Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by gokarting.nu »

Robert, du får nog inte den bilen igenom SBP´s avgasprov.

DEN VERKAR RYKA LITE!!!!:::))))


Dunderbygge :burnout:

Grattis!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Jimmy wrote:Ser ut som om du har en riktig monsterbil där! :shock: :up: :D

Den kommer ju gå som en raket med 152hk, <1000kg, fint chassi och en förare som inte fegar i första taget (har jag hört :mrgreen: )

Har du några bilder på hur du modifierade länkarmarna för att få mer camber föresten?
Tackartackat :)
Jag hoppas på att den kommer gå bra, premiärtur imorgon på Sturup är tanken :)
Fegar? Vad är det för något :bang2:

Jag är typiskt sämst på att ta bilder under tiden jag gör någonting med bilen, men det är egentligen en
ganska simpel modifikation. Du svetsar igen det gamla infästningspunkten på länkarmen, svetsar dit en
stadig bricka med några mm förskjutning och borrar sedan nya hål.
I framvagnen gjordes detta på nedre länkarmarna (där hålen flyttades utåt) och baktill gjordes operationen
på övre länkarmarna.

Mao ganska simpelt om man har en svets, vinkelslip, någon bricka lite vilja :think2:

Ha det bäst jau :up:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

gokarting.nu wrote:Robert, du får nog inte den bilen igenom SBP´s avgasprov.

DEN VERKAR RYKA LITE!!!!:::))))


Dunderbygge :burnout:

Grattis!

Hehehe, tack.

Det har jag ju faktiskt glömt att skriva; Nybesiktad 23/4 (Ja, och den gick igenom också)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Josen »

Imponerande effekt ni fick ur motorn :up: Trodde inte att + 15hk skulle gå att få :shock: Mazda motorn har mer än väntat. Kommer nog kunna rejsa bra med oss i B också :twisted: :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Niklas Falk »

Robert,
Normalt ligger förlusterna i Miatans drivlina på runt 20hk (med lite variation), fick ni verkligen ut 130 på bakhjulen?
De flesta rullar brukar visa liknade värden på bakhjulen (lite varierande på hur väl däcken fungerar med rullen, lufttryck etc), men drivlineförlusterna och motoreffekten varierar minst sagt.
Och en tuningfirma säljer inte effekt i asfalten på tävling, de säljer papper med stora siffror. Dvs det finns ingen anledning för dem att ha en bänk som räknar lågt på motoreffekten.
Men mäter du 130+ på naven på en Rototest så är det väldans bra optimerat (lite så man börjar bli intresserad av insugskammen).

För 8 år sen hade min 116 på bakhjulen (på de rullarna framräknat till 134.6 i motorn), vi får väl se om du försvinner i fjärran extremt mycket (15 hk och 100kg ska ge mer än bara märkbar skillnad).
Tänk även på om drivlineförlusterna räknas fram till att vara mycket högre så kommer ALL den effekten värma växellåda och diff, med 5-6Kw extra så bör det bli väldigt mycket varmare än för alla andra (räcker ju att värma ett hus)...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Fredrik Henriksson »

Psykning på hög nivå!! :twisted: :banana: :mrgreen:

Fräck bil! :up: :bow: Men du har missat det viktigaste! Det är inte förarskills, pulver eller hjulvinklar som avgör det är färgen på bilen! Nu hinner du tyvärr inte lacka bilen svart innan säsongen är igång så du får räkna med att se en vy genom vindrutan full av ankstjärtar även i år! :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Niklas Falk wrote:Robert,
Normalt ligger förlusterna i Miatans drivlina på runt 20hk (med lite variation), fick ni verkligen ut 130 på bakhjulen?
De flesta rullar brukar visa liknade värden på bakhjulen (lite varierande på hur väl däcken fungerar med rullen, lufttryck etc), men drivlineförlusterna och motoreffekten varierar minst sagt.
Och en tuningfirma säljer inte effekt i asfalten på tävling, de säljer papper med stora siffror. Dvs det finns ingen anledning för dem att ha en bänk som räknar lågt på motoreffekten.
Men mäter du 130+ på naven på en Rototest så är det väldans bra optimerat (lite så man börjar bli intresserad av insugskammen).

För 8 år sen hade min 116 på bakhjulen (på de rullarna framräknat till 134.6 i motorn), vi får väl se om du försvinner i fjärran extremt mycket (15 hk och 100kg ska ge mer än bara märkbar skillnad).
Tänk även på om drivlineförlusterna räknas fram till att vara mycket högre så kommer ALL den effekten värma växellåda och diff, med 5-6Kw extra så bör det bli väldigt mycket varmare än för alla andra (räcker ju att värma ett hus)...
Hej,
Jag blev faktiskt själv förvånad när jag fick se siffrorna men jag lever i förnekelse och hoppas på det bästa 8) .
Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:Psykning på hög nivå!! :twisted: :banana: :mrgreen:

Fräck bil! :up: :bow: Men du har missat det viktigaste! Det är inte förarskills, pulver eller hjulvinklar som avgör det är färgen på bilen! Nu hinner du tyvärr inte lacka bilen svart innan säsongen är igång så du får räkna med att se en vy genom vindrutan full av ankstjärtar även i år! :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Attans, det missade jag :bang2:
Jag har ju svarta däck och hardtoppen är ju ganska så mörkgrön (kanske svart om man har defekt färgseende)

Året ska bli fruktansvärt spännande och jag ser fram emot att jaga ankstjärtar, men jag ska nog först jaga vanliga stjärtar :think2:

Årets bil bör ju på papper vara mycket snabbare än fjolårets men jag är väldigt övertygad om att det finns en hel del väloptimerade bilar där ute som även har en bättre packning mellan ratt och stol. Det finns juh en anledning att vissa C-Packningar kör snabbare än vissa B-Packningar med bättre bilar *host*

Vidare så har jag juh med vilje skippat diffbroms så att jag har något att skylla på när jag inte kör fort :think2:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Fredrik Henriksson »

Packningar är viktiga! Det fick jag erfara förra veckan... :wink: :mrgreen:

Nu börjar det bli riktig racing! Räknar kallt med att det mäts topplock, markhöjd, spekuleras kring kammar i sommar! "Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?" :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Med 119 på hjulen så är det mycket mer normalt, dvs ca 140-142 i motorn med normala förluster, ca 10hk mer än Mazdas Spec (och mindre än 5 mer än reglementet räknar med).
Du kan ju fundera på hur varm drivlinan blir om du har 6Kw mer värme där än andra.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:"Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?" :mrgreen:
Tandkräm?
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:"Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?" :mrgreen:
Tandkräm?
Baslåda förstår ni väl... :banana:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Niklas Falk wrote:
ephas wrote:Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Med 119 på hjulen så är det mycket mer normalt, dvs ca 140-142 i motorn med normala förluster, ca 10hk mer än Mazdas Spec (och mindre än 5 mer än reglementet räknar med).
Du kan ju fundera på hur varm drivlinan blir om du har 6Kw mer värme där än andra.
Hmm, värt att tänka på. Jag ska som sagt göra ett Rototest under säsongen så får vi se. Men jag tycker också att ca 140-142 låter mer "normalt". Värmen behöver jag ändå, har ju inget värmepaket i bilen :twisted:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Cyberoid »

Härligt att se att allt lirar! :up: Skönt att man har en svart bil i alla fall.... :mrgreen:

Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! :racesmile: :wink: Har du byggt om kylvattendragningen också?

Fönsterrutor är för veklingar eller? 8)

Lycka till på Sturup!
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Cyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar! :up: Skönt att man har en svart bil i alla fall.... :mrgreen:

Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! :racesmile: :wink: Har du byggt om kylvattendragningen också?

Fönsterrutor är för veklingar eller? 8)

Lycka till på Sturup!
Jag ber i högsta grad om ursäkt ers Höghet :bow:
Första inlägget editerat med ny info tillagd :)
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)

Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru! :twisted:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Cyberoid »

ephas wrote:
Cyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar! :up: Skönt att man har en svart bil i alla fall.... :mrgreen:

Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! :racesmile: :wink: Har du byggt om kylvattendragningen också?

Fönsterrutor är för veklingar eller? 8)

Lycka till på Sturup!
Jag ber i högsta grad om ursäkt ers Höghet :bow:
Första inlägget editerat med ny info tillagd :)
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)

Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru! :twisted:
Finns ingen smiley med kungakrona tyvärr :mrgreen:
Kör du utan termostat? Annars borde tempen vara korrekt (där det är viktigt). Har du flyttat tempgivaren?

Ska du köra utan rutor, instrumenthus etc etc eller är bilen inte riktigt klar? Vad väger den tomvikt?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Cyberoid wrote:
ephas wrote:
Cyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar! :up: Skönt att man har en svart bil i alla fall.... :mrgreen:

Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! :racesmile: :wink: Har du byggt om kylvattendragningen också?

Fönsterrutor är för veklingar eller? 8)

Lycka till på Sturup!
Jag ber i högsta grad om ursäkt ers Höghet :bow:
Första inlägget editerat med ny info tillagd :)
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)

Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru! :twisted:
Finns ingen smiley med kungakrona tyvärr :mrgreen:
Kör du utan termostat? Annars borde tempen vara korrekt (där det är viktigt). Har du flyttat tempgivaren?

Ska du köra utan rutor, instrumenthus etc etc eller är bilen inte riktigt klar? Vad väger den tomvikt?

Alla tempgivare är på orginalplacering. Jag kör utan termostat eftersom jag inte lyckats "bygga en" än. (Jag har ju re-route) Men en termostat ska dit inom snar framtid är tanken.
Plastrutor gjorde jag inatt, kommer behövas lite finlir men det duger till träningen idag i alla fall.
Instrumenthus sitter på plats, även på bilderna. Det är bara kåpan ovanför som inte sitter där. (och nej, den ska inte dit igen eftersom den väger 490g :think2: )

Hur har folk löst det med termostat som kör reroute? Man plockar ju inte vattnet genom den ursprungliga öppningen där termostaten sitter!?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Cyberoid »

ephas wrote: Hur har folk löst det med termostat som kör reroute? Man plockar ju inte vattnet genom den ursprungliga öppningen där termostaten sitter!?
Man kan använda distansen från JR "cold air intake" eller göra en kopia. Finns bilder i min byggtråd på rejsa. Det beskriver alla ingående delar ganska bra. Men det går nog att köra utan också om man håller koll på värmen. Eventuellt med en stypbricka istället?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

För att lugna lite oron gällande min beräknade motoreffekt så körde jag på Knutan i helgen.
På rakan låg jag bakom en 140 hästars NB och kom inte ikapp på rakan. Avståndet var ganska konstant och det var inte förrän NBn började bromsa jag kom ikapp (tacka XP10 och bristande omdöme för sena bromspunkter).

Så det lär inte bli några monsterskillnader på rakan och eftersom min tävlingsvikt med mig ligger starx under 1000kg så lär jag inte ha 152bhp i motorn :bang2: Snarare de ca 140 Falk ansåg att jag hade beräknat på min whp som var 119.

Jag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...

Såja, andas ut nu :D
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Torkel k »

ephas wrote:ag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
Den enda silvriga NB jag såg på Knutan (i klass C dessutom) var Bertils...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Torkel k wrote:
ephas wrote:ag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
Den enda silvriga NB jag såg på Knutan (i klass C dessutom) var Bertils...
Då är ju sannolikheten ytterst stor att det var hans, eftersom ingen annan lär ha kört den :think2:

Hej Hopp...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Lite tankar...

Jag lyckades under MX5 Cup helgen på Kinnekulle sortera ut mitt understyrningsproblem.
När jag fortfarande hade understyrning kunde jag inte komma ner under 1:04 tider.
När jag väl lyckats sortera ut problemet kom jag ner på 1:02:949, sjukt vilken skillnad
det blev i bilen. Denna tid trots att bilen vägde 1005kg. Ett tecken på att vikten inte
är lika avgörande som man tror är att Jimmy Visshed körde på ännu bättre tider med
en bil som jag tror är 30-40kg tyngre (om jag inte läst fel någonstans).

Jag vill väl inte kalla det besvikelsen men jag är förvånad att jag inte är snabbare på rakan
än vad jag är. Jag jämnförde både med Halbigs NB och med Jimmy NA och oavsett utgång
på rakan så var där ingen märkbar skillnad såvidare jag inte hamnade i draget bakom.

Jag satsar på att få bilen snabb utan diffbroms som det ser ut just nu och det verkar fungera på Kullen i alla fall.
Diffbroms stjäler effekt (har de som har koll berättat för mig) och med tanke på att vi
har väldigt effektsvaga motorer väljer jag att inte köra diffbroms helt enkelt.

Jag har inte testa Knutan med den nya setupen som ger mig styrning men jag förväntar mig lite
innerhjulsspinn i idioten och precis efter nerförsbacken. Vi får se hur jobbigt det blir.
Skulle det bli något seriöst race på Sturup får jag nog överväga diffbroms på just den banan, det
spinner helt enkelt på alldeles för många ställen.

Om jag dessutom förstärker karossen ännu mer så kommer det inte göra saken bättre...

Nåja, lite tankar för historiken helt enkelt :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Bejon
Posts: 20
Joined: Mon 16 Nov 2009, 17:00
Location: Höör

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Bejon »

Robert, bra kört på Kullen!
Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb! :lol: :up:

Hälsningar
Bengt
EVO-Orange
Bengt Jönsson
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by Fredrik Henriksson »

Bejon wrote: Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb! :lol: :up:
Gyllene regeln inom racing: "Andras moddar gör deras bil snabbare, egna moddar tar fram förarpotentialen."
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:
Bejon wrote: Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb! :lol: :up:
Gyllene regeln inom racing: "Andras moddar gör deras bil snabbare, egna moddar tar fram förarpotentialen."
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hehe, mycket riktigt Fredrik, håller med dig till 100% :banana:
På tal om den kvällen så var det ju också lite intressant det här med hästkraftsantalet.
Om jag minns rätt så hade alla 160bhp NC - 175bhp enligt bänken, min bil hade som jag tidigare skrivit 152bhp.

Jadu, med huvudet numera något sänkt inför Farbror Falk så ska jag inte mera tala om "uträknade motorhästar" utan istället gå på den effekt som mätts fram på hjulen (119bhp) Det känns i alla fall lite närmre verkligheten än de 152 som bänken uppskattade. Tyvärr fanns där ingen NA 1,8 denna dag så jag kunde inte göra någon jämnförelse.

För övrigt så vet vi juh alla att det endast är hästkrafterna som gör varvtiderna, det vet ju alla!
Jag menar saker som...
...hundratals natt-timmar nerlagda i garaget under vintern...
...Individuellt gjorda bussningar till varje länkarm i stenhårt material...
...smörjnipplar för att minska friktionen i varje bussning...
...Dropstops...
...ordentlig cornerweight...
...ordentliga hjulvinklar...
...100-tals träningsvarv och körtid på banorna...
...ordentligt testade inställningar på bilen...
absolut INTE påverkar tiderna. :bang2:

Strunta i alla modifikationerna ovan och trimma till 160 bhp så är du garanterat snabbast!
Jag menar, det var ju Civinco som kom 1:a och 2:a på Kullen, det är säkert ENBART på grund av Civinco som de kom så långt fram! Så vill du vara topp 3? Montera ditt ett Civinco och välkommen in i leken.

Sorry för min ironi men den här hästkraftsfixeringen är ju bara skrattretande.
Pihl hade svårt att komma ner på samma tider som han körde med 1,6 och Dennis kör ifrån riktigt många 1,8or med sin 1,6a...

Även om texten kanske låter lite bitter så är det inte fallet, behövde bara få ur mig lite tankar helt enkelt, hehe. :mrgreen:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply