Page 1 of 1

Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Mon 19 Jul 2010, 15:33
by Marcus Svensson
Nu har jag blivit medlem i racingcluben, och då tänkte jag att det vore kul att dela med mig lite info om kärran: :)

Köpte bilen sommaren 2007 med rasad motor och dubbelturbos. Under tiden motorn renoverades fick MX-3:an fortsätta agera banbil. Att sen gå från framhjulsdrivet och 190hk till bakhjulsdrivet och 300hk+ var riktigt kul. :racesmile:

Efini RX-7 Type R Bathurst -95
- Mild streetportad 13B-REW 1308cc Twin Turbo med 3mm apextätningar, renoverad av Mr Wankeltrim.
- Banzai Racing oil pan brace.
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc och 550cc original primärspridare.
- Kyosan 300L/h bränslepump och kraftigare kabel dragen från batteriet till circuit-reläet.
- HKS Twinpower tändförstärkare.
- RE Amemiya komplett 3"-system samt 3" downpipe.
- A'PEXi Power FC och Commander.
- Modifierat Odula V-SPEC V-mount-kit, Koyo N-flow-kylare, RE Amemiya AST, borttagen AC.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- Portad wastegate av Zebb.

- Originalskivor, Carbotech XP8 bromsbelägg runtom, RBF600 bromsvätska.
- TEIN Mono Flex coilovers.
- Svarta Volk Racing TE37 med Toyo R888 235x40R17 fram och 255x40R17 bak.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.

Förutsättningar 2009:
- Originalspridare och original bränslepump.
- Originalkatalysator.
- Tein Mono Flex-coilovers.
- Toyo R888.
- Ommappad av Gzon.

Förutsättningar 2010:
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc.
- Tändförstärkare.
- Kyosan 300L/h bränslepump.
- RE Amemiya kattersättare.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
- Ommappad av Gzon.

Förutsättningar 2011:
- Samma som 2010.

Varvtider:
Anderstorp: 1.52.8 (2011), 1.56.4 (2010)
Gelleråsen: 1.20.6 (2010)
Kinnekulle: 1.01.6 (2011), 1.02 (2010), 1.05 (2009)
Mantorp: 1.34.9 (2011), 1.35.8 (2009)
Superstage: 1.27.44 (2010), 1.30.19 (2008)
Finns mycket att kapa på dessa tider. :racesmile:

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Mon 19 Jul 2010, 15:40
by gokarting.nu
Välkommen Marcus.

Snygg leksak du har :up:

Då ses vi på Kinnekulle eller?

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Tue 20 Jul 2010, 22:59
by Josen
Grym :up: Var när på en sån stället för Lotusen. Vita bilar är bäst !

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Wed 21 Jul 2010, 08:46
by Marcus Svensson
Andreas: Självklart ses vi på Kullen på fredag. Hoppas få kunna köra mer denna gången. Förra året lossnade en mutter till tryckröret från bakre turbon, och då blev det inte mycket kört. I år sitter muttern med Loctite. :)

Josen: Tackar. :) Ja, vita och blå bilar gillar jag. :)

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sat 24 Jul 2010, 09:07
by Lennart
Kul att du blivit medlem i Sveriges bästa "Racingclubb". :banana:
Vill dock påpeka att ni Glömde en 7:a färg: Silver, Silver, Silver, Silver. :mrgreen:

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sat 24 Jul 2010, 09:45
by Marcus Svensson
Ja, det känns otroligt kul med en riktig racingclub.
Superkul på Kulllen igår trots vädret. Hade himla kul när jag låg bakom en saffransgul Miata varv efter varv. Det gav otroligt mycket. :)

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Fri 20 Aug 2010, 17:09
by Marcus Svensson
Dags för en liten uppdatering:
Stolen är monterad och även bältet. Grenselen kommer monteras så småningom. Det bakre fjädernbenstaget ska förstärkas för att klara av de nya bältena.

Image Image

I söndags var det äntligen dags för Superstage. Efter två års frånvaro kändes det otroligt kul. Tyvärr var det en blöt dag, men till slut höll regnet sig borta och jag fick fem torra varv och fick till en förbättring av tiden från 1.30 till 1.27.44. :racesmile:

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Fri 20 Aug 2010, 21:15
by Joakim Winkler
Marcus Svensson wrote: Det bakre fjädernbenstaget ska förstärkas för att klara av de nya bältena.
Du har inga funderingar på att slänga in en halvbur istället?
Finns det ens ett baksäte att ta hänsyn till?

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Fri 20 Aug 2010, 22:14
by Niklas Falk
Joakim Winkler wrote:Finns det ens ett baksäte att ta hänsyn till?
För att vara ännu petigare, är den reggad för endast en passagerare (och inte har några bälten där bak) så är del lika enkelt att rulla igenom SBP med halvbur som det är i en Miata (de bryr sig inte om den inte stör frambältenas funktion). Tricket är att den är placerad "bakom" passagerarutrymmet.

Samtidigt är den ju inte helbilsgodkänd på nåt vis, så det finns inget som hindrar helbur heller (men då börjar det inkräkta på vardagsnyttjandet).

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sat 21 Aug 2010, 14:52
by Marcus Svensson
Jo, det lutar åt att skaffa en halvbur. Bilen är reggad för en passagerare, så det ska ju inte vara några problem. Helbur känns för meckigt.

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sat 21 Aug 2010, 15:43
by ephas
Tjenare,

Det går rykten om att du ska köpa en Miata och vara med i Cupen nästa år? (Ja, det är jag som sprider ryktena, hehehe)

En "MX-5 Racing club" -dekal på din bil måste i alla fall lite avslöja att du är sugen på en MX-5 att tävla med.
Du kan juh fortfarande ha kvar RX-7an att leka med på gata, drifting etc.

Nå?

När ska du till England?

:mrgreen:

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sun 22 Aug 2010, 20:31
by Marcus Svensson
Hehe, visst är jag sugen på en Miata, men sjuan vill jag gärna fortsätta köra bana med. Och två banbilar blir lite väl mycket. Alternativet är att dela en Miata med en kompis.

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sat 23 Apr 2011, 13:47
by Lennart
Å vad har hänt här då efter den 22 aug. 2010 ???????????? :lol: :burnout:

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sat 23 Apr 2011, 21:44
by Marcus Svensson
Jadu, Lennart. Den har stått instängd av en hög isvall hela vinter. Men i söndags vred jag på nyckeln och lyckades få de två tårtbitarna att snurra. :burnout:

Oljebyte och nya stift, sen är det dags att ge sig ut på banan igen. Däcken klarar sig några träffar till, sen får jag se vad det blir. Men det lutar åt Yokisar denna gången.

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Thu 05 May 2011, 22:06
by Marcus Svensson
Då var årets banpremiär avklarad. Det blev ca. 40 varv på Anderstorp Raceway och en förbättring av tiden från förra årets 1.56 till 1.52. :)

Vänster framdäck åts upp av banans alla högersvängar, så nu får jag leta däck. :)

Bilen skötte sig bra som vanligt. Ny motorolja, oljefilter och tändstift, sen var det bara att gasa för fullt. :)

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Sun 15 May 2011, 10:50
by Lennart
Congis grattis!! mainus four the first time this year. Not bad at all!! :bow:

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Mon 04 Jul 2011, 10:21
by Marcus Svensson
I fredags var det JDM Faceoff med Supra Club Sverige på Kinnekulle Ring. Lyckades få till en hyfsad ny bästatid på 1.01,6, och slutade på fjärde plats i finalen. :) Lennart var inte långt efter med 1.02,5.
Ser fram emot att få återvända till Kullen och kapa tiden ytterliggare, för det finns mer att hämta.



Resultat:
1. Supra, 0.59,1
2. Gzon Skyline R34 GT-R, 0.59,7
3. Skyline R32 GT-R, 1.01,1
4. Marcus RX-7, 1.01,6
5. Evo 6, 1.01,7
6. Evo 7, 1.02,4
7. Lennart RX-8, 1.02,5
8. Crx turbo, 1.03,2
9. Evo 7, 1.03,5
10. Evo, 1.04,2
11. Integra Type R, 1.04,5
12. Impreza Type R, 1.05,0

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Posted: Mon 04 Jul 2011, 12:40
by Cyberoid
Bra jobbat Marcus! Det var ett hyfsat mostånd. 8)