Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Hej allihopa!

Som nybliven ägare till en British Racing Green Miata tänkte jag introducera mig själv och såklart bilen.
Målet va igentligen en super 7 men efter ett par års byggande startade jag bilen i garget för att inse de va minst lika lång tid kvar :bang2: Och jag vill köra bil och meka lite inte tvärt om ;)

Målet är Roadsport C men jag vill gärna lära mig köra och lära känna bilen så konbana och lugnare trackdays tror jag blir en bra början.

Jag hoppas redan kunna träffa er i Eksjö där även min bror skall följa med sin Blåa Miata, ingen konkurrans alls oss imellan ;)

Här är hon för några veckor sen precis efter inköpet.
1.jpg
2.jpg
Tyckte de va dags att introducera henne till 2000talet. Orange skall bort!
IMG_4105.jpg
Brors bil skall också få lite uppdatering.
IMG_4106.jpg
Väldigt varm att handskas med efterssom man fick värma hela lamphuset med varmluftspistol för att få isärdem i två stycken och inte fler.
IMG_4110.jpg
Därför hjälpte det inte att bara byta lampa :think2:
IMG_4112.jpg
10 år yngre!
IMG_4113.jpg
IMG_4124.jpg
Image
Dessa ligger till min sambos stora glädje i hallen i väntan på Toyo Proxes T1R.
Fälgen väger 5.7kg och däcket 7.7 = 13,4kg Bra ofjädrad vikt för pengarna då lätta fälgar verka kosta en bra slant.
Kunde inte motstå gröna aluminuim muttrar (mer utseende än vikt besparingen).

Däcken som sitter på nu är från -93 och är så torr spruckna jag inte vågar titta på dem längre. Riktigt roligt när det regnar dock ;)

Tog inte heller många mil innan man insåg att bakdämparna har gjort sitt och den jätte korta fjädringsvägen hjälper inte heller. Så det blir coilovers runt om, hoppas de kommer nu i veckan.

Ratten med airbag åkte ur ganska omgående då jag är 197cm och ersattes med rattnavsadapter, snapp-off fäste och en 310mm ratt. Så ratten är lite mindre och lite närmare och gjorde världens skillnad.

Listan blev snabbt långt och dyrt.
Det som skall vara klart senast till nästa säsong är.
Bur inköp och montering.
Stol inköp och montering.
Bälten inköp och montering.
Hjälm inköp och montering ;) Klar innan Eksjö!
Batteri brytare X2
kläder,handskar och skor.
Renovera köket.
Sen tror jag uppfyller Roadsport C och vagnbok kraven. Utmärkt guide på denna sida.
Chriss Rice
Göteborg
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Lejban »

Välkommen Chriss!

Kul med fler räcers, jag har precis gjort resan som du har framför dig, hojta till om du vill se på budgetar eller höra det som alla glömde berätta för mig. Det jag kan säga är att det kommer vara värt det! :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Tack tack!

Börjat inse hur mycket jobb o pengar det blir i början men det får det vara värt :D
Såg en kille på rejsa lagt upp sin budget men det är nog lika bra att inte titta på den ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Motorbyte LIVE :D

Post by chriss »

Jag har varit mer akriv i garaget än denna tråd ;)

Påbörjade motorbyte igår och det finns en webkamera för de som vill kika in :D

Gå till http://and.servebeer.com/

Logga in med
User: frod
Pass: evogftw

Välj server push mode
Ni får gärna använda de röda pilarna för att titta runt men ändra inga inställningarn är ni snälla ;)

Vi har kommit till att allt är lossat förutom en bult bak på ramen mellan motor och diff. Den skruven sitter så hårt att jag inte vågar dra mer. Några tips? Dränkte den i 5-56 igårkväll så håller tummarna att det hjälper!
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Motorbyte LIVE :D

Post by Torkel k »

chriss wrote:Vi har kommit till att allt är lossat förutom en bult bak på ramen mellan motor och diff. Den skruven sitter så hårt att jag inte vågar dra mer. Några tips? Dränkte den i 5-56 igårkväll så håller tummarna att det hjälper!
Om ni inte har provat med blåslampan ännu så gör det. Var inte blyg, elda på ordentligt. Ni kan ha metallen röd och lysande innan den egentligen börjar försvagas på riktigt. Värme gör underverk på bult och mutter som sitter fast. Kolla bara så inget brännbart ligger för nära.

För övrigt tycker i alla fall jag att 5-56 är ganska dåligt på att lossa bultar jämfört med de produkter som är speciellt gjorda just för det. "Rost Flash" från CRC har funkat bra för mig.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Motorbyte LIVE :D

Post by Victor »

Torkel k wrote:
chriss wrote:Vi har kommit till att allt är lossat förutom en bult bak på ramen mellan motor och diff. Den skruven sitter så hårt att jag inte vågar dra mer. Några tips? Dränkte den i 5-56 igårkväll så håller tummarna att det hjälper!
Om ni inte har provat med blåslampan ännu så gör det. Var inte blyg, elda på ordentligt. Ni kan ha metallen röd och lysande innan den egentligen börjar försvagas på riktigt. Värme gör underverk på bult och mutter som sitter fast. Kolla bara så inget brännbart ligger för nära.

För övrigt tycker i alla fall jag att 5-56 är ganska dåligt på att lossa bultar jämfört med de produkter som är speciellt gjorda just för det. "Rost Flash" från CRC har funkat bra för mig.
Det som har funkat bäst för mig är Veidecs motsvarighet Rust Shock och elektrisk mutterknackare (en rejäl nätdriven sak från Bosch). Det sistnämnda kräver dock att man har möjlighet att hålla emot eller att den del som bulten är gängad i är tillräckligt stabil (d.v.s. ingen liten svetsmutter eller liknande). Men har man bara möjlighet att hålla emot muttern på baksidan eller liknande så är det mycket bättre än att ta lång förlängare eftersom man då oftast bara vrider av bulten (been there done that).

Men värme är också bra att ha om man inte kommer åt med mutterknackaren eller inte kan använda den av ovan nämnda anledningar.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Jag provade mutterknack, förlängare m.m m.m man kanske skulle vart mer tålamodig tagit ner diff och dragit på med värme m.m

Det som jag gjort är att ta ner hela diff och ppf, kapade av bulten och försökte slå genom skruv plus den gängade distansen för jag trodde att den bulten va likadan som de andra tre jag tog ut. Vilket den så klart inte va :bang2:
Jag kommer i veckan borra den gängade delen och slå ut den åt rätt håll :up:
Men allt annat har gått jätte smidigt hittills och man har börjat i god tid inför säsongen så nåt jävelskap får man väl stå ut med.

Bulten längst upp på bild är bulten som sitter näst lngst bak på ppf som bråkar. Inte så konstigt med den enorma anliggningsytan man ser. Bilden är tagen från nätet men kanske hjälper nästa ;)
PPF bult
PPF bult
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Torkel k »

Det kanske kan vara läge att inskaffa en servicemanual? :wink: Då kan man kolla vad det är för bult man kämpar mot utan att först få loss den och det underlättar ju en hel del. :P
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Det kanske kan vara läge att inskaffa en servicemanual? :wink: Då kan man kolla vad det är för bult man kämpar mot utan att först få loss den och det underlättar ju en hel del. :P
Varsegod:

MX-5 Service 1995.pdf
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Varsegod:

MX-5 Service 1995.pdf
:up: Skriv ut och ta med till garaget. :mrgreen:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Lejban wrote:
Torkel k wrote:Det kanske kan vara läge att inskaffa en servicemanual? :wink: Då kan man kolla vad det är för bult man kämpar mot utan att först få loss den och det underlättar ju en hel del. :P
Varsegod:

MX-5 Service 1995.pdf

Tackar! Den va bättre än den andra jag laddat ned.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Får slänga upp en liten på film på vad som hänt i garaget under vintern.

http://www.youtube.com/watch?v=W7Wqmxx_ ... e=youtu.be

Detta va innan en ljuddämpare till monterades. Idag har jag varit ute och mappat och bilen fungerar som den skall!
Det sitter numera en NB motor med högre komp, större ventiler, hårdare fjädrar, vassa kammar, avstämd grenrör med race katt och E85, 9k rpm here I come :banana:

Ingen som besitter en org tändnings tabell till en NB 1,8 99 motor?
Bifogar min egna ihopknåpade mapp som jag kört med idag. Titta inte på bränsletabellen och resten är verkligen på egen risk!
Väntar på min knack sensor jag beställt. Är det någon som vet om org knack sensor till nb fungerar bra?
Attachments
to_test.JPG
Chriss Rice
Göteborg
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Lejban »

Låter som din miata kommer bli riktigt snabb. :up:

Din rubrik säger Roadsport C, men nu är det snarare Roadsport B iomed modiferad motor.

Lycka till med mappningen, sen vill vi se bänkning-grafer!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Torkel k »

Modifierad motor är fullt tillåtet i Roadsport C, men effektberäkningen ska ju göras därefter. Med den specifikationen är den beräknade effekten 227hk (enligt http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport) vilket ger racevikt 1589kg i Roadsport C. Det är mycket bly det... I B blir det 1180kg.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Modifierad motor är fullt tillåtet i Roadsport C, men effektberäkningen ska ju göras därefter. Med den specifikationen är den beräknade effekten 227hk (enligt http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport) vilket ger racevikt 1589kg i Roadsport C. Det är mycket bly det... I B blir det 1180kg.
Absolut, kanske var otydlig här, tack Torkel. Kom ihåg att man bara får vikta upp bilen med 50kg. Så väger den under 1130kg med förare så blir det tom Roadsport A.

Källa: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Myran »

Otroligt snäll tändtabell.

du får nog åka bra mycket mera tändning på varven. Jag åker 21 grader vid 6500-7000 med överladd på 0.5-0.6bar

från 6800 och uppåt över 70kpa kan du nog slänga på en 3-4 grader rakt över.

sen 9000rpm. har du original bottendel? Lageröverfallen till vevstakarna är kända för vilja släppa (noggrannare bultarna till överfallen) vid höga varv.

Annars fränt med lite extra varv :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Tanken från början va roadsport men denna kommer nog förbli hobby bil / konbane bil / sommar bil :).
Ni knuffas för mycket och denna tycker jag är för fin för det ;) Men bruksbilen en Na -91 1,6 därimot har redan race patina och passar i MX5 kuppen :D Med sikte på nästa år.

Tack för lite konkret gällande tändtabellen. Jag hittade tabellen på Miata Turbo i en gammal tråd med en nästan org NB motor som va bänkad.
Så jag tog tabellen och backade den 5 grader över hela. Så mer finns det att hämta. Just nu har jag ingen möjlighet att kolla känna spikningar i en brötig bil, därav hålla det riktigt säkert ;)
Du vet inte vart det finns lite tändtabeller man kan jämföra med?

Hur gör du för att kolla att du inte spikar? Tanken är att mappa så gott jag kan själv, testa grejerna ordentligt innan man åker iväg till en riktig bänk.

Beställt en NB knacksensor som skall på. Sedan tänkte jag bygga ett par hörlurar av hörselskydd med rör som sitter på motorn, detta skall man tydligen höra rätt så tydligt spikningar.
Sen är spikningar aldrig bra men en turbo bil måste det vara mycket känsligare än en sugmotor?
Även när man man mappar bilen, vad har de för utrustning för att kolla att det inte spikar och hur går det till väga?
Nu blev det många frågor, men det finns mycket att lära sig :D

Liten rätelse kring motorn det är en botten del från 2001!
Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Bygg nya kammar och varva inte så förbenat så går det bra att köra B... :wink:
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Myran »

Ang tändningen så justerade jag efter avgastemp samt kikade andras tabeller på miataturbo.

Men efter fått till soppan perfekt så drog jag till witune i arboga för finjustera tändningen i bänk.

Där använde vi oss av en standard GM knacksensor kopplad till hörlurar så en kille lyssnade och kontrollera bänken medans jag justerade.

På min bil så var det inte spikningar som begränsade utan mera tändning gav helt enkelt inte mera effekt.

Men det bästa med o köra i bänken är att du ser kurvan och kan justera så du får en fin jämn effekt kruva så bilen drar jämnt hela vägen till varvstoppet.



Ang att varva så mycket så brukar som sagt bultarna till överfallen på vevstakarna ge sig vid höga varv. En billig lösning kanske kan vara att stoppa ARP-bult eller annan valfri kvalitetsbult i original stakarna.

Jag skulle inte varvat över 8000 på original botten. Vissa påstår även att oljepumparna kan ge sig vid så pass höga varvtal som 9000.


Ren nyfikenhet. Vad blev det för spec på kammarna samt vad kostade dessa? är lite sugen på byta ut då original är rätt mesiga.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Var avgastempen något du loggade i megasquirt? Om så vilken temp mätare använde du och var den bra?
För biltema har en löjligt billigt avgastemp mätare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32258/ Men den går inte att logga med.

Påverkar inte en justering av tändning soppan du behöver? Hittills har jag ställt in tändningen och afr/lambda mål och använt ve analyser för att justera in soppan, som har fungerat riktigt bra. (lite fin pill och utjämning får man göra själv.)
Ligger på nästan 2 liter milen, ingen effekt men ingen risk för spikningar.

Jag är lite rädd för knackning och E85 för det ska vara snällare så att man inte får spikningar men samtidigt svårt att höra om man får det. För att ställa in i bänk kommer det bli, men man vill sätta några ordentliga mil på vägen så man vet att allt håller ;) När man åker till någon som mappar hur klart skall det vara?
Är det värt för mig att hålla på pilla eller bättre att åka bort till några som kan och få det klart? Och vad tycker de om att man knappt vet vad som finns i motorn?

Kanske skall vara lite återhållsam med varven och börja med 8k rpm. Roligare om grejerna håller.

Jag köpte denna motorn färdigt, lite grisen i säcken.
De jag kunnat fiska fram är att

Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem

Motorn verkar vara byggd av nicken Niklas L på rejsa, jag köpte motorn från Fredrik Henriksson som körde Miata cuppen förra eller förrförra året. Så jag har nästan inga specifikationer som inte gör det lättare när man mappar in den. Så vad kammar kostar vet jag inte men man får man nog vända sig till Enem.
Efter denna säsongen kommer jag nog riva ner motorn över vintern och se om man kan dokumentera vad som finns i den och eventuell renovering.
Chriss Rice
Göteborg
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Myran »

chriss wrote:Var avgastempen något du loggade i megasquirt? Om så vilken temp mätare använde du och var den bra?
För biltema har en löjligt billigt avgastemp mätare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32258/ Men den går inte att logga med.

Påverkar inte en justering av tändning soppan du behöver? Hittills har jag ställt in tändningen och afr/lambda mål och använt ve analyser för att justera in soppan, som har fungerat riktigt bra. (lite fin pill och utjämning får man göra själv.)
Ligger på nästan 2 liter milen, ingen effekt men ingen risk för spikningar.

Jag är lite rädd för knackning och E85 för det ska vara snällare så att man inte får spikningar men samtidigt svårt att höra om man får det. För att ställa in i bänk kommer det bli, men man vill sätta några ordentliga mil på vägen så man vet att allt håller ;) När man åker till någon som mappar hur klart skall det vara?
Är det värt för mig att hålla på pilla eller bättre att åka bort till några som kan och få det klart? Och vad tycker de om att man knappt vet vad som finns i motorn?

Kanske skall vara lite återhållsam med varven och börja med 8k rpm. Roligare om grejerna håller.

Jag köpte denna motorn färdigt, lite grisen i säcken.
De jag kunnat fiska fram är att

Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem

Motorn verkar vara byggd av nicken Niklas L på rejsa, jag köpte motorn från Fredrik Henriksson som körde Miata cuppen förra eller förrförra året. Så jag har nästan inga specifikationer som inte gör det lättare när man mappar in den. Så vad kammar kostar vet jag inte men man får man nog vända sig till Enem.
Efter denna säsongen kommer jag nog riva ner motorn över vintern och se om man kan dokumentera vad som finns i den och eventuell renovering.
Auber instruments finns billigt från usa. Var polare som tog hem åt mig men kosta runt 300sek. Har utgång för koppling till sprut men jag loggar inte.. (än men det är tänkt.)

Ang mappning så se bara till att allt med ecu:n funkar som det ska och att bilen är fullt körbar. Känns onödigt att betala mapparen för lösa massa sådant strul. Ju bättre mappad ju mindre jobb i bänken. Ju billigare blir det för dig.


Kör du E85 nu så behöver du knappast oroa dig över spikningar med nuvarande tabell. Inte på 95oktan heller.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Jag har talat med Civinco och VEMS om mappning, och det ska inte vara några problem :)
Skall bara gör klart alla de sista små grejerna så bilen verkligen är fit for fight inför mappning.
Bla värme sköld till grenröret då jag kan få ganska hög isugs temp ibland. m.m m.m
Blir en återhålsam 8krpm, men det är inte fy skam.
Sen ut och åka cab o konbana :banana:
Chriss Rice
Göteborg
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by Myran »

chriss wrote:Jag har talat med Civinco och VEMS om mappning, och det ska inte vara några problem :)
Skall bara gör klart alla de sista små grejerna så bilen verkligen är fit for fight inför mappning.
Bla värme sköld till grenröret då jag kan få ganska hög isugs temp ibland. m.m m.m
Blir en återhålsam 8krpm, men det är inte fy skam.
Sen ut och åka cab o konbana :banana:

8k på original prylar verkar dom kör i staterna. Kan vara bra om du kör bilen lite före så allt lirar till 100% så slipper du betala någon pengar för felsökning du kan göra själv.

Hoppas man får se bilen i sommar lite på träffarna!
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Den skall användas flitigt i sommar!
Så alla träffar där inte bur krav finns är intressanta, typ alla mx5 förar övningar och om det finns annat lite närmare gbg. Tar imot att åka till stockholm för en dag på banan :(


Nu ska man försöka klämma in alla mätare, stereon har redan fått gå. Blir nog oljetryck, oljetemp, AFR/lambda.
Kanske en auber avgastemp men det blir nog senare.

Köpte en stor varvräknare 11k rpm med shift light och i mätare fanns olje tryck, temp och vatten temp men den fungerar :down: Lite tråkigt när det ligger auto gauge i garaget, att man inte montera dem första gången :bang2:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C

Post by chriss »

Nuuu är det dags för lite bilder :D
Ingen speciell ordning...

Image
Startfältet hemma hos päronen, lagom nöjda ;)



Image
Lite skillnad på krängare bak :)
Image
Och fram.



Image
Troll science infinite energy :D
Image
Jag har förstått detta med tyskstuk nu ;)
Image
Med inspiration från Chris Harris.
http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY
Chriss Harris demonstrerar!

Image
Nyan Cat live :D

Image
Ljuddämpare och slutrör på plats, mycket diskret och snyggt. Tack Magnus!



Image
Innan motorbyte, luft filter boxen är urtagen.
Image
Jag vet att det ser ut som jätte mycket plats till en turbo ;)
Image
Japan stuk .
Image
Lättarbetat.
Image
Oljekyl hittar på plats.

Image
Image
Trångt med sandwich adapter, olje tryck, temp och termostat styrd oljekylare. Va givitvis mycket lättare att göra detta med motorn ur bilen! Men i efterhand glömde jag byta org olje tryck och det billiga sensorerna fick bytas ut :bang2:
Image
Image
25 raders med termostatstyrning, här skall det räcka och bli över.
Image
Nya motorn på plats! Ser inte värre ut än ett öppet filter har hittat dit ;)
Image
Bränsle tryck @ 3 bar. Håller org pumpen för detta i längden?
Lite häftigare kylare.
Det skymtas ett rött fiddy filter till tomgångsmotorn och lite bling bling rör från biltema för insuget.
Image
Man hadde velat städa bort alla kolkanister m.m men vad gör man inte för miljön.
Image
Här är det en grej som skall ordnas.
Image
Avstämd grenrör :D
Image
Sitta still stolar har hittat på plats och gör det ännu lättare för mina nästan 2meter att kliva in och ur :)
Image
Djupratt med en spacer så knäna får plats, och greppvänlig mocka.
Image
Viktigt!

Idag blir det att göra klart mätarna i kupen och ta en provtur ;)
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply