Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Bejon wrote:Robert, bra kört på Kullen!
Hälsningar
Bengt
EVO-Orange
Tackar så hjärtligt :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Fredrik Henriksson »

ephas wrote: Även om texten kanske låter lite bitter så är det inte fallet, behövde bara få ur mig lite tankar helt enkelt, hehe. :mrgreen:
Inte bittert! Sunt resonerande! :up: :)
Men det är alltid lättare att rikta kritiska blickar utåt än inåt när man inte presterar... :|
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Såja... dags för lite uppdateringar.

Jag har labbat en hel del inställningar med bilen de senaste passen jag kört på Knutan inför SSM och initialt så har jag fått bilen att beta sig någorlunda som jag vill (så gott det går med det utgångsmaterial som jag har)

Jag har dessvärre konstaterat följande:
Dynamiska Hjulvinkar: Inte nog med att bultarna flyttar på sig i infästningarna så verkar något skeva till sig mer och mer. Vänster bak har jag maximal toe out enligt bultarna (bakrebult "längst in", främre bult "längst ut") och just nu pekar hjulet på +-0 Toe out VB. Det verkar mao vara något som inte pallar trycket för de påfrestningar som skapas när jag kör med min inspirerade körstil.

Toyo är fullkomligt värdelösa: Det fungerade OK på Kullen eftersom där inte var så varmt. När jag körde i varmt SSM klimat i veckan pallade däcken bara några varv innan de började glida och ha sig. Drifting är kul och visst kan man köra fort när det går brett (Pihl :mrgreen: ) men detta är fruktansvärt frustrerande, det går ju inte fort för mig. Laborationer med inställningar gör dessvärre inte saken bättre eftersom det grepp jag hämtar i inställningar tappar jag i att däcken får jobba mer och blir varmare... suck.

Oturen med klydd verkar följa även denna bil och vi får se om jag i alla fall kan få rätt på de dynamiska hjulvinklarna till SSM. Som det ser ut nu så är det fortfarande Toyo som gäller och jag är medveten om att detta är en stor nackdel. Det finns trots allt en anledning till varför de snabbaste ekipagen inte kör Toyo...

Hemskt att erkänna måste ju också vara bristen på packningen mellan ratt och stol. Jag känner mig helt enkelt som förare inte snabb runt Knutan. Kullen passar någorlunda min körstil trots att jag inte kört där så mycket men jag märker att jag har mycket att förbättra i mina spårval och att jag inte är helt konsekvent i min körning på Knutan heller. Jag känner att den sekunden jag i onsdags saknade ner till Halbig ligger i min körstil och efter varv 5-6 även i däcken... suck...

Oavsett vad så ser jag fram emot SSM och att träffa alla igen även om jag redan nu vet att jag tyvärr inte kommer fightas om topplaceringar. Jag ger inte upp, men jag inser bilens, däckens och mina egna begränsningar på Knutan i den sommarvärme det troligtvis kommer bli. Under Hyllinges KM så var Halbig, Pihl, samt Henriksson snabbare än mig och då var ju inte alla andra där heller och då var det inte överdrivet varmt. Om Fredrik dessutom får ordning på sin spis som luktar diesel och svartryker kommer han vara svårtslagen på SSM.

Nåja, vi får se hur det blir. Hade ju allt varit skoj med lite regn :banana:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Fredrik Henriksson »

Mkt kan hända. Nån får fel på bilen och nån åker av, VIPS så ligger du etta! :) Sen kan det regna och då är allt öppet. :banana: Fast det är klart, det blir lurigt att haka på softdäck med dina slitna toyo eller mina Kuhmo i blötan. Men vi får väl fajtas du och jag då! :) 8) :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:Mkt kan hända. Nån får fel på bilen och nån åker av, VIPS så ligger du etta! :) Sen kan det regna och då är allt öppet. :banana: Fast det är klart, det blir lurigt att haka på softdäck med dina slitna toyo eller mina Kuhmo i blötan. Men vi får väl fajtas du och jag då! :) 8) :burnout:
Låter som en plan, jag uppskattade vårt gnidande senast, sjukt skoj, tight och fortfarande enligt spelets regler. Det gillar jag. (ja, jag vet att ej inblandade kommer tolka det jag skrev alternativt)

Hahaha, softdäck ska vi nog kunna slå bot på om regnet kommer. Du har väl en avrättning till godo? :twisted:
Det blir juh ingen plåtkontakt då i alla fall, hahaha :banana:

Skämt osido, tror det kommer bli löjligt spännande oavsett placering och väder, hehehe.

Jag tror att SSM kommer tighta till poängtabellen väldigt mycket och att många kommer ha chans till serievinst som kommer avgöras på Falkenberg. Ska bli riktigt skoj.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Måns Wilke »

ephas wrote: Jag känner mig helt enkelt som förare inte snabb runt Knutan.
Vad körde Du på för tider i veckan o i söndags?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Josen »

Det finns trots allt en anledning till varför de snabbaste ekipagen inte kör Toyo.
Ursäkta men så dåliga är inte Toyo - om man hanterar dem rätt
-> mycket noga med lufttycket
-> INTE driftar/sladdar
-> Roterar dem mycket
-> Lite mera Camber (minst 3 grader)

Så går det att köra lika fort som med ex Yokosar eller andra. Finns klara fördelar med dem också, har bättre feedback och kommer snabbare upp grepp vs Yoksoar. I regn är de oustanding. Men visst Yoksoar tål mera våld helt klart. Par rejäla sladdar och Toyos är överhettade bak - och då blir det lätt en ond spiral, frustrerad som blir -> man tar i mera för att köra fortare -> greppet minskar ännu mera :?
Mina bästa tider på Falkenberg har satts på Toyos. (52.9) - visserligen på mycket snabb bana just den dagen :burnout:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Måns Wilke wrote:
ephas wrote: Jag känner mig helt enkelt som förare inte snabb runt Knutan.
Vad körde Du på för tider i veckan o i söndags?
I veckan var banan 1s långsammare än förra söndagen.
Jag låg således på 1:12.5 tider - höga tolvor och i söndags låg jag på 1:11.5 tider - höga elvor.
Halbig körde också ca 1s långsammare i veckan än på söndagen.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Josen wrote:
Det finns trots allt en anledning till varför de snabbaste ekipagen inte kör Toyo.
Ursäkta men så dåliga är inte Toyo - om man hanterar dem rätt
-> mycket noga med lufttycket
-> INTE driftar/sladdar
-> Roterar dem mycket
-> Lite mera Camber (minst 3 grader)

Så går det att köra lika fort som med ex Yokosar eller andra. Finns klara fördelar med dem också, har bättre feedback och kommer snabbare upp grepp vs Yoksoar. I regn är de oustanding. Men visst Yoksoar tål mera våld helt klart. Par rejäla sladdar och Toyos är överhettade bak - och då blir det lätt en ond spiral, frustrerad som blir -> man tar i mera för att köra fortare -> greppet minskar ännu mera :?
Mina bästa tider på Falkenberg har satts på Toyos. (52.9) - visserligen på mycket snabb bana just den dagen :burnout:

-> 1,8 varmt, är det för mycket? Har läst att det gick fortast för Falk med 1,7 varmt.
-> Attans :oops: (det var nog det jag refererade till med körstil)
-> Roterar däck på fälg eller hjulens placering på bilen?
-> Är 4,0 grader fram /3,6 grader bak för lite? Intressant information kan ju vara att iom att jag inte sänkt min bil särskilt mycket så har jag fortfarande någorlunda vettig rollkompensation.

Värt att nämna är att jag lyckats att få till väldigt jämna temperaturer över hela däckytan tydandes på att jag kör med någorlunda rätt tryck/vinklar. Något däck var lite för varmt (bara någon enstaka grad, men ändå) i mitten då jag körde 1,8 varmt så jag tänkte prova 1,7 varmt nästa gång jag kör.

Tack för tipsen.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Det finns trots allt en anledning till varför de snabbaste ekipagen inte kör Toyo.
Ursäkta men så dåliga är inte Toyo - om man hanterar dem rätt
-> mycket noga med lufttycket
-> INTE driftar/sladdar
-> Roterar dem mycket
-> Lite mera Camber (minst 3 grader)

Så går det att köra lika fort som med ex Yokosar eller andra. Finns klara fördelar med dem också, har bättre feedback och kommer snabbare upp grepp vs Yoksoar. I regn är de oustanding. Men visst Yoksoar tål mera våld helt klart. Par rejäla sladdar och Toyos är överhettade bak - och då blir det lätt en ond spiral, frustrerad som blir -> man tar i mera för att köra fortare -> greppet minskar ännu mera :?
Mina bästa tider på Falkenberg har satts på Toyos. (52.9) - visserligen på mycket snabb bana just den dagen :burnout:
Det är inte stor skillnad på bästa bästa tid om man väl optimerar ALLT för varje däck (och naturligtvis ska man göra det om man vill få ut max).
Om man utgår från identiska däck (däckbredd, lastindex, fälgbredd) så är det ju inte konstigt med lite olika erfarenheter när följande parametrar skiljer:
* Vikt (980kg är lite mindre än 1080kg, hur man än vrider på det)
* Chassisättning
* Körstil
Det finns många sätt att göra nästan rätt och perfekt blir det bara med mycket träning och talang. Dessutom skiljer det "perfekta" alltid med dagens förutsättningar (väder, asfalt, bana, humör).

Men är man lat och snål (test och träning kostar, åtminstone tid) så finns det däck som fungerar bättre och sämre med de förutsättningar man väljer att hålla fixa.
Bara för att jag har problem att hålla Toyo 205 kalla nog betyder ju inte att alla andra borde ha det, speciellt med 100Kg mindre och en mildare chassisättning samt lite körvett.
Det finns lättare bilar som har maxprestanda på Toyo runt 1,8-1,9 varmt så det gäller att hitta sina egna parametrar. Men man kan ju utgå från andras om man förstår att det kan skilja (och inte sväljer varje internetbete med hull och hår). :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Dennis Kullman »

Min går bäst på ca 2 bar varmtryck...
Camber bak: mer än 3 grader funkar inte för mig - med nuvarande konfiguration på bil (och förare).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Josen »

-> 1,8 varmt, är det för mycket? Har läst att det gick fortast för Falk med 1,7 varmt.
-> Attans :oops: (det var nog det jag refererade till med körstil)
-> Roterar däck på fälg eller hjulens placering på bilen?
-> Är 4,0 grader fram /3,6 grader bak för lite? Intressant information kan ju vara att iom att jag inte sänkt min bil särskilt mycket så har jag fortfarande någorlunda vettig rollkompensation.

Värt att nämna är att jag lyckats att få till väldigt jämna temperaturer över hela däckytan tydandes på att jag kör med någorlunda rätt tryck/vinklar. Något däck var lite för varmt (bara någon enstaka grad, men ändå) i mitten då jag körde 1,8 varmt så jag tänkte prova 1,7 varmt nästa gång jag kör.
-> Upplever att 1.9 - 2.0 fungerar bra med Toyo, något mindre vänster fram. Men inte överköra då är de slut på studs.

-> Roterar däck på fälg eller hjulens placering på bilen?
Hjulens placering, sparar massor av däck och håller slitaget jämnt.

-> Är 4,0 grader fram /3,6 grader bak för lite? I
Det är för mycket tror jag, testa 3.5 fram och 3.0 bak. Är bilen inte nervövs med så mycket camber ?
Bilar med McPherson behöver så mycket camber inte miator med A-armar som ger camber-gain
Beror också lite på körstilen, Niklas tycks vilja ha ~4 med sin NB, ändå har jag set den slit på utsiden :shock:
Vad gör du Niklas ;)

Bara att kämpa på !

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Beror också lite på körstilen, Niklas tycks vilja ha ~4 med sin NB, ändå har jag set den slit på utsiden :shock:
Vad gör du Niklas ;)
Nja, -3.2 är max på min fram (dvs lättinställt) och det sliter mycket riktigt på yttern VF (HF är ganska jämnt).
Vad jag gör?, den som det visste :think2: :lol:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

2 bar känns som om det borde vara bättre för hur däcken deformerar sig. Sjukt att Toyo specar upp till 40psi.

Utgångsläget på Kullen var 3,6grader fram och 3,2 bak men pga diverse dynamiska vinklar har jag ingen aning om hur länge de stod så?! Bilen gick juh ändå relativt fort så jag kanske borde göra något mellanting?!

Hela bilen är definitionen på nervös. 28k mil är ju inte optimalt för styvheten, hehehe.
Den gröna var mycket styvare trots att jag har FM Brace på den röda.

Jag tvivlar inte på att man kan sätta EN bra tid med Toyo, det är därför jag även söker tid i mig själv. Det jag tvivlar på är att de överhettar så lätt och min körstil inte underlättar för dem. Får nog lugna mig något.

Tack för alla värdefulla tips :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Josen »

Hela bilen är definitionen på nervös. 28k mil är ju inte optimalt för styvheten, hehehe.
Den gröna var mycket styvare trots att jag har FM Brace på den röda.
Det fixar du billigt genom att sömsvetsa runt dörrarna, gjort på en em :up: lite hemagjorda u-balkar under och du har fast och fin bil :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by TPR »

Dennis Kullman wrote:Min går bäst på ca 2 bar varmtryck...
Josen wrote:Upplever att 1.9 - 2.0 fungerar bra med Toyo, något mindre vänster fram. Men inte överköra då är de slut på studs.
Intressant, jag har alltid fått bäst grepp och slitage på Toyo med ca 1.8-1.85 varmt.
När trycket går upp mot 1.95-2.0 så tappade vi rejält med grepp och däcken överhettade.
Iofs inte på Miata utan en felhjulsdriven bil men intressant ändå.
Vikten är liknande, ca 980 kg tomvikt, men med något annorlunda viktfördelning.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Lite tekniska reflektioner efter SSM helgen.

Däckreflektioner:
- Kumho V70A Medium är väldigt mycket snabbare än Toyo när det väl blivit varmt.
- Man kan inte göra starter med Kumho utan att ha "värmt" dem, då spinner det bara :roll: .
- Man kan göra jättebra starter med Kumho om man "värmer" dem på mastervarvet :banana: .
- Kumho skulle nog vilja ha lite hårdare fjädrar pga det ökade greppet. Dämpare och k-hämmare på max fram.
- Kumho kommer nog trivas bättre med allt annat än ett "Wettex chassi".
- Gör ALLT du kan för att få ut max av dina Toyo så får du utdelning när du sätter dit Kumhos.
- SSM gav Kumho fördel mot Toyo pga av värmen. Differensen var mindre på Kullen/blir minde på Falkenberg.
- JÄTTETACK till Halbig som sökte jorden runt för att få fram däck till mig innan tävlingshelgen
- JÄTTETACK till Halbig och Mumm som båda tyckte jag skulle försöka sälja ett set Toyos, det gick :mrgreen:
- De pengar jag fick för Toyos hjälpte mig att finansiera ett set Kumho för annars hade jag inte haft råd.

Övriga bilrelaterade reflektioner:
- Mätaren slog om till 28.000 mil :lol: (wettex chassi)
- Min bil går jämnt med Andreas på rakan (ja, jag kunde konstatera det 11 varv i rad, hehehe)
- Var tog fördelarna av Stand Alone vägen? Min bil väger juh dessutom 80kg mindre :think2:
- Jag ska nog lätta min bil lite mer. Material för plastbakruta väntar och så gör kapskivorna till vinkelslipen :twisted:
- Alla hjulupphängningsarbeten ger verkligen resultat nu när jag funnit ljuset :idea:
- Man ska inte underskatta någonting vad gäller hjulupphängningen, millimeterprecision är viktig.
- Torsen? Jag tappar mot torsenbilar från idioten hela vägen ut på rakan. Föraren eller avsaknad av diffbroms?
- Jag ska börja labba med dropstops igen nu när bilen börjat uppföra sig som jag vill.
- 4.1:1 fungerade utmärkt på Kinnekulle.
- 4.3:1 eller 4.44:1 hade nog Kunnat kapa en del tider och gett något bättre växlingspunkter på Knutan.
- 4.?:1 optimalt på Falkenberg?
- Mina adaptiva hjulvinklar har försvunnit sånär som på den permanenta förändringen efter en liten flygtur :roll:
Det jag gjorde för att få bort det problemet var att rengöra anläggningsytorna mellan bult/bricka mot subframe bak. Efter ordentlig rengörning med bräkleen repade jag ytorna kraftigt och skruvade ihop det riktigt hårt. Ingenting flyttade sig under hela racehelgen förutom då efter flygturen då något verkar ha krökt sig. Jag hade även en bricka som var kass och hade blivit rundan invändigt som inte "följde" bulten.

Mer reflektioner kring själva racet och tävlingshelgen kommer i en separat tråd för detta.

Hej hopp!

//R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Per Hammarsjö »

Gott med lite matig info så man själv får lite inspiration till att närma sig täten! :D :up:

Ingen torsen? I'm very impressed!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Fredrik Henriksson »

Topp tre kör Kuhmo... :) :up:

Edit: Tack för värmningstipset, det var därför du var som en startraket i race två... :bow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by gokarting.nu »

Pratat med Kumho Martin (wheelbase) idag.

Jonas och Porschen kör också Kumho!
Han är rätt nöjd :burnout:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Per Hammarsjö wrote:Gott med lite matig info så man själv får lite inspiration till att närma sig täten! :D :up:

Ingen torsen? I'm very impressed!
Hade varit skoj med fler bilar i täten Per :)

Nope, ingen diffbroms alls. Kör en öppen 4,1:1 (från en 1,8 NA -94)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:Topp tre kör Kuhmo... :) :up:

Edit: Tack för värmningstipset, det var därför du var som en startraket i race två... :bow:
Hehehe, helt korrekt.
Värmningen av däcken gjorde väldigt stor skillnad i starten, jag spann inte alls och fick till en riktigt bra start till skillnad från final 1 :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

gokarting.nu wrote:Pratat med Kumho Martin (wheelbase) idag.

Jonas och Porschen kör också Kumho!
Han är rätt nöjd :burnout:
Yes, Jonas hade dock hårda Kumho om jag inte har fel för mig.
Porschen var ju ruskigt snabb. Hoppas Martin på Wheelbase är glad med placeringarna och att han får synlighet :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
HenkaE
Posts: 23
Joined: Mon 07 Jun 2010, 12:24

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by HenkaE »

Japp, Porschen kör Kuhmo, blandning K60 och de har en ruskig livslängd trots 1200-pannor. Har tvingats byta ett bakdäck pga centrum-mutter i nav som rallade upp och då högg bakdäcket i skärmkanten - ytter "hörnet" på däcket skars bort och korden kom fram. Har bytt ett fram också, men det tyckte Martin var lite väl onödigt - däcket hade hållt längre! Den där Halbig gick ju runt i depån och dansade :banana: regndans och hoppades på wetrace så jag fegade och ville ha så bra mönster jag kunde uppbringa på sulorna....så då fick det bli ett nytt vänster fram.

Suveränt häftig helg, är väldigt nöjd över min utveckling (till slut satt ju tian där!) och racen var väldigt roliga. I det första fick jag ju jaga mig upp från 9:e ruta (tappade till 10:e efter starten!) upp till 6:e plats och i det sista fick jag jaga den där Pihl.... Otroligt roligt rejs!

Tack alla Miata-boys för en härlig helg, även om jag inte är med i klubben så känner jag mig alltid välkommen! Tack för det ...och fortsätt tjata om bilbyte, det tar nog snart, mest för att ni verkar ha så himla kul hela gänget!!!
Varvtider 2010: Falkenberg: 53.5 | Kinnekulle: 1.02.3 | Knutstorp: 1.10.7 | Mantorp: 1.35.1| Gotland: 1.36.3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Yes! Klart som fan du ska byta bil Henka!

Att köra blysläde är ju helt OK denna säsongen så att du lär dig banor och allt sen köper du en MX-5 till nästa år och är med och kör hela Cupen med oss, du kommer garanterat var med och fightas om titeln i den takten du utvecklas.

Kul att du var snabbast i Final 2 :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply