Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Mitt i rykande vinter skickades hemliga agenten till sydvästligaste England och hämtade denna underbara bil. Togs med fraktbåt från Tilbury till Göteborg. Mer om själva importen får han skriva om själv i importtråden :)

Denna R-limited kom från japan på 2000talet, har efter det bara haft en ägare i england, som "aldrig har varvat över 4000rpm" och tycker att det är bra att den nu kommer bli använd :) Bilen har gått ca 8500mil och är helt orginal, och R Limited har följande godis som standard:
  • 1.8l Motor 131hk
  • Lättat svänghjul
  • 4.3:1 utväxling
  • Bilstein dämpare
  • 15" BBS fälgar (lätta)
Just denna bil har servo (som ska bort) men inte ABS.

Image
Hos förra ägaren i Cornwall, UK

Bilen har nu bosatt sig tillfälligt hos "agenten" som ska göra den svensk och sätta i båge och stol innan jag går lös med lättning/moddning av den i mitt garage. TODO-listan är lång, och har jag ordnat med riktigt garage och några månader finns till det är dags att börja leka. Ser fram emot att bli skitig och svära mycket, och samtidigt ha ett leende på läpparna. Om allt går vägen så har jag en Roadsport C bil klar till våren.

Sen ska jag åka fort! Fast om det är snabbare eller långsammare än er bryr jag mig inte lika mycket om :)

Fortsättning följer...
Last edited by Lejban on Sat 08 Jan 2011, 18:52, edited 1 time in total.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Niklas Falk »

Grattis!

Fundera på om du vill vänja sig att vinka med vindrutetorkarna när du ska in i depå eller om du ska jaga reda på ett blinkerts/torkar spakställ för vänsterstyrt. Det är enerverande ofta som det blir fel för mig (i vanliga bilar eftersom ryggmärgen har blivit störd).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Fredrik Henriksson »

Nice!
Rejsbilar ska vara svarta!!! 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Lejban »

Doh! Den är mörkblååå, komer den gå långsammare då?? :cry:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Fredrik Henriksson »

Så länge den är mörk går det an. Min import är ju inte renrasigt svart den heller, men det ska nog gå att få fart på den. Jag uppskattar att den mörklila nyansen kan klara en topp 5-10 placering, din blåa är ju närmare renrasen och bör därför kunna placera sig en bit högre upp i tabellen... :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Josen »

Doh! Den är mörkblååå, komer den gå långsammare då??
Grymt snygg !
Nästan samma grund spec som #95 - bevisligen snabbaste varianten av dem, kommer bli en killer :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Jimmy »

coolt med eunos! :banana:
den röda inredningen är underbar föresten, undrar hur länge den får stanna där?

snygg bil! :D
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Peter Sandström »

Lejban wrote:Doh! Den är mörkblååå

Oops! Mörkblå?.. Då har du kanske fått tag på en väldigt sällsynt R-Limited package för japanmarknaden som hade en "Satellite Blue Mica" lack! BBS-15 tummarna i bra/nyskick kostar en rejäl slant i Staterna. Har sett priser på 1500-2000 USD för dessa på eBay.com...

Hur mycket ska du ha för bilen?..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Lejban »

Peter Sandström wrote:
Lejban wrote:Doh! Den är mörkblååå

Oops! Mörkblå?.. Då har du kanske fått tag på en väldigt sällsynt R-Limited package för japanmarknaden som hade en "Satellite Blue Mica" lack! BBS-15 tummarna i bra/nyskick kostar en rejäl slant i Staterna. Har sett priser på 1500-2000 USD för dessa på eBay.com...

Hur mycket ska du ha för bilen?..
Det stämmer bra det. Detta är 1 av 894 st tillverkade blå. (106 st var vita)

Planen är ju nu att göra racerbil av den, och jag är inte jättesugen på att gå igenom riskerna som en import för med sig igen, men får jag ett bud som jag inte kan säga nej till så...

Annars kommer snart div delar inlk. vinröd inredning, stolarna, en VÄLDIGT fin träratt och växelspaksknopp m.m börjar säljas av på miataklubben forum (och här). Även fäljarna kan säljas, även om jag gillade dom skarpt.

Bild från dandycars, eftersom jag inte hunnit fota själv än:
Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Lejban »

Stol inhandlad med, en Sparco Circuit, sitter som en handske runt mig, som det ska va.
stol.jpg
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Stol inhandlad med, en Sparco Circuit, sitter som en handske runt mig, som det ska va.
Med förarstolen på höger sida så är det ju enklare att använda släggan för att få plats med den, varken handbroms eller avgassystem finns i vägen mellan tunnelplåten och växellåda/PPF.
Tänk på bränsle och bromsrör när du ska fixa fästen för grenbältena, det är dumt att borra i dem (som Jesse James mfl gjorde när de skulle göra en Jetski av en blå miata).
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:Stol inhandlad med, en Sparco Circuit, sitter som en handske runt mig, som det ska va.
Med förarstolen på höger sida så är det ju enklare att använda släggan för att få plats med den, varken handbroms eller avgassystem finns i vägen mellan tunnelplåten och växellåda/PPF.
Tänk på bränsle och bromsrör när du ska fixa fästen för grenbältena, det är dumt att borra i dem (som Jesse James mfl gjorde när de skulle göra en Jetski av en blå miata).
Japp, tack för tipsen, bra att inte göra nybörjarfelen. Därför har jag tagit hjälp med båge-, bälte- och stolmontering av nån som har gjort det förut :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Lejban »

Tänkte jag skulle berätta lite mer om detta projekt och mig själv. Som stadsråtta är jag nästa den enda i min vänskapskrets som har körkort, och den enda med bil. Vi har lekt med annat och vi har haft kul. Sen förra hösten då jag sattes i en hyrkart för första gången sedan typ sex års ålder har jag vart fast! Under det senaste året har jag hunnit testa Folkrace, Rotax Max och KZ2 Karts, och trackdays och konbana med den första miatan. Men när jag lyft på huven har jag sagt, "jaha, ser ju bra ut" och stängt den igen. Olja o så har verkstad fått byta.

Nu jävlar är det slut på mesandet, så nu jag har pluggat i månader. Vad är Camber, hur byter man bromsvätska, läst alla reglementen, tagit min banracinglicens och räknat ut ungefär vad som måste plockas bort från bilen för att nå matchvikten.

Planen är att bilen ska väga minivikten och vara vagnsboksklar i April. Lättare sagt än gjort :think2:

Jag skulle inte säga att jag har tummen mitt i handen, har byggt en hel skatehall och lagat en jävla massa datorer. Alltid skruvat sönder allt jag fått tag på, mina föräldrar älskade det, jag lovar :P

Tänke det va bra att veta bakgrunden så när jag frågar dumma saker få förstår ni varför :mrgreen:

PS: Att jag valde att köra just här med er är för att alla har varit så otroligt trevliga och hjälpsamma, tack!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Magnus Claesson »

Lejban wrote:Tänkte jag skulle berätta lite mer om detta projekt och mig själv. Som stadsråtta är jag nästa den enda i min vänskapskrets som har körkort, och den enda med bil. Vi har lekt med annat och vi har haft kul. Sen förra hösten då jag sattes i en hyrkart för första gången sedan typ sex års ålder har jag vart fast! Under det senaste året har jag hunnit testa Folkrace, Rotax Max och KZ2 Karts, och trackdays och konbana med den första miatan. Men när jag lyft på huven har jag sagt, "jaha, ser ju bra ut" och stängt den igen. Olja o så har verkstad fått byta.

Nu jävlar är det slut på mesandet, så nu jag har pluggat i månader. Vad är Camber, hur byter man bromsvätska, läst alla reglementen, tagit min banracinglicens och räknat ut ungefär vad som måste plockas bort från bilen för att nå matchvikten.

Planen är att bilen ska väga minivikten och vara vagnsboksklar i April. Lättare sagt än gjort :think2:

Jag skulle inte säga att jag har tummen mitt i handen, har byggt en hel skatehall och lagat en jävla massa datorer. Alltid skruvat sönder allt jag fått tag på, mina föräldrar älskade det, jag lovar :P

Tänke det va bra att veta bakgrunden så när jag frågar dumma saker få förstår ni varför :mrgreen:

PS: Att jag valde att köra just här med er är för att alla har varit så otroligt trevliga och hjälpsamma, tack!
Oroa dig inte för mycket, det kommer att gå bra!
Kolla på Fredrik Henriksson! Killen jobbar ju på bank(eller vad hen nu vill kalla det) och det har ju funkat det med! :lol: :up:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Fredrik Henriksson »

Simräsers, gokartförare och Ingenjörer finns det gott om här, det var uppenbart att det behövdes en banktjänsteman som krydda så jag fick offra mig! :mrgreen:

Tobias! Bara fråga på, inga frågor är för dumma! :) Bilen är enkel att skruva med, en fördel med MX-5:an är dock att det oftast är frivilligt skruvande då dom sällan går sönder... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Tobias! Bara fråga på, inga frågor är för dumma! :) Bilen är enkel att skruva med, en fördel med MX-5:an är dock att det oftast är frivilligt skruvande då dom sällan går sönder... :up:
Det stämmer att det oftast är klåfingrighet som gör att de går sönder (original bromsslangar lossnar inte när man svänger ;) ), men först måste man få dem att fundera ordentligt efter ett antal års tveksam kärlek på ön i Nordsjön...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Magnus Pettson »

De kommer gå skitbra :D Och bra kontakt med Jimmy... :up: Du ser väl till att du kan komma till Gälleråsen på onsdagar :burnout: De kommer sluta där som inom Roadsport C : 95% Miator :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De e mycke nu...
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by hclund »

Onsdagsträningar 2011

Vecka 18 - 24 onsdagar 16.00-20.00
Vecka 25, 26 och 30 Stängt
Vecka 27 - 29 onsdagar 09.00 - 16.00
Vecka 31 - 35 onsdagar 16.00-20.00

Grundregler onsdagsträningar:

Träningsavgifter onsdagar:

1 gång 500 kr

6 kort 2 400 kr (KMF Medlem 1 800 kr)

Års kort 2 800 kr (KMF medlem 2 300 kr)

(KMF medlemskap kostar 200 kr)
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95 Roadsport

Post by Lejban »

Allt låter jättebra!

bara ta ledigt halva onsdagen, köra 25mil dit, räsa järnet med er nåra timmar och sen 25mil hem, inga konstigheter :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Eftersom bilen står i kumla hos Jimmy så kan jag inte göra så mycket med den än, men jag pillade ihop en laptimer av en gammal mobil så länge :)

Färdig att montera:
laptimer1.jpg
laptimer2.jpg
Lite kaos i lägenheten :)
laptimer3.jpg
Det är en Xperia X1 som har touchscreen. Får se hur nogranna tider den inbyggda GPSen kan ge.

Minst 10 gånger under tiden jag pillade trodde jag jag hade haft sönder mobilen, men fick igång den varje gång :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Regbes bokad till onsdag 19/1!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Fredrik Henriksson »

Lejban wrote:Regbes bokad till onsdag 19/1!
Lycka till!! :) Ska försöka regga min så snart snöhögen minskat framför bilen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Då är bilen regbesiktigad, utan problem, även om jimmy blev mobbad för den tillfälliga lösningen med framljusen. Nån byrokratisk anledning gjorde att den vanliga kontrolbesiktningen inte kunde göra samtidigt, utan regskyltar kommer om en vecka ca.

Inga dyra intygspapper behövdes från Mazda.

Den blev inreggad med 133hk, trots att den bara har 131, men det tänker jag kompensera genom att köra fortare :P

Hoppas på att köra hem bilen i nästa vecka. Garaget är redan iordningställt och jag har pluggat på hur man mekar :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Jimmy »

therese.JPG
:D :D :D :D :D :D :D
:D Blankt papper!! :D
:D :D :D :D :D :D :D
Japp! Idag klarade Therese av sin första svenska vanliga kontrollbesiktning, no more special treatment here young lady! Nu är det ”normala” besiktningar som gäller hädan efter.. eller okej … hon kommer väl få utstå en och annan vagnboksbesiktning också..
Jimmy Visshed
#97
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Sjukt bra!!!

På lördag får hon komma hem. Min Paola (therese är bara jimmys smeknamn på Paola ;) ) ska sedan få en rejäl genomgång på ett par månader, jag längtar!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply