Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Posted: Sat 29 May 2010, 00:26
Tackar så hjärtligtBejon wrote:Robert, bra kört på Kullen!
Hälsningar
Bengt
EVO-Orange
www.mx5racingclub.se
http://www.mx5racingclub.se/forum/
Tackar så hjärtligtBejon wrote:Robert, bra kört på Kullen!
Hälsningar
Bengt
EVO-Orange
Inte bittert! Sunt resonerande!ephas wrote: Även om texten kanske låter lite bitter så är det inte fallet, behövde bara få ur mig lite tankar helt enkelt, hehe.
Låter som en plan, jag uppskattade vårt gnidande senast, sjukt skoj, tight och fortfarande enligt spelets regler. Det gillar jag. (ja, jag vet att ej inblandade kommer tolka det jag skrev alternativt)Fredrik Henriksson wrote:Mkt kan hända. Nån får fel på bilen och nån åker av, VIPS så ligger du etta! Sen kan det regna och då är allt öppet. Fast det är klart, det blir lurigt att haka på softdäck med dina slitna toyo eller mina Kuhmo i blötan. Men vi får väl fajtas du och jag då!
Vad körde Du på för tider i veckan o i söndags?ephas wrote: Jag känner mig helt enkelt som förare inte snabb runt Knutan.
Ursäkta men så dåliga är inte Toyo - om man hanterar dem rättDet finns trots allt en anledning till varför de snabbaste ekipagen inte kör Toyo.
I veckan var banan 1s långsammare än förra söndagen.Måns Wilke wrote:Vad körde Du på för tider i veckan o i söndags?ephas wrote: Jag känner mig helt enkelt som förare inte snabb runt Knutan.
Josen wrote:Ursäkta men så dåliga är inte Toyo - om man hanterar dem rättDet finns trots allt en anledning till varför de snabbaste ekipagen inte kör Toyo.
-> mycket noga med lufttycket
-> INTE driftar/sladdar
-> Roterar dem mycket
-> Lite mera Camber (minst 3 grader)
Så går det att köra lika fort som med ex Yokosar eller andra. Finns klara fördelar med dem också, har bättre feedback och kommer snabbare upp grepp vs Yoksoar. I regn är de oustanding. Men visst Yoksoar tål mera våld helt klart. Par rejäla sladdar och Toyos är överhettade bak - och då blir det lätt en ond spiral, frustrerad som blir -> man tar i mera för att köra fortare -> greppet minskar ännu mera
Mina bästa tider på Falkenberg har satts på Toyos. (52.9) - visserligen på mycket snabb bana just den dagen
Det är inte stor skillnad på bästa bästa tid om man väl optimerar ALLT för varje däck (och naturligtvis ska man göra det om man vill få ut max).Josen wrote:Ursäkta men så dåliga är inte Toyo - om man hanterar dem rättDet finns trots allt en anledning till varför de snabbaste ekipagen inte kör Toyo.
-> mycket noga med lufttycket
-> INTE driftar/sladdar
-> Roterar dem mycket
-> Lite mera Camber (minst 3 grader)
Så går det att köra lika fort som med ex Yokosar eller andra. Finns klara fördelar med dem också, har bättre feedback och kommer snabbare upp grepp vs Yoksoar. I regn är de oustanding. Men visst Yoksoar tål mera våld helt klart. Par rejäla sladdar och Toyos är överhettade bak - och då blir det lätt en ond spiral, frustrerad som blir -> man tar i mera för att köra fortare -> greppet minskar ännu mera
Mina bästa tider på Falkenberg har satts på Toyos. (52.9) - visserligen på mycket snabb bana just den dagen
-> Upplever att 1.9 - 2.0 fungerar bra med Toyo, något mindre vänster fram. Men inte överköra då är de slut på studs.-> 1,8 varmt, är det för mycket? Har läst att det gick fortast för Falk med 1,7 varmt.
-> Attans (det var nog det jag refererade till med körstil)
-> Roterar däck på fälg eller hjulens placering på bilen?
-> Är 4,0 grader fram /3,6 grader bak för lite? Intressant information kan ju vara att iom att jag inte sänkt min bil särskilt mycket så har jag fortfarande någorlunda vettig rollkompensation.
Värt att nämna är att jag lyckats att få till väldigt jämna temperaturer över hela däckytan tydandes på att jag kör med någorlunda rätt tryck/vinklar. Något däck var lite för varmt (bara någon enstaka grad, men ändå) i mitten då jag körde 1,8 varmt så jag tänkte prova 1,7 varmt nästa gång jag kör.
Nja, -3.2 är max på min fram (dvs lättinställt) och det sliter mycket riktigt på yttern VF (HF är ganska jämnt).Josen wrote:Beror också lite på körstilen, Niklas tycks vilja ha ~4 med sin NB, ändå har jag set den slit på utsiden
Vad gör du Niklas
Det fixar du billigt genom att sömsvetsa runt dörrarna, gjort på en em lite hemagjorda u-balkar under och du har fast och fin bilHela bilen är definitionen på nervös. 28k mil är ju inte optimalt för styvheten, hehehe.
Den gröna var mycket styvare trots att jag har FM Brace på den röda.
Dennis Kullman wrote:Min går bäst på ca 2 bar varmtryck...
Intressant, jag har alltid fått bäst grepp och slitage på Toyo med ca 1.8-1.85 varmt.Josen wrote:Upplever att 1.9 - 2.0 fungerar bra med Toyo, något mindre vänster fram. Men inte överköra då är de slut på studs.
Hade varit skoj med fler bilar i täten PerPer Hammarsjö wrote:Gott med lite matig info så man själv får lite inspiration till att närma sig täten!
Ingen torsen? I'm very impressed!
Hehehe, helt korrekt.Fredrik Henriksson wrote:Topp tre kör Kuhmo...
Edit: Tack för värmningstipset, det var därför du var som en startraket i race två...
Yes, Jonas hade dock hårda Kumho om jag inte har fel för mig.gokarting.nu wrote:Pratat med Kumho Martin (wheelbase) idag.
Jonas och Porschen kör också Kumho!
Han är rätt nöjd