Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Pingen »

Niklas Falk wrote:Reggad med 9a som slutsiffra (höstbes mao). :up:
75kg som lastvikt... (den vägde tonnet exakt utan förare och med halv tank så 1065 som tjänste. Nån måste varit snäll där eftersom besgubben räknade fram 55kg som lastvikt, det blir ju bara barn, speciellt bredvid en fullvuxen förare).

På vägen dit fungerade inte hastighetsmätaren (kan ju bara skylla på min egen koppling), inte heller efter eljoxande i kön, men när besgubben satte sig i så hoppade den igång och visade km/h som den ska...

Bromsbeläggen bak var han inte nöjd med, och att jag påpekade att jag bytte bort ännu sämre hjälpte inte...

Avgasvärdena var uppåt väggarna (HC 999 :)), och helt plötsligt gick den inte rent under 3500rpm. Det är väl tändkablarna eller nån spole som är på väg (-9 vid beshallen och -12 i Phuset).
Om det är en kat eller gnistsläckade som sitter under vet jag inte, en tvärrandig burk har jag aldrig sett som kat, iaf inte från Mazda. Kanske går den igenom med det gamla knöggliga systemet som den blå hade från början...
Men det underlättar ju om den går jämnt, nu luktar det bensin om avgaserna.

Nåja, om det ska ombesiktas i januari eller i vår bestämmer vädret, byta avgassystem i minusgrader går ju att undvika.
Hur kunde du regga bilen trots att den inte inte gick igenom besiktning? Hur var lamdan? Grattis till den höga lastvikten, jag fick nöja mig med 10kg....
Christian Olsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Pingen wrote:Hur kunde du regga bilen trots att den inte inte gick igenom besiktning? Hur var lamdan? Grattis till den höga lastvikten, jag fick nöja mig med 10kg....
Regbes och kontrollbesiktningen är två olika delar som görs samtidigt. Hade jag missat på några av regbesdetaljerna (tex intyget om vikter) så hade jag fått backning på det.
Nu får vi se hur vädret blir i januari, det vore ju smartare att ta en simpel ombes nu i januari istället för en komplett bes i vår.

Lambdan låg på 1,2-1,4 och HC på 999, så den gick nog bara på 3 cylindrar.
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Pingen »

Ja det är ju klart. Blandade ihop dem.

BP-motorerna är lite kinkiga med tändning/läckage/HC-halter. Hade lite problem med HC-halt på den vita 323:an vid besiktning för några veckor sedan. Kollade stift, samt det normala läckaget vid fördelaren (tändlägesgivaren(?) på Mx5). Torkade ur olja, samt skrapade rent avlagringar på rotor och de andra kontaktytorna, så fick jag ner HC-halten med 100, till dryga 50.
Kan det finnas risk att läckande O-ringspackning här kan störa tändningen även på Mx5:ornas motorer?
Christian Olsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Det var inte nån av tändspolarna som gett upp (totalt), det räckte att låna tändkablarna från den blå så hostade den igång efter nån minuts malande (stillastående utomhus under tak i tre veckor verkar ha samlat kondens lite överallt, det tände väldigt sporadiskt och går riktigt illa kall, kanske tät i tomgångsmotorn, precis som lite överallt annars).

Nästa vecka blir det att lyfta sig i håret och ställa på den och knö in den bredvid den blå (och byta avgassystem till ett med kat, och på med nya skivor+belägg bak). Efter nästa fredag blir det krävs det komplett besiktning igen (framförhållning, jomenvisst).
Det ser ut att bli mildväder nästa vecka så kanske finns det grepp i Nakangdäcken då :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Nästa vecka blir det att lyfta sig i håret och ställa på den och knö in den bredvid den blå (och byta avgassystem till ett med kat, och på med nya skivor+belägg bak). Efter nästa fredag blir det krävs det komplett besiktning igen (framförhållning, jomenvisst).
Det ser ut att bli mildväder nästa vecka så kanske finns det grepp i Nakangdäcken då :)
Mildväder var det inte i morse, ca tre minus, men torr väg. Byta avgassystem verkade tråkigt, dessutom var det jag hade liggande lealöst bakom resonansburken (dvs läcker rejält).
Så jag testade att bara byta skivor/belägg bak och rulla iväg till besiktningen med lånade tändkablar. Jomenvisst, det fungerade bra, även om CO var på gärsgårn ("lite kall du vet och luftfiltret ska nog bytas"...).

Så nu står det en besiktad och klar Roadster och väntar på nästa äventyr (när det nu blir nåt). Vinterdäck och iskörning hade ju varit skoj nångång (men det får inte greppa för bra utan båge).
Ett par timmar i en varm tvätthall hade inte skadat. Örk va skit, gravrost mm det är på den (5min med slägga innan baksivorna lossnade).
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Torkel k »

Gott mos Niklas! Grattis till vinst i det årliga lotteriet även på denna kärran. :up: :banana:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Lejban »

Grattis!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply