Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Ok, tack för info!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Anders Träff »

Hej Tomas
Du kan beställa Hansen via närmaste Autoexperten butik så kostar det inget i frakt och samma pris! :up:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Jag vet, även Mekonomen kan detta.
Men jag köpte faktiskt en rostfri dämpare från Raka Rör, ca 30% mer volym.
image.jpg
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Någon som vet var man hittar lackkoden på en NB?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Någon som vet var man hittar lackkoden på en NB?
http://www.mx5parts.co.uk/genuine-mazda ... p-387.html
Alla finns med i listan vad jag vet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Kanske uttryckte mig lite otydligt... :D
Hur tar jag reda på vilken färg min bil har?
Står det på karossen någonstans?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Är det inte "Racing Green 18J" då?
Om du har en "Vehicle Information" etikett vid dörren så står det där som Ex. Color
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Kan det mycket väl vara, fick bara för mig att den hette Green Mica, såg någon lista på Miata.net.
Ska den finnas i förardörren? Får kolla, har inte sett någon.
Hur löser man det annars? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Kan hjälpa till här, äntligen kan jag något tekniskt :D


Tror din bil har denna färgen: :mrgreen:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Tack Andreas, alltid lika hjälpsam. :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Hur löser man det annars? :think2:
Man googlar och gissar. ;)

http://gtcarlot.com/colors/Mazda/All/MX-5+Miata/ "Emerald Mica" 12K 2000, 18J 2003
http://www.miata.net/gallery/nb.html lite bilder på "Emerald Mica"

Att MX5Parts kallar det Racing Green är nog bara för att de bor på den där ön.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Det var 18J Emerald Mica jag menade:

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=80936

Verkar även kallas Racing Green Mica och Grace Green Mica, verkar vara enda grönmetallic -99.
Motsvarar Pantone PMS 3435.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Anders S »

Det är något konstigt med färgnumren på den där listan. "12k" är färgen på min bil, och den är blå, inte grön (Twilight Blue Mica). "18J" ser mer ut som grön. På den här sidan http://gtcarlot.com/colors/Mazda/MX-5+M ... rald+Mica/ finns det både blå och gröna bilar.

Edit: Stämmer Thomas, såg inte ditt inlägg.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Håller på och stressmekar för att hinna färdigt till SSM...
Försöker ta isär styrväxeln för rensning, den enda förbättringen av bilen som hinns med i år.
Verkar som om låsmutter på bild nedan är storlek 39 eller är det någon slags tumstorlek (gäller NB styrväxel)?
Servo.JPG
Nu råkar det av någon anledning finnas en 39 mm krafthylsa på Biltema, kostar iofs 99 kr för något jag aldrig mer kommer att använda... :think2:
Testade stor skiftnyckel men det funkar inte, min styrväxel är som ni ser rostig och muttern sitter bra fast.
Hur har ni andra gjort?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Conny Lundell »

TPR wrote:Håller på och stressmekar för att hinna färdigt till SSM...
Försöker ta isär styrväxeln för rensning, den enda förbättringen av bilen som hinns med i år.
Verkar som om låsmutter på bild nedan är storlek 39 eller är det någon slags tumstorlek (gäller NB styrväxel)?
Servo.JPG
Nu råkar det av någon anledning finnas en 39 mm krafthylsa på Biltema, kostar iofs 99 kr för något jag aldrig mer kommer att använda... :think2:
Testade stor skiftnyckel men det funkar inte, min styrväxel är som ni ser rostig och muttern sitter bra fast.
Hur har ni andra gjort?
En ide' är att spänna fast muttern i skruvstädet och sedan vrida styrväxeln. :think2: Lite värme gör nog gott också. :banana:


Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Skulle kanske kunna funka. :up:
Funderar på att testa värme + rörtång först.
Ska bara kolla hur greppet blir med rörtången så den inte gör mer skada än nytta.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Vara väldigt snäll mot hylsan och köra en öppetköp-rövare? Det finns ju slem som gjort sånt förr...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Faktum är att den enda hylsa som fanns på Biltema redan var öppnad... :lol:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Värme och rörtång funkade bra. :up:
Har ni andra svetsat pinjongen?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

TPR wrote:Har ni andra svetsat pinjongen?
Jag hittade denna guide och den passar bra med min styrväxel, tydligen finns det flera olika och dessutom skiljer sig NB från NA, som Flyin Miatas guide utgår från.

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... -Rack.aspx

Det finns en film på sid 2 som visar glappet i pinjongen om man inte svetsar den:
http://vimeo.com/15245486#embed

Dock har jag inte känt detta glapp på min, hittade inga splines som visas i denna guide, hade dock inte tid att kolla ordentligt igår.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Lite blandat om det
http://www.miataturbo.net/race-prep-75/ ... her-59655/
http://www.miataturbo.net/suspension-br ... ear-71128/
http://www.miataturbo.net/suspension-br ... aft-66320/

Jag har inte orkat gräva i det för att se om NB är annorlunda än NA, men det lilla glapp som kan finnas ska tydligen upplevas mest runt nolläget.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

SSM, here I come!

Fick precis godkänt på ombesiktningen, p-bromsen höger behövde justeras.
Lägger just nu på nya Kumho på fälgarna, så efter den sista mekningen ikväll bör det mesta vara klart.
Kanske får justera lite i depån, men det hör till......
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Lång racerapport, mest för att jag själv ska komma ihåg... :D

SSM 2014:
Fantastisk helg, vill ge ett stort tack till så många:

- MSCC med funktionärer samt SPVM och RHK för årets bästa helg! :bow2:
- Alla mina medtävlare i Roadsport C, underbar gemenskap både på banan och i depån.
- MX-5 Racing Club med Hdzon i spetsen för support, tält, kall dricka, mm.
- Sponsorn Gärde Wesslau för mat och dricka, mycket uppskattat.

Fick inte den bästa uppladdningen inför SSM pga två sena mekkvällar med bara 5 resp 3 timmars sömn.
Dessutom började inte fredag morgon särskilt bra då bilen började misstända när jag kom ut på motorvägen. Hade motortvättat den kvällen innan och efter avtorkning av tändstiften så gick den bättre, hjärtat kunde trilla ner från halsgropen igen...
IMG_4247.JPG
Träning:
Hade inte kört en meter på bana på två år så rattrosten satt rejält fast, de två passen på fredagen var uppskattade. Bilen kändes OK, bra balans direkt och Kumho höll kvar greppet bättre över varven än Toyo. Tyvärr är min styrning fortfarande väldigt trög trots att jag nu har rensat styrväxeln helt. Får byta grepp på ratten för att dra/trycka bilen runt kurvorna, inte helt optimalt...
Kapade 1.2 sekunder till pass 2, fick bättre koll på vilka däcktryck som passade Kumho.
IMG_4352.jpg
Kval:
Sänkte kalltrycket något innan kvalet, i övrigt inga ändringar. Gick ut som sista bil med 4-5 snabbare bilar framför mig så jag fick flera fria varv innan Blixt och Hallbig kom ifatt. Släppte förbi dem i Idioten och hängde på men hade inte en chans genom vänstern, tror det framför allt berodde på utväxlingen, jag har 5-växlad låda och är tvungen att shortshifta till 3:an innan kurvan och tappar flera meter direkt trots fullgas...
Lyckats plocka ytterligare en halv sekund till 1.12.6 vilket räcker till 13:e plats, ganska exakt där jag hade räknat med att hamna.
Lite intressant jämförelse, om jag hade satt samma tid 2012 hade jag startat 8:a, Roadsport C blir bara tightare och tuffare för varje år.

Race 1:
Tyckte jag kom iväg OK men det kommer bilar förbi på båda sidorna. Tar ytterspår efter Alexander Mullart men han glider ut i gruset och jag följer nästan efter, klarar hålla två däck kvar på asfalten, tappar dock några positioner. Hamnar bakom Bertil och är nog lite frustrerad för jag kör ganska aggressivt, försöker bla dyka på insidan ner i Liton med resultatet att Bertil svänger in mot apex och vi går ihop. Inte så farligt men onödigt, det var mitt eget fel (även om jag inte tyckte det just då... :D ), måste vara högre upp för att kräva att Bertil ska lämna plats. Sorry Bertil! :oops:
DSC_0061.JPG
Får dålig utgång på rakan och Jan-Erik i NC:n smiter förbi. Tar mig ett par varv innan jag lyckas ta tillbaka positionen och då har Bertil och Olle fått en lucka på några sekunder. Närmar mig under de följande varven och är så gott som ikapp på sista varvet, dock har en röd Miata med Alexander dykt upp i backspegeln och jag får köra lite defensivt på korta rakan. Vid Idioten kommer Johan Hedström ut på banan från gräset mellan mig och Bertil och jag tappar fart. Försöker gå om honom på insidan ner mot Liton men kollar snabbt i backspegeln och ser att Alexander är borta. Eftersom jag inte har en aning om var han är så svänger jag ut igen och mycket riktigt, han går om på insidan och jag går i mål på 15:e plats.
Inte helt nöjd med min insats i detta race, framför allt inte kontakten med Bertil och att skänka bort en position i näst sista kurvan... :bang2:
Men så här i efterhand så var det ganska kul ändå! :wave:


Race 2:
Björn Niklasson byter tillbaka till servostyrning under kvällen så jag tänkte testa hans styrväxel för att se om den är bättre men det visar sig att den är trögare än min, så det är nog inte där felet ligger. Justerar lite förspänning på pinjongen och monterar tillbaka. Inför starten vrider jag upp bakre stötdämparna bak två steg för att få bilen att rotera lite bättre och få bort den lilla understyrning jag hade i race 1.
DSC_0060.JPG
Startar på 15:e plats, får en ganska OK start men hamnar ännu en gång i ytterspår som tredje bil. Finns inte tillräckligt med asfalt så jag hamnar ganska långt ut på gräset och tappar 3-4 positioner. Sedan följer ett antal intesiva varv, ligger bakom Hans Nordström som i sin tur har Jan-Erik och Björn Mullart framför sig. Jag och Hans har en grymt bra fight där det vid några tillfällen är väldigt tight där tom backspeglarna överlappar varandra, men jag tror inte det var kontakt någon gång. Riktigt kul! :up: :wave:

Hans lyckas ta sig förbi Jan-Erik vid inbromsningen på korta rakan och jag försöker hänga på, får gå på utsidan i Idioten och det blir mycket tight i utgången, är delvis ute i gräset men lyckas till slut ta mig om. Nu börjar bilen bli ganska överstyrd, känns som bakdäcken har överhettat något pga min justering innan start. Lyckas till slut ta mig om Hans vid inbromsningen efter korta rakan, ganska sen dykning, bra av Hans att se mig och inte svänga in.

Får köra defensivt några kurvor men börjar sedan ladda på för att skapa en lucka. Nästa varv så släpper bakänden oväntat redan vid instyrningen i Kvällsposten, försöker hålla den på ställ men bakdäcken greppar igen och jag skickas rakt fram av banan. Hoppas fortfarande kunna hålla bilen men till slut går det runt och jag får gå på broms, stannar inte förrän asfaltssträngen där ambulansen står parkerad. Fem bilar smiter förbi innan jag kommer ut på banan igen, kommer ut på 19:e plats bakom Ulf Wärnberg, tar det lite lugnt för att se att bilen är OK så det tar ett par varv innan jag kan ta mig förbi Ulf.

Har en lucka fram till Andreas Eckemark och Jan-Erik som tar mig något varv att köra ikapp. Kommer ifatt på sista varvet, går på insidan upp mot Idioten och jag och Andreas går jämsides genom tre kurvor innan jag till slut är förbi. :up:
I mål är jag 17:e, ganska långt ifrån topp 12 som var mitt mål, men racet var så fantastiskt kul att resultatet inte spelar någon roll alls.

Här är filmen från Andreas film, ska försöka få upp mina egna filmer så snart som möjligt.
https://www.youtube.com/watch?v=VHndnmt ... 4w&index=1

Som sammanfattning kan man väl säga att pga att jag fick dåliga starter så hamnade jag lite längre ner i fältet men det betydde samtidigt att jag var snabbare än bilarna framför vilket gav otroligt roliga race, vilket faktiskt är det viktigaste för mig.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Alexander Mullaart »

Kul att ses och tackar för fighten i race 1 :D!
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Blev ju inte så mycket fight när jag öppnar upp en hel ladugårdsdörr på insidan... :wink:
Såg på Andreas film att jag gjorde en ganska stygg dykning på Björn i Kvällsposten på första varvet i race 2.
Då får tacka honom för att han såg mig och lämnade plats. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply