Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Hej allihopa!
Som nybliven ägare till en British Racing Green Miata tänkte jag introducera mig själv och såklart bilen.
Målet va igentligen en super 7 men efter ett par års byggande startade jag bilen i garget för att inse de va minst lika lång tid kvar Och jag vill köra bil och meka lite inte tvärt om
Målet är Roadsport C men jag vill gärna lära mig köra och lära känna bilen så konbana och lugnare trackdays tror jag blir en bra början.
Jag hoppas redan kunna träffa er i Eksjö där även min bror skall följa med sin Blåa Miata, ingen konkurrans alls oss imellan
Här är hon för några veckor sen precis efter inköpet. Tyckte de va dags att introducera henne till 2000talet. Orange skall bort! Brors bil skall också få lite uppdatering. Väldigt varm att handskas med efterssom man fick värma hela lamphuset med varmluftspistol för att få isärdem i två stycken och inte fler. Därför hjälpte det inte att bara byta lampa 10 år yngre!
Dessa ligger till min sambos stora glädje i hallen i väntan på Toyo Proxes T1R.
Fälgen väger 5.7kg och däcket 7.7 = 13,4kg Bra ofjädrad vikt för pengarna då lätta fälgar verka kosta en bra slant.
Kunde inte motstå gröna aluminuim muttrar (mer utseende än vikt besparingen).
Däcken som sitter på nu är från -93 och är så torr spruckna jag inte vågar titta på dem längre. Riktigt roligt när det regnar dock
Tog inte heller många mil innan man insåg att bakdämparna har gjort sitt och den jätte korta fjädringsvägen hjälper inte heller. Så det blir coilovers runt om, hoppas de kommer nu i veckan.
Ratten med airbag åkte ur ganska omgående då jag är 197cm och ersattes med rattnavsadapter, snapp-off fäste och en 310mm ratt. Så ratten är lite mindre och lite närmare och gjorde världens skillnad.
Listan blev snabbt långt och dyrt.
Det som skall vara klart senast till nästa säsong är.
Bur inköp och montering.
Stol inköp och montering.
Bälten inköp och montering.
Hjälm inköp och montering Klar innan Eksjö!
Batteri brytare X2
kläder,handskar och skor.
Renovera köket.
Sen tror jag uppfyller Roadsport C och vagnbok kraven. Utmärkt guide på denna sida.
Som nybliven ägare till en British Racing Green Miata tänkte jag introducera mig själv och såklart bilen.
Målet va igentligen en super 7 men efter ett par års byggande startade jag bilen i garget för att inse de va minst lika lång tid kvar Och jag vill köra bil och meka lite inte tvärt om
Målet är Roadsport C men jag vill gärna lära mig köra och lära känna bilen så konbana och lugnare trackdays tror jag blir en bra början.
Jag hoppas redan kunna träffa er i Eksjö där även min bror skall följa med sin Blåa Miata, ingen konkurrans alls oss imellan
Här är hon för några veckor sen precis efter inköpet. Tyckte de va dags att introducera henne till 2000talet. Orange skall bort! Brors bil skall också få lite uppdatering. Väldigt varm att handskas med efterssom man fick värma hela lamphuset med varmluftspistol för att få isärdem i två stycken och inte fler. Därför hjälpte det inte att bara byta lampa 10 år yngre!
Dessa ligger till min sambos stora glädje i hallen i väntan på Toyo Proxes T1R.
Fälgen väger 5.7kg och däcket 7.7 = 13,4kg Bra ofjädrad vikt för pengarna då lätta fälgar verka kosta en bra slant.
Kunde inte motstå gröna aluminuim muttrar (mer utseende än vikt besparingen).
Däcken som sitter på nu är från -93 och är så torr spruckna jag inte vågar titta på dem längre. Riktigt roligt när det regnar dock
Tog inte heller många mil innan man insåg att bakdämparna har gjort sitt och den jätte korta fjädringsvägen hjälper inte heller. Så det blir coilovers runt om, hoppas de kommer nu i veckan.
Ratten med airbag åkte ur ganska omgående då jag är 197cm och ersattes med rattnavsadapter, snapp-off fäste och en 310mm ratt. Så ratten är lite mindre och lite närmare och gjorde världens skillnad.
Listan blev snabbt långt och dyrt.
Det som skall vara klart senast till nästa säsong är.
Bur inköp och montering.
Stol inköp och montering.
Bälten inköp och montering.
Hjälm inköp och montering Klar innan Eksjö!
Batteri brytare X2
kläder,handskar och skor.
Renovera köket.
Sen tror jag uppfyller Roadsport C och vagnbok kraven. Utmärkt guide på denna sida.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Välkommen Chriss!
Kul med fler räcers, jag har precis gjort resan som du har framför dig, hojta till om du vill se på budgetar eller höra det som alla glömde berätta för mig. Det jag kan säga är att det kommer vara värt det!
Kul med fler räcers, jag har precis gjort resan som du har framför dig, hojta till om du vill se på budgetar eller höra det som alla glömde berätta för mig. Det jag kan säga är att det kommer vara värt det!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Tack tack!
Börjat inse hur mycket jobb o pengar det blir i början men det får det vara värt
Såg en kille på rejsa lagt upp sin budget men det är nog lika bra att inte titta på den
Börjat inse hur mycket jobb o pengar det blir i början men det får det vara värt
Såg en kille på rejsa lagt upp sin budget men det är nog lika bra att inte titta på den
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Motorbyte LIVE :D
Jag har varit mer akriv i garaget än denna tråd
Påbörjade motorbyte igår och det finns en webkamera för de som vill kika in
Gå till http://and.servebeer.com/
Logga in med
User: frod
Pass: evogftw
Välj server push mode
Ni får gärna använda de röda pilarna för att titta runt men ändra inga inställningarn är ni snälla
Vi har kommit till att allt är lossat förutom en bult bak på ramen mellan motor och diff. Den skruven sitter så hårt att jag inte vågar dra mer. Några tips? Dränkte den i 5-56 igårkväll så håller tummarna att det hjälper!
Påbörjade motorbyte igår och det finns en webkamera för de som vill kika in
Gå till http://and.servebeer.com/
Logga in med
User: frod
Pass: evogftw
Välj server push mode
Ni får gärna använda de röda pilarna för att titta runt men ändra inga inställningarn är ni snälla
Vi har kommit till att allt är lossat förutom en bult bak på ramen mellan motor och diff. Den skruven sitter så hårt att jag inte vågar dra mer. Några tips? Dränkte den i 5-56 igårkväll så håller tummarna att det hjälper!
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Motorbyte LIVE :D
Om ni inte har provat med blåslampan ännu så gör det. Var inte blyg, elda på ordentligt. Ni kan ha metallen röd och lysande innan den egentligen börjar försvagas på riktigt. Värme gör underverk på bult och mutter som sitter fast. Kolla bara så inget brännbart ligger för nära.chriss wrote:Vi har kommit till att allt är lossat förutom en bult bak på ramen mellan motor och diff. Den skruven sitter så hårt att jag inte vågar dra mer. Några tips? Dränkte den i 5-56 igårkväll så håller tummarna att det hjälper!
För övrigt tycker i alla fall jag att 5-56 är ganska dåligt på att lossa bultar jämfört med de produkter som är speciellt gjorda just för det. "Rost Flash" från CRC har funkat bra för mig.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Motorbyte LIVE :D
Det som har funkat bäst för mig är Veidecs motsvarighet Rust Shock och elektrisk mutterknackare (en rejäl nätdriven sak från Bosch). Det sistnämnda kräver dock att man har möjlighet att hålla emot eller att den del som bulten är gängad i är tillräckligt stabil (d.v.s. ingen liten svetsmutter eller liknande). Men har man bara möjlighet att hålla emot muttern på baksidan eller liknande så är det mycket bättre än att ta lång förlängare eftersom man då oftast bara vrider av bulten (been there done that).Torkel k wrote:Om ni inte har provat med blåslampan ännu så gör det. Var inte blyg, elda på ordentligt. Ni kan ha metallen röd och lysande innan den egentligen börjar försvagas på riktigt. Värme gör underverk på bult och mutter som sitter fast. Kolla bara så inget brännbart ligger för nära.chriss wrote:Vi har kommit till att allt är lossat förutom en bult bak på ramen mellan motor och diff. Den skruven sitter så hårt att jag inte vågar dra mer. Några tips? Dränkte den i 5-56 igårkväll så håller tummarna att det hjälper!
För övrigt tycker i alla fall jag att 5-56 är ganska dåligt på att lossa bultar jämfört med de produkter som är speciellt gjorda just för det. "Rost Flash" från CRC har funkat bra för mig.
Men värme är också bra att ha om man inte kommer åt med mutterknackaren eller inte kan använda den av ovan nämnda anledningar.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Jag provade mutterknack, förlängare m.m m.m man kanske skulle vart mer tålamodig tagit ner diff och dragit på med värme m.m
Det som jag gjort är att ta ner hela diff och ppf, kapade av bulten och försökte slå genom skruv plus den gängade distansen för jag trodde att den bulten va likadan som de andra tre jag tog ut. Vilket den så klart inte va
Jag kommer i veckan borra den gängade delen och slå ut den åt rätt håll
Men allt annat har gått jätte smidigt hittills och man har börjat i god tid inför säsongen så nåt jävelskap får man väl stå ut med.
Bulten längst upp på bild är bulten som sitter näst lngst bak på ppf som bråkar. Inte så konstigt med den enorma anliggningsytan man ser. Bilden är tagen från nätet men kanske hjälper nästa
Det som jag gjort är att ta ner hela diff och ppf, kapade av bulten och försökte slå genom skruv plus den gängade distansen för jag trodde att den bulten va likadan som de andra tre jag tog ut. Vilket den så klart inte va
Jag kommer i veckan borra den gängade delen och slå ut den åt rätt håll
Men allt annat har gått jätte smidigt hittills och man har börjat i god tid inför säsongen så nåt jävelskap får man väl stå ut med.
Bulten längst upp på bild är bulten som sitter näst lngst bak på ppf som bråkar. Inte så konstigt med den enorma anliggningsytan man ser. Bilden är tagen från nätet men kanske hjälper nästa
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Det kanske kan vara läge att inskaffa en servicemanual? Då kan man kolla vad det är för bult man kämpar mot utan att först få loss den och det underlättar ju en hel del.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Varsegod:Torkel k wrote:Det kanske kan vara läge att inskaffa en servicemanual? Då kan man kolla vad det är för bult man kämpar mot utan att först få loss den och det underlättar ju en hel del.
MX-5 Service 1995.pdf
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Skriv ut och ta med till garaget.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Lejban wrote:Varsegod:Torkel k wrote:Det kanske kan vara läge att inskaffa en servicemanual? Då kan man kolla vad det är för bult man kämpar mot utan att först få loss den och det underlättar ju en hel del.
MX-5 Service 1995.pdf
Tackar! Den va bättre än den andra jag laddat ned.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Får slänga upp en liten på film på vad som hänt i garaget under vintern.
http://www.youtube.com/watch?v=W7Wqmxx_ ... e=youtu.be
Detta va innan en ljuddämpare till monterades. Idag har jag varit ute och mappat och bilen fungerar som den skall!
Det sitter numera en NB motor med högre komp, större ventiler, hårdare fjädrar, vassa kammar, avstämd grenrör med race katt och E85, 9k rpm here I come
Ingen som besitter en org tändnings tabell till en NB 1,8 99 motor?
Bifogar min egna ihopknåpade mapp som jag kört med idag. Titta inte på bränsletabellen och resten är verkligen på egen risk!
