Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

Myran wrote:Ang få ur bussningarna.. Tryckluftsdriven slaghammare.. ploppa ur på under 10 sekunder. Man får dok akta så man inte hackar i godset på diffen.


Bästa metoden någonsin att få ur bussningar. Synd att man inte kom på det efter ha bytt en 20-30 stycken.

OH! juste.. staget mellan diff och växelåda brukar inte alltid gå få loss ifrån diffen. Inte värt att lägga tid på ta i sånna fall i stället loss staget ifrån växelådan och ta ner diffen och staget i ett stycke. Så fick jag göra.

Jag fick inte ens isär staget och diffen när jag hadde det på golvet och våldade med mutterknack wd40 slägga med mera.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Torkel k wrote:Samma sak gäller för motorfästen: Du kan byta en sida i taget om du stöder och försiktigt höjer/vinklar motorn med en domkraft.
Jag bytte båda mina motorfästen samtidigt och lät motorn stöttas av domkraften under tråget (med gummiplatta mellan) under tiden. Inga problem alls. Man ska dock inte höja motorn mer än nödvändigt.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Sommardäck på plåtisar ska föra mig till alla tävlingar :) 195/55/15 går på miatan, men bara knappt (puckojag köpte fel storlek :bang2: men det blev rätt ändå :up: )

Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Hade en liten privat lekdag på Lunda fältet, testade in bilen. Timmy testade, och tycke att jag äntligen byggt miata av den, nu när allt understyr är borta :) bilen piskades runt av fyra olika killar hela dagen.

Skitig bil med lyckliga förare :)
cropped.JPG
Fota: Lars Falk
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by TPR »

Lejban wrote:Sommardäck på plåtisar ska föra mig till alla tävlingar :) 195/55/15 går på miatan, men bara knappt (puckojag köpte fel storlek :bang2: men det blev rätt ändå :up: )
195/55-15 borde vara ganska lik 205/50-15 i rullomkrets, borde inte vara några större problem?

Får du plats med 4 hjul i bilen + allt övrigt som ska med??? :shock:
Eller missförstår jag något?
Själv funderar jag på om jag kommer få plats med ett hjul i reserv... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

TPR wrote:
Lejban wrote:Sommardäck på plåtisar ska föra mig till alla tävlingar :) 195/55/15 går på miatan, men bara knappt (puckojag köpte fel storlek :bang2: men det blev rätt ändå :up: )
195/55-15 borde vara ganska lik 205/50-15 i rullomkrets, borde inte vara några större problem?

Får du plats med 4 hjul i bilen + allt övrigt som ska med??? :shock:
Eller missförstår jag något?
Själv funderar jag på om jag kommer få plats med ett hjul i reserv... :D
Utan passagerarstol så får jag med mig 4 hjul + massa grejjer till. det går att stuva rätt bra runt bågen och bakom stolen, men jag tror inte jag får med mig allt som krväs för en tävling, då vill man ju ha med brandsläckare och bensindunkar, pressenning osv. Men trackdays går bra! (När jag tävlar har jag pappa i följebil).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by danielj »

Det måste ju gå efter som jag "klarade" mig föra året.

Fast kan man dela på domkraft och 2st palbockar så blir det ju enklare.
Daniel Jonsson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by TPR »

Lejban wrote:Utan passagerarstol så får jag med mig 4 hjul + massa grejjer till. det går att stuva rätt bra runt bågen och bakom stolen, men jag tror inte jag får med mig allt som krväs för en tävling, då vill man ju ha med brandsläckare och bensindunkar, pressenning osv. Men trackdays går bra! (När jag tävlar har jag pappa i följebil).
:up:

Tänk bara på att inte stuva tunga saker på "hatthyllan", inte bra vid hård inbromsning eller krock.
Fan, nu lät jag som präktig gammal gubbe igen... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Det går! Hela första året körde jag Miatan till och från tävlingarna. Fick plats med 4 racehjul, domkraft, pressening, verktygslåda, saneringsmedel, brandsläckare, tält, sovsäck, racekläder, käk, bira och kladdkaka. Men det är lite pill och inte så bekvämt i bilen. :roll: Man kan lasta 4 hjul på passagerarsidan, om man är lite innovativ.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lennart »

Kul artikel du skrivit i ZOOM ZOOM. Mera sånt!!!!!!!!!!!!
Lennart Pettersson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Lennart wrote:Kul artikel du skrivit i ZOOM ZOOM. Mera sånt!!!!!!!!!!!!
Tackar :)


Nu sticker jag till kinnekulle och tjyvar lite träningstid med Nissanklubben. Förhoppningsvis får jag några fria varv :) UNDER MINUUTEN hahahhaahahaha (troligt, nej)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Hemma efter en trevlig dag på Kinnekulle med NOGS.

Körde med passagerarstol i, full tank och utan splitter.

Början var stel och vinglig, märktes att man itne kört på ett tag, bilen har massa grep på nya fälgar och bredare grep. Efter ett par pass så börjar jag komma in i körningen igen. Efter lite fika sätter jag mig i passagerarsätet med Mats Olli som chafför, efter några varv stannar vi och skruvar alla dämpare mjukare. Sedan kör jag fortare, och bilen studsar en del när det är ojämt, men samtidigt ger mig ett förstoende för bilen jag inte haft förut. Efter några varv till, nu med Mats som passagerare, såå börjar jag få upp lite fart. Stunt under bron, inga problem :) och vartiderrna är jämna (inom några tiondelar), dock inte så låga :|
Ser på telemetrin att bilen går långsammare rakt fram, trots motoroptimeringar, gissar på att dfet är dom bredare däcken som gör det, samt avsaknaden av splittern.

Första träningsdagen var väldigt rolig, och väldigt lärorik. På söndag kör vi igen :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

Lejban wrote:Hemma efter en trevlig dag på Kinnekulle med NOGS.

Körde med passagerarstol i, full tank och utan splitter.

Början var stel och vinglig, märktes att man itne kört på ett tag, bilen har massa grep på nya fälgar och bredare grep. Efter ett par pass så börjar jag komma in i körningen igen. Efter lite fika sätter jag mig i passagerarsätet med Mats Olli som chafför, efter några varv stannar vi och skruvar alla dämpare mjukare. Sedan kör jag fortare, och bilen studsar en del när det är ojämt, men samtidigt ger mig ett förstoende för bilen jag inte haft förut. Efter några varv till, nu med Mats som passagerare, såå börjar jag få upp lite fart. Stunt under bron, inga problem :) och vartiderrna är jämna (inom några tiondelar), dock inte så låga :|
Ser på telemetrin att bilen går långsammare rakt fram, trots motoroptimeringar, gissar på att dfet är dom bredare däcken som gör det, samt avsaknaden av splittern.

Första träningsdagen var väldigt rolig, och väldigt lärorik. På söndag kör vi igen :)
Tror en felaktig hjulinställning med mycket toe-vinkel kan själa mera fart rakt fram än vad bredare däck gör.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Tack för tipset Henke. Man ser genom att bara titta på bakldäcken att dom har massa toe-in, bästa att fixa hjulinställning snart då :up:

Fråga: Min katalysator låter som en skrammelburk efter tisdagens körning, är det nått jag bör bry mig om?

Annars har jag hunnit leka lite med formelbilar:



Spännande att prova, men jag saknade miatan.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Fråga: Min katalysator låter som en skrammelburk efter tisdagens körning, är det nått jag bör bry mig om?
Tyvärr ja. Räkna med en ny tills nästa besiktning. :(
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

Torkel k wrote:
Lejban wrote:Fråga: Min katalysator låter som en skrammelburk efter tisdagens körning, är det nått jag bör bry mig om?
Tyvärr ja. Räkna med en ny tills nästa besiktning. :(

Med en jävla otur kan även katalysatorn rasa ihop invändigt och täppa igen avgasysytemet. Så blir bilen plötsligt dum och skitslö så vet du en trolig felorsak.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Myran wrote:
Torkel k wrote:
Lejban wrote:Fråga: Min katalysator låter som en skrammelburk efter tisdagens körning, är det nått jag bör bry mig om?
Tyvärr ja. Räkna med en ny tills nästa besiktning. :(

Med en jävla otur kan även katalysatorn rasa ihop invändigt och täppa igen avgasysytemet. Så blir bilen plötsligt dum och skitslö så vet du en trolig felorsak.
Kan det här vara varför det går långsammare rak fram trots motoroptimeringar?

Vi körde konbana för ett tag sen och då betedde sig bilen att den tappade kraft når den gått hårt, sen kändes det bättre efter ett tag. Det va också då det började skramla.

Tror jag får boka in en resa till örebro snart :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by hclund »

Min Kat skramlar som bara den men det är all skyddsplåtarna som sitter runt hela katen och grenröret som låter
Christian Lund
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

hclund wrote:Min Kat skramlar som bara den men det är all skyddsplåtarna som sitter runt hela katen och grenröret som låter
Tobias har inga plåtar som kan skramla ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Idag har jag fått på splittern igen, nu stabiliserad av en aluminiumprofil så den inte ser ut som den är ledsen när man får upp farten längre. Dessutom blev det garageinställning av camber bak, dvs maxxa allt. Förhoppningsvis är toe nu ungefär noll, men det märker jag nog imorn på väg till Sala :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Efter söndagens problem har jag idag:

* Lättat bilen 18kg (passaerarstol, bälte fotstöd och dörrinsida)
* Beställt ny kat
* Skruvat fast hardtoppen så den inte "lyfter" i bakkant
* Rivit isär det silvertapelagade fuskbygget till insugsrör och mätt massa för att bygga version två.
* Beställ massa dyra siliconslangar
* Pratat med Halbig i telefon :mrgreen:
* Bokat Henke och Jimmy på lördag!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Idag hittade jag Vagnboken! Den kan vara bra att ha.

Sen är det det här med katalysator:

I mitt regbevis saknas typgodkännandenummer, och det står inget om katalysator. Självklart ska jag ha kat, men frågan är hur vet man vilka bilar som MÅSTE ha katalysator? Under "övriga uppgifter" står det "F99B Eget bruk". Vad det betyder hittas här: http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 10-106.pdf
Under kap 3 §5 wrote:Undantag från förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening
5 § I fråga om importerad bil finns bestämmelser om undantag i 5 kap. 9–
11 §§ i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar
som dras av bilar. Dessa undantag gäller även för bil som tagits i bruk den 1
juli 2010 eller senare enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna
råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.
Vad betyder detta?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Avgaskraven går på årsmodell om det inte finns helbilsgodkännande. "Eget bruk" ger bara vissa lättnader, t.ex. har jag för mig att bilar 2002 och framåt med "eget bruk" i papperen inte behöver kunna OBD2-kollas t.ex.

Texten du citerar kan ha att göra med tillverkaransvaret för avgasreningen också (som inte gäller på direktimporterade bilar eftersom det är knutet till generalagenten).

Men "eget bruk" är inte så vanligt att se på bilar importerade från EU-länder, det brukar mest vara USA-importer man ser det på. Men det kanske är för att den är i Japanutförande och inte EU-utförande från början.

De enda bilar som har rejäla lättnader är flyttgodsimporter, de får t.ex. ha röda blinkers bak. Tanken är att underlätta om man flyttar hem efter en utlandsvistelse att kunna ta med sig den bil man har haft där, godkänd enligt det landets regler.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

Lejban wrote:Idag hittade jag Vagnboken! Den kan vara bra att ha.

Sen är det det här med katalysator:

I mitt regbevis saknas typgodkännandenummer, och det står inget om katalysator. Självklart ska jag ha kat, men frågan är hur vet man vilka bilar som MÅSTE ha katalysator? Under "övriga uppgifter" står det "F99B Eget bruk". Vad det betyder hittas här: http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 10-106.pdf
Under kap 3 §5 wrote:Undantag från förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening
5 § I fråga om importerad bil finns bestämmelser om undantag i 5 kap. 9–
11 §§ i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar
som dras av bilar. Dessa undantag gäller även för bil som tagits i bruk den 1
juli 2010 eller senare enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna
råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.
Vad betyder detta?
Din bil är inte helbilsgodkänd därav inget typgodkännande nummer. Katalysator är krav från runt 88 på alla nya bilar.

Vad du har för katt är nog skitsamma bara den renar. En racekatt kan dok behöva lite extra värme vid besiktning :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

  • Vagnboksbesiktning bokad
  • Hjulinställning bokad
  • Imorn åker jag till Myran för byte av:
    • Katalysator till racekat
    • Motorfästen i material hockeypuck
    • diffästen i aluminium
  • På posten ligger alla delar till att byta luftintag som håller :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply