Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Victor »

Det var rätt så "straight forward" vad jag minns, jag använde domkraft under tråget och demonterade ingenting. Om grenröret är borta lär det vara busenkelt, har för mig att det var lite knöligt att tråckla in fästet på sin plats på den sidan.

Tror jag följde den här guiden från Miata.net: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=414218
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Har ni ingen motorlyft i bunkern :shock:
Jo, det finns några stycken men jag har ingen.
Får se om jag kan låna, men domkraft borde funka lika bra.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Victor wrote:Det var rätt så "straight forward" vad jag minns, jag använde domkraft under tråget och demonterade ingenting. Om grenröret är borta lär det vara busenkelt, har för mig att det var lite knöligt att tråckla in fästet på sin plats på den sidan.

Tror jag följde den här guiden från Miata.net: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=414218
Tack! :up:

Jag löser det naturligtvis när jag kommer till garaget men för att effektivisera den lilla tid jag har där ( ca 3 tim/vecka) så vill jag vara så förberedd som möjligt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by jafo »

Jag har bytt mina för några veckor sedan , detta gäller för NB FL -04, infot nedan har jag hittat på olika forum och använt., det är ett lirkande för att få grejorna på plats med går. Jag hade god hjälp av att ha två stycken domkrafter



* Bort med staget mellan dämpartornen, den är i vägen när du lyfter upp motorn med domkraft

* Lossade röret till koppliingen som går på torpeden bakom motorn, den är ivägen när motorn lyfts upp

* jag tog bort grenröret, såg ingen anledning att tråckla och pilla mer än nödvändigt, så lätt som möjligt ska det vara.

* Tog bort insuget också, av samma anledning som grenröret + rerouten (slangen) till kylaren

* Lossade kardanen och PPF:en --- så att motorn kan justeras lättare med domkrafter


Som sagt inget avancerat jobb men pilligt, underlättar om man är två som hjälps åt.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Victor »

jafo wrote:* Bort med staget mellan dämpartornen, den är i vägen när du lyfter upp motorn med domkraft

* Lossade röret till koppliingen som går på torpeden bakom motorn, den är ivägen när motorn lyfts upp

* jag tog bort grenröret, såg ingen anledning att tråckla och pilla mer än nödvändigt, så lätt som möjligt ska det vara.

* Tog bort insuget också, av samma anledning som grenröret + rerouten (slangen) till kylaren

* Lossade kardanen och PPF:en --- så att motorn kan justeras lättare med domkrafter


Som sagt inget avancerat jobb men pilligt, underlättar om man är två som hjälps åt.
OMG :shock:
Hade det varit så omfattande på min NB hade jag minnts det, men jag har iofs. utvecklat en viss känsla för "titthålskirurgiskt" mekande med minimalt demontage av omkringliggande delar.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Jag var orolig för att insuget måste bort men har inte ens funderat på ppf och kardan... :shock:
Får hoppas det räcker att lyfta motorn för att kunna få loss fästena.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

När man lyfter motor/växellåda så den tar emot tunnelns överkant så är det enkelt att pilla dit/bort originalfästen.
Detta är det som är första/sista operationen när jag kastar i/ur originalmotorn, och det sker normalt utan grenrör men med insug/generator på plats.
Långa armar/fingrar från högersidans hjulhus underlättar. Vänstersidan är ju inga problem med grenröret borta.

Det är mycket enklare att dingla runt med motorn med motorlyft än med domkraft underifrån (men benen på lyften är i vägen ibland).
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Thomas Thorén »

TPR wrote:Lyft...? :think2:
Får använda domkraft underifrån istället.
Gissar att det finns möjlighet att ta höger fäste underifrån?
Eller kommer man åt uppifrån?
Det går utmärkt att lyfta motorn med domkraft.
Och jag tycker det är lättast att komma åt under/genom hjulhusen. Minns inte exakt men det är enkelt om du bara kikar och tar din tid att välja väg.

Har för mig att det är lättast att lossa hela motorfästena, snarare än att byta kuddar i motorfästet på plats.

Lycka té!
TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Sounds like a plan! :bow:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Ska beställa givare och varningslampa för oljetryck och vattentemp men blir lite fundersam angående gängan för oljetrycksgivaren.
Enligt vad jag har hittat verkar alla Mazda ha 1/8" BSP (brittisk standard) men så gott som alla givare har 1/8" NPT (amerikansk standard), och dessa passar eventuellt inte helt ihop:
https://www.valvesonline.com.au/references/threads/

Några tips?
Passar de OK?
Gängtejp kanske?
Ska man köpa en adapter?
:think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Anders Träff »

Hur mycket tryck ska du ha ? 5 eller 10
Svårt att få tag på givare! IL har men bara 5 bar
Kan gå att få tag på adapter vi GA
Men det tar tid att få hem
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Ska inte ha mätare, bara givare som ger signal till varningslampa när trycket sjunker under 1.4 Bar för oljetrycket.
Så frågan är om man behöver adapter för 1/8" BSP till NPT eller om det passar utan?
Hur har ni andra gjort, satt givaren direkt i blocket?
För samtliga givare som jag har hittat har 1/8" NPT, inte ens VDO har 1/8" BSP...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by jafo »

Om man har VVT-motor, då kan man borra och gänga i banjobulten som håller oljeröret till "VVT-ventilen", gängade BSP 1/8", och en tryckslang till givaren, tyckte att det var den lättaste varianten i mitt fall, fördelen är att slangar och kopplingar är lättåtkomliga. Jag har även låg oljetryckskontakt i min VDO-givare

Ska du ta bort orginalgivaren? Om jag minns rätt så är gängan på oljetrycksgivaren BSP 1/8", du då kan montera en adapter med slang i orginaluttaget och sen montera givaren där det passar bäst.

Finns det inget uttag för Turbo-olja som man skulle kunna utnyttja, som kanske sitter bra till och är lättåtkomligt?
Attachments
Reroute-and--oil-presure.jpg
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.

Att ersätta fejkmätaren med en lika stor röd lampa är ingen dum idé.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

jafo wrote:Ska du ta bort orginalgivaren?

Finns det inget uttag för Turbo-olja som man skulle kunna utnyttja, som kanske sitter bra till och är lättåtkomligt?
Ja, har ingen användning för original mätare.

Du menar uttag för olja till eventuell turbo?
Tror inte våra motorer är förberedda för detta, eller?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.

Att ersätta fejkmätaren med en lika stor röd lampa är ingen dum idé.
Har länge funderat på att använda original kontakt till varningslampa men inte fått tummen ur...
Man lär nog få använda ett relä för att invertera signalen, tror den jordar vid tryck, inte tvärtom som jag vill ha.
Oljetrycksmätare har jag ingen större användning av, har inte tid att stirra på den när det är som viktigast, typ inbromsning och höga sidokrafter.

Ska även ha varningslampa för tryckfall i kylsystemet (hade varit bra på Falkenberg 2014 :D ) och kanske även för hög vattentemp, dock är jag inte riktigt säker på var jag ska sätta denna.
Tror att original vattentempgivare bak på toppen behövs för ECU:n?

Har förresten fått info att 1/8" NPT bör gå att montera i 1/8" BSP utan större problem, bara man använder gängtätning. Har läst att man ska använda silikonbaserad tätning, inte Teflon då det kan förhindra att givaren kan jorda i blocket.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by tstevg »

Niklas Falk wrote:På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.
Beställt och klart via ebay, se nedan
Last edited by tstevg on Thu 31 Mar 2016, 16:05, edited 1 time in total.
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

tstevg wrote:Var fick du tag i adaptern Niklas ????
Jag hittade denna, bra pris och snabb leverans:
http://www.ebay.co.uk/itm/Bsp-Male-to-N ... afn96vqwjQ
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Victor »

TPR wrote:
Niklas Falk wrote:På 95-05 så är det ju redan en oljetryckskontakt original (den som driver fejkmätaren).
Annars har jag några bspt till npt adaptrar liggandes.

Att ersätta fejkmätaren med en lika stor röd lampa är ingen dum idé.
Har länge funderat på att använda original kontakt till varningslampa men inte fått tummen ur...
Man lär nog få använda ett relä för att invertera signalen, tror den jordar vid tryck, inte tvärtom som jag vill ha.
Oljetrycksmätare har jag ingen större användning av, har inte tid att stirra på den när det är som viktigast, typ inbromsning och höga sidokrafter.

Ska även ha varningslampa för tryckfall i kylsystemet (hade varit bra på Falkenberg 2014 :D ) och kanske även för hög vattentemp, dock är jag inte riktigt säker på var jag ska sätta denna.
Tror att original vattentempgivare bak på toppen behövs för ECU:n?

Har förresten fått info att 1/8" NPT bör gå att montera i 1/8" BSP utan större problem, bara man använder gängtätning. Har läst att man ska använda silikonbaserad tätning, inte Teflon då det kan förhindra att givaren kan jorda i blocket.
Men silikon är ju en bra isolator det också :think2:

Jord vid tryck är egentligen inte alls dumt, då vet man att kretsen är hel och givaren fungerar (eller åtminstone har reagerat på tryck, sedan kan den ju fastna där) så länge lampan är släckt. Med jordande givare vid avsaknad av tryck så förblir lampan släckt om det är kabelbrott. Man ser dock om det funkar innan motorstart men det kan ju hända saker efter det.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Victor wrote:Jord vid tryck är egentligen inte alls dumt, då vet man att kretsen är hel och givaren fungerar (eller åtminstone har reagerat på tryck, sedan kan den ju fastna där) så länge lampan är släckt. Med jordande givare vid avsaknad av tryck så förblir lampan släckt om det är kabelbrott. Man ser dock om det funkar innan motorstart men det kan ju hända saker efter det.
Men sannolikheten att man ska få kabelbrott och tryckfall under samma körpass är nog ganska liten...? :D

Har du något bättre tips angående gängtätning förresten?
Nu kommer jag iofs använda adapter så det kanske inte är ett problem?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Conny Lundell »

Loctite 577 gängtätning använder jag till att täta gängor med.
Monterade min tryckgivare med denna tätning och den jordar mot blocket.
Funkar i dom flesta applikationer.

http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2627256321
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Har haft två mycket produktiva kvällar i garaget (så kan det gå när Thomas S inte är där och tjatar så mkt... :D )

Lyckades få loss motorfästena genom att lyfta med domkraft, hoppas jag även lyckas få dit höger sida igen, det var trångt.
Såg inte så slitna ut som befarat men nu byter jag iaf till hårdare:
IMG_1516.JPG


Lyckades även ta loss övre länkarm fram och pressa ut de gamla bussningarna.
Gick faktiskt väldigt enkelt:
IMG_1530.JPG
De slitna originalbussningarna ska ersättas med fina offset bussningar från Whiteline.
Enligt Thomas S ser de betydligt bättre ut än de Powerflex Black Series som han installerade förra året.
IMG_1533.JPG
Hade tänkt att byta bussningar även i de nedre länkarmarna men det får nog vänta till nästa år... :oops:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

I fredags var det dags för året första (och kanske enda) testdag på Sportvagnsklubben Göteborgs Bankalas på Kinnekulle.
Hann precis ”färdigt” i tid, första gången sedan 2012 som jag hinner testa innan SSM… :up:
Skriver av mig lite så jag kommer ihåg senare.

Bilen har ju byggts om till Standardklassen, detta har gjorts inför säsongen:
- Inredning monterad (saknas lite fortfarande)
- Original kränghämmare monterad
- Softtop monterad istället för hardtop
- Båge lackad
- Bankat lite mer utrymme för grenrör så det inte blir så varmt för högerfoten
- Offset bussningar monterade på främre, övre länkarmar. Övriga bussningar original (16 000 mil…)
- Motorfästen från IL Motorsport monterade
- Hemmagjord hjulinställning
- Nytt batteri
IMG_1553.JPG
Kvar att göra:
- Nya stolsfästen
- Demontera spoiler
- Montera original dörrsida
- Montera matta på hatthylla, handskfack, stereo
- Varningslampor för lågt oljetryck och vattentryck
- Ny mittkonsol med vattentempmätare
- Flytta upp laptimer
- Nya däck
- Besiktning
- Vagnsboksbesiktning

Testen gick ganska bra, framför allt var det skönt att bli av med lite rattrost.
Testade lite olika varmtryck i Kumho däcken men blev inte helt klok ändå, resultatet kan ha påverkats av att däcken var så gott som slut, framför allt på eftermiddagen. :think2:
Även tempfördelningen över däcksbredden var bra, möjligen något hög innerst på innerhjulen.
IMG_1637.JPG
På förmiddagen skiljde det bara 0.01 sek mellan mig och Waern (1.03.74 vs 75), vilket kändes lovande.
Efter lunch fick jag dagens enda möjlighet att hänga på honom vilket medförde personbästa på 1.03.04, men tyvärr körde Waern betydligt snabbare med 1.02.40. :bow:
Visar än en gång att jag måste ha en hare för att sätta bra varvtid tex på kval. :think2:

Fick till balansen ganska bra med den mjukare krängaren och mer camber, men hade hel del problem med överstyrning efter Mohlins samt understyrning i sista kurvan ut på rakan.
Rent generellt kör jag inte så bra på Kinnekulle, har inte kört där sedan 2012 och behöver betydligt fler varv med Miatan.

Körde även 60 Minutes där jag vann Roadsport C (eftersom Waern mörkade sin snabbaste tid… ).
I racet hade jag vissa problem att komma förbi en BMW men vi kom på andra plats till slut, några meter för trean.
IMG_1639.JPG
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Andreas E »

Shit vad snabba när är båda två :shock: :bow:
Jag som är helnöjd med min 1:03,6 från förra året.
Om (tvekaamt) jag får ihop bilen till Kinnekulle får målet bli att hänga med er ett par varv iallafall.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply