Page 1 of 5

Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Posted: Mon 08 Feb 2010, 02:18
by ephas
Får väl börja med att skapa en tråd om bilen som jag planerar köra säsongen 2010 med. Som några av er redan känner till så blev "den gröna" attackerad av en stolpe som gjorde bilen typsikt osymmetrisk.
Försäkringsbolaget har numera köpt den (givetvis enligt deras värdering... :bang2: )
Jobbet är i alla fall i full gång med "den röda".

I brist på tid lägger jag ut lite stödord för att retas lite :twisted:


Många problem/hinder är lösta med sömnbrist, svets, svarv och envishet.
Har man inte råd att köpa det, så får man bygga/modifiera det själv.

Röd
1990
Brembo
Buddy Club
ca 28.000mil (ja, kommateringen stämmer)
Carbotech
CC Båge
Flyin Miata
Hockey
Hålborr
Ingen ABS
Ingen diffbroms
Lite Plast alá Bollebygd (om det hinns med)
Powerfile
Racing Beat
Superleggera/BBS 15x7
Svarv
Svarv igen
Svets
Svets igen
Vinkelslip
Yokohama

:banana:

Kan ju även passa på att lägga upp några bilder...
Däcken måste ju vara slut innan de ersätts av A048 :)
Däcken måste ju vara slut innan de ersätts av A048 :)
psp_0254.jpg (223.09 KiB) Viewed 5578 times
Snart skingrar röken sig...
Snart skingrar röken sig...
psp_0256.jpg (254.33 KiB) Viewed 5578 times
En fin 1990 som nyligen inkörd med sina ca 28.000mil, hehe
En fin 1990 som nyligen inkörd med sina ca 28.000mil, hehe
psp_0246.jpg (289.87 KiB) Viewed 5578 times
Nuvarande status på motorutrymmet...
Nuvarande status på motorutrymmet...
IMG_0473.JPG (336.76 KiB) Viewed 5578 times
Nuvarande status på förarutrymmet...
Nuvarande status på förarutrymmet...
IMG_0472.JPG (266.68 KiB) Viewed 5578 times
Nuvarande status på baken...
Nuvarande status på baken...
IMG_0469.JPG (280.1 KiB) Viewed 5578 times
Givetvis måste jag ju även lägga upp bilder på lite framsteg...
Förstärkning av Differentialbussningar
Förstärkning av Differentialbussningar
IMG_0494.JPG (279.45 KiB) Viewed 5578 times
Förstärkning av Differentialbussningar
Förstärkning av Differentialbussningar
IMG_0490.JPG (217.9 KiB) Viewed 5578 times
Lättning på gång... Biltema Kapskivor är billiga, hehe
Lättning på gång... Biltema Kapskivor är billiga, hehe
IMG_0474.JPG (331.25 KiB) Viewed 5578 times
Nu återstår det bara att se ifall jag hinner få ihop allt innan säsongen börjar :think2: , det är ju mindre än två månader till det dra igång :burnout:

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Mon 08 Feb 2010, 11:34
by gokarting.nu
Man gratulerar!

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 09 Feb 2010, 00:53
by ephas
gokarting.nu wrote:Man gratulerar!
Tack :)

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Sat 27 Feb 2010, 18:49
by ephas
Dennis Kullman wrote:Robert: 15 k är väl lite väl hårt för en stand-alone ECU - eller kan du inte tänka dig en MS PNP (699 USD)?
Tjenare,

15-18k är priset för en färdig lösning som är det enda alternativet en månad innan säsongsstart.
Det innebär att jag lämnar in bilen, de installerar, mappar etc och jag hämtar en "klar" bil.
ECUn ingår i det totala priset.

Jag har inte råd, varken i tid eller pengar att experimentera såhär sent inpå det.

Om jag ska köpa MS, installera själv, hitta någon som kan mappa, mer kostnader, skjuta en motor för att
bblampdan gick sönder etc etc etc. I det stora hela med alla variabler sammantagna så är det mest lönsamma
att bara lämna in den...

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Sat 27 Feb 2010, 19:19
by TPR
:think2: Har ni haft en egen diskussion någonstans?

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Sat 27 Feb 2010, 19:44
by Dennis Kullman
TPR wrote::think2: Har ni haft en egen diskussion någonstans?
Klippt från 1,6/1,8-tråden :D

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Sat 27 Feb 2010, 19:51
by Dennis Kullman
ephas wrote:
Dennis Kullman wrote:Robert: 15 k är väl lite väl hårt för en stand-alone ECU - eller kan du inte tänka dig en MS PNP (699 USD)?
Tjenare,

15-18k är priset för en färdig lösning som är det enda alternativet en månad innan säsongsstart.
Det innebär att jag lämnar in bilen, de installerar, mappar etc och jag hämtar en "klar" bil.
ECUn ingår i det totala priset.

Jag har inte råd, varken i tid eller pengar att experimentera såhär sent inpå det.

Om jag ska köpa MS, installera själv, hitta någon som kan mappa, mer kostnader, skjuta en motor för att
bblampdan gick sönder etc etc etc. I det stora hela med alla variabler sammantagna så är det mest lönsamma
att bara lämna in den...
Men hela idén med PnP är ju just att du ska slippa experimentera?
Bort med AFM/annan "luftsensor" och in med tempsensor = klart?
Optimerat blir det kanske inte, men nog borde det funka med standardmap - åtminstone lika bra som med original ECU? Jag är lite sugen på att bli av med AFMen, men aldrig att jag lägger över 15 k! :shock:

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Wed 03 Mar 2010, 10:20
by ephas
Dennis Kullman wrote:
ephas wrote:
Dennis Kullman wrote:Robert: 15 k är väl lite väl hårt för en stand-alone ECU - eller kan du inte tänka dig en MS PNP (699 USD)?
Tjenare,

15-18k är priset för en färdig lösning som är det enda alternativet en månad innan säsongsstart.
Det innebär att jag lämnar in bilen, de installerar, mappar etc och jag hämtar en "klar" bil.
ECUn ingår i det totala priset.

Jag har inte råd, varken i tid eller pengar att experimentera såhär sent inpå det.

Om jag ska köpa MS, installera själv, hitta någon som kan mappa, mer kostnader, skjuta en motor för att
bblampdan gick sönder etc etc etc. I det stora hela med alla variabler sammantagna så är det mest lönsamma
att bara lämna in den...
Men hela idén med PnP är ju just att du ska slippa experimentera?
Bort med AFM/annan "luftsensor" och in med tempsensor = klart?
Optimerat blir det kanske inte, men nog borde det funka med standardmap - åtminstone lika bra som med original ECU? Jag är lite sugen på att bli av med AFMen, men aldrig att jag lägger över 15 k! :shock:
Tja,

Vart hittar man en sådan?
PnP? Plug and Pray? :think2:

Det känns bara som om att när man ger sig på egna lösningar och experimentera på ett ämne man inte är helt insatt i, så blir det aldrig riktigt så kostnadseffektivt som man från början trodde...

Det är lite här mitt favoritcitat in i bilden "Man vet inte det man inte har någon aning om" och risker att skjuta en motor för att man missade någonting av ren okunskap känns inte helt motiverande.
Hur PnP är det egentligen liksom?

Vet inte om jag ska kalla mig själv feg, reserverad, försiktigt eller förståndig i sammanhanget...

Vi får se vad som händer, jag kanske hittar ett elsystem till en 1,8 till slut, tar ju inte mer än en natt att stoppa i det eftersom bilen i nuläget står relativt "tom".

//RS

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Wed 03 Mar 2010, 11:07
by Niklas Falk
ephas wrote:Vart hittar man en sådan?
PnP? Plug and Pray? :think2:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-154.html
Vilken av dem du skall sikta på (90-93 eller 94) beror ju lite på vilka kablar du har.

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Wed 03 Mar 2010, 12:34
by Torkel k
När det kommer till MegaSquirt rekommenderar jag att glida in på Miataturbo.net. De är lite mindre milda mot noobs än Miata.net (man bör med andra ord söka på forumet och läsa på lite själv innan man ställer alltför korkade frågor) men de har en stor kunskapsbas, många kör MS på sina turbomatade motorer och många har ”budget fokus” så att säga. Kanske hittar du t o m en MS-PNP till salu där?

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Thu 04 Mar 2010, 23:10
by ephas
Jag tackar så hjärtligt för alla tips.

Tangenterna går varma... musen också :mrgreen:

Som ett klassiskt svar på en vanligt fråga i min bransch;
- Är ni klara snart?
- Javisst, det är bara resten kvar.
2 timmar senare...
- Är ni inte klara snart?
- Jodå, nu är det bara resten kvar, sen är det klart.... :think2:

Ungefär samma status med bilen numera, hehehe

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Wed 10 Mar 2010, 23:29
by ephas
Nu har det seriösa arbetet med bilen börjat.

Bågen är helt klar.
75% av dörrlättningen klart.
Material för att göra plastrutor inhandlat, mallen är klar.
Bakre subframe monterad
Asfaltsmattor borta
Differential (utan diffbroms tyvärr) med hemmgjorda bussningsförstärkningar monterat.
Motorn provmonterad typ 10ggr och torpeden modifierad för att få plats med ny tempgivare
då jag gjort en egen variant av Coolant Reroute.

En subframe fram skrotad... ja, hela förra året körde jag tydligen med en skev subframe.
Infästningshålen var uppborrade för att det skulle passa :bang2: Gilla den gamle ägaren. :roll:
ps Jag har haft flera subframes och den från den gröna vart en av dem...

Jag är typiskt sämst på att ta bilder...
text får duga så länge...

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Wed 10 Mar 2010, 23:54
by Fredrik Henriksson
ephas wrote: En subframe fram skrotad... ja, hela förra året körde jag tydligen med en skev subframe.
:shock:
Heeehaaw!!!!!! :bang: :drunk:

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 16 Mar 2010, 03:12
by ephas
Lite uppdateringar dårå ;)

Det blir inget Yokohama i år tyvärr, för mycket pengar.

Throttelhusproblemet är löst!

Eller inte än, men nästan.

Lyckades inte hitta något elsystem, och ville själv inte göra "fritaten" av kabelhärvan...
...så det var bara att inse att nedanstående vart den bästa lösningen...

umpf... Beställning på ett Civinco p&p stand alone kit är gjord...

Nudlar är inköpta... :think2:
Vatten snor jag från grannen... :up:
Duschar gör jag på jobbet... :mrgreen:
Jag tar inte allt för djupa andetag för att spara luft... :shock:
Jag cyklar ihop strömmen till datorn... :idea:

Attans, hehehe :banana:

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 16 Mar 2010, 09:59
by Magnus Pettson
Civinco PnP var hittar man sånt å vad kostar det :?:

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 16 Mar 2010, 10:51
by ephas
Magnus Pettson wrote:Civinco PnP var hittar man sånt å vad kostar det :?:
Du kan ju alltid kika på www.civinco.com.
streetperformance.se är väl huvuddistributör för sverige, även om själv Civinco ligger i Sverige

Du kan kika på Civincos hemsida, där finns lite olika alternativ och alla deras prislistor.

Ha de greit!

//R

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 16 Mar 2010, 11:50
by Magnus Pettson
Snabba svar är trevligt, tack :D Synd bara att man är så okunnig = osäker. Och "gurun" är på semester :?

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 16 Mar 2010, 19:59
by Cyberoid
Magnus Pettson wrote:Snabba svar är trevligt, tack :D Synd bara att man är så okunnig = osäker. Och "gurun" är på semester :?
Det är ju det som är så trevligt med Civinco. De har ju ett färdigt kit till Miatan. Plug and Play. :up: Dessutom en konfigueringsguide som tar dig igenom alla tänkbara inställningar och en lättläst manual om man nu vill fippla med det själv.

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 16 Mar 2010, 20:24
by Fredrik Henriksson
Gött att du börjar få ihop bilen Robert!! :banana: :up: :burnout: 8) :D

Nudlar är gott!!! :mrgreen:

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Tue 16 Mar 2010, 23:57
by ephas
Jag har höga förväntingar på Civinco, ska bli spännande och se vad det kan ge för effekt.
Även om vi alla vet att hästkrafter inte är avgörande, så skadar nog inte några få extra :banana:

Ja, nu börjar det hända saker.
Har alldeles för mycket att göra för att det ska ligga och vänta mer.

I garaget står i princip en tom kaross men lite bromsledningar och elprylar samt med bågen klar
så jag har en del att göra... hehehe.

Nu låter jag sjukt optimistisk, men jag har bokat besiktning 24/3, ja 2010.
Jag har varit i garaget hela dagen idag och kommer vara där hela dagen imorgon.
Helgen är inbokad i garaget och även tisdag/onsdag innan besiktningen.
Mao är det i min värld helt rimligt, hehehe.

När bilen är godkänd av ABSBP så ska tid bokas vår vagnboksbesiktning.

Monterat bromsservo
Pedalställ
Målat torpedväggen samt täckplåt till ny vattengivare efter ett ingrepp
Nästan klar med att skära ut plastrutor
Byggt om hållaren till tändspolarna
Börjat pilla tillbaka elsystemet i instrumentbrädan som ligger utanför bilen...

Jag vet, jag är sämst på att ta bilder, men jag tänker inte på det helt enkelt.

Någon som har något tips på en enkel, godkänd och lätt bogseringsögla?
Vill inte använda original eftersom det väger alldeles för mycket...

MVH //R

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Wed 17 Mar 2010, 21:58
by Fredrik Henriksson

Re: Robert Serwanski MX-5 -1990

Posted: Sun 21 Mar 2010, 23:07
by ephas
Sådärja, ännu en helg i garaget...

Resultat?

Motor/låda på plats, uppstartad och brummar ordentligt (har bara provstartat med 1,6TB + adapter)
Bussningarna i grönt material snart klara
dörrarna vill bara få en dörrsida
Instrumentbräda med all elektronik på plats
Vanliga bälten och passagerstol på plats.

Besiktningstiden på onsdag verkar nalkas alldeles för fort.
Kommer nog få flyttas pga att jag väntar på delar ifrån MX-5 parts.

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990

Posted: Thu 25 Mar 2010, 06:49
by Magnus Pettson
:?: :?: :?:

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990

Posted: Mon 26 Apr 2010, 00:38
by ephas
Sådär...

Här specifikationer samt info om årets utgångpunkt :D
Bilder finner ni längre ner i detta inlägg.

Drivlina
- Swappat i en 131bhp 1,8l maskin från en NA -94
- Öppen diff från 1,8l bil (alltså inte diffbroms)
- Egentillverkade motorfästen modell "Hockeypuckar"
- Lättare svänghjul med uppgraderad koppling/tryckplatta
- Egen rördragning till insug med öppet luftfilter framför kylaren pga kalluft
- Civinco Stand Alone, mappat av JapTuning
- Extraktorgrenrör
- Racekat
- Något ombyggd orginal catback med 2,5" Fullflödesdämpare
- Racingkylare från Arrows
- Egenbyggt Re-Route

Prestanda
- 152,0bhp vid 7100rpm
- 172,2Nm vid 5183rpm
- Raceklar bil inkl förare med utrustning väger under 1000kg :)

Chassi:
- Egentillverkade bussningar i grönt material :) (Typ, lagom hårt :lol: )
Varje bussning är individuellt tillverkad till varje länkarm.
- Smörjnipplar i hela hjulupphängningen (en nippel till varje bussning)
- Modifierade länkarmar runt om för att kunna köra med camber
- Megan Racing Coilovers
- JR K-hämmare fram, ingen bak
- Förstärkta differentialbussningar med polyurethantätning
- Chassiförstärkningar under bilen
- Fjäderbensstag fram
- Godkänd Störtbåge
- Cornerweight utfört av Stefan på MEGASPEED
- Geometrisetup utfört av Stefan på MEGASPEED

Fälgar/Däck/Bromsar
1x BBS RS003 15x7 ET24 / Toyo R888 205/50 15
1x OZ Superleggera 15x7 ET37+15mm spacer / R888 205/50 15
Brembo skivor f/r
Belägg f: Carbotech XP10
Belägg r: Carbotech XP8

Inredning
Så lite som möjligt :)
Sparco REV
Sparco 6-P Bälte
Huvudströmbrytare
Laptimer
Störtbåge

Det är många personer som hjälpt mig på olika sätt, men vissa utmärker sig speciellt och tackas därför lite "extra" nedan. Ni andra vet vem ni är :)

Stefan Mumm och MEGASPEED för allt arbete med bilen, alla råd, tips, lösningar som man bara kan veta om man varit med i racingen i över 30år. Tack för all tid du offrar till mig :)

Stefan på JapTuning för ett riktigt bra arbete med styrsystem och mappning. JapTuning har en servicenivå man önskar att alla företag i branschen hade och står verkligen för vad de sagt.

Martin Ring som kämpar med mig alla tävlingshelger han kan. Att bara orka med mig så frekvent kan ju hävdas vara en bedrift i sig :) En riktigt bra mekaniker som fixar fixet som behövs för att fixa problemet :)

Sådärja, lite bilder då :banana:

bild 1 repic.jpg
bild 1 repic.jpg (333.77 KiB) Viewed 5058 times
Bild 2 repic.jpg
Bild 2 repic.jpg (395.56 KiB) Viewed 5058 times
Bild 476.jpg
Bild 476.jpg (403.16 KiB) Viewed 5058 times
Bild 498.jpg
Bild 498.jpg (423.22 KiB) Viewed 5058 times
Bild 566.jpg
Bild 566.jpg (482.52 KiB) Viewed 5058 times
Bild 493.jpg
Bild 493.jpg (452.36 KiB) Viewed 5058 times
Bild 488.jpg
Bild 488.jpg (360.36 KiB) Viewed 5058 times
Bild 565.jpg
Bild 565.jpg (331.78 KiB) Viewed 5058 times
Bild 557.jpg
Bild 557.jpg (377.01 KiB) Viewed 5058 times
Bild 561.jpg
Bild 561.jpg (426.47 KiB) Viewed 5058 times
Bild 546.jpg
Bild 546.jpg (272.77 KiB) Viewed 5058 times
Bild 547.jpg
Bild 547.jpg (325 KiB) Viewed 5058 times

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Posted: Mon 26 Apr 2010, 02:03
by Jimmy
Ser ut som om du har en riktig monsterbil där! :shock: :up: :D

Den kommer ju gå som en raket med 152hk, <1000kg, fint chassi och en förare som inte fegar i första taget (har jag hört :mrgreen: )

Har du några bilder på hur du modifierade länkarmarna för att få mer camber föresten?