Christian Olsson 323F -90

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Christian Olsson 323F -90

Post by Pingen »

Köpte bilen för cirka 6 år sedan, när min förstabil, en Camry Touring från -88 visade sig vara helt upprostad undertill.

Första som hände med bilen var monteringen av ett öppet filter. som 18-åring hoppades jag på grymt insugsljud ala V-tec, men ljudet uteblev.
För er som inte vet sitter det samma 1.8l BP i 323:an, som i Miatorna, men med Vics-insug och givetvis andra yttre detaljer eftersom 323:ans är tvärmonterad.

Efter det byttes sista ljuddämparen ut mot ett rakt rör, vilket lät otroligt illa.
Mitt under värnplikten blev bilen avställd i tre år, med sönderrostad tank och kärvande handbroms som följd.

Tanken byttes, oken smordes upp och HR-fjädrar monterades. Diverse rostlagning och en hel-lack i de dammiga lokalerna på jobbet blev även det av. Köpte industrilack, 500kr för tre liter med härdare, bra om man inte bryr som om finish. Bilen besiktades därefter utan anmärkning :)

Efter ett halvår i trafiken ställdes den av igen, och stod fram tills i juni förra året. Denna gången hade oken kärvat fast igen och byttes ut helt.
Dagen därefter for jag och sambon till Linköping för att ta racelicens (födelsedagspresent till henne).
Efter att ha ägt en rutten E30 318, så insåg hon nu hur rolig bilen var, och fastnade helt för den :)

Bilen kördes även på Kinnekulle 31/7, med en skev skiva fram. Väl hemma visade det sig att packningarna till kolvarna i oken kastat in handduken för ett bra tag sen, och att på grund av det gjort sitt.
Bromsar är inget man sparar in på, så nyrenoverade ok, EBC-skivor och GreenStuff-belägg (gnäll undanbedes) inhandlades för totalt 3800kr.

Nu det sista så har delar av inredningen åkt ur, och ett fjäderbensstag bak har svetsats dit (100kr)

Bilen kommer främst användas till att lära sig körteknik, och det som skall göras på den får helst inte kosta något större. Dock är jag sugen på nya fälgar och gatdäck. Har kikat på 15" Rota med T1-R däck. Känns som om man får mycket för pengarna (6500-7000kr).

Tips och konstruktiv kritik mottages varmt :)
Christian Olsson
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Jimmy »

Fint att du har börjat plocka ur lite inredning :D
Den kan inte ha vägt så mycke från fabrik va?
Tycker inte dom ser så stora ut. (och så gick våra rätt jämnt längs rakan på Sviesta)

Tror man kan få lite rejsigare ljud genom att plocka bort ljudisoleringsmattan bakom instrumentbrädan.
Och så sparar du ju 2-3 kg, även om det är lite jobb.

http://www.youtube.com/watch?v=og2HoSzpys8
Kul med 323!
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Torkel k »

Om jag läste rätt så kör du med hårdare fjädrar men originaldämpare? Om du inte har siktet inställt på tävlande skulle jag siktat på en uppsättning begagnade R-däck på fälg för användande endast på bana (finns flera annonser bl a på rejsa.nu) och sedan använda pengarna som blir över till stötdämpare. Dämpare som passar fjädrarna är viktigt.

Det bättre greppet i R-däcken är inte bara roligare, de håller för mycket mera misshandel, överhettar inte alls lika lätt som gatdäck gör och det krävs inte så många bandagar innan du gått jämt upp. Dessutom gör det bättre greppet att du kan bromsa ”kortare” vilket minskar slitage på dina bromsar. Du har ju en bil där du kan transportera en uppsättning däck till banan t o m.

Ha så kul!
/T.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Pingen »

Denna 323F med BP-motorn har mycket elmanövrerat, såsom elhissar runt om, taklucka och elspeglar, så detta ger en del extra vikt tyvärr. Då takluckan är en rostfälla så ska jag se om det inte går att svetsa igen den och ta bort all tillhörande elektronik.

På pappret är tjänstevikten 1190kg. Återkommer framöver då jag vägt om den i nuvarande skick.

Det lutar åt R-däck. Fick pris av en den lokala däckverkstan på Yokohama 048:or, 185/60-14 (bilens original storlek), på ~1300kr st. Är dock bekant med att handla från UK, så ska göra prisförfrågan på lika, eller liknande däck där.

Reagerade på att bilen var ovanligt hård även innan fjäderbytet ämfört med den andra 323:an vi har.
Vet inte hur pass hårda de gröna HR-fjädrar jag har är. Har dock hört att sänkningssatser ofta är anpassade för origanaldämpare, men kan ha fel.

Jimmy: Jo, men i kurvorna drog du lätt ifrån. VI körde iofs på billiga KIna-däck ^^
Vad har Mx5 för utväxling?
Christian Olsson
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Jimmy »

Tror också att R-iktiga däck kan vara nåt att satsa på. :burnout:

Kom på en sak som kanske kan få den att svänga bättre … kom på att många Honda-åkare verkar byta till hårdare krängningshämmare bak. Läste runt lite på olika 323-forum och det verkar som om det kan vara en bra uppgradering. Och så är det ju roligare när det sladdar än när det understyr. :wink:

323an verkar dela chassiprylar med några andra bilar, undrar om det kan gå att plocka en krängare från nån av dom (om nån har tjockare diameter)…

http://www.imazda.com/forums/showthread.php?p=171321
Intressant tråd om delade chassi-komponenter ^^


Vet inte vad Miatan har för utväxling, men andra växeln räcker till ungefär 70km/h innan varvstoppet går i. :mrgreen:
Jimmy Visshed
#97
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Pingen »

Tack för att du kollade upp delarna :)
Problemet är väl bara det att enda modellen som såldes här med 323:an är MX3:an. Escorten är en USA-version (förmodligen 10ggr bättre än den skruttiga Europa varianten) av 323:an.

Kikat lite på grövre krängingshämmare, och visst hade det varit intressant att uppgradera och förhoppningsvis minska understyrningen, men vi har bara kört på 1 respektive 2 banträffar hittills, så det känns som om man har mycket att lära sig om bilens beteende fortfarande.
Annars verkar det som om Whiteline har hämmare som passar.

Har läst och funderat lite, och det hade vart kul att se vad bilen kan prestera i Sprinten.

323:an varvar strax över 3000 på femman i 90. Lite tröttsamt vid långkörning ^^
Christian Olsson
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Pingen »

Varit och gjort ett bromstest på bilen, då bromspedalen vibrerar vid hårdare inbromsningar. Inte mycket, men tillräckligt för att störa sig på det.

Visade sig att de nya EBC-skivor inte är raka. Om de var skeva från början kan jag inte svara på, men ovala är de iaf. Surt.
Hinner inte lämna in för slipning innan Eksjö, så man får härda ut.

Fick även reda på andra uppgifter:

Viktfördelning fram/bak: 63/37 <--Dags att få bak lite vikt?
Bromskraftfördelning: 90/10! <--Ska smörja upp glidpinnarna bak, så kanske denna siffra kan bli bättre sade bromsgubben.
Tomvikt med halv tank: Under 1070kg <--Detta med elspeglar, fyra dörrar med fönsterhissar och eltaklucka kvar. Under tonnet hade varit kul :)
Christian Olsson
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Pingen »

Usch vad understyrd bilen var på i Eksjö. Långa vänsterkurvan var stygg mot höger framdäck. Hittade inte riktigt rätt känsla eller fart i kurvan.

Med R-däck kom bilens svagare sidor fram. Behöver man säga mer än att allt är original förutom fjädrar. Det enda jag vet som är bytt är dämparna som byttes 2000.

Ogillade skarpt understyrningen. Rakt fram går det riktigt bra. Kommer speciellt ihåg lill Mx5:an med de stora bromsarna som knappade in otroligt snabbt i långa kurvan, men så snart man kunde ge fullgas ut så ökade avståndet igen.

Till sprinten hade jag sänkt kalltrycket i däcken till 1.5, för att få ner varmtrycket till 2.0-2.1. Han aldrig få upp värmen som behövdes igen och bilen kändes riktigt sladdrig. Tiderna blev ~61s, 59.8s (+en riven kon), 59.9s. Inte riktigt i närheten av Jimmys tider hehe.

Det först efter sprinten, på sista körpasset som växlingarna satt som de skulle.



Spelar ingen roll nu. På lördag bär det av till UK, för köp av ny bil :)
Christian Olsson
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by gokarting.nu »

Citat:
Spelar ingen roll nu. På lördag bär det av till UK, för köp av ny bil :)[/quote]


MIATA!!!!!!................YEEEES!!!!!!!!!!??????????
Attachments
Såhär.går.man.i.england...så.är.det.bara.jpg
Såhär.går.man.i.england...så.är.det.bara.jpg (63.36 KiB) Viewed 1382 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Pingen »

Resan ser ut så här:

Lördag morgon: Gå upp, bli körd till Landvetter. Flyga till Köpenhamn och sitta där i 1h 20min. Flyget vidare till Heathrow i London. Ska tydligen vara världens mest trafikerade flygplats. Tur att man bor i en stor stad med 800 invånare och är van vid sådant ^^

Lördag eftermiddag: Ta buss från Heathrow till Stansted, där jag blir hämtad av säljarens far. Därefter kommer affären förhoppningsvis att genomföras. Därefter bär det av till något Bed & Breakfast ställe för att sova och äta innan den dryga 160mil långa hemfärden.

Söndag morgon, tidigt: Börja köra söderut mot tunneln till Frankrike.

Måndag natt kl 0100-0300: Förhoppningsvis hemma.


Får se hur bra tidplanen hållt när man är hemma :)
Christian Olsson
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by gokarting.nu »

....MEN SLUTA!!!:)

Vad för TYP av Miata blir det?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Fredrik Henriksson »

:banana: :burnout: :up: 8) :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by Pingen »

Vill inte skriva om vad det förrens jag och bilen är hemma :)

Det blir ingen bil som skall putsas eller ställas ut iallfall.
Christian Olsson
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Christian Olsson 323F -90

Post by gokarting.nu »

....eller ställas ut iallfall.[/quote]

NEJ, DET ÄR BRA CHRISTIAN!!! HA KÄRRAN INOMHUS :mrgreen:

SSM ELLER?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Post Reply