Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Topp tre kör Kuhmo... :) :up:

Edit: Tack för värmningstipset, det var därför du var som en startraket i race två... :bow:
Hehehe, helt korrekt.
Värmningen av däcken gjorde väldigt stor skillnad i starten, jag spann inte alls och fick till en riktigt bra start till skillnad från final 1 :)
Att varma renskrapade däck har bättre fäste i starten är väl ingen nyhet, det gäller även Toyo. :)

Men det gäller att få/skapa möjlighet att göra det lite lagom långt från startpattan. Man vill ju inte spinna bakhjueln över funktionärernas fötter eller riskera köra över nån av dem.

Hoppas att de inte linar upp oss lika tajt på Falkenberg som i höstas :shock: , max rattutslag räckte precis för att undvika påhälsning av Fredrik (mer än backspeglarna).
På Falkenberg börjar varvningarna förmodligen på varv 10 av 15 (med 110% kvaltider) så trafik kommer nog att spela ännu större roll än på Knutan, men det ger gott om tillfällen att öka erfarenheten.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Var i garaget idag.
Har inte hunnit mäta allt än.
Domen lyder:
- 3/4 fälgar bör riktas
- Skärm + dörr bör bytas ut/riktas
- Bakre subframe är mer mellan 15-20mm skev

Attans, mer än jag trodde.
Jag har inte hunnit mäta upp alla länkarmar respektive framvagn än, hoppas det inte är så illa där... :think2:

Nåja "Du har ju hela helgen på dig" :mrgreen:

Suck, denna j*vla inspiration...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Bernie »

"Vilken jävla smäll!" som Dynamit-Harry brukar säga. Trist att vara tvungen att reparera när du istället kunde filat vidare på inställningar, men hoppas och tror att du löser det snart.

Att jag körde hårda Kuhmo stämmer fint. Vi hade en fin utveckling under helgen, däcken o jag. Tiderna kröp ner successivt under rejsen och satte mina bästa tider på sista resp. näst sista varvet. Med mer träning kan det nog bli fart på grejerna framöver, skulle vara kul att se er i toppen på lite närmare håll nån gång...

Glöm inte det positiva från helgen i allt elände. Vinst, andraplats, bra tider och att du är allmänt go' i depån. :up:
Jonas Bernhardt
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Bernie wrote:"Vilken jävla smäll!" som Dynamit-Harry brukar säga. Trist att vara tvungen att reparera när du istället kunde filat vidare på inställningar, men hoppas och tror att du löser det snart.

Att jag körde hårda Kuhmo stämmer fint. Vi hade en fin utveckling under helgen, däcken o jag. Tiderna kröp ner successivt under rejsen och satte mina bästa tider på sista resp. näst sista varvet. Med mer träning kan det nog bli fart på grejerna framöver, skulle vara kul att se er i toppen på lite närmare håll nån gång...

Glöm inte det positiva från helgen i allt elände. Vinst, andraplats, bra tider och att du är allmänt go' i depån. :up:
Tack för dessa fina ord :)
Jag tror du skulle satsat på en uppsättning Mediumdäck. Kul att det går fortare och fortare för dig!
Jag är övertygad om att du kommer hänga på bra på Falkenberg om du får lite temp i däcken och lite träning på banan. Du får la drifta på mastervarvet så du får lite temp :)
Du är ju väldigt snabb som det är redan och det är ju bara finlir kvar. När jag körde Toyo och du slitna Yokisar så var du inte mycket långsammare runt Knutan, så packningen mellan ratt och stol är det ju uppenbar inget fel på :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
HenkaE
Posts: 23
Joined: Mon 07 Jun 2010, 12:24

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by HenkaE »

ephas wrote:Yes! Klart som fan du ska byta bil Henka!

Att köra blysläde är ju helt OK denna säsongen så att du lär dig banor och allt sen köper du en MX-5 till nästa år och är med och kör hela Cupen med oss, du kommer garanterat var med och fightas om titeln i den takten du utvecklas.

Kul att du var snabbast i Final 2 :)
Inte för att vara sån - men är jag inte med och fightas om titeln? :-)
Varvtider 2010: Falkenberg: 53.5 | Kinnekulle: 1.02.3 | Knutstorp: 1.10.7 | Mantorp: 1.35.1| Gotland: 1.36.3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

HenkaE wrote:
ephas wrote:Yes! Klart som fan du ska byta bil Henka!

Att köra blysläde är ju helt OK denna säsongen så att du lär dig banor och allt sen köper du en MX-5 till nästa år och är med och kör hela Cupen med oss, du kommer garanterat var med och fightas om titeln i den takten du utvecklas.

Kul att du var snabbast i Final 2 :)
Inte för att vara sån - men är jag inte med och fightas om titeln? :-)
Du är inte med och fightas om titeln i MX-5 Cup.
Däremot är du ju definitivt med och fightas i Sportvagnsmästerskapet, två olika serier som tävlar på samma tävlingar. Vi som kör Miator deltar mao i två tävlingar per tävling de gånger vi kör cup (SPVM 1 Kinnekulle, SPVM 3 Knutstorp, SPVM 5 Falkenberg). Det är väldigt många som inte kör de två återstående tävlingarna i SPVM pga att uppslutningen är för dålig/det är för dyrt.

Ska bli kul och se vilken placering man hamnar på i SPVM trots att man bara kör 3/5 tävlingar i den serien :?:

Hoppas jag var tydlig :)

Hej hopp!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Sådär,
Ännu en lång dag spenderad i garaget.
Slet av allt vad bakvagn hette och började mäta och ha mig.
För att vara på den säkra sidan körde jag redan under fredag förmiddag iväg till en blästringsfirma för att få en annan baksub + 4 bakre länkarmar blästrade. Sedan lär det blir "Robert optimering" på dessa prylar :)
(läs: Gå loss med vinkelslip och svets)

Förutom att sub och fälgar fått en del stryk så hittade jag fler saker som vart skeva.
Bulten som håller spindeln höger bak var en stor utmaning att få ut.
Stor slägga :bang: och hävarm samt inspiration var lösningen. Hela spindeln har dessutom blivit skev.

Jag har inte hunnit mäta någonting i framvagnen än och hoppas på det bästa helt enkelt. Jag måste först och främst sortera ut alla fel i bakänden och när jag är klar med det så får jag ställa bilen på vågar och även mäta lite hjulvinklar för att konstatera vad som behöver göras härnäst... :roll:

Lite bilder på plåtskadorna till en början.
Den främre skadan på skärmen inkl kofångare fanns där redan då jag köpte bilen.
IMG_1271.JPG
IMG_1273.JPG
IMG_1267.JPG
Inte undra på att bilen gick konstigt de två sista kurvorna och på rakan :think2: . Got TOE-OUT? :shock:
IMG_1270.JPG
Hmm, det känns som om bilen har sett ut såhär några gånger redan detta året?! :think2:
Här ser ni även den lilla skadan som blev på denna skärm (ovankant) samt lite skador på kofångare bak.
IMG_1277.JPG
Höger och vänster spindel jämnförda med varandra...Finn ett fel! :applause:
IMG_1278.JPG
Lite skadade rims dårå
IMG_1284.JPG
IMG_1287.jpg
IMG_1289.JPG
Eftersom jag ändå hade av avgassystemet så letade jag upp en burk värmebeständig färg och lackade rören. Jag hade inte hunnit med detta tidigare eftersom hela avgassystemet byggdes över en natt inkl att svetsa en racecat med rörböjar och flensar etc, allt för att hinna besikta med en ny cat eftersom den gamla var död.
På bilden ser ni en OEM catback fram till det som en gång i tiden varit 90graders böj. Istället sitter där en 2,5" 45 graders rörböj följt av en 2,5" fullflödesdämpare och avslutat med ett 2,5" 45graders rörböj. Enkelt, billigt och tillräckligt bra flöde.
IMG_1276.JPG

Jag bläddrade igenom lite bilder och satt och skrattade en stund.
Jag har ju under vintern varit dålig på att både skriva på forumet och posta uppdateringar med bilder.
Nedanstående bild förklarar nog en del av kaoset jag hade i vintras och varför det varit ont om tid till annat än att vara i garage, jobba övertid deluxe och ha sex (eftersom Halbig kommer lägga in en egen tolkning, så ja; med en tjej :lol: ) samt äta ibland.
Till denna bild bör även tilläggas att man ibland "inte ser skogen för att träden är ivägen".
Detta ser ju faktiskt väldigt organiserat ut, hehehe :banana: :work:
IMG_4195.JPG
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Har lämnat in fälgarna på riktning, alla 4 behövde riktas tyvärr >:)
Nåja, får se det positiva i det hela att jag komma köra med runda fina hjul :D

Har rengjort hela subframen med länkarmar etc.
Alla bussning plockades ur, kontrollerades och likaså gjordes hylsorna i bussningar.
Allt smordes upp (via nipplarna :)) och har börjat monteras tillbaka.
Jag passade även på att måla de delar som inte fått någon färg sedan säsongen hastiga experiment :)

Väntar fortfarande på en hel del prylar som jag behöver för kunna börja montera tillbaka det.

Såhär ser i alla fall subframen bak ut numera :)
Nu är den inom värden för vad jag tror mig kunna justera bort, märker det om inte annat när jag gör hjulinställning, hehe. Det slår endast på typ en milimeter på enstaka punkter men de flesta är perfekt.
IMG_1291.JPG
IMG_1290.JPG

Anläggningsytorna för bultarna är skrapade och repade eftersom påfrestningarna är så stora att de flyttas om där finns färg/fett eller annat som minskar friktionen.
IMG_1298.JPG

Givetvis så måste även bultarna vara skrapade. Denna lösning gjorde att mina dynamiska hjulvinklar försvann.
IMG_1299.JPG

Såhär fint ser det ut när jag monterar tillbaka hylsorna. De har ju givetvis den underbara passformen så det bara att pressa in hylsan med fingret. Lite fett mest bara pga tvångstankarna :p
På bilden ser ni även smörjnippeln till denna bussningen.
IMG_1292.JPG

Bara att smörja lite extra så att alla hålrum inuti är "fettfyllda", vem gillar friktion liksom?
IMG_1296.JPG

Första länkarmen färdig för lackering. På denna bilden ser ni också märken efter det gamla "hålet" som sitter där orginal. Detta svetsades igen och ett nytt borrades längre in (detta är övre bak) vilket resulterar i att jag kan köra med mer camber :hyper: .
IMG_1304.JPG

Första länkarmen monterad i sitt hem :)
IMG_1297.JPG

Andra länkarmen ditmonterad. Ja, jag måste hålla upp den med handen eftersom den annars självmant glider ner, trots att den är ihopskruvad ordentligt, avsky friktion säger jag bara :)
Jag hade egentligen viljat ha uniballs, så sjukt porrigt det hade varit och dessutom oväsentlig mängd friktion, det hade varit najs.
IMG_1300.JPG

Nåja, mycket mer än att sätta dit de andra två kan jag inte göra, väntar på delar från flera leverantörer och pysslar således med lite andra saker istället :) Finns juh alltid något att göra i garaget, hehe.
IMG_1312.JPG

Jag kommer vänta med att laga alla plåtskador eftersom jag inte råd att fixa detta helt enkelt. Bilen får mao se ut som skit till Finalen på Falkenberg så får jag kommer med en supersnygg bil till premiären nästa år :banana: .

Ha en fortsatt bra dag allesammans!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Pingen »

Har du borrat, gängat upp och satt dit nipplarna själv? Vad använder du för fett? Hur klarar bussningarna fettet?
Christian Olsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Pingen wrote:Har du borrat, gängat upp och satt dit nipplarna själv? Vad använder du för fett? Hur klarar bussningarna fettet?
Jadå, det är superenkelt gjort.
Bara borra ett hål, gängtapp och skruva sedan in nipplarna.

Jag använder vanligt biltema kullagerfett och bussningarna verkar inte ha någonting emot det.

Ha de!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Pingen »

Intressant, tack

Skall ha ner länkarmar och andra delar av hjulupphängning vid ett senare tillfälle så det är bra med lite inspiration.
Är detta ett ofta förekommande fel på hårdare bussningar? Kan inte säga att jag känner igen den gröna färgen på dina.
Christian Olsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Pingen wrote:Intressant, tack

Skall ha ner länkarmar och andra delar av hjulupphängning vid ett senare tillfälle så det är bra med lite inspiration.
Är detta ett ofta förekommande fel på hårdare bussningar? Kan inte säga att jag känner igen den gröna färgen på dina.
Jag förstår inte vad du menar med "fel" -frågan och till vilket "fel" du hänvisar?

Någonting måste ju vara miljövänligt på bilen, där av gröna bussningar :)

MVH Robert
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Pingen »

Aha. Alltså att bussningarna sitter så tight att de "låser" till exempel länkarmarnas rörelser.
Christian Olsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Pingen wrote:Aha. Alltså att bussningarna sitter så tight att de "låser" till exempel länkarmarnas rörelser.
Jaha, nu förstår jag. Du syftar alltså på diskussionen jag hade med Torkel?! :think2:

Jag kan inte tala för en "generell" bedömning av "hårdare" bussningar då min kunskap inte går så långt men både jag och Torkel har haft samma problem med polyurethanbussningar. Även efter att jag svarvat min hylsor och fettat in ordentligt så fick jag de aldrig att gå så lätt som jag ville.

Alla nedanstående åsikter är baserade på de Powerflex (lila) jag hade monterade jämnfört med orginal samt de som jag och Mumm svarvat. Detta är alltså inte en generell "lag" som gäller alla eftermarknadsbussningar. Det kan mycket väl vara så att det enbart gällde just den modellen. Vill bara skriva det så att ingen tolkar något annat.


Jag vill dessutom överhuvudtaget inte kalla dessa bussningar för hårda då jag med fingerkraft kunde komprimera bussningen efter att jag demonterat den :shock: . När jag jämnförde med orginal som var i bra skick så tyckte jag faktiskt att den dels hade en genomtänkt funktion och dels var hårdare. Rätt monterade gav de även mindre friktion än polyurethan bussningarna då de arbetar på ett annat sätt.

I min värld finns det i dagsläget 4 saker att göra om man börja få slitna bussningar och alternativen är lite beroende på ekonomi/kunskap/tid.

1. I första hand hade jag köpt nya orginalbussningar och ersatt de gamla. Snabbt, enkelt och billigt.
2. Hade jag haft mer tid (och faktiskt mindre pengar i mitt fall) så hade jag gjort precis som jag har gjort. Det
vill säga köpt råmaterial på metervara och svarvat varje bussning individuellt till varje infästning. Ja, för de
diffar en hel del och det är därför en universalsats som säljs till alla bilar inte kan vara optimal för alla. Detta
billigare i kr än att köpa färdigt men tar sååååå mycket längre tid. Vilken tur att vi har nätter som folk hävdar
att man sover på, vad är sova förresten? :think2:
3. Hade jag haft typ 50% bättre månadsinkomst så hade jag byggt om alla bärarmar med uniballs istället samt satt
justering vid varje uniball och fått justeringsmöjligheter bårtom denna värld :) Detta är ett väldigt dyyyyrt
ingrepp och väldigt tidskrävande.
Jag skulle gissa på att det i alla fall tar dubbel tid gentemot att "bara" svarva egna.
4. Hade jag vunnit på lotto så hade jag tävlat i Carrera Cup... :think2:
skämt osido :mrgreen: Hade jag haft väldigt mycket mer pengar än vad jag har så hade jag köpt nya bärarmar
i rörramskonstruktion (finns färdiga kit för mellan $1500-$2000 till hela bilen) och satt kapen i dem direkt för
att ersätta bussningar med uniballs. Ny pratar vi pengar men troligtvis mindre tid än att bygga om OEM armar.

Kostnader?
Alternativ 1: Vad kan de kosta? I snitt 250:- st kanske? Totalt finns det (om jag räknat rätt) så finns det 22st
bussningar i hela bilen vilket då skulle bli ca 5000:- troligtvis beroende på var man köper det. Dessa går rätt
fort att byta med alldeles för mycket vilja, en vanlig domkraft och lite olika krafthylsor. En mindre press
underlättar en del (finns på biltema)
Alternativ 2: En massa tid och inte ens ett fyrsiffrigt belopp för råmaterialet och kanske någon hundralapp för
skärblad till svarven. Överdos av tålamod, mätningar, uträkningar och tid är bra att ha :up:
Alternativ 3: Vill man ha kvalitetsprylar som håller så skulle jag väl tippa på ca 10-15k i materialkostnad plus
mer än gissningvis dubbel tid än vad egen svarvning tar.
Alternativ 4: Det är nog inte fel och räkna 25-30k i materialkostnad + tid.

Så vad säger ni grabbar?
Alternativ 4 känns juh givet, lättar dessutom bilen några kg :mrgreen: :up:

Alla ovanstående åsikter är baserade på de Powerflex (lila) jag hade monterade jämnfört med orginal samt de som jag och Mumm svarvat. Detta är alltså inte en generell "lag" som gäller alla eftermarknadsbussningar. Det kan mycket väl vara så att det enbart gällde just den modellen. Vill bara skriva det så att ingen tolkar något annat.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Niklas Falk »

Eller så köper man inte mjukt färgglatt bling utan Svarta PU med Shore 90D för ca $200 (Energy Suspension), men de har väldigt tunga hylsor).
Inte lika hårt som Delrin/Oilon eller Aluminium, men så hårt som det går att gjuta PU (har inte hittat hårdare gjutPU-kit att köpa iaf).

Gamla gummibussningar blir ju bara hårdare med åren, det gäller bara att dra nytta av deras fjäderkonstant (de "kärvar" inte när de rör sig, de fjädrar) :)
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Magnus Pettson »

När man använder sej av org. gummibussningar ska man ha ett neutralt läge (på bärarmar t.ex) när man drar till eftersom det vrider sej i gummit vid rörelse. Drar man åt med hängande bärarmar är det risk för att gummit vrids sönder eller att det det blir åtminstånde fel motstånd vid belastning.
De e mycke nu...
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Magnus Pettson wrote:När man använder sej av org. gummibussningar ska man ha ett neutralt läge (på bärarmar t.ex) när man drar till eftersom det vrider sej i gummit vid rörelse. Drar man åt med hängande bärarmar är det risk för att gummit vrids sönder eller att det det blir åtminstånde fel motstånd vid belastning.

Mycket bra att du poängterade detta!
Det bästa med orgbussning är egentligen om man sätter ihop allting "löst", ställer bilen på en fyrpelarlyft och drar allting därifrån, då spänner man dem i "rätt" läge.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Varför ska man ha flyt?

Blev löjligt lycklig när jag fått tag på en begagnad spindel.
När jag skulle börja pilla med det idag konstaterar jag att de skickat spindel till fel sida....

argh

umpf

attans

:bang2:

Bara att börja leta igen mao.
Helt plötsligt blev det ont om tid igen...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Måns Wilke »

Kul att se att det går framåt robert. Snygg lösning med vingen och "sidepodsen" :D
Attachments
miata_hybrid.jpg
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Wiiiiiiii :banana:

Ny spindel har anlänt. Denna spindel passar med fördel den avsedda sidan :mrgreen: .

Ikväll ska det svarvas bussningar (igen) och förhoppnings börjar återmontering ske ikväll/inatt.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Endast motgångsafton igår...

Jag köpte Kimmens Torsen som till 99,82% skulle passa.

Orkar inte dra hela storyn, men den passade i alla fall inte och det upptäcktes i ett väldigt sent skede i processen...
Givetvis fick jag juh plocka isär hela skiten igen och när jag skulle återmontera orginaldiffen gick en bult till lageröverfallen rakt av och den andra sträckte sig, skitkul...
Har inte tagit mig ut till garaget igen, fick bli spritflaskan och kvinnligt sällskap för rehabiliteringens skull igårkväll, :banana:

Får se hur jag löser det, träning på tisdag...

Något positivt då?
Jadå, jobbade in några nya bussningar i diffkåpan som faktiskt är väldigt lätt (viktmässigt) och därmed ganska smidig att jobba med. Har kikat på lite olika bussningar. Allt ifrån Mazdaspeed till Kinaskit men bestämde mig för att "Custom" is the shit. Sagt och gjort och en 30 min bilfärd senare har jag köpt 8st Hockeypuckar :mrgreen:

Även mina motorfästen är gjorde i detta underbara utgångsmaterial och de blev riktigt bra...

Nåja, dags att åka ut till garaget igen då...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Magnus Pettson »

Jaså diffbroms :?: måste ha missat nåt i ditt resonemang :? Skit med otur :( Hoppas de går bättre nu, Lycka till :!:
De e mycke nu...
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Magnus Pettson wrote:Jaså diffbroms :?: måste ha missat nåt i ditt resonemang :? Skit med otur :( Hoppas de går bättre nu, Lycka till :!:
Hahaha, jag visste att det skulle komma för eller senare.
Jag tänkte såhär lite såhär;

Uppenbarligen så går det att köra fort utan diffbroms eftersom serieledaren och serietvåan kör utan men det kan ju vara ett sammanträffande också. Båda ovan nämnda bilar är ju ganska konkurrenskraftiga i övrigt också.

Därför tänkte jag att jag måste i alla fall prova hur det känns och vad man kan åstadkomma med diffbroms.
Efter mina diskussioner med Falk, Josen och en massa googlande kom jag fram till att en Torsen troligtvis inte själer så mycket som jag tror. Kör man med diffbroms kan man dessutom fundera på att börja använda k-hämmare bak vilket i mitt fall inte finns på kartan just nu pga innerhjulsspinn.

Jag fick diffen väldigt billigt dessutom som gjorde att jag tog beslutet att "jag kan i alla fall prova" så att jag har en egen uppfattning också. Tyvärr så passade den inte så jag kommer inte kunna prova att köra den, men jag kan ju säga att det är en väldigt viktbesparing att köra öppen jämtemot Torsen eftersom det är stora skillnader i vikt, hehe.

Som det ser ut nu kommer jag mao köra säsongen ut med öppen diff men jag kommer vilja prova och gärna A-B testa med resp utan diffbroms. Om bilen är rätt inställd, men typ helbur och hårda fjädrar, så kommer behovet av diffbroms minska ännu mer men den uppenbara fördelen jag ser med diffbroms är kul i rondeller samt att justeringsmöjligheterna orkar då du inte är beroende av att hålla innerhjulet "i backen" på samma sätt som utan diffbroms.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by gokarting.nu »

Det syns tydligt på Andreas film hur svårt det är att drifta utan diff:

http://www.youtube.com/watch?v=gjYHfX3Gl4s

Ett hjul spinner vilt, och det andra bara rätar upp.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

gokarting.nu wrote:Det syns tydligt på Andreas film hur svårt det är att drifta utan diff:

http://www.youtube.com/watch?v=gjYHfX3Gl4s

Ett hjul spinner vilt, och det andra bara rätar upp.
Det är inte alls svårt att drifta utan diffbroms, kräver bara lite mer hastighet och vartal/hjulspinn för att kunna hålla driften stabil. Släpper man gasen samtidigt som man kontrar, då kommer returen :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply