Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Då är den hemma efter en resa jag helst inte gör om, 48h utan sängläge fungerar inte så bra när man inte är 20...

Första delresan var Glasgow-Ramsgate vilket var 10 timmar nattkörning på fel sida på mer än ett sätt. Lyckligtvis var första mötade trafik tre bilar på sista kilometern ned mot färjan, det krävdes koncentration vid den trötthetsgraden.
Miatan går att sova i, om man klär på sig ordentligt (för det var några minusgrader), men inte mer än nån timme i taget...
I Oostende i Belgien hade det snöat, men det var soligt så de saltade vägarna var bara våtfläckiga men mestadels torra.
Men från Stora Bält till Halland var det lite modd på vägen och i Sverige var det kallare så den var mer potatismjöl än tapetklister. Pirelli fram och Nakang bak är inte direkt det bästa men de verkade ha mönster så det räckte.
Men det tog 17 timmar från Oostende och hem (via Essen) vilket märktes på svårigheten att hålla sig vaken när vägen blev väldigt bekant.

Det blev lite skitigt på vägen...
Aldrig saltkörd?
Aldrig saltkörd?
Är det nån som har bra tips på hur man får bort ArmorAll och liknande skit från instrumentpanel, originalmatt är mycket trevligare än bilskojarblankt.

Förmodligen har den blivit reparerad i fronten, och har lite mer skrap och rostblåsor än vi är vana vid, men priset var lägre än vi är vana vid också. Tanklocket är en nödlock, bussningen i botten av växelspaken är utsliten (spel i spaken), och lite till.

RS står för ReServ :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Niklas Falk Eunos Roadster 1998 RS

Post by Fredrik Henriksson »

Härligt jobbat Niklas!! Ska bli kul att se bilen! Kanske tar en tur förbi dig när jag reggat min... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Härligt jobbat Niklas!! Ska bli kul att se bilen! Kanske tar en tur förbi dig när jag reggat min... :)
Tanken är att jobba undan med motorrivningen så den kan få bo bredvid den blå över vintern (den ska ju ändå låna lite delar från den blå för reggning, tex lampor).
Det behövs intyg på denna så det ska beställas i morgon.

Den enda som kommenterade nåt på vägen var säkerhetskontrollen på färjan, som undrade var Tax-Disken var och sen bara skakade på huvét när jag beskrev resan...
Jag såg inte ens nån Polizei i Tyskland, för för övrigt har lika kassa motorvägar som i Sverige, nickandet (självsvänging i pitchled) är tröttsamt, men det jobbar på det (många byggen längs A2 och A1).
Inte en köbildning på vägen, förutom nåt tillfälle i England där när de drog ihop tre filer till en.
Att passera London på M25 kl 3 på natten är tydligen rätt enkelt, nästan ensam på vägen.

Vem vann denna auktionen (Blå RS för under £2000)? Får vi se nån annan idiot som kommer hem med den snart :D
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Per Hammarsjö »

:up:

Kul! Blir ju sporrad själv.. Hmm...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by TPR »

Grattis!
Men finns det verkligen inte ett enda hotell längs vägen i Europa?
Varken du eller Fredrik verkar ju ha hittat något... :wink:

Vad skiljer RS mot standard?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Grattis!
Men finns det verkligen inte ett enda hotell längs vägen i Europa?
Varken du eller Fredrik verkar ju ha hittat något... :wink:
Nä, inget som syntes på mittfilen, Men IBIS i Malmö såg lockande ut, men har de inchekning 4 på morgonen?
TPR wrote:Vad skiljer RS mot standard?
En annan mix av delar, inget special egentligen. En sammanställning (men de missar att den har AC och saknar ABS (nja de säger ju inte att den har det iofs)), inget begränsat antal heller.
Samma 145 japanska kusar som alla andra 1.8 98-00 i Japan (vad jag hittat, Mazdas intyg kanske säger nåt annat). De 160hk som nämns ibland är mest troligen effekten på VVTmotorn i Japan (där de tunat kamstyrning för effekt och inte för emmisioner).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Cyberoid »

Härligt Niklas! :up: Vad är planen med bilen? Lite för fin för att bara plocka ner i reservdelar, eller? Annars har den ju just en massa trevliga delar. Vet inte hur det är med NB RS men NA har ju en 4.3 Torsen vilket är en udda och trevlig kombination.

:)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

ReServ som sagt, den ska ersätta den röda som sommarbil (mellanskillnaden borde ge motorbudget)
Den röda plockade jag ju inte ut på hela 2010 och högerstyrt och ej Helbilsgodkänd är ju lite mer nördigt.

I denna är det 6vxl och 3.9 Torsen om jag huvudräknat rätt.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:ReServ som sagt, den ska ersätta den röda som sommarbil (mellanskillnaden borde ge motorbudget)
Den röda plockade jag ju inte ut på hela 2010 och högerstyrt och ej Helbilsgodkänd är ju lite mer nördigt.

I denna är det 6vxl och 3.909 Torsen om jag huvudräknat rätt.
Aha! Det blir en bruxis till att börja med. Jo, högerstyrt kräver ju ett annat sinne. :wink: Smart tänkt.

Aldrig hört att de specat utväxlingarna med 3 decimaler men det kanske stämmer? Eller om du räknat fel på 9 tusendelar? :mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Aldrig hört att de specat utväxlingarna med 3 decimaler men det kanske stämmer? Eller om du räknat fel på 9 tusendelar? :mrgreen:
Ok då, 40/11 för EU 6växlade, 39/10 för US/JP (det var 3.636 som fick mig att sönmgångaraktigt lägga till felaktiga decimaler...).
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Victor »

Är det "kantiga" insuget på den så räcker det långt vid sugmotortrimning. Såg någon tråd på miata.net med imponerande siffror med det insuget (tillsammans med portad topp och kam osv). Tror det var Emilio (949) som låg bakom den motorn.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Är det "kantiga" insuget på den så räcker det långt vid sugmotortrimning. Såg någon tråd på miata.net med imponerande siffror med det insuget (tillsammans med portad topp och kam osv). Tror det var Emilio (949) som låg bakom den motorn.
Hehe, det kantiga insuget (flattop) sitter på 01+ VVTmotorer på alla andra marknader än i USA, där ett annat skapades med VTCS (extra trottler i insuget som ska förbättra emisioner vi kallstart).
Så det insuget sitter på varenda EUsåld 01-05 med 1.8.
Den 01motor jag skaffade för att bygga till den blå har det, så det insuget får kanske sitta på RSen när den får MegaSquirt osv osv osv.
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Jimmy »

så ja Niklas!!! :D :D
åhh, awesomeness, snart finns det fler eunosar än vanliga i den här klubben :banana:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Intyg beställt från Mazda och avrapportering till DirectCars i Glasgow.
Tydligen har det varit busväder ända sen jag åkte (jag missade det precis), men snöyra och nu -6 grader.
Sen var det ju busväder i Skåne ca 12h efter att jag passerat också (så lite tur var det nog).

Jag summerade upp mina kostnader för den som vill fundera på hur mycket som kommer till

Code: Select all

Min summering:
Importförsäkring  -1188.00
Flygbuss            -60.00
Flyg               -638.38
Flyg              -1049.90
------    i UK   ---------
Kontanter          -334.24
Kontanter          -557.06
Soppa1             -652.10
Soppa2             -599.85
Färja              -562.07
----- på kontinenten -----
Snacks              -51.89
Soppa3             -462.43
Soppa4             -562.82
Burgare             -37.64
Soppa5             -244.76
------i Danmark-----------
Nattfika           -105.51
Stora Bält         -276.28
Öresund            -375.00
------i Sverige-----------
Soppa 6            -516.76 (tanken är inte tom när jag kom hem iofs)
==========================
Summa             -8274.69

Så en resa på 10h (821Km), färja och sen 17h (1428Km) kostar på mer än bara sömnbrist (jag avråder från att testa, urbota dumt).

Ursprungskontroll   700.00
Intyg från Mazda   2000.00
Regbesiktning       970.00
Vägning             300.00
Kontrollbesiktnig   300.00
==========================
TotalSumma        12544.69
Så det kanske inte är vettigt att släpa hem ett vrak som har ett lågt pris av en anledning (drivlinan måste ju vara i ok skick iaf).
Lampor för högertrafik tillkommer, och sen ska all rost under skrapas och målas...
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by JOnas »

Tanken är att jobba undan med motorrivningen så den kan få bo bredvid den blå över vintern (den ska ju ändå låna lite delar från den blå för reggning, tex lampor).
Fick röjt rätt bra idag. :)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

JOnas wrote:
Tanken är att jobba undan med motorrivningen så den kan få bo bredvid den blå över vintern (den ska ju ändå låna lite delar från den blå för reggning, tex lampor).
Fick röjt rätt bra idag. :)
Ingen jättebrådska (men det som är gjort är gjort :up: ), kommer nog inte att flytta den från jobbets Phus förrän jag får intyget från Mazda (2-4 veckor och 1600+moms). Det är lite för kallt att skruva i kallgarage just nu (jo, lite klen/bekväm är jag).
Dessutom, att skruva plastsaker (flytta lyktor från den blå behövs för reggningen) i -10 slutar bara i trasiga saker.

Den rackarns remskivan på VVTmotorn ska ju bort och jag har inte gjort plåten till det än...
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by CG Leijonhufvud »

snyggt jobbat Niklas! bra att du kom hem "någotsånär" hel i alla fall... :mrgreen:
CG Leijonhufvud
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Intyg och ursprungskontroll kom igår och på tisdag är besikting bokad, men ut och köra i -14 på somriga däck känns lite osäkert. Ska "bara" byta lampor i helgen (hoppas plasten tål att ta i vid -5 grader).

Mysko att Roadstern bara har 1140kg som totalvikt i Japan, hela 140kg mindre än i Europa.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:Mysko att Roadstern bara har 1140kg som totalvikt i Japan, hela 140kg mindre än i Europa.
Men vad väger den då? Min har ju tjänstevikt 1120 kg (antagligen invägd vid importen från Tyskland) och då blir det inte mycket last (eller förarvikt över 75 kg) kvar.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:
Niklas Falk wrote:Mysko att Roadstern bara har 1140kg som totalvikt i Japan, hela 140kg mindre än i Europa.
Men vad väger den då? Min har ju tjänstevikt 1120 kg (antagligen invägd vid importen från Tyskland) och då blir det inte mycket last (eller förarvikt över 75 kg) kvar.
Jag skulle gissa att den väger in runt tonnet utan förare. 70kg som lastvikt är ju lämpligt (passagerare).

Den blå vägde 990kg på vågen vid reggning och denna bör väga kanske lite mer pga mer fullständig inredning (men ingen ABS, men 6vxl och AC istället). Jag får hoppas att den inte väger 1080 utan förare för då lär det bli problem :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Lite latmansfix inför regbes på tisdag (det ska bara vara -14...), bytte strålkastare till de som satt på den blå och plockade bort hastighetskonvertern (så nu visar den km/h igen). Sen skrapade jag bort den tillagda MPH-märkningen och täckte med svart tuschpenna.. :)
Lyktan VF var japansk original utan elektronisk höjdjustering, HF var engelsk med elektronisk justering. Huven har en lapp med EUchassinummer från 2004... Fläckvis omlackad (förmodligen hellack men dammtunnt på sina ställen)...
Nåja vi får väl se om det går att få hjulvinklarna dit man vill så småningom :)

Men sen upptäckte jag skicket på bakbromsarna :bang2: , nån mm belägg och rostiga som bara den (10mm blankt spår)... De motionerades inte så mycket på resan hem.

Jag hittade restbelägg med Gula Pagid i gömmorna, de hade iaf 2mm. Hoppas att jag bara får "bra att veta" eller iaf få köra därifrån och ombes i januari (eller när den ska plockas fram). Vi får väl se vad väktarna på jobbet säger om beläggbyte i Phuset :D

Mysko att åka in för regbes när allt är som det ska (allt är original om än slitet, om jag inte drar av nån bult på bakoken...) :think2:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Torkel k »

Lycka till Niklas!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Handbroms injusterad efter ett par rundor i Phuset. Skivorna ser bara fördj_vliga ut, men nu går det iaf att göra handbromsvänding på kall betong och rulla hjulen för hand.
Bakbeläggen och skivorna är garanterat från 1998, det är ingen som varit där och pillat någonsin med tanke på årsringarna i skiten (12 st :)). Kan man önska sig ett 80m2 varmgarage i julklapp, med tvättplats,oljeavskiljare, och ...? :D

Vikten är nog det mest intressanta på tisdag (förutom att kunna ta sig tvärs gbg till Tagene vid -14 och snömodd, med TW340 Nakang bak...). Jag har sett nån Clio V6 med endast 40kg lastvikt, så det kan ju bli nåt liknande (det behöver mao inte bli tvärstopp). Men jag har plockat ur reservhjul och domkraft för säkerhets skull (de kan ju aldrig behövas på vägen till bilprovningen...).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by Niklas Falk »

Reggad med 9a som slutsiffra (höstbes mao). :up:
75kg som lastvikt... (den vägde tonnet exakt utan förare och med halv tank så 1065 som tjänste. Nån måste varit snäll där eftersom besgubben räknade fram 55kg som lastvikt, det blir ju bara barn, speciellt bredvid en fullvuxen förare).

På vägen dit fungerade inte hastighetsmätaren (kan ju bara skylla på min egen koppling), inte heller efter eljoxande i kön, men när besgubben satte sig i så hoppade den igång och visade km/h som den ska...

Bromsbeläggen bak var han inte nöjd med, och att jag påpekade att jag bytte bort ännu sämre hjälpte inte...

Avgasvärdena var uppåt väggarna (HC 999 :)), och helt plötsligt gick den inte rent under 3500rpm. Det är väl tändkablarna eller nån spole som är på väg (-9 vid beshallen och -12 i Phuset).
Om det är en kat eller gnistsläckade som sitter under vet jag inte, en tvärrandig burk har jag aldrig sett som kat, iaf inte från Mazda. Kanske går den igenom med det gamla knöggliga systemet som den blå hade från början...
Men det underlättar ju om den går jämnt, nu luktar det bensin om avgaserna.

Nåja, om det ska ombesiktas i januari eller i vår bestämmer vädret, byta avgassystem i minusgrader går ju att undvika.
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Niklas Falk - Eunos Roadster 1998 RS

Post by kroegarn »

Niklas Falk wrote: Avgasvärdena var uppåt väggarna (HC 999 :)), och helt plötsligt gick den inte rent under 3500rpm. Det är väl tändkablarna eller nån spole som är på väg (-9 vid beshallen och -12 i Phuset).
Om det är en kat eller gnistsläckade som sitter under vet jag inte, en tvärrandig burk har jag aldrig sett som kat, iaf inte från Mazda. Kanske går den igenom med det gamla knöggliga systemet som den blå hade från början...
Men det underlättar ju om den går jämnt, nu luktar det bensin om avgaserna.
Iofs med rak turbofemma men med vad som senare visade sig vara en totalt urblåst racekat hade jag en HC på 206 + för hög CO på tomgång och förhöjd tomgång. Så det låter som något annat än katalysatorn tycker jag?

Efter jag bytt katalysatorn (+ fixat lite luftläck vid främre röret) så kom det ren alpluft ut ur slutrören ;)
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Post Reply