Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by hclund »

danielj wrote:Grattis!!!

Själv är jag 99,9999% klar och planerar att ringa och boka en tid på måndag.

(Bara ett stop på vajern vid brytaren kvar, hmm en knut med andra ord :) )
Slakta en sockerbit :wink: Eller borra hål närmast skallen på en liten kort bult och dra åt med en mutter. Den elegantaste lösningen vore att göra en lop som man löder ihop och sätter en sånn liten fjäderbelastad krok (hake) som sitter på nyckelband i änden. Då skulle man kunna ta bort nyckeln till huvudströmmen när man parkerar nercabbat :think2: Jag ska nog ut o meka nu :D
Christian Lund
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by Jimmy »

Grattis!!!! :up: :banana: :D :racesmile: :bananahead:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by hclund »

Jimmy wrote:Grattis!!!! :up: :banana: :D :racesmile: :bananahead:
Tnx
Christian Lund
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by hclund »

Dax att summera och se framåt. Jag hann med två bandagar under hösten. Kinnekulle med SSK och Gelleråsen med Örebro Racing Klubb. Kinnekulle var varmt och torrt. Jag körde två av deras träningspass, vilket var fullt tillräckligt för en tämlingen ringrostig nybörjare på bakhjulsdrivet. Det är bara att konstatera att min racingnivå är mer på den entusiastiska sidan än den begåvade :mrgreen: Jag överhettade däcken svårt på tredje-fjärde varvet i båda passen.
Men jag hade fantastiskt roligt :banana: Miatan är ruskigt kul att köra bana med!

På Gelleråsen i oktober var det blött hela dagen. Det i kombination med att jag körde bakhjulsdrivet för andra gången någonsin på bana, borgade för rejält yvig körning :D Jag var dock bara av banan helt två gånger :roll: Hur många gånger jag snurrade räknade jag inte :D :oops:

Miataträsket alldeles utanför Esset på Gelleråsen
56822_1512117216343_1636772340_1209956_2233286_o.jpg
Jo då! Det är storebror Mazda som drar upp den lilla prinsessan med dom blöta tassarna ur träsket.
53985_1512117496350_1636772340_1209958_4511286_o.jpg
20101008815.jpg
Efter detta har jag flyttat prio lite. När jag kom hem från G-åsen behövde bilen en rejäl tvätt. Jag tog, resolut, fram högtyckstvätten och spolade inte bara bort tio kg sand, utan också färg som visade sig sitta ovanpå rost och rosthål :bang2: Så nu lagar jag rost!
Jag hatar att laga rost!
Det var dessutom spackel ovanpå stora hål längst bak på trösklarna. Det är också rost i mellan dubellplåten i hjulhusen bak. Räknar dock, med min körstil, att få laga där fler gånger. :wistle:

Jag hatar mig själv ännu mer för att jag köpte den jättebilliga migsvetsen, med flussfylld tråd på Jula :evil:
Den var riktigt USEL! http://www.jula.se/mig-svets-130-125354 En lite mer vis person än jag skulle säkert säja att man får vad man betalar för :shock: Jag tycker nog att jag mer betalar för min egen snålhet :P

Men det går om man vill, men det blir inte så bra som det kunde ha blivit.

Jag har köpt bälten av Torkel :love2: Dom var i nyskick och Carbon tech bromsbelägg. Det som jag har kvar är en hjälm och en ratt. Jag ska försöka bättra på sittställningen genom att modda mina stolsfästen lite :work: Bussningar och stag får vänta till sen.
Anmälan är gjord till Cuppen 8) Och om jag nu lyckas med att få Greven i Karlskoga att komma ihåg att han godkände Princessan i höstas, så kommer det att bli vagnbok snarast. :burnout:
Christian Lund
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Pettson »

De kommer bli kanon :up: tror jag. Och jag vet att det har köpts en Miata till till Örebro :shock: och den kommer med all säkerhet gå bana... säger inte mer 8)
De e mycke nu...
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by Jimmy »

en till miata?!?! :banana:
vem är det som lurar i vassen? :D
Pettson du måste berätta!
Jimmy Visshed
#97
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Pettson »

8) 8) 8)
De e mycke nu...
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by hclund »

Oj har var det en stund sedan man skrev. Bilen har gått på Kullen förra året i Cuppen och på ett antal träningar på G-åsen samt flera bandagar.

Som den står nu har den maxad camber runt om och garagejusterad toe 0 fram och bak. Det sitter Carbotec xp12 bromsklossar fram och xp10 bak. K-sport dämpare runt om och inge mer :mrgreen:

Jag har just inte lättat alls. Airbag sakerna är borta, spolarburk o lite dill o dall. Jag har inte köpt någon grövre krängare som jag kanske borde gjort! Kör med orginal krängare fram och utan bak. Bilen kränger lite väl.. men känns o andra sidan helt neutral och lättkörd även när det är blött.

Inför tävlingen på kullen nästa vecka blir det nytt avgassystem, det gamla gav upp! Hittade bitar av KATen i hela systemet...
12050027.jpg
Så jag har köpt rörbitar och racekat på Biltema och mätit, svetsat, provat, mätt, svetsat, provat o s v.
Jag använde 2,5' rör. En 45 graders böj en 30 och två 50 cm raka rör samt en 42cm dämpare och en KAT.
Dom flesta fick jag kapa i lite
12050034.jpg
Blev ganska bra. MEN va svårt det va och få till täta svetsfogar!
Christian Lund
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by hclund »

Och Hjälp vad det LÅTER!!! Hoppas jag inte får svartflagg! :shock:
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by Lejban »

hclund wrote:Och Hjälp vad det LÅTER!!! Hoppas jag inte får svartflagg! :shock:
Japp, man får den känslan :) men det är lugnt ,jag har samma biltemadämpare, och jag har klarat mig :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by Myran »

Svårt att få det tätt? Vad svetsar du med?


Tips. Nästa gång.. punkta ihop det själv.. Styr ut mot miata-custom garaget ute mote kilsbergen.. Stanna på vägen köp lite gott fikabröd och lite sockerhaltig dryck. Prata lite skit och åk sedan hem med ett tätt och fint avgassystem.

Har dåligt med tid att bygga hela saker men bara svetsa lite går bra för lite godsaker :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by hclund »

Myran wrote:Svårt att få det tätt? Vad svetsar du med?


Tips. Nästa gång.. punkta ihop det själv.. Styr ut mot miata-custom garaget ute mote kilsbergen.. Stanna på vägen köp lite gott fikabröd och lite sockerhaltig dryck. Prata lite skit och åk sedan hem med ett tätt och fint avgassystem.

Har dåligt med tid att bygga hela saker men bara svetsa lite går bra för lite godsaker :)
Så dax att säja det NU :mrgreen: Men ska sanningen fram så orkade jag inte köpa ny gas till Migsvetsen, för den är inte kry i hantaget, så gasen tar slut på tre röda. Varför jag svetsade med pinne. Pinne = slagg = otätt.

Eller lite mer sannolikt: SKIT BAKOM RATTEN :lol:
Christian Lund
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by Myran »

hclund wrote:
Myran wrote:Svårt att få det tätt? Vad svetsar du med?


Tips. Nästa gång.. punkta ihop det själv.. Styr ut mot miata-custom garaget ute mote kilsbergen.. Stanna på vägen köp lite gott fikabröd och lite sockerhaltig dryck. Prata lite skit och åk sedan hem med ett tätt och fint avgassystem.

Har dåligt med tid att bygga hela saker men bara svetsa lite går bra för lite godsaker :)
Så dax att säja det NU :mrgreen: Men ska sanningen fram så orkade jag inte köpa ny gas till Migsvetsen, för den är inte kry i hantaget, så gasen tar slut på tre röda. Varför jag svetsade med pinne. Pinne = slagg = otätt.

Eller lite mer sannolikt: SKIT BAKOM RATTEN :lol:
Ash.. knacka bort slagget imellan bara.. Förstår dok att det är svårt att svetsa så tun plåt med pinne. Här ute i storskogarna mot kilsbergen till (nära garphyttan) byggs det på miator stup i kvarten så lite svetsning är jag inte rädd för.

För min del saknas det som sagt mest tid :)

I övrigt ser din ljudämpare större ut än den tobias och jimmy samt jag kör med (jag har ju iofs en roterande ljudämpare på grenröret på min också) så ljudnivån ska du nog inte ha några problem med.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christian Lund - MX-5 1.8 -94

Post by hclund »

Nu har jag mekat lite 8)

Grenrör från Orion racing.
12060017g.jpg
Krängningshämmare från Jackson Racing :work:
12060019k.jpg
O tamejtusan om det inte blev lite ny färg och en rejäl rengöring av styrningssaker också.
Jag har löst problemet med kokande olja i servon för gott :mrgreen:
12060050S.jpg
Vid provkörningen kändes bilen mycket stadigare och inte alls så tungstyd som jag trodde den skulle bli.
Tidigare körde jag utan krängare bak och orginal fram, ett första intryck kom i första rondellen där jag gjorde en fiiiin 180gradare och blev stående :roll:
Som grädde på moset var första bil fram Pelle Brusebäck, som antagligen inte slutat garva än. :lol:
Christian Lund
Post Reply