Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Nu har jag blivit medlem i racingcluben, och då tänkte jag att det vore kul att dela med mig lite info om kärran: :)

Köpte bilen sommaren 2007 med rasad motor och dubbelturbos. Under tiden motorn renoverades fick MX-3:an fortsätta agera banbil. Att sen gå från framhjulsdrivet och 190hk till bakhjulsdrivet och 300hk+ var riktigt kul. :racesmile:

Efini RX-7 Type R Bathurst -95
- Mild streetportad 13B-REW 1308cc Twin Turbo med 3mm apextätningar, renoverad av Mr Wankeltrim.
- Banzai Racing oil pan brace.
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc och 550cc original primärspridare.
- Kyosan 300L/h bränslepump och kraftigare kabel dragen från batteriet till circuit-reläet.
- HKS Twinpower tändförstärkare.
- RE Amemiya komplett 3"-system samt 3" downpipe.
- A'PEXi Power FC och Commander.
- Modifierat Odula V-SPEC V-mount-kit, Koyo N-flow-kylare, RE Amemiya AST, borttagen AC.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- Portad wastegate av Zebb.

- Originalskivor, Carbotech XP8 bromsbelägg runtom, RBF600 bromsvätska.
- TEIN Mono Flex coilovers.
- Svarta Volk Racing TE37 med Toyo R888 235x40R17 fram och 255x40R17 bak.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.

Förutsättningar 2009:
- Originalspridare och original bränslepump.
- Originalkatalysator.
- Tein Mono Flex-coilovers.
- Toyo R888.
- Ommappad av Gzon.

Förutsättningar 2010:
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc.
- Tändförstärkare.
- Kyosan 300L/h bränslepump.
- RE Amemiya kattersättare.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
- Ommappad av Gzon.

Förutsättningar 2011:
- Samma som 2010.

Varvtider:
Anderstorp: 1.52.8 (2011), 1.56.4 (2010)
Gelleråsen: 1.20.6 (2010)
Kinnekulle: 1.01.6 (2011), 1.02 (2010), 1.05 (2009)
Mantorp: 1.34.9 (2011), 1.35.8 (2009)
Superstage: 1.27.44 (2010), 1.30.19 (2008)
Finns mycket att kapa på dessa tider. :racesmile:
Attachments
dsc00106.jpg
tpcand_set1-15.jpg
img_0514.jpg
Last edited by Marcus Svensson on Fri 26 Aug 2011, 16:04, edited 8 times in total.
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by gokarting.nu »

Välkommen Marcus.

Snygg leksak du har :up:

Då ses vi på Kinnekulle eller?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Josen »

Grym :up: Var när på en sån stället för Lotusen. Vita bilar är bäst !
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Andreas: Självklart ses vi på Kullen på fredag. Hoppas få kunna köra mer denna gången. Förra året lossnade en mutter till tryckröret från bakre turbon, och då blev det inte mycket kört. I år sitter muttern med Loctite. :)

Josen: Tackar. :) Ja, vita och blå bilar gillar jag. :)
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Lennart »

Kul att du blivit medlem i Sveriges bästa "Racingclubb". :banana:
Vill dock påpeka att ni Glömde en 7:a färg: Silver, Silver, Silver, Silver. :mrgreen:
Lennart Pettersson
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Ja, det känns otroligt kul med en riktig racingclub.
Superkul på Kulllen igår trots vädret. Hade himla kul när jag låg bakom en saffransgul Miata varv efter varv. Det gav otroligt mycket. :)
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Dags för en liten uppdatering:
Stolen är monterad och även bältet. Grenselen kommer monteras så småningom. Det bakre fjädernbenstaget ska förstärkas för att klara av de nya bältena.

Image Image

I söndags var det äntligen dags för Superstage. Efter två års frånvaro kändes det otroligt kul. Tyvärr var det en blöt dag, men till slut höll regnet sig borta och jag fick fem torra varv och fick till en förbättring av tiden från 1.30 till 1.27.44. :racesmile:
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Joakim Winkler »

Marcus Svensson wrote: Det bakre fjädernbenstaget ska förstärkas för att klara av de nya bältena.
Du har inga funderingar på att slänga in en halvbur istället?
Finns det ens ett baksäte att ta hänsyn till?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:Finns det ens ett baksäte att ta hänsyn till?
För att vara ännu petigare, är den reggad för endast en passagerare (och inte har några bälten där bak) så är del lika enkelt att rulla igenom SBP med halvbur som det är i en Miata (de bryr sig inte om den inte stör frambältenas funktion). Tricket är att den är placerad "bakom" passagerarutrymmet.

Samtidigt är den ju inte helbilsgodkänd på nåt vis, så det finns inget som hindrar helbur heller (men då börjar det inkräkta på vardagsnyttjandet).
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Jo, det lutar åt att skaffa en halvbur. Bilen är reggad för en passagerare, så det ska ju inte vara några problem. Helbur känns för meckigt.
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by ephas »

Tjenare,

Det går rykten om att du ska köpa en Miata och vara med i Cupen nästa år? (Ja, det är jag som sprider ryktena, hehehe)

En "MX-5 Racing club" -dekal på din bil måste i alla fall lite avslöja att du är sugen på en MX-5 att tävla med.
Du kan juh fortfarande ha kvar RX-7an att leka med på gata, drifting etc.

Nå?

När ska du till England?

:mrgreen:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Hehe, visst är jag sugen på en Miata, men sjuan vill jag gärna fortsätta köra bana med. Och två banbilar blir lite väl mycket. Alternativet är att dela en Miata med en kompis.
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Lennart »

Å vad har hänt här då efter den 22 aug. 2010 ???????????? :lol: :burnout:
Lennart Pettersson
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Jadu, Lennart. Den har stått instängd av en hög isvall hela vinter. Men i söndags vred jag på nyckeln och lyckades få de två tårtbitarna att snurra. :burnout:

Oljebyte och nya stift, sen är det dags att ge sig ut på banan igen. Däcken klarar sig några träffar till, sen får jag se vad det blir. Men det lutar åt Yokisar denna gången.
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

Då var årets banpremiär avklarad. Det blev ca. 40 varv på Anderstorp Raceway och en förbättring av tiden från förra årets 1.56 till 1.52. :)

Vänster framdäck åts upp av banans alla högersvängar, så nu får jag leta däck. :)

Bilen skötte sig bra som vanligt. Ny motorolja, oljefilter och tändstift, sen var det bara att gasa för fullt. :)
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Lennart »

Congis grattis!! mainus four the first time this year. Not bad at all!! :bow:
Lennart Pettersson
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Marcus Svensson »

I fredags var det JDM Faceoff med Supra Club Sverige på Kinnekulle Ring. Lyckades få till en hyfsad ny bästatid på 1.01,6, och slutade på fjärde plats i finalen. :) Lennart var inte långt efter med 1.02,5.
Ser fram emot att få återvända till Kullen och kapa tiden ytterliggare, för det finns mer att hämta.



Resultat:
1. Supra, 0.59,1
2. Gzon Skyline R34 GT-R, 0.59,7
3. Skyline R32 GT-R, 1.01,1
4. Marcus RX-7, 1.01,6
5. Evo 6, 1.01,7
6. Evo 7, 1.02,4
7. Lennart RX-8, 1.02,5
8. Crx turbo, 1.03,2
9. Evo 7, 1.03,5
10. Evo, 1.04,2
11. Integra Type R, 1.04,5
12. Impreza Type R, 1.05,0
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95

Post by Cyberoid »

Bra jobbat Marcus! Det var ett hyfsat mostånd. 8)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply