat (x)
Luftfilter från K&N (x)
Kylare från Arrows (x)
Tändkablar från Magnecor (x)
Coolant reroute (x)

Transmission:
ACT Stage 1 kopplingskit (x)
Lättvikts svänghjul ( )

Chassi:
Frog arms ( )
Frame rails ( )
K-Sport Coilovers (x) - Har hårdare fjädrar liggandes, monteras snart.
Solida krängningshämmare fram från Jackson Racing (x)
Bärarmsbussningar från Energy Suspension (x)

Bromsar och hjul:
Bromsbelägg från Carbotech (x)
OZ Ultraleggera 15x7 med Toyo R888 205-50-15 (x)
Hjulbultar från 949 Racing (x)
Stålomspunna bromsslangar från HEL (x)

Säkerhet:
Båge från Competition Cars (x)
Sparco Sprint V stol (x)
Sandtler 6-punktsbälte (x)

Övrigt:
Strippad på inredning, radio, högtalarsystem o.s.v. (x)
Ta bort asfaltsmatta (x)
MC-Batteri (x)
Ordentligt batterfäste (x)
Värmepaket borta (x)
Lätta huv, bagagelucka och dörrar (/)
Montera huvlås (/)
Införskaffa hardtop (x)
Montera lexanruta på hardtopen ( ) - Har lexan liggandes.
Last edited by Alexander Mullaart on Thu 22 Dec 2011, 19:46, edited 5 times in total.
Alexander Mullaart
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Andreas E »

Gott att se att bilen kommer fortsätta gå på bana och kul att den är på väg att bli en riktig rejsbil (innebär dessutom att jag kan hävda att det beror på bilen och inte brister hos mig när du kör fortare än mig nästa säsong :wink: ).

Vi ses på banorna i vår.

/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Det gör vi Andreas! Se till att skaffa en rolig kärra nu så att standard-förarna får det hett om öronen i vår :D!
Alexander Mullaart
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Torkel k »

Välkommen i gänget Alexander! :up:

Glöm inte att införskaffa någon form av kamerautrustning att ha i bilen. Det är (inte... men borde vara) obligatoriskt att filma innifrån bilen när vi rejsar.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Lejban »

Mycket välkommen! Lycka till med bilen körningarna och allt, så ses vi till våren på banan!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Tack allihopa :)!

@ Torkel. Jag har faktiskt en GoPro HD som skall användas flitigt nästa säsong :D!

Kom nyss hem från årets (förmodligen) sista bankörning för min del. Grymt rolig och potent bil miatan är trots den relativt låga effekten måste jag bara säga! Tråkigt att inte köra mer på ett tag, men det ger iaf tid åt att göra bilen snabbare :).
Alexander Mullaart
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Lejban »

Föresten, vad är "asfaltsmatta", är det underredesrostskyddsgegga?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Föresten, vad är "asfaltsmatta", är det underredesrostskyddsgegga?
Ljudisolering som sitter på insidan av bilen. Finns på golvet (under mattan), på vissa modeller i bagaget, på kardantunneln osv. De stoppar vibrationer och får bilen att låta mindre som en bleckburk.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Fick hem lite trevliga delar idag :). Kan tillägga att jag nu även fått på hardtopen och fått bort asfaltsmattan i bagageluckan.

Image
Last edited by Alexander Mullaart on Thu 22 Dec 2011, 19:44, edited 3 times in total.
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Kan meddela att bärarmsbussningarna, grenröret och bromsslangarna nu monterats. Bussningarna gjorde större skillnad än vad jag förväntade mig, nu uppträder bilen mycket bättre (enligt mitt tycke) vid kurvtagning. Bildbevis kommer inom kort :).
Alexander Mullaart
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Lejban »

Tjena Alexander,

skulle vara kul och se lite bilder hur det går för dig :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Tjena Lejban,

det har inte hänt särskilt mycket på sistone förutom att jag lackerat hardtopen, popuplocken och monterat nya hardtop-fästen. Hoppas på att hinna montera hårdare fjädrar till coiloversen i helgen. I brist på annat bjuder jag på en liten bild på bilen i dess nuvarande form :). Kan för övrigt varmt rekommendera Rennenmetals fästen, grymt fin finish på deras produkter.

Image

Image
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Påbörjade monteringen av mitt coolant reroute-kit från M-tuned idag :). Kom relativt långt tills jag var tvungen att täta diverse skruvar med teflontape som jag självklart inte har hemma eller hittar hos någon lokal vvs/byggkedja. Är det någon som vet var man kan införskaffa lite teflontape? Det kanske finns någon annan gängtejp som fungerar lika bra?

Bjuder på lite bilder (ursäktar bildkvaliten).

Image

Stökigt motorrum, hehe.

Image

Bakre "kylarhus" ala M-tuned.
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Gjorde som många andra gjort och kapade bort bakluckans sub-struktur idag. Blev lite lättare iaf :). Huven lättas snart med.

Image
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Blev klar med monteringen av mitt coolant-reroute kit idag, nu måste jag bara ställa in tändningen sen är bilen redo att rulla igen. Hur många graders förtändning bör man ha på en 1.6a? Lättade huven och fick på ett par huvlås med :).

Bildbevis finns nedan (ursäktar bildkvallen).

Image

Det bakre kylarhuset, lite bökigt att få på men det gick :).

Image

Det nya termostathuset, blir intressant att se hur det fungerar.

Image

Lättad huv, sparade lite substruktur som andra gjort. Huven är fortfarande relativt styv, åtminstone nedandelen.

Image

Fick på ett par sparco-huvlås med :).
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Igår monterades äntligen fjädrarna jag haft liggandes i garaget ett par månader (12.2kg fram, 9kg bak), förhoppningsvis ger dessa i kombination med bra hjulvinklar önskat väggrepp :). För övrigt har tändningen ställts in och coolant-reroute kitet hårdtestats (det verkar fungera bra). Kan rekommendera m-tuneds kit till den late. Nästa vecka ska cornerweight och hjulinställning göras.
Attachments
fjäderbak2.JPG
Alexander Mullaart
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Torkel k »

Bra jobbat! Glöm inte den där hylsnyckeln innan du testkör bara. :wink: Det har jag gjort (men inte just där, såklart) och gissa om jag var förvånad då den satt kvar när jag kom hem igen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Hylsnyckeln räddades innan testkörning :wink:. Glömde min favoritskiftnyckel i motorrummet en gång, den försvann, så det misstaget gör jag inte igen :P.
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Det var ett tag sedan man skrev här. Här kommer en liten update :). Vagnboksbesiktning och vanlig besiktning nalkas nästa vecka :). Hade tänkt att köra på Kinnekulle men det blev inte av eftersom jag inte fick bilen godkänd hos SBP samt att det körde ihop sig med tentor och annat veckan efter. Fick klagomål på alldeles för dåliga avgasvärden och en kärvande handbroms. Avgasvärdena ska förmodligen se bättre ut nu då jag har löddat ECUns tempmätarkabel som behövde förlängas vid coolant reroute och slängt skarvklämmorna som jag använde innan. Bilen går markant mycket bättre nu och inte lika fett, däremot luktar avgaserna fortfarande oroväckande fränt (även när jag har varmkört ordentligt). Kan jag ha bränt katten när den gick fett (upplys gärna mig som inte alls är insatt)? Oket som kärvade har bytts ut, det var tyvärr bortom all räddning.

Förhoppningsvis är gudarna med mig och bilen går igenom utan anmärkning nästa vecka :bow:! Är taggad inför SSM :D!
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Drar en liten update för de som är intresserade :). Sedan SSM har bilen tyvärr nästintill inte körts alls, först igår hon sig en välbehövd tvättning. Bytte även bromsbelägg runt om till Carbotech XP10 fram och XP8 bak på rekommendation. Har tidigare kört med XP8 fram och AX6 bak, får se om jag märker någon skillnad (inte för att jag var missnöjd alls tidigare). Har även fått hem en baklucka i glasfiber från Classic Composite :D, några kilon lättare än den blytunga originalluckan.
Glasfiberlucka
Glasfiberlucka
På söndag är det KM5 på Knutan som gäller, är riktigt taggad och hoppas på torr bana så att man får möjlighet att knäcka sin bästa tid (1.14.552). Någon annan som ska dit?
Alexander Mullaart
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Lejban »

Najs, kul att se att du satsar, självklart kommer det gå fortare nu, jag lovar en 1.13-tid!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Man måste hålla det man lovar Lejban! Räknar nu blint med en magisk 1.13-tid haha :mrgreen:!
Alexander Mullaart
Magnus Ohlsson
Posts: 36
Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Magnus Ohlsson »

Det gick ju bra,över en sekunds förbättring av personbästa :banana:
livet går INTE i repris
mx-5 #84
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Tackar Magnus, är fetnöjd :banana:! Bromsbeläggen levde upp till förväntningarna med, märkbart bättre bett än de förra jag körde med. Rekommenderas!
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Igår avslutades säsongen för min del med Hylllinges KM på Knutan. Dagen inleddes med regn och dålig uppslutning, men jag är nöjd efter race på nästan torr bana, en rolig kamp med en motorstark BMW E21 och nytt PB (1.13.1xx). Fick t.o.m. en pokal (kom trea av fyra deltagande :mrgreen:). Prövade att köra utan bakre k-hämmaren vilket botade en del överstyrning vid gaspådrag i mid-corner. Var tidigare nöjd med hjulinställningen jag har kört med i år (lite mer camber bak än fram = lätthanterlig bil). Men nu upplever jag bilen som aningen understyrd, får försöka bota detta på något sätt.

Lördagen spenderades med att montera rutor i lexan och en tunn glasfiberhardtop. Lättningen gav utdelning :).
miatahyllinge.jpg
Sammanfattningsvis är jag nöjd med min första racesäsong, trots att det inte blev särskilt mycket körning. Nu är man biten :D. Nästa år har jag som mål att köra cupens alla deltävlingar.

To-do-lista inför 2013:

Sänka förarsätet
Mindre ratt (jag har långa ben)
Servo de-power
Kortare styrväxel
Short-shifter
Justerbara endlinks
Nytt hjullager höger fram
HANS

Mål under 2013:

Ha kul :D!
Bli en bättre förare
Köra mycket
Alexander Mullaart
Post Reply