Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Kan härmed presentera ett stycke lättad instrumentbräda :D! Snyggare blev den också. Hoppas på att styrstången/ratten inte börjar flexa, i så fall får jag staga upp det hela på något sätt.
instrumentbrädamiata.JPG
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Snart inleds säsongen med MSCC KM1 på Knutan! Är riktigt taggad och hoppas på en rolig säsong :). Bilen har även blivit lite ompysslad under vintern. Har lekt lite med en RX-7 AFM men inte riktigt fått bilen att gå bra, kör original istället.

Nytt inför 2013:

Hjullager VF + HF
Motorbussningar i delrin (gjorde stor skillnad, bättre gasrespons och lättare att slänga i växlar)
Olja + filter
Djup mockaratt
Sparco 6-pt bälte
Stolsfäste

Kan även meddela att jag övertalat min gamle far att köra MX-5 :)! Han och bilen dyker upp på ett par tävlingar i sommar.
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Igår inleddes säsongen på Knutstorp! Vädret var till en början kallt och fuktigt men började sedan klarna upp och bli varmare och tiderna blev sakta men säkert bättre. Nytt PB på 1.12.961 sattes under förmiddagen och under rejset hade jag en rolig kamp med Fredrik i Fieron :D! Tiden räckte till en fjärdeplats. Det var även skoj att se Leifs nybyggda racer.

Bilen känns märkbart bättre än i fjol efter att ha sänkt den (för att få mer camber) och med originalkrängare fram (kör ingen bak). Nya hjulvinklar (3,25 grader fram, 2,75 bak och noll toe) och mjuk krängare har eliminerat all understeer! Kommer däremot att behöva höja bilen lite då vänster framhjul skrapar i framskärmen i liton hehe :mrgreen:. Hur sänkningen har påverkat övrig chassigeometri (kör inte på bumpstopsen iaf) tänker jag inte ge mig in på än :think2:...

Just nu längtar jag efter att få pröva en uppsättning Kumho då mina mjuka Toyo GGG, som jag köpte i fjol tron om att GGG = GG :bang2:, överhettar efter tre/fyra varv och kasar runt överallt... Kanske kan sälja de till någon med lätt bil typ super seven?

Fredrik Moberg på Rejsa tog en bra bild:
km1red.jpg
Alexander Mullaart
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Lejban »

Inte alls avundsjuk att ni där nere redan fått rejsa en gång...

1.12 är ju dunderbra tid med en 1.6a! (även om du fuskade med GGG :mrgreen: ). Grattis!

Du kan sälja däcken till nån som ska åka timeattack också
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Tackar Lejban :)! Är nöjd med tiden trots GGG haha, hoppas att tiden kan upprepas med hårdare däck :mrgreen:! Jag upplevde inte skillnaden i bett särskilt stor när banan var lite varmare jämfört med GG, men under det första kvalet (kallt och fuktigt) hade jag antagligen stor fördel då jag var näst snabbast i C :o.

Får slänga upp en annons på Rejsa och hoppas på att någon nappar!
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Dags för en liten update. Efter KM1 köpte jag en uppsättning Kumho, och snacka om att man är nöjd! Detta är ett helt annat däck jämfört med Toyo. Visst, det dröjer lite längre innan de blir varma men är grymt mycket svårare att överhetta. Känns som att de har lite bättre bett med, men det kanske jag bara inbillar mig. Rekommenderas! Efter däckbytet och finputsning av spårval lyckades jag sänka mitt PB på Knutan till 1.12.0xx :). Nådde inte samma tider under SSM tyvärr.

SSM var grymt roligt och bilen kändes bra! Har köpt tillbaka och monterat mina gamla fjädrar (9.8kg resp. 6.5kg) vilka känns bättre än 12kg resp. 8kg som jag körde med tidigare. Lite mer roll men bättre grepp. Överväger faktiskt att testa ännu mjukare fjädrar och finlira med hårdare krängare, men tror att jag håller mig till dessa. Det enda som saknades bilmässigt under helgen var mer camber (har höjt bilen en del för att undvika däckskrap i hjulhusen) och mer krut under huven.

Effektproblemet är däremot på väg att lösas... Hämtade nämligen en 1.8 140hk motor tidigare idag :D! Bilen måste därför viktas upp lite. Någon form av stand-alone ECU planeras också att inköpas. Civinco är ju en beprövad lösning men lite dyrt. Megasquirt kanske :think2:? Vad rekommenderar ni kunnigt miatafolk :)?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Niklas Falk »

Alexander Söderholm wrote:Vad rekommenderar ni kunnigt miatafolk :)?
Skaffa den ECUlösning som passar din hantering av den (inköp är en bråkdel av det hanteringen kostar i pengar och tid).
MS fungerar fint om du vill pilla mycket själv och gillar att hålla dig informerad på egen hand. Men jag skulle ändå föreslå en beställning från MS-Labs (Dimitris/Reverant i Grekland) jämfört med att bygga själv.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Det låter klokt, har tänkt i samma bana. Har ingen superkoll på styrdon precis (läs: ingen alls)... Civinco lär vara det som gäller ifall man vill ha en färdig lösning, mappad och klar?
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Niklas Falk »

Alexander Söderholm wrote: mappad och klar?
Det är just det, det finns inga lösningar "mappade och klara". Civinco har ett antal 140hk maskiner under bältet så erfarenhet finns för en smidig start, men alla lösningar måste mappas in speciellt för din installation, om du vill krama ut så mycket som möjligt. Så i Civincos fall blir det en sväng upp till Göteborg.
Bränsle kan man få till hyfsat på egen hand med bredbandslambda, men tändtabellen måste man stå på dyno för att maximera säkert.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Det var precis det jag misstänkte. Kör hellre med map optimerad på dynon än någon form av basmap såklart :). Då får det väl bli en sväng upp till Göteborg så småningom. Tack för tipsen :)!
Alexander Mullaart
lampler
Posts: 71
Joined: Wed 12 Dec 2012, 14:09
Location: Hovås

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by lampler »

Hej alla,
Alla vill väl ha mer pulver, har funderat i de banorna själv. Några har åkt med ECU uppgradering från TS i Åstorp, Emerald?? kostar ca 8000 kr. Erfarenheter?? Vad sitter i din fars racer?
Hälsn Leif
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
Alexander Söderholm wrote: mappad och klar?
Det är just det, det finns inga lösningar "mappade och klara". Civinco har ett antal 140hk maskiner under bältet så erfarenhet finns för en smidig start, men alla lösningar måste mappas in speciellt för din installation, om du vill krama ut så mycket som möjligt. Så i Civincos fall blir det en sväng upp till Göteborg.
Bränsle kan man få till hyfsat på egen hand med bredbandslambda, men tändtabellen måste man stå på dyno för att maximera säkert.
Turbocenter i sthlm gjorde map på orginal ECU för 6.500:- åt mig. Jag körde dit bilen och fick tillbaka den med mycket mer kräm i, se min tråd här:

viewtopic.php?p=24113#p24113

Standalone ger dig möjligheter att göra massa mer, men som budgetalternativ så funkar Turbocenterlösningen.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

lampler wrote:Några har åkt med ECU uppgradering från TS i Åstorp, Emerald?? kostar ca 8000 kr. Erfarenheter?? Vad sitter i din fars racer?
Hm, Emerald är kanske ett alternativ! Låter prisvärt. Får ringa till TS och Civinco ang. prisuppgift för ECU, installation och mappning och jämföra. Kör på det mest prisvänliga alternativet. Pappa kör Civinco.
Lejban wrote: Turbocenter i sthlm gjorde map på orginal ECU för 6.500:- åt mig. Jag körde dit bilen och fick tillbaka den med mycket mer kräm i, se min tråd här:
Skickade faktiskt upp min original ECU till Claus för mappning innan SSM. Hälsade från dig och fick lite rejsrabatt :D! Fick hem den några dagar innan helgen och testade, men bilen gick skit. Felsökte och kom fram till att ECUn var kass. Så jag skickade upp den till Claus igen (som är riktigt tillmötesgående och kunnig) som kollade alla lödningspunkter osv. Fick hem en fungerande styrbox förra veckan och skillnaden i vrid och effekt är klart märkbar (planerar att testa den på bana innan jag byter motor). Registret är mycket bredare, känns lite som en 1.8a faktiskt. Rekommenderar starkt att skicka upp ECUn till Turbo Center ifall man inte vill köpa en standalonebox :).

Men eftersom jag vill eliminera luftmängdsmätaren för maximal effekt är det enklast att köpa en standalone ECU. Detta har jag åtminstone googlat mig fram till :).
Alexander Mullaart
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Sonett7 »

Vad blir effekten efter uppgradering? Klarar man avgasvärdena vid besiktningen?

Har egentligen tänkt mig en Megasquirt men detta skulle ju kunna fungera som en tillfällig lösning.
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Kan inte svara på vad effekten blir då min bil inte har optimerats på bänk, Claus fixade en grundmap till mig. Men kolla Tobias biltråd, där finns fina grafer över vrid och effekt. Tror att skillnaden mellan org. och mappad motor är liknande på min bil. Det man märker tydligast är mer vrid! Bränsleförbrukningen är också något lägre.

För att mappa 1.6ans ECU måste man lödda fast ett sk. "romboard" som fungerar som port för chip som går att mappa. Ifall man vill köra med standardmap igen så kopplar man bara ur chipet! Så besiktningen är inga problem :) (vet iofs inte hur avgasvärdena ser ut med mappat chip). Maila Turbo Center och hör med dem så får du en mer utförlig förklaring. Är inte jätteinsatt i det tekniska :p!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by gokarting.nu »

Sorry for trådkapning..fick ni ihop ERA bilar?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Inget att ursäkta för! Bara roligt att få dela med sig lite :D!

Har inte fått farsans bil att gå på alla cylindrar än... Vi har bytt stift, tändkablar, tändspole, spridare, mätt komp och rengjort kontakter till spole och spridare. Allt ser ok ut men trots detta går den inte på alla burkar. Stiften till 2an (som inte går) och 3an (går, samma spole) är mycket vitare än 1an och 4an. Vet inte vad felet kan vara, tippar på något elfel/kabelbrott som påverkar soppatillförsel 2an och 3an? Hade tänkt att slänga upp en tråd ang. ikv problemet faktiskt. Vi har kört fast nu känns det som haha :p!

Min bil väntar fortfarande på 1.8an... Håller på att spara ihop cash till ett Civinco så att jag slipper köra med 1.6ans gasspjäll (och därmed ECU) och få motorn klassad som "modifierad" enligt reglementet. Siktar på att hinna ordna allt till Falkenberg :D men det blir nog tajt att hinna. Annars får det bli Mantorp och höstrejset med MSCC som sista körningar för säsongen!

Ska kämpa på som satan nu och försöka få båda bilarna till Falkenberg. Verkar ju vara lite som ett SSM-light :D? Är iaf taggad som fan, och ifall man inte kan köra som kmr vi förbi och tittar :)!
Alexander Mullaart
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by gokarting.nu »

Klart ni ska köra.


Ring Civinco, Peter löser med största sannolikhet din Faders problem.
Så åker ni till Peter några dgr innan Falkenberg så ni hinner fixa ev reservdelar.
(å sen skuldsätter du dig på ett sprut till i samma veva:))

Kul, då ses vi på BANAN nästa rejs.

Bestämt, så gör "vi... :mrgreen: "
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by gokarting.nu »

Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Hahah, skönt att ha en plan utstakad :mrgreen:! Får väl ta ett SMS-lån alt. sälja själen så är Civincot löst :mrgreen:!

Skämt åsido, får nog ta och ringa till Peter. Civinco har ju mappat och donat med farsans bil tidigare, så de lär ha bra koll :).
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

1.8an är nu i :D! Vi hann precis få ihop bilen till Falkenberg, men shit vad stressigt det blev... Råder alla som överväger att slänga i en NB motor i en 1.6 NA att researcha ordentligt och samla delar innan man ger sig an bytet :). Helgen fick bli lite utav en "testhelg". Nedan följer en liten rapport.

Gick den "billiga" vägen och beställde ett MSPNP. Laddade grundmap till 1.6 och anpassade denna för 1.8. Bilen startade till min stora förvåning direkt! Inget meck med givare eller annat. Försöker sedan ställa tändning men hittar inte markeringarna på remhjulet... Får ställa tändningen på känsla istället.

Efter att ha provkört känns bilen slö, precis som att tändningen är fel. Bilen vill inte riktigt varva ur ordentligt. Övriga inställningar verkar ok. Skiter i detta och kör ner till Falkenberg. Väl ute på banan upplever jag samma sak. Har knappt någon kraft i fyran alls. I övrigt känns bilen bra, dock saknade jag lite mer camber. Efter kvalet gör jag ett till tändinställningsförsök och hittar till min stora lycka markeringarna :D! Ställer in 10 grader.

Fick hyffsad kläm på banan (aldrig kört där tidigare) och startar åtta. Får bryta rejs 1 (och missa rejs 2) efter en kollision som resulterar i skev ljuddämpare som skrapar i marken. Bilen känns däremot fortfarande slö...

Väl hemma igen pillar jag på mappen och försöker förstå varför bilen känns strypt. Inser plötsligt att jag inte fattat att man mäste ställa tillbaka MSet till att tända enligt tändningstabell efter att ha ställt tändning. Istället har jag kört på "fixed timing" vilket innebär att jag kört på 10 graders förtändning över hela registret............. Hur fan kan jag ha missat detta :p.........?

Skönt att ha hittat "felet". Aja, efter att ha fixat tändningsinställningarna går bilen som en jävla raket jämfört med tidigare :D! Satan vilket vrid NB 1.8orna har :D!

Måste fortfarande fixa ljuddämpare och lite annat som blev skadat i kollisionen. Målet är att komma till start på Mantorp!
Alexander Mullaart
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by hclund »

Vilket köpte du?
Christian Lund
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

MSPNP2 MM9093 från Diyautotune. Plug and play (pray) för 1.6ans kabelhärva.

http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... 55435b3e34
Alexander Mullaart
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by chriss »

Kul byte! Måste fråga hur du har löst den variabla kammen eller har du låst den till ett läge?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Tackar :)! Motorn är en 99, så den har inte variabel kam. Har för mig att motorerna fick VVT 01.
Alexander Mullaart
Post Reply