Page 8 of 9

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 12:33
by Victor
Det var rätt så "straight forward" vad jag minns, jag använde domkraft under tråget och demonterade ingenting. Om grenröret är borta lär det vara busenkelt, har för mig att det var lite knöligt att tråckla in fästet på sin plats på den sidan.

Tror jag följde den här guiden från Miata.net: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=414218

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 12:42
by TPR
Niklas Falk wrote:Har ni ingen motorlyft i bunkern :shock:
Jo, det finns några stycken men jag har ingen.
Får se om jag kan låna, men domkraft borde funka lika bra.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 12:43
by TPR
Victor wrote:Det var rätt så "straight forward" vad jag minns, jag använde domkraft under tråget och demonterade ingenting. Om grenröret är borta lär det vara busenkelt, har för mig att det var lite knöligt att tråckla in fästet på sin plats på den sidan.

Tror jag följde den här guiden från Miata.net: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=414218
Tack! :up:

Jag löser det naturligtvis när jag kommer till garaget men för att effektivisera den lilla tid jag har där ( ca 3 tim/vecka) så vill jag vara så förberedd som möjligt.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 17:59
by jafo
Jag har bytt mina för några veckor sedan , detta gäller för NB FL -04, infot nedan har jag hittat på olika forum och använt., det är ett lirkande för att få grejorna på plats med går. Jag hade god hjälp av att ha två stycken domkrafter



* Bort med staget mellan dämpartornen, den är i vägen när du lyfter upp motorn med domkraft

* Lossade röret till koppliingen som går på torpeden bakom motorn, den är ivägen när motorn lyfts upp

* jag tog bort grenröret, såg ingen anledning att tråckla och pilla mer än nödvändigt, så lätt som möjligt ska det vara.

* Tog bort insuget också, av samma anledning som grenröret + rerouten (slangen) till kylaren

* Lossade kardanen och PPF:en --- så att motorn kan justeras lättare med domkrafter


Som sagt inget avancerat jobb men pilligt, underlättar om man är två som hjälps åt.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 19:54
by Victor
jafo wrote:* Bort med staget mellan dämpartornen, den är i vägen när du lyfter upp motorn med domkraft

* Lossade röret till koppliingen som går på torpeden bakom motorn, den är ivägen när motorn lyfts upp

* jag tog bort grenröret, såg ingen anledning att tråckla och pilla mer än nödvändigt, så lätt som möjligt ska det vara.

* Tog bort insuget också, av samma anledning som grenröret + rerouten (slangen) till kylaren

* Lossade kardanen och PPF:en --- så att motorn kan justeras lättare med domkrafter


Som sagt inget avancerat jobb men pilligt, underlättar om man är två som hjälps åt.
OMG :shock:
Hade det varit så omfattande på min NB hade jag minnts det, men jag har iofs. utvecklat en viss känsla för "titthålskirurgiskt" mekande med minimalt demontage av omkringliggande delar.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 20:29
by TPR
Jag var orolig för att insuget måste bort men har inte ens funderat på ppf och kardan... :shock:
Får hoppas det räcker att lyfta motorn för att kunna få loss fästena.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 20:45
by Niklas Falk
När man lyfter motor/växellåda så den tar emot tunnelns överkant så är det enkelt att pilla dit/bort originalfästen.
Detta är det som är första/sista operationen när jag kastar i/ur originalmotorn, och det sker normalt utan grenrör men med insug/generator på plats.
Långa armar/fingrar från högersidans hjulhus underlättar. Vänstersidan är ju inga problem med grenröret borta.

Det är mycket enklare att dingla runt med motorn med motorlyft än med domkraft underifrån (men benen på lyften är i vägen ibland).

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 21:56
by Thomas Thorén
TPR wrote:Lyft...? :think2:
Får använda domkraft underifrån istället.
Gissar att det finns möjlighet att ta höger fäste underifrån?
Eller kommer man åt uppifrån?
Det går utmärkt att lyfta motorn med domkraft.
Och jag tycker det är lättast att komma åt under/genom hjulhusen. Minns inte exakt men det är enkelt om du bara kikar och tar din tid att välja väg.

Har för mig att det är lättast att lossa hela motorfästena, snarare än att byta kuddar i motorfästet på plats.

Lycka té!
TT

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Sun 20 Mar 2016, 22:28
by TPR
Sounds like a plan! :bow:

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Wed 30 Mar 2016, 10:04
by TPR
Ska beställa givare och varningslampa för oljetryck och vattentemp men blir lite fundersam angående gängan för oljetrycksgivaren.
Enligt vad jag har hittat verkar alla Mazda ha 1/8" BSP (brittisk standard) men så gott som alla givare har 1/8" NPT (amerikansk standard), och dessa passar eventuellt inte helt ihop:
https://www.valvesonline.com.au/references/threads/

Några tips?
Passar de OK?
Gängtejp kanske?
Ska man köpa en adapter?
:think2:

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Wed 30 Mar 2016, 11:12
by Anders Träff
Hur mycket tryck ska du ha ? 5 eller 10
Svårt att få tag på givare! IL har men bara 5 bar
Kan gå att få tag på adapter vi GA
Men det tar tid att få hem

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Wed 30 Mar 2016, 12:43
by TPR
Ska inte ha mätare, bara givare som ger signal till varningslampa när trycket sjunker under 1.4 Bar för oljetrycket.
Så frågan är om man behöver adapter för 1/8" BSP till NPT eller om det passar utan?
Hur har ni andra gjort, satt givaren direkt i blocket?
För samtliga givare som jag har hittat har 1/8" NPT, inte ens VDO har 1/8" BSP...

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Wed 30 Mar 2016, 12:48
by TPR

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Wed 30 Mar 2016, 22:32
by jafo
Om man har VVT-motor, då kan man borra och gänga i banjobulten som håller oljeröret till "VVT-ventilen", gängade BSP 1/8", och en tryckslang till givaren, tyckte att det var den lättaste varianten i mitt fall, fördelen är att slangar och kopplingar är lättåtkomliga. Jag har även låg oljetryckskontakt i min VDO-givare

Ska du ta bort orginalgivaren? Om jag minns rätt så är gängan på oljetrycksgivaren BSP 1/8", du då kan montera en adapter med slang i orginaluttaget och sen montera givaren där det passar bäst.

Finns det inget uttag för Turbo-olja som man skulle kunna utnyttja, som kanske sitter bra till och är lättåtkomligt?

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Wed 30 Mar 2016, 22:59
by Niklas Falk
På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.

Att ersätta fejkmätaren med en lika stor röd lampa är ingen dum idé.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Thu 31 Mar 2016, 08:08
by TPR
jafo wrote:Ska du ta bort orginalgivaren?

Finns det inget uttag för Turbo-olja som man skulle kunna utnyttja, som kanske sitter bra till och är lättåtkomligt?
Ja, har ingen användning för original mätare.

Du menar uttag för olja till eventuell turbo?
Tror inte våra motorer är förberedda för detta, eller?

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Thu 31 Mar 2016, 08:21
by TPR
Niklas Falk wrote:På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.

Att ersätta fejkmätaren med en lika stor röd lampa är ingen dum idé.
Har länge funderat på att använda original kontakt till varningslampa men inte fått tummen ur...
Man lär nog få använda ett relä för att invertera signalen, tror den jordar vid tryck, inte tvärtom som jag vill ha.
Oljetrycksmätare har jag ingen större användning av, har inte tid att stirra på den när det är som viktigast, typ inbromsning och höga sidokrafter.

Ska även ha varningslampa för tryckfall i kylsystemet (hade varit bra på Falkenberg 2014 :D ) och kanske även för hög vattentemp, dock är jag inte riktigt säker på var jag ska sätta denna.
Tror att original vattentempgivare bak på toppen behövs för ECU:n?

Har förresten fått info att 1/8" NPT bör gå att montera i 1/8" BSP utan större problem, bara man använder gängtätning. Har läst att man ska använda silikonbaserad tätning, inte Teflon då det kan förhindra att givaren kan jorda i blocket.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Thu 31 Mar 2016, 14:22
by tstevg
Niklas Falk wrote:På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.
Beställt och klart via ebay, se nedan

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Thu 31 Mar 2016, 14:36
by TPR
tstevg wrote:Var fick du tag i adaptern Niklas ????
Jag hittade denna, bra pris och snabb leverans:
http://www.ebay.co.uk/itm/Bsp-Male-to-N ... afn96vqwjQ

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Thu 31 Mar 2016, 19:31
by Victor
TPR wrote:
Niklas Falk wrote:På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.

Att ersätta fejkmätaren med en lika stor röd lampa är ingen dum idé.
Har länge funderat på att använda original kontakt till varningslampa men inte fått tummen ur...
Man lär nog få använda ett relä för att invertera signalen, tror den jordar vid tryck, inte tvärtom som jag vill ha.
Oljetrycksmätare har jag ingen större användning av, har inte tid att stirra på den när det är som viktigast, typ inbromsning och höga sidokrafter.

Ska även ha varningslampa för tryckfall i kylsystemet (hade varit bra på Falkenberg 2014 :D ) och kanske även för hög vattentemp, dock är jag inte riktigt säker på var jag ska sätta denna.
Tror att original vattentempgivare bak på toppen behövs för ECU:n?

Har förresten fått info att 1/8" NPT bör gå att montera i 1/8" BSP utan större problem, bara man använder gängtätning. Har läst att man ska använda silikonbaserad tätning, inte Teflon då det kan förhindra att givaren kan jorda i blocket.
Men silikon är ju en bra isolator det också :think2:

Jord vid tryck är egentligen inte alls dumt, då vet man att kretsen är hel och givaren fungerar (eller åtminstone har reagerat på tryck, sedan kan den ju fastna där) så länge lampan är släckt. Med jordande givare vid avsaknad av tryck så förblir lampan släckt om det är kabelbrott. Man ser dock om det funkar innan motorstart men det kan ju hända saker efter det.

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Thu 31 Mar 2016, 21:37
by TPR
Victor wrote:Jord vid tryck är egentligen inte alls dumt, då vet man att kretsen är hel och givaren fungerar (eller åtminstone har reagerat på tryck, sedan kan den ju fastna där) så länge lampan är släckt. Med jordande givare vid avsaknad av tryck så förblir lampan släckt om det är kabelbrott. Man ser dock om det funkar innan motorstart men det kan ju hända saker efter det.
Men sannolikheten att man ska få kabelbrott och tryckfall under samma körpass är nog ganska liten...? :D

Har du något bättre tips angående gängtätning förresten?
Nu kommer jag iofs använda adapter så det kanske inte är ett problem?

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Fri 01 Apr 2016, 09:47
by Conny Lundell
Loctite 577 gängtätning använder jag till att täta gängor med.
Monterade min tryckgivare med denna tätning och den jordar mot blocket.
Funkar i dom flesta applikationer.

http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2627256321

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Fri 15 Apr 2016, 09:46
by TPR
Har haft två mycket produktiva kvällar i garaget (så kan det gå när Thomas S inte är där och tjatar så mkt... :D )

Lyckades få loss motorfästena genom att lyfta med domkraft, hoppas jag även lyckas få dit höger sida igen, det var trångt.
Såg inte så slitna ut som befarat men nu byter jag iaf till hårdare:
IMG_1516.JPG


Lyckades även ta loss övre länkarm fram och pressa ut de gamla bussningarna.
Gick faktiskt väldigt enkelt:
IMG_1530.JPG
De slitna originalbussningarna ska ersättas med fina offset bussningar från Whiteline.
Enligt Thomas S ser de betydligt bättre ut än de Powerflex Black Series som han installerade förra året.
IMG_1533.JPG
Hade tänkt att byta bussningar även i de nedre länkarmarna men det får nog vänta till nästa år... :oops:

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Tue 10 May 2016, 10:24
by TPR
I fredags var det dags för året första (och kanske enda) testdag på Sportvagnsklubben Göteborgs Bankalas på Kinnekulle.
Hann precis ”färdigt” i tid, första gången sedan 2012 som jag hinner testa innan SSM… :up:
Skriver av mig lite så jag kommer ihåg senare.

Bilen har ju byggts om till Standardklassen, detta har gjorts inför säsongen:
- Inredning monterad (saknas lite fortfarande)
- Original kränghämmare monterad
- Softtop monterad istället för hardtop
- Båge lackad
- Bankat lite mer utrymme för grenrör så det inte blir så varmt för högerfoten
- Offset bussningar monterade på främre, övre länkarmar. Övriga bussningar original (16 000 mil…)
- Motorfästen från IL Motorsport monterade
- Hemmagjord hjulinställning
- Nytt batteri
IMG_1553.JPG
Kvar att göra:
- Nya stolsfästen
- Demontera spoiler
- Montera original dörrsida
- Montera matta på hatthylla, handskfack, stereo
- Varningslampor för lågt oljetryck och vattentryck
- Ny mittkonsol med vattentempmätare
- Flytta upp laptimer
- Nya däck
- Besiktning
- Vagnsboksbesiktning

Testen gick ganska bra, framför allt var det skönt att bli av med lite rattrost.
Testade lite olika varmtryck i Kumho däcken men blev inte helt klok ändå, resultatet kan ha påverkats av att däcken var så gott som slut, framför allt på eftermiddagen. :think2:
Även tempfördelningen över däcksbredden var bra, möjligen något hög innerst på innerhjulen.
IMG_1637.JPG
På förmiddagen skiljde det bara 0.01 sek mellan mig och Waern (1.03.74 vs 75), vilket kändes lovande.
Efter lunch fick jag dagens enda möjlighet att hänga på honom vilket medförde personbästa på 1.03.04, men tyvärr körde Waern betydligt snabbare med 1.02.40. :bow:
Visar än en gång att jag måste ha en hare för att sätta bra varvtid tex på kval. :think2:

Fick till balansen ganska bra med den mjukare krängaren och mer camber, men hade hel del problem med överstyrning efter Mohlins samt understyrning i sista kurvan ut på rakan.
Rent generellt kör jag inte så bra på Kinnekulle, har inte kört där sedan 2012 och behöver betydligt fler varv med Miatan.

Körde även 60 Minutes där jag vann Roadsport C (eftersom Waern mörkade sin snabbaste tid… ).
I racet hade jag vissa problem att komma förbi en BMW men vi kom på andra plats till slut, några meter för trean.
IMG_1639.JPG

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Posted: Thu 12 May 2016, 15:23
by Andreas E
Shit vad snabba när är båda två :shock: :bow:
Jag som är helnöjd med min 1:03,6 från förra året.
Om (tvekaamt) jag får ihop bilen till Kinnekulle får målet bli att hänga med er ett par varv iallafall.

/Andreas E