Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Mats Lundin »

När jag läste och såg att du har motorn på plats och att den går blev jag avundsjuk. Mitt projekt står fortfarande på garagegolvet.

Men när jag sedan läser att det drar vatten (!), då är jag inte så avundsjuk längre. Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt (dyrt!). Trist när man köpt begagnat också.

Håller tummarna för att du får ordning inom kort. (och jag hoppas min motor inte strular när jag väl slår igång den...)
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Niklas Falk wrote:Det är ju en stålpackning så den går ju inte sönder på klassiskt vis, men visst kan det läcka förbi, men då ofta pga skada i topp eller block.
Endoskop ner i tändstiftshålet kan ju visa vilken cylinder som är rentvättad.

Jag kan tyvärr inte komma på nåt "enkelt" som ger vattenkonsumtion och vattendimma i avgaserna (såhär lite snabbt). Sprucken topp poppar upp i skallen. Men det betyder ju inte att det inte kan vara nåt enkelt eller felkopplat.
Räcker det med att titta på stiften? Ska komptesta senare idag.

Kan det vara min "budget" reroute som är felet? Har monterat termostat och en främre vattennacke direkt mot toppen. Vattentempen stiger i normaltakt och det verkar vara bra flöde tillbaka till kylaren (slangen blir varm och man känner hur det forsar vatten). Det finns ett litet "säte" till termostaten på toppen (till 323 antar jag), så den sitter bra och ska kunna öppna sig ordentligt. Men det kanske den inte gör vilket leder till övertryck? Kan trycket blir så stort att kylarvätska tar sig in i förbränningsrummet? Då borde det synas i oljan med?

Lite bilder (inte mina):
StickWorksCoolantReroute_html_4bc07398.jpg
P1020555.jpg
Mats Lundin wrote:Håller tummarna för att du får ordning inom kort. (och jag hoppas min motor inte strular när jag väl slår igång den...)
Tack! Håller tummarna för dig med. Förhoppningsvis är det bara jag som har sådan här otur :mrgreen:. Hoppas att man hittar en "quickfix", racekassan är ju inte oändlig...
Alexander Mullaart
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Conny Lundell »

Hur mycket vatten kommer det i avgaserna?
Minskar nivån i kylaren?
Jag har den erfarenheten av att det blir en hel del kondensvatten i avgaserna när det är kallt ute och man står i ett garage och varmkör. Brukar kunna bli en liten pöl bakom bilen vid ublåset.
Om inte termostaten öppnar så stiger värmen och trycket men för att det skall komma kylvatten i avgaserna måste toppackningen vara sönder. Man kan då känna avgaslukt på vattnet i kylaren och sen kan det bubbla i expansionskärlet. Motorn borde gå hackigt också. Med tiden blir det vatten i oljan med.
Ut och kör bilen ordentligt varm om den nu går riktigt. :think2:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Det ser ut att vara en del vatten i avgaserna, som när man kallstartar en äldre bil fast ihållande (i brist på bättre förklaring). Det bildas en liten pöl nedanför utblåset rätt fort. Har kört bilen på tomgång i typ 10-15min och torrgasat lite, blir inte bättre med högre temp.

Kylarnivån verkar ha minskat lite, men det kan lika gärna vara luft som försvunnit efter påfyllning i tomt system?

Ska lukta på kylarvattnet och testa kompet innan jag provkör. Den går bra på tomgång och varvar fint (lite tvekande när den är som kallast).

Tackar för all input, uppskattas :)!
Alexander Mullaart
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Victor »

Det ser inte ut som du har värmepaketet kvar, det kan nog ha med saken att göra.
Image

Ledningen från främre termostathuset tillbaka till pumpen är en ganska tunn slang, samma sak med ledningen till oljekylaren och spjällhusförvärmningen (om du har den kretsen, den går ju dessutom tillbaka till termostathuset). Detta borde kunna bygga rätt högt tryck i kylsystemet så länge termostaten inte har öppnat, dock ser jag att du har ett hål borrat i termostaten så du lär ha ett hyfsat flöde förbi termostaten åtminstone. Men om det skulle räcka för att trycka sönder toppackningen känns osäkert.

Om du har glykol i kylvattnet (rejsbilar har ju inte alltid det) så kan du ju alltid smaka på pölen som bildas så vet du direkt om det är kondens eller kylvatten.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Niklas Falk »

Vattenpumpen klarar inte av att bygga så högt tryck att topplockspackningen är i fara. Kompressionstrycket i cylindern är lite högre...

Snabbaste chanslösningen är att shoppa ny skrotmotor och vara beredd att byta. Risken finns ju att du kommer till den slutsatsen, men om några veckor. Om reservmotor inte behövs så finns det avsättning för dem.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Victor wrote:Det ser inte ut som du har värmepaketet kvar, det kan nog ha med saken att göra.
Det stämmer, värmepaketet finns inte och ledningarna till oljekylare och spjällhus är pluggade. Det är inte min motor på bilden, men jag har också borrat ett litet hål i termostaten med tanke på detta. Man kanske borde slänga på en t-koppling på returslangen till kylaren och dra en liten slang till bakre vattenhuset så att man får bättre flöde när termostaten är stängd?
Niklas Falk wrote:Vattenpumpen klarar inte av att bygga så högt tryck att topplockspackningen är i fara. Kompressionstrycket i cylindern är lite högre...

Snabbaste chanslösningen är att shoppa ny skrotmotor och vara beredd att byta. Risken finns ju att du kommer till den slutsatsen, men om några veckor. Om reservmotor inte behövs så finns det avsättning för dem.
Skönt, då är det förhoppningsvis inte jag som har tabbat mig iaf :mrgreen:... Ska ut och kolla kompet nu, återkommer med resultat. Ifall komp och stift ser bra ut så varmkör jag den imorgon och hoppas på det bästa...
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Kompressionen är bra och lika i alla cylindrar. Stiften ser normala ut också. Ingen avgasdoft i kylarvattnet.

Får bli en liten provtur imorgon helt enkelt :), hoppas på att det bara är mycket kondens.

Tack återigen för input :D!
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by TPR »

Lycka till! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Provkörde tidigare idag och kan tyvärr konstatera att motorn dricker kylarvatten. Nivån i kylaren och expansionskärlet minskade med runt 300ml efter 20min varmkörning. Lika mycket vattendimma vid arbetstemp som vid kallstart. Det bubblade även i expansionskärlet (men detta kanske bara var ånga?). Tomgången var oroligare idag än tidigare, dog ett par gånger innan den blev varm.

Hur många timmar tar det att byta toppackning? Kostnad för att plana toppen? Antar att det är den som är kass (litar inte på min komptestare från Biltema). Spricka i topp eller block är väl osannolikt? Termostaten öppnar som den ska och det är flöde i systemet, så jag utesluter att det är rerouten som är felet.

I övrigt kändes bilen bra, bärarmsbussningarna verkar göra sitt jobb. Diffbussningarna gör det lättare att få i växel :).
Alexander Mullaart
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Mblixt »

Otur, men inte hela världen.
Jag är inte rätt man att svara på tekniska frågor, men jag har erfarenhet av läckande toppar.
Erik blåste topplockspackningen under träning på Gelleråsen för något år sen. Utan att överhetta eller nåt. Att bara byta packning utan att plana toppen var inte att tänka på, sa min motorbyggare, en avskruvad aluminiumtopp ar alltid sned.
Jag har ingen som helst erfarenhet av motorer och skruvar EXTREMT långsamt - mesta tiden går åt till att fundera på vad jag i hela friden håller på med - och jag fick av den på en halv dag. Skruva på den, koppla kablar och slangar och kamrem gick på en dag. Du kan räkna med mindre än halva den tiden.
Total topplocksrenovering betalade jag 4000 kr för. Bara planing kostar under tusenlappen (men då vet jag inte om det krävs något förarbete på toppen).

Nu är kanske din topp redan preppad för cupen, så plana inte för mycket.
Kniper det ordentligt så har jag en nyrenoverad engelsk topp liggandes. Fortfarande kvar i bubbelplasten.
Annars finns det en här http://www.wiganengineservices.co.uk
Michael Blixt
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by chriss »

Är det verkligen alltid stålpackning?
Att riva av toppen och kolla gör du på en halvdag och då borde du snabbt kunna se vilken cylinder är ångtvättad.
Sen plana toppen tar en dag eller två med hämtning och lämning. Montering får du räkna med en heldag.

Men ta ur stiften och kolla på kolvarna, de skall vara svarta om 1 är blank är det där det läcker. Om alla är blanka kanske det är något på insugssidan.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Tack för svaren, uppskattas mycket :).

Får väl ge mig på att dela motorn. Förhoppningsvis ser jag felet direkt. Toppen ska vara preppad för cupen, vet inte hur mycket mer som går/man får ta. Din nyrenoverade topp låter intressant Michael :)!

Det ska inte finnas några vattenkanaler mellan topp och insug på 1.8orna har jag läst mig till. Men ska absolut ta en ordentlig titt på kolvarna ändå :).
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by TPR »

Eehh, är det standard att preppa/plana toppen i cupen numera? :roll:
Det måste jag ha missat, för ett par, tre år sedan var det väl ingen som hade gjort det vad jag vet, iaf inte öppet?
Eller möjligen en som blue printade sin motor, nu när jag tänker efter.

Om det är så pass vanligt att öppna en "standardmotor" så borde nog styrgruppen fundera på att göra kontroll på samtliga bilar så att alla är inom spec. Det görs väl ganska fort, bara mäta toppen och jämföra med minmått i rephandbok?
Det gjordes kontroll på kammarna på fyra bilar på SSM -11, det är den enda kontroll jag känner till.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Toppen ska vara planad enligt rephandbok och vad som är tillåtet inom cupen. Vet inte hur mycket som togs, var väl nödvändigt när motorn revs och renoverades :think2:? I övrigt ska den inte vara "preppad" :). Anders Träff får gärna flika in ifall han läser detta då det var han som renoverade motorn :)!
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by TPR »

Jag menade inte att den var otillåten, blev bara förvånad att det verkade så självklart med planade toppar. :wink:
Och att om detta är så vanligt så bör det kontrolleras så ingen går för långt.
Vet att de kör med detta i England och ser en effektökning, vet dock inte om de är innanför originalspec.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Anders Träff »

Min gamla motor! den är planad och ventilerna är slipade, jag satte i nya vev o ram lager de är allt :up:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Jag menade inte att den var otillåten, blev bara förvånad att det verkade så självklart med planade toppar. :wink:
Och att om detta är så vanligt så bör det kontrolleras så ingen går för långt.
Vet att de kör med detta i England och ser en effektökning, vet dock inte om de är innanför originalspec.
MLS-packning kräver i princip planing (med skärande bearbetning, ej planslip, betonggolv, slägga, eller dyligt) varje gång du river isär för att bli riktigt bra, och eftersom det inte finns mycket att ta av innan man når minspec (två tiondelar brukar det finnas vill jag minnas, men det kan vara mindre också) så gäller det att ha tillgång till oplanade och felfria toppar. En överhettning så kan det vara skrot ur omodifierats synpunkt.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Anders Träff »

Tomas jag tror att det ger av sig själv det går inte att plana hur mycket som helst! Jag tror inte det finns så mycket material att ta av som Niklas skriver. En gammal B23 topp kan du plana så att du kan ta en kugg kortare
kamrem (då är det planat)

Anders nr 82
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by TPR »

Medveten om att det inte finns så mycket att ta av om man fortfarande ska vara inom originalspec.
Hur mkt man kan ta maximalt har jag däremot ingen koll på, har inte läst på om detta.
I England planar de som sagt och säger sig se en hyfsad effektökning, men de kör 1.6:or.

Men när man beslutar sig för att "preppa toppen för cupen" så tar man medvetet fram en engångsprodukt, så lite effekt måste det ju finnas för att motivera kostnaden?
Följdfrågan blir då, finns det mer att tjäna på att plana mer? :think2:
Kommer någon, kanske ur kostnadssynpunkt, välja att plana ytterligare en gång?

Hur som helst, har inga problem med detta så länge det hålls inom toleranserna.
Blev bara förvånad att det var så pass vanligt, och det driver tyvärr kost.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Deadline för rullande bil har skjutits upp hela året, men mot alla odds tog team Mullaart sig till SSM med två bilar :D! Sömnlösa nätter har väl ingen dött av :P...

Här kommer en liten (läs: lång) update!

Toppen på motorn som diskuteras ovan var sprucken, inte lönt att renovera enligt motorbyggaren, dock ser blocket fint ut. Letar ett tag efter renoverade toppar, men hittar inga kompletta och är inte sugen på att skruva mer motor. Får istället till en riktigt bra deal på en 140hk motor och 6-växlad låda från England, dessvärre visar sig flera ventiler vara krokiga på denna (tur att man kollade kompression innan den åkte i...). Offerten för nya ventilsäten och montering av raka ventiler osv. närmar sig 8k... Motorrenovering känns fortfarande kostsamt så jag fortsätter att leta kompletta motorer. Hittar till slut en fin 133hk -98 som gått 9k mil och ser riktigt fräsch ut.

Tiden går och till slut är det bara en och en halv vecka kvar till SSM, har skruvat ihop det mesta på bilen men motor saknas fortfarande. Kuehne & Nagel har försenat leverans av motorn några dagar men till slut dyker den upp på torsdagen. Brorsan tar emot pallen och upptäcker direkt att det inte är någon motor som anlänt, i själva verket är det en växellåda till en gammal Merca... Nu börjar humöret tryta... Ringer och gnäller på fraktbolaget som till slut lokaliserar min pall. Tydligen står den på Brings lastcentral i Göteborg. För att ha någon som helst chans att hinna få ihop bilen beslutar jag och brorsan oss för att köra upp och hämta motorn på fredagen (man hinner med mkt skruvande på en helg :mrgreen:). Hinner dit 30 min innan stängning och kör hemåt, på lördagen påbörjas skruvandet.

Under resten av helgen och veckan (varvat med jobb och andra åtaganden) byter vi diff på farsans bil och fixar det som måste fixas på min (satan vad mycket kringliggande grejer man måste göra vid motorbyte)... Torsdag förmiddag är det dags för provstart, drar runt motorn och den startar :D! Pillar lite med Megasquirt och tändning och får den körbar. Ska lådan fungera, bärarmar hålla, koppling ta och bilen hålla samman över huvudtaget? Blir provkörning till däckverkstaden för hjulinställning/vägning och sedan besiktningen! ALLT verkar lira som det ska, bilen gick tom genom besiktningen :o :D! Vagnboken fixas på SSM! Runt 12-snåret på torsdagen börjar vi lasta supportbilen, verkar inte bli särskilt mycket sömn igen...
lyft1.jpg
Brorsan sliter!
vägning1.jpg
Fin balans med mig och 20l soppa. Monsterbatteri i skuffen och vikter i passagerarsätet sitter kvar sedan man skulle vikta upp för 140hk.

Racerapport från SSM kommer i nästa post :D!
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Såld till ett annat far & son team! Känns lite vemodigt, men kul att den fortsatt kommer att piskas på banorna :up: :burnout:

Hoppas att nya ägarna kommer att ha lika kul med bilen som jag har haft :)
abc1.jpg
Tack till Racefoto Bengt-Åce för bilden :up:
Alexander Mullaart
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by gokarting.nu »

Kommer bli tomt utan Er på banorna.


:?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by Alexander Mullaart »

Farsan behåller sin bil, så enkelt slipper ni inte oss :burnout:. Tanken är väl att man främst ska vara mekaniker på rejshelgerna, frågan är hur länge det håller. Lär finnas viss risk för återfall :mrgreen:...
Alexander Mullaart
ulfen
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 59
Joined: Sun 22 Dec 2013, 11:07
Location: Ugglarp

Re: Alexander Söderholm - MX-5 1.6 -91

Post by ulfen »

Tokstolle, har du sålt bilen?
Jag har kvar den lilla blå. Än finns det mao hopp.
Hoppas ni båda är med nästa säsong.
/ ulfen
Ulf Andersson
Post Reply