Väntar på min knack sensor jag beställt. Är det någon som vet om org knack sensor till nb fungerar bra?
http://www.youtube.com/watch?v=W7Wqmxx_ ... e=youtu.be
Detta va innan en ljuddämpare till monterades. Idag har jag varit ute och mappat och bilen fungerar som den skall!
Det sitter numera en NB motor med högre komp, större ventiler, hårdare fjädrar, vassa kammar, avstämd grenrör med race katt och E85, 9k rpm here I come
Ingen som besitter en org tändnings tabell till en NB 1,8 99 motor?
Bifogar min egna ihopknåpade mapp som jag kört med idag. Titta inte på bränsletabellen och resten är verkligen på egen risk!
Väntar på min knack sensor jag beställt. Är det någon som vet om org knack sensor till nb fungerar bra?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Låter som din miata kommer bli riktigt snabb.
Din rubrik säger Roadsport C, men nu är det snarare Roadsport B iomed modiferad motor.
Lycka till med mappningen, sen vill vi se bänkning-grafer!
Din rubrik säger Roadsport C, men nu är det snarare Roadsport B iomed modiferad motor.
Lycka till med mappningen, sen vill vi se bänkning-grafer!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Modifierad motor är fullt tillåtet i Roadsport C, men effektberäkningen ska ju göras därefter. Med den specifikationen är den beräknade effekten 227hk (enligt http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport) vilket ger racevikt 1589kg i Roadsport C. Det är mycket bly det... I B blir det 1180kg.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Absolut, kanske var otydlig här, tack Torkel. Kom ihåg att man bara får vikta upp bilen med 50kg. Så väger den under 1130kg med förare så blir det tom Roadsport A.Torkel k wrote:Modifierad motor är fullt tillåtet i Roadsport C, men effektberäkningen ska ju göras därefter. Med den specifikationen är den beräknade effekten 227hk (enligt http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport) vilket ger racevikt 1589kg i Roadsport C. Det är mycket bly det... I B blir det 1180kg.
Källa: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Otroligt snäll tändtabell.
du får nog åka bra mycket mera tändning på varven. Jag åker 21 grader vid 6500-7000 med överladd på 0.5-0.6bar
från 6800 och uppåt över 70kpa kan du nog slänga på en 3-4 grader rakt över.
sen 9000rpm. har du original bottendel? Lageröverfallen till vevstakarna är kända för vilja släppa (noggrannare bultarna till överfallen) vid höga varv.
Annars fränt med lite extra varv
du får nog åka bra mycket mera tändning på varven. Jag åker 21 grader vid 6500-7000 med överladd på 0.5-0.6bar
från 6800 och uppåt över 70kpa kan du nog slänga på en 3-4 grader rakt över.
sen 9000rpm. har du original bottendel? Lageröverfallen till vevstakarna är kända för vilja släppa (noggrannare bultarna till överfallen) vid höga varv.
Annars fränt med lite extra varv
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Tanken från början va roadsport men denna kommer nog förbli hobby bil / konbane bil / sommar bil .
Ni knuffas för mycket och denna tycker jag är för fin för det Men bruksbilen en Na -91 1,6 därimot har redan race patina och passar i MX5 kuppen Med sikte på nästa år.
Tack för lite konkret gällande tändtabellen. Jag hittade tabellen på Miata Turbo i en gammal tråd med en nästan org NB motor som va bänkad.
Så jag tog tabellen och backade den 5 grader över hela. Så mer finns det att hämta. Just nu har jag ingen möjlighet att kolla känna spikningar i en brötig bil, därav hålla det riktigt säkert
Du vet inte vart det finns lite tändtabeller man kan jämföra med?
Hur gör du för att kolla att du inte spikar? Tanken är att mappa så gott jag kan själv, testa grejerna ordentligt innan man åker iväg till en riktig bänk.
Beställt en NB knacksensor som skall på. Sedan tänkte jag bygga ett par hörlurar av hörselskydd med rör som sitter på motorn, detta skall man tydligen höra rätt så tydligt spikningar.
Sen är spikningar aldrig bra men en turbo bil måste det vara mycket känsligare än en sugmotor?
Även när man man mappar bilen, vad har de för utrustning för att kolla att det inte spikar och hur går det till väga?
Nu blev det många frågor, men det finns mycket att lära sig
Liten rätelse kring motorn det är en botten del från 2001!
Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem
Ni knuffas för mycket och denna tycker jag är för fin för det Men bruksbilen en Na -91 1,6 därimot har redan race patina och passar i MX5 kuppen Med sikte på nästa år.
Tack för lite konkret gällande tändtabellen. Jag hittade tabellen på Miata Turbo i en gammal tråd med en nästan org NB motor som va bänkad.
Så jag tog tabellen och backade den 5 grader över hela. Så mer finns det att hämta. Just nu har jag ingen möjlighet att kolla känna spikningar i en brötig bil, därav hålla det riktigt säkert
Du vet inte vart det finns lite tändtabeller man kan jämföra med?
Hur gör du för att kolla att du inte spikar? Tanken är att mappa så gott jag kan själv, testa grejerna ordentligt innan man åker iväg till en riktig bänk.
Beställt en NB knacksensor som skall på. Sedan tänkte jag bygga ett par hörlurar av hörselskydd med rör som sitter på motorn, detta skall man tydligen höra rätt så tydligt spikningar.
Sen är spikningar aldrig bra men en turbo bil måste det vara mycket känsligare än en sugmotor?
Även när man man mappar bilen, vad har de för utrustning för att kolla att det inte spikar och hur går det till väga?
Nu blev det många frågor, men det finns mycket att lära sig
Liten rätelse kring motorn det är en botten del från 2001!
Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Bygg nya kammar och varva inte så förbenat så går det bra att köra B...
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Ang tändningen så justerade jag efter avgastemp samt kikade andras tabeller på miataturbo.
Men efter fått till soppan perfekt så drog jag till witune i arboga för finjustera tändningen i bänk.
Där använde vi oss av en standard GM knacksensor kopplad till hörlurar så en kille lyssnade och kontrollera bänken medans jag justerade.
På min bil så var det inte spikningar som begränsade utan mera tändning gav helt enkelt inte mera effekt.
Men det bästa med o köra i bänken är att du ser kurvan och kan justera så du får en fin jämn effekt kruva så bilen drar jämnt hela vägen till varvstoppet.
Ang att varva så mycket så brukar som sagt bultarna till överfallen på vevstakarna ge sig vid höga varv. En billig lösning kanske kan vara att stoppa ARP-bult eller annan valfri kvalitetsbult i original stakarna.
Jag skulle inte varvat över 8000 på original botten. Vissa påstår även att oljepumparna kan ge sig vid så pass höga varvtal som 9000.
Ren nyfikenhet. Vad blev det för spec på kammarna samt vad kostade dessa? är lite sugen på byta ut då original är rätt mesiga.
Men efter fått till soppan perfekt så drog jag till witune i arboga för finjustera tändningen i bänk.
Där använde vi oss av en standard GM knacksensor kopplad till hörlurar så en kille lyssnade och kontrollera bänken medans jag justerade.
På min bil så var det inte spikningar som begränsade utan mera tändning gav helt enkelt inte mera effekt.
Men det bästa med o köra i bänken är att du ser kurvan och kan justera så du får en fin jämn effekt kruva så bilen drar jämnt hela vägen till varvstoppet.
Ang att varva så mycket så brukar som sagt bultarna till överfallen på vevstakarna ge sig vid höga varv. En billig lösning kanske kan vara att stoppa ARP-bult eller annan valfri kvalitetsbult i original stakarna.
Jag skulle inte varvat över 8000 på original botten. Vissa påstår även att oljepumparna kan ge sig vid så pass höga varvtal som 9000.
Ren nyfikenhet. Vad blev det för spec på kammarna samt vad kostade dessa? är lite sugen på byta ut då original är rätt mesiga.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Var avgastempen något du loggade i megasquirt? Om så vilken temp mätare använde du och var den bra?
För biltema har en löjligt billigt avgastemp mätare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32258/ Men den går inte att logga med.
Påverkar inte en justering av tändning soppan du behöver? Hittills har jag ställt in tändningen och afr/lambda mål och använt ve analyser för att justera in soppan, som har fungerat riktigt bra. (lite fin pill och utjämning får man göra själv.)
Ligger på nästan 2 liter milen, ingen effekt men ingen risk för spikningar.
Jag är lite rädd för knackning och E85 för det ska vara snällare så att man inte får spikningar men samtidigt svårt att höra om man får det. För att ställa in i bänk kommer det bli, men man vill sätta några ordentliga mil på vägen så man vet att allt håller När man åker till någon som mappar hur klart skall det vara?
Är det värt för mig att hålla på pilla eller bättre att åka bort till några som kan och få det klart? Och vad tycker de om att man knappt vet vad som finns i motorn?
Kanske skall vara lite återhållsam med varven och börja med 8k rpm. Roligare om grejerna håller.
Jag köpte denna motorn färdigt, lite grisen i säcken.
De jag kunnat fiska fram är att
Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem
Motorn verkar vara byggd av nicken Niklas L på rejsa, jag köpte motorn från Fredrik Henriksson som körde Miata cuppen förra eller förrförra året. Så jag har nästan inga specifikationer som inte gör det lättare när man mappar in den. Så vad kammar kostar vet jag inte men man får man nog vända sig till Enem.
Efter denna säsongen kommer jag nog riva ner motorn över vintern och se om man kan dokumentera vad som finns i den och eventuell renovering.
För biltema har en löjligt billigt avgastemp mätare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32258/ Men den går inte att logga med.
Påverkar inte en justering av tändning soppan du behöver? Hittills har jag ställt in tändningen och afr/lambda mål och använt ve analyser för att justera in soppan, som har fungerat riktigt bra. (lite fin pill och utjämning får man göra själv.)
Ligger på nästan 2 liter milen, ingen effekt men ingen risk för spikningar.
Jag är lite rädd för knackning och E85 för det ska vara snällare så att man inte får spikningar men samtidigt svårt att höra om man får det. För att ställa in i bänk kommer det bli, men man vill sätta några ordentliga mil på vägen så man vet att allt håller När man åker till någon som mappar hur klart skall det vara?
Är det värt för mig att hålla på pilla eller bättre att åka bort till några som kan och få det klart? Och vad tycker de om att man knappt vet vad som finns i motorn?
Kanske skall vara lite återhållsam med varven och börja med 8k rpm. Roligare om grejerna håller.
Jag köpte denna motorn färdigt, lite grisen i säcken.
De jag kunnat fiska fram är att
Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem
Motorn verkar vara byggd av nicken Niklas L på rejsa, jag köpte motorn från Fredrik Henriksson som körde Miata cuppen förra eller förrförra året. Så jag har nästan inga specifikationer som inte gör det lättare när man mappar in den. Så vad kammar kostar vet jag inte men man får man nog vända sig till Enem.
Efter denna säsongen kommer jag nog riva ner motorn över vintern och se om man kan dokumentera vad som finns i den och eventuell renovering.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Auber instruments finns billigt från usa. Var polare som tog hem åt mig men kosta runt 300sek. Har utgång för koppling till sprut men jag loggar inte.. (än men det är tänkt.)chriss wrote:Var avgastempen något du loggade i megasquirt? Om så vilken temp mätare använde du och var den bra?
För biltema har en löjligt billigt avgastemp mätare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32258/ Men den går inte att logga med.
Påverkar inte en justering av tändning soppan du behöver? Hittills har jag ställt in tändningen och afr/lambda mål och använt ve analyser för att justera in soppan, som har fungerat riktigt bra. (lite fin pill och utjämning får man göra själv.)
Ligger på nästan 2 liter milen, ingen effekt men ingen risk för spikningar.
Jag är lite rädd för knackning och E85 för det ska vara snällare så att man inte får spikningar men samtidigt svårt att höra om man får det. För att ställa in i bänk kommer det bli, men man vill sätta några ordentliga mil på vägen så man vet att allt håller När man åker till någon som mappar hur klart skall det vara?
Är det värt för mig att hålla på pilla eller bättre att åka bort till några som kan och få det klart? Och vad tycker de om att man knappt vet vad som finns i motorn?
Kanske skall vara lite återhållsam med varven och börja med 8k rpm. Roligare om grejerna håller.
Jag köpte denna motorn färdigt, lite grisen i säcken.
De jag kunnat fiska fram är att
Bottendelen är standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar)
Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim.
Portad topp av toptrim
Kamaxel av Enem
Motorn verkar vara byggd av nicken Niklas L på rejsa, jag köpte motorn från Fredrik Henriksson som körde Miata cuppen förra eller förrförra året. Så jag har nästan inga specifikationer som inte gör det lättare när man mappar in den. Så vad kammar kostar vet jag inte men man får man nog vända sig till Enem.
Efter denna säsongen kommer jag nog riva ner motorn över vintern och se om man kan dokumentera vad som finns i den och eventuell renovering.
Ang mappning så se bara till att allt med ecu:n funkar som det ska och att bilen är fullt körbar. Känns onödigt att betala mapparen för lösa massa sådant strul. Ju bättre mappad ju mindre jobb i bänken. Ju billigare blir det för dig.
Kör du E85 nu så behöver du knappast oroa dig över spikningar med nuvarande tabell. Inte på 95oktan heller.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Jag har talat med Civinco och VEMS om mappning, och det ska inte vara några problem
Skall bara gör klart alla de sista små grejerna så bilen verkligen är fit for fight inför mappning.
Bla värme sköld till grenröret då jag kan få ganska hög isugs temp ibland. m.m m.m
Blir en återhålsam 8krpm, men det är inte fy skam.
Sen ut och åka cab o konbana
Skall bara gör klart alla de sista små grejerna så bilen verkligen är fit for fight inför mappning.
Bla värme sköld till grenröret då jag kan få ganska hög isugs temp ibland. m.m m.m
Blir en återhålsam 8krpm, men det är inte fy skam.
Sen ut och åka cab o konbana
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
chriss wrote:Jag har talat med Civinco och VEMS om mappning, och det ska inte vara några problem
Skall bara gör klart alla de sista små grejerna så bilen verkligen är fit for fight inför mappning.
Bla värme sköld till grenröret då jag kan få ganska hög isugs temp ibland. m.m m.m
Blir en återhålsam 8krpm, men det är inte fy skam.
Sen ut och åka cab o konbana
8k på original prylar verkar dom kör i staterna. Kan vara bra om du kör bilen lite före så allt lirar till 100% så slipper du betala någon pengar för felsökning du kan göra själv.
Hoppas man får se bilen i sommar lite på träffarna!
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Den skall användas flitigt i sommar!
Så alla träffar där inte bur krav finns är intressanta, typ alla mx5 förar övningar och om det finns annat lite närmare gbg. Tar imot att åka till stockholm för en dag på banan
Nu ska man försöka klämma in alla mätare, stereon har redan fått gå. Blir nog oljetryck, oljetemp, AFR/lambda.
Kanske en auber avgastemp men det blir nog senare.
Köpte en stor varvräknare 11k rpm med shift light och i mätare fanns olje tryck, temp och vatten temp men den fungerar Lite tråkigt när det ligger auto gauge i garaget, att man inte montera dem första gången
Så alla träffar där inte bur krav finns är intressanta, typ alla mx5 förar övningar och om det finns annat lite närmare gbg. Tar imot att åka till stockholm för en dag på banan
Nu ska man försöka klämma in alla mätare, stereon har redan fått gå. Blir nog oljetryck, oljetemp, AFR/lambda.
Kanske en auber avgastemp men det blir nog senare.
Köpte en stor varvräknare 11k rpm med shift light och i mätare fanns olje tryck, temp och vatten temp men den fungerar Lite tråkigt när det ligger auto gauge i garaget, att man inte montera dem första gången
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Chriss Miata 1,8 -95 Konbana till Roadsport C
Nuuu är det dags för lite bilder
Ingen speciell ordning...
Startfältet hemma hos päronen, lagom nöjda
Lite skillnad på krängare bak
Och fram.
Troll science infinite energy
Jag har förstått detta med tyskstuk nu
Med inspiration från Chris Harris.
http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY
Chriss Harris demonstrerar!
Nyan Cat live
Ljuddämpare och slutrör på plats, mycket diskret och snyggt. Tack Magnus!
Innan motorbyte, luft filter boxen är urtagen.
Jag vet att det ser ut som jätte mycket plats till en turbo
Japan stuk .
Lättarbetat.
Oljekyl hittar på plats.
Trångt med sandwich adapter, olje tryck, temp och termostat styrd oljekylare. Va givitvis mycket lättare att göra detta med motorn ur bilen! Men i efterhand glömde jag byta org olje tryck och det billiga sensorerna fick bytas ut
25 raders med termostatstyrning, här skall det räcka och bli över.
Nya motorn på plats! Ser inte värre ut än ett öppet filter har hittat dit
Bränsle tryck @ 3 bar. Håller org pumpen för detta i längden?
Lite häftigare kylare.
Det skymtas ett rött fiddy filter till tomgångsmotorn och lite bling bling rör från biltema för insuget.
Man hadde velat städa bort alla kolkanister m.m men vad gör man inte för miljön.
Här är det en grej som skall ordnas.
Avstämd grenrör
Sitta still stolar har hittat på plats och gör det ännu lättare för mina nästan 2meter att kliva in och ur
Djupratt med en spacer så knäna får plats, och greppvänlig mocka.
Viktigt!
Idag blir det att göra klart mätarna i kupen och ta en provtur
Ingen speciell ordning...
Startfältet hemma hos päronen, lagom nöjda
Lite skillnad på krängare bak
Och fram.
Troll science infinite energy
Jag har förstått detta med tyskstuk nu
Med inspiration från Chris Harris.
http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY
Chriss Harris demonstrerar!
Nyan Cat live
Ljuddämpare och slutrör på plats, mycket diskret och snyggt. Tack Magnus!
Innan motorbyte, luft filter boxen är urtagen.
Jag vet att det ser ut som jätte mycket plats till en turbo
Japan stuk .
Lättarbetat.
Oljekyl hittar på plats.
Trångt med sandwich adapter, olje tryck, temp och termostat styrd oljekylare. Va givitvis mycket lättare att göra detta med motorn ur bilen! Men i efterhand glömde jag byta org olje tryck och det billiga sensorerna fick bytas ut
25 raders med termostatstyrning, här skall det räcka och bli över.
Nya motorn på plats! Ser inte värre ut än ett öppet filter har hittat dit
Bränsle tryck @ 3 bar. Håller org pumpen för detta i längden?
Lite häftigare kylare.
Det skymtas ett rött fiddy filter till tomgångsmotorn och lite bling bling rör från biltema för insuget.
Man hadde velat städa bort alla kolkanister m.m men vad gör man inte för miljön.
Här är det en grej som skall ordnas.
Avstämd grenrör
Sitta still stolar har hittat på plats och gör det ännu lättare för mina nästan 2meter att kliva in och ur
Djupratt med en spacer så knäna får plats, och greppvänlig mocka.
Viktigt!
Idag blir det att göra klart mätarna i kupen och ta en provtur
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg