Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Jag ska ju inte köra Kinnekulle så du får försöka hänga på Waern, så ses vi på SSM istället (hoppas jag iaf).
Sedan hade jag ju inte full koll på vikten vid denna körning, men körde med passagerarstol och ganska mycket bensin iaf.
Dock har jag hört rykten om en mycket potent Standardbil som kommer dyka upp... :burnout:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Skönt när man kan meka utomhus! :D :up:
IMG_1692.JPG
IMG_1693.JPG
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Carl.Josefsson »

kul tråd att läsa och att få följa :D

såg att du kör med original luftfilter-box och av ren nyfikenhet så undrar jag om du har någon uppfattning om hur detta är i relation till öppet filter?

cheers!
/C
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Nej, har ingen direkt uppfattning ang detta.
Har funderat på ett öppet filter men isf måste det byggas in ordentligt och matas med frisk luft, inte varm luft från kylaren.
Hade fundering på smalare kyl och gå förbi kylen på höger sida så filtret hamnar framför kylen, men valde att prioritera kylningen istället.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Har börjat pilla på bilen inför säsongen, kände att det började bli dags nu... :beat:
När jag monterar original ratt med airbag inför besiktning så slocknar inte airbaglampan utan blinkar istället, en lång och en kort.

Efter lite googling nu ikväll så verkar detta vara kod 11: Driver's Side Seat Belt Pretensioner System
Hoppas på antingen glappkontakt eller att någon sladd har skavts vid bältestornet vid montering av bågen. :think2:

Några andra tips?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by JOnas »

Hoppas på antingen glappkontakt eller att någon sladd har skavts vid bältestornet vid montering av bågen.
Jag hade exakt samma på min gröna (#49). Efter montering av bågen så i b l a n d blinkade airbaglampan. Som tur var inte just vid besiktningen :P
Det blev nån form av tillfälligt glapp titt som tätt vid kontakten bakom förarstol (B-stolpen jö) där bågens främre stöttor vilar. Vilar och vilar förresten... :roll:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Jag tittade över dessa kablar ikväll, hittade inget fel, kopplade isär och ihop igen.
Och nu är felkoden borta... :think2:
Får hoppas den håller sig borta! :roll:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by JOnas »

Jag tittade över dessa kablar ikväll, hittade inget fel, kopplade isär och ihop igen.
Och nu är felkoden borta... :think2:
Får hoppas den håller sig borta! :roll:
Du ser.... Perfekt! :up: :rolleyes3:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Reroute beställd från Slovakien, tack vare tips från Manu! :bow:
Oscar K håller på att ta fram ett liknande kitt och planen var att köpa från honom, men jag började komma i lite tidsnöd så därför fick det bli detta istället.

Nu ska bara beställning av olja, bromsvätska mm från Demon Tweeks gå iväg så hoppas jag att mekhelgen v19 kan räddas.
Sent ska syndaren vakna... :bang2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
manu
Posts: 33
Joined: Tue 05 Jan 2016, 16:11
Location: Laholm / Halland

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by manu »

Hoppas du får sakerna lika fort som mig.

Lycka till, fråga om det är något!
Thomas Zweigel
Evolution Orange NB 2000 1,8
Renoverad motor, smidda stakar osv. GTX2867R G2 1,5bar ladd 340hp/400Nm på motorn
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Fick reroute idag, allt ser bra ut.
IMG_3089.JPG
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by chriss »

Gött!
Slangen ser smidig ut, min är väl skarvad :D
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Och idag kom olja och bromsvätska.
Helgen är räddad!
IMG_3090.JPG
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Fick till slut ihop bilen och godkänd vagnsboksbesiktning och vanlig besiktning. :banana:

Ett par dagar senare var det dags för årets första tävlingshelg på Kinnekulle Ring.
Åkte upp på torsdagen och bodde en natt på Kinnekulle camping, bra om familjen får sitt också... Stod därför över den frivilliga träningen på fredagen, trots att jag egentligen var i desperat behov att köra bort rattrosten. :bang2:
IMG_3113.JPG
Nu var ju inte bilen helt klar för tävling, hjulinställning har inte hunnits med och byte av bromsvätska görs i depån fredag kväll. Bestämmer mig dessutom för att höja bilen fram, var lite väl låg där. Efter detta behövdes troligen hjulinställningen ännu mer. :think2:

Även track walk hinns med på kvällen tillsammans med pojkarna.
IMG_3123.JPG
IMG_3126.JPG
Första testet går ganska bra, näst snabbast i Standard på 1.03.8, saknas dock 0.8 sek jämfört med förra året. Men kunde för första gången hålla fullt utan problem under bron, vilket väckte en del frågor... :think2:
Till kvalet valde jag att vrida upp bakdämparna ett hack för att få bort lite av den understyrning jag hade, dock hade jag överstyrt vid instyrning så jag var lite orolig för att det kunde bli lite för mycket av det goda.
Det blev det...
IMG_3184.JPG
IMG_3183.JPG
Resulterade i rejäl tvätt, omläggning av två däck och mer mekning.
IMG_3134.JPG
IMG_3132.JPG
Hade dock tur och lyckades hålla 3:e startposition i Standard med den 1.04.0 tid jag hade hunnit sätta innan avåkningen. Men det var tight bakom, placering 3-7 inom 0.5 sekunder.

I race 1 lyckas jag hålla min placering men jagas ganska hårt av Andreas E genom hela racet. Kör inte jättebra, flera misstag, och bilen känns odistinkt och mjuk. Men det belönas iaf med en sådan här, vilket jag mer eller mindre hade lovat pojkarna... :D
IMG_3178b.jpg
I race 2 var jag lite mer på hugget, till och med så mycket så att jag puttade lite på Niclas på väg in i Kvarnkurvan. :oops:
Vi låg mer eller mindre jämsides från Mohlins, över TV-krönet och fram till sista kurvan där jag får en dålig utgång. :up:
Och då passar naturligtvis Tommy på att smita förbi också...
Jag tänker: Nähä! Det där är INTE OK, jag SKA ha tillbaka den placeringen! :twisted: :lol:
Så över TV-krönet sticker jag in nosen, det blir lite trångt men Tommy lämnar plats och jag kan gå förbi på utsidan i högern efter.
Tommy pass 2.jpg
Jag får en ganska komfortabel lucka och 3:e platsen känns relativt säker.Tar även in en del på Niclas men tappar fokus efter ungefär halva racet och han glider iväg.
Dock har Björn N snurrat i början av racet och han kommer ifatt mig på näst sista varvet. Försöker släppa förbi honom innan Mohlins men det funkade inte, och då får jag någon konstig tanke om att det skulle ju vara kul att komma före Björn... :bang2:
Så jag går in och stänger in i sista kurvan (ut på sista varvet) men har med mig för mycket fart och det släpper bak. Lyckas rädda situationen men tappar alla fart och Björn smiter förbi på insidan.
Då ser jag något rött på andra sidan om Björn.........
Tänker först att det måste vara Frank som vi just hade varvat, men så ser jag startnummer 48... :bang2:
Tommy pass.jpg
Det sägs en del väl valda ord innanför hjälmen, både om min egna körning och även den där nybörjaren som lovade att hålla sig bakom! :wink:
Försöker ta tillbaka placeringen men Björn ligger i vägen så jag får aldrig slagläge.
Grattis till bra premiärhelg, men på Knutstorp ska det inte bli lika lätt. :D

Inför SSM ska jag renovera bromsarna, inte gjort sedan 2011...
Hjulinställning ska också göras och då hoppas jag kunna ge Niclas lite mer motstånd om 2:a platsen. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Emberglow66 »

TPR wrote: Och då passar naturligtvis Tommy på att smita förbi också...
Jag tänker: Nähä! Det där är INTE OK, jag SKA ha tillbaka den placeringen! :twisted: :lol:
Så över TV-krönet sticker jag in nosen, det blir lite trångt men Tommy lämnar plats och jag kan gå förbi på utsidan i högern efter.
Lämnar plats :roll: :roll:
Med den inbrytningen så fick jag ju bromsa till hårt för att inte lägga bilen i din sida, trots att jag hade innerspår
Hur var det med att hålla sitt spår i kurvorna :think2:
"Nybörjarn" :burnout:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Inte helt säker på att jag förstår vad du menar med innerspår och hålla spår i kurvorna? :think2:
Men det är ju ganska vanligt att man har olika åsikter om sådana här situationer. :)

Jag är medveten om att det var en ganska tuff manöver, framför allt med tanke på att det bara var ditt andra race.
Men jag tog ett tightare spår och kom därmed upp på din insida, då ska ju du lämna plats eftersom jag hade nosen uppe vid bakhjul/dörr.
Att du inte längre kan följa ditt tänkta spår och därmed måste bromsa för att få ner farten är ju en konsekvens av omkörningen?
Så tror jag en domare hade sett på situationen.

Men som sagt, det är inte lätt att se mig, det är en sen manöver och inte heller lätt att justera sin linje över krönet, så därför var det en onödigt tuff manöver och jag ber om ursäkt för det. Jag hade kunnat vänta till ett bättre tillfälle. :oops:
Som tur var hade du bra uppsikt, jag tror även jag hade kunnat tighta till mitt spår och gått över gräs/curbs om du hade svängt in, det var iaf min back up plan. :)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Jag kollade på filmen igen och jag är faktiskt inte högre upp än det som syns på bilderna från filmen nedan.
T1.jpg
Tommy pass 2.jpg
T2.jpg
T3.jpg
T4.jpg
T5.jpg
Fast jag funderade vidare, du kanske menade i kurvan ut på rakan? :think2:
Det syns inte i min film men du borde ju vara i närheten, du har insidan (som du nämnde) och jag svänger in och lämnar bara en halv bilbredd till curbsen... :oops: :shock:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply