Victors MX-5 1,8 -99

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Torkel k wrote:Är det inte dags att vi får se dig i ett par MX5cuprace snart? :D
Det hade varit väldigt roligt, jag har tänkt på det flera gånger. Detta får dock skjutas på framtiden, för det finns ett par saker som gör att det inte är aktuellt med den här bilen och i det närmaste:

1. Bilen jag har är lite för fin för racing. Jag tänker inte på plåtkontakt utan mer allmänt på blästring från framförvarande bilar och liknande "racepatina" som är oundvikligt samt att inköpspriset är/var för högt (för mig) för att göra racebil av. Jag vill ha kvar den något "glassiga" framtoningen men ändå ha en kompetent bil väghållningsmässigt.

2. Min båge är inte säkert att det går att ta ut vagnbok med.

3. Jag har något begränsade mekmöjligheter. Under vintern kan jag i princip inte göra någonting (trångt kallgarage i länga utan eluttag och dålig belysning) och under säsongen har jag mekmöjlighet två mil bort i svärfars garage så det går inte att "ockupera" hur lång tid som helst i taget. Ska jag bygga racebil så vill jag kunna pyssla lite när jag vill under hela året.

Så när jag har köpt hus med garage och bytt min bil till en med ett lite mer racevänligt skick/pris så är det inte omöjligt att det blir klass 2. :up:

I ett kortare tidsperspektiv hoppas jag däremot mycket på SBF:s nya Timeattack-reglemente som hade möjliggjort ett tävlingsmoment med min nuvarande bil som är steget över konbana.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Cyberoid »

Torkel k wrote:
Niklas Falk wrote:Just Carbotec (och säkert andra med som mixar in belägget med skivan) vill ha skivan fri från annat material när man kör in dem. Smärgelduk funkar det med (men nya skivor är sällan fel).
Ja, men då så. Lyssna på Niklas!
Precis som Niklas säger så bör man byta skivor eller ev. svarva av ytan när man byter bromsbelägg. Inte om man byter till samma sort igen men om man byter variant s.a.s. Både HAWK och Carbotech är av samma sorts beläggning men jag skulle nog göra samma procedur om man skiftar mellan de båda.

Då för man över en film ifrån belägget till skivan vilket gör att bromsar belägg mot belägg och inte belägg mot skiva. Det både förlänger livet på både klossar och skivor samt ger bättre bromsförmåga.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Victor »

Nu har jag lagt en beställning från 949 Racing. Det blev följande:

Carbotech XP8 belägg runt om
Endlinks runt om
8 st aluminiumventiler (om jag kommer skaffa 6UL-fälgar så blir det från MOT Motorsport i England och de har inte ventilerna)
"Flatout" T-shirt :lol:

Jag var på väg att beställa ett "big rotor kit" men kom på att jag då måste modifiera eller ta bort bromssköldarna så då lägger jag de pengarna på något bättre ställe. Och nu kan jag köra med billiga Mazda original framskivor från MX-5 Parts istället för pirat-Corradoskivor från EBay :up:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Niklas H »

xp8 runt om? kan inte det bli intressant med upplåsning bak? Låt mig få veta hur det gick, det är gott bett i xp8 :)
Niklas Holmlöv
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Victor »

Niklas H wrote:xp8 runt om? kan inte det bli intressant med upplåsning bak? Låt mig få veta hur det gick, det är gott bett i xp8 :)
Jag gick efter 949:s rekommendation (ABS = lika friktionsmaterial runt om, inte ABS = ett snäpp lägre friktionsmaterial bak).

Vi får se hur det går men det borde ju inte vara någon större skillnad att bromsa så hårt att ABS:en precis går i med t.ex. Greenstuff runt om som att göra det med XP8, bromskraftsfördelningen (skillnad mot icke-ABS bilar vad jag har förstått) och däckgreppet är ju samma oavsett beläggstyp. Däremot kan man ju tänka sig att det är lätt att trycka för hårt på pedalen när man har mer bett tillgängligt men det borde vara en tillvänjningsfråga.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Inför nästa säsong är dessa saker planerade:

Performance5 SportDrive monotube coilovers med 6,3/4,5 kg/mm fjädrar (350/250 lb/in)
IL Motorsport fjäderbensstag med stöd för huvudbromscylindern
949 Racing justerbara endlinks
Bättre hjulvinklar (nuvarande är okända och troligen mycket gatorienterade)
Ev. cornerweight

Carbotech XP8 bromsbelägg runt om inkl. nya skivor (Mazda original)
Stålomspunna bromsslangar
Motul RBF600 bromsvätska

Oljetryckslampa


På aktivitetssidan är målsättningen "mer bankörning", förra året blev det mest konbana.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Säsongen började med lite konbana med Carkings, kom tvåa i bakhjulsdrivna klassen med 12 tusendelar.

Inför Eksjö på lördag är bromsvätskan är bytt och XP8-beläggen sitter på plats. Känns som det blir lättare att lita på bromsarna nu än med bromsvätska med okänd ålder och EBC Greenstuff. Har bara kört ett fåtal mil men vilket bett det är, även helt kalla :shock:

Däremot gnisslar de en hel del (no shit :lol:). Vi får se hur det blir med tiden, har bara precis kört in dem (det luktade "gott" men bakbeläggen behöver nog R-däck och bana för att bli inkörda, syntes knappt något på bakskivorna). Gnisslet är lite störande men jag tar hellre lite oljud än hamnar i sandfållan i onödan.

Inga coilovers ännu, men nu är det närmare än någonsin tidigare. Dock vill jag inte ropa hej än med tanke på hur mycket förseningar det har varit (beställde ju i början av mars FÖRRA året...).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Nu har Eksjö avverkats och även Knutstorp med Lotusklubben. Båda evenemangen var mycket trevliga. Bromsarna gnisslar fortfarande men bettar riktigt bra varma som kalla. Dock märkte jag att hjullagren fram "svettades" lite efter Knutstorp, troligen p.g.a. att det blev kortare mellan näst sista och sista körpasset eftersom de slog ihop tre grupper till två (och kanske för att man fick upp högre tempo allt eftersom dagen gick) för de små fettstänken på fälgen såg jag inte innan sista körningen. Lagren verkar ok (de glappar inte och det är små mängder fett som har kommit ut). Är det lönt att ta isär och packa om med mer temperaturtåligt fett eller ska man "gasa tills det rasar" och packa om det nya lagret när man ändå ska byta?

Och nu är det dags att citera Gert Fylking:
ÄNTLIGEN!!!
Mina Performance 5 SportDrive coilovers har till slut kommit (14½ månad efter jag beställde dem) och jag ägnade lördagen åt att montera dem. Har bara hunnit testköra lite för att de ska sätta sig så jag kan justera in höjden definitivt innan hjulinställning men det känns mycket lovande. De hanterar ojämnheter mycket mer "distinkt" än originalchassit och man märker att det finns mycket mer grepp och kontroll i kurvorna.

Nästa helg är det dags för konbana igen. Innan dess har jag förhoppningsvis hunnit ordna med hjulinställning och ev. cornerweight (beroende på kostnad).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Nu har jag justerat in höjden och gjort hjulinställning. Det var ganska spännande vinklar innan om man säger så...

Fram
Caster vänster 5,37°
Caster höger 6,24°
Camber vänster -0,72°
Camber höger -1,56°
Toe-in vänster 0,18°
Toe-out höger 0,14°
Total toe-in 0,03°

Bak
Camber vänster -1,32°
Camber höger -1,46°
Toe-out vänster 0,72°
Toe-out höger 0,27°
Total toe-out bak 0,99°

Däremot var det inga problem att justera in vettiga vinklar, det tog inte slut på justermån någonstans.

Jag körde på Performance5:s rekommenderade inställningar vilket är:
-0,83° camber fram (0°50')
max caster (vi nöjde oss med 6,5°, det hade gått att få ännu mer!)
-1,83° (1°50') camber bak (d.v.s. 1° camber spread mellan fram och bak)
toe-in 0,03-0,07° (2-4') per sida runt om

Ganska konservativa vinklar men utan toksänkning tror jag det kan funka rätt bra. jag har c:a 12,5" från nav till skärmkant fram (144 mm från mark till tröskel med 205/40 R17) och 0,5" "rake".

Med krängaren fram på mjuka läget och bakre i hårdaste får bilen samma balans med dessa fjädrar som med originalkrängare så jag börjar så för att se hur Performance5 har tänkt sig att bilen ska uppföra sig. FRC ligger på 58,6%.

Tyvärr ställdes konbanekörningen in p.g.a. för få anmälningar så jag har inte testat chassit på bana ännu. Men det blir nog kvällskörningen på Sturup den 21 juni, jag har lite kvar till korden på R888:orna.

Passade även på att montera 949 Racing justerbara endlinks runt om och ett IL Motorsport fjäderbensstag fram.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

"Bokslut 2011" del 1

Här i tråden har det inte hänt mycket men i verkligheten har det hänt desto mer den här säsongen. Här kommer en liten resumé i kronologisk ordning över vad jag har hittat på med bilen i år.

Senaste inlägg gjordes ju 10 juni men vi backar klockan lite. Snön smälte bort fortare än väntat nere i Skåne så sista helgen i mars blev det påställning. En vecka senare den 2 april blev det en spontantur i trakterna kring Söderåsen i 16 plusgrader med några Miataklubbkompisar (tak ner, det är ju en roadster).
1493

Den 16-17 april var det dags för konbana med Carkings på Bivaröd.
1469
På bilden ses även vinnarbilen i bakhjulsdrivet, en BMW 325 E36 med D2 coilovers och Toyo 225:or. 12 tusendelar skiljde det, rena dragracingsifforna. :lol:

Lite fler bilder som andra tog vid tillfället:
150615071503150815051502

Nästa evenemang var klubbens körning i Eksjö den 7 maj. Tog inte så många bilder tagna men ett par stycken blev det i alla fall:
145214501451145314541455
Varmt och soligt var det trots att det dagarna innan hade varit riktigt kallt för att vara början av maj.

Bara en vecka senare var det dags för Knutstorp med LCCS. Först bilderna från min egen kamera:
14561457145814591460

Och här kommer ett par bilder från en annan fotograf på plats:
15091510
Här flåsar jag en seven i nacken (eller så hade den precis kört om mig...):
1511
1512
Detta arrangemang tänker jag köra på nästa år också, särskilt som jag hade original chassi den här gången.

Ett par bonusbilder på hur bilen ser ut i gatutförande med 17" fälgar och egentillverkad skylthållare på ena bogseringsöglan. Dessutom har den blankpolerade grillen fått lämna plats för en svart med mer hål och mindre plåt och ett par extraljus som även fungerar som varselljus har hittat in i gapet.
14941496

Sedan var det då dags att få på chassikitet.
14701471
Performance5 SportDrive heter kitet som består av egenutvecklade (av Performance5, inte mig) monotubedämpare och 350/250 lb/in fjädrar. Justerbar höjd och rebound. Och någon vecka senare var det en annan av klubbens Miators tur att få samma typ av chassikit monterat:
1495

Nu är jag ifatt fram till förra tråduppdateringen. Fortsättning följer.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Niklas H »

:up:
Niklas Holmlöv
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

"Bokslut 2011" del 2

Förra delen slutade ungefär i början av juni och nu var det tänkt att chassikitet skulle provas i konbana men den körningen blev inställd p.g.a. för få anmälningar. Istället blev det lite cruisande med Miataklubben, man måste ju representera MX-5 Racing Club och så lite bankörningsfrön bland glassätarna 8)
14721497

Ett antal tisdagsträffar i Löddeköpinge har det blivit under säsongen också.
1498

Här kommer lite bilder som jag tog under SSM på Knutstorp.
15131514151515161522152315241525152615271528
Jag åkte inte med i pausen i år men jag skickade med sambon, hon fick åka med Kenny Jönsson (hade kanske varit roligare med Halbig eller någon annan lite längre upp i fältet men hon var nöjd ändå).
151715181520
Halbigs dekor är ju klockren. Vem folierar sin Miata grön och förser den med HtB-loggor (eller blå med Dinoco-sponsring) nästa år? :lol:
15191521

Några veckor senare var det dags för lite pyssel igen, den här gången i form av ett komplett RoadsterSport avgassystem eftersom jag egentligen inte har kommit igenom besiktningen p.g.a. lite för högt CO vid 2500 varv två år i rad. Härligt ljud blev det också. Passformen är helt ok, det ligger ganska nära subframen och bakaxelhuset men det tar inte i.
1473

Nu närmade sig Kinnekulle och att köra 40 mil enkel resa på nästan helt slutkörda R888:or lockade inte. 17" gatdäck lockade inte heller så mycket så det blev istället en uppsättning Federal 595 RS-R på 949 Racing 6UL:
147414751476
På de två sista bilderna ser man hur breda de här 205:orna är, inget "tyskstuk" här inte.

Innan dess så var det kvällskörning på Sturup den 2 augusti. Jag var där en gång i juni också (har dock inga sevärda bilder därifrån) och det var ett hyfsat bra arrangemang. Tre pass a' 20 min (banan öppen 17-20, indelat i nybörjare, medel, avancerad). Det var mycket förstagångsförare båda gångerna, med företrädelsevis motorstarka bilar (Nissan 200SX, Skyline, Mitsubishi Evo och liknande) som började i nybörjargruppen men flyttade till medelgruppen efter första passet. Därför blev det betydligt lugnare och skönare i nybörjargruppen. Minns speciellt en Volvo med rejäl turbomaskin som jag tippade skulle vara den första i sandfållan men jag fick inte rätt på den punkten (ingen var faktiskt av banan!), däremot var det den bilen som orsakade dagens enda sanering. :mrgreen: Vid det här tillfället hade jag dedikerad fotograf på plats (pappa som just hade köpt en digital systemkamera) så här kommer en rejäl hög med bilder:
148014811461146214821483148414851486148714881489149014911492
Med brorsan i passagerarstolen så började det helt plötsligt skrapa i hjulhuset höger fram i startkurvan. I depån upptäckte jag att däcket hade fått tag i innerskärmen och rivit loss ett clips vilket gjorde att innerskärmen låg emot däcket. Dock var det bara en lilla biten som överlappar så jag rev av den och sedan syntes det inte alls att något saknades :think2:

Några dagar senare var bilen tvättad och klar för avfärd mot Kullen.
14991500
Jag åkte upp kvällen innan och bodde på ett B&B i närheten av banan. Timmy och Tobias gjorde samma sak, dock på ett annat ställe men de hade inte kommit när jag var där och kollade så de träffade jag inte förrän dagen efter på banan. Väl på plats blev det en solig och fin dag med mycket körning. Däcken kändes bra och slets snyggt. Arrangemanget var fint med banvandring och korvgubbe på plats :up:
146314641465146614671468
En sak som jag tänkte på var dock att några av de snabbaste bilarna kanske borde komma ihåg att "långsamma" bilar inte är "långsamma" överallt på banan. Jag tog det medvetet lugnt under bron (höll c:a 130 km/h mätarfart) och blev omkörd efter bron på höger sida kort innan bromspunkten. Inga konstigheter så långt men istället för att fortsätta i högerspår in i kurvan (just detta förfarande avhandlades som lämpligt under banvandringen) så bytte den omkörande bilen ganska tvärt spår och påbörjade sin inbromsning framför mig. Detta innebar att jag fick börja bromsa betydligt tidigare än beräknat. Bara för att farten är lägre på rakan betyder ju inte det att man bromsar tidigare inför kurvan, snarare tvärt om eftersom farten är lägre. Nu var säkert marginalerna större än vad de kändes i det ögonblicket, men detta var i "lugna" passet (även om passen var mer eller mindre blandade under dagen) och då kanske man ska fundera en gång till innan man till varje pris försöker ta idealspår överallt trots omkörningar. Detta var dock inget jag kände något behov av att ta upp på plats, kändes mer som en "note to self" vad man kan behöva vara mer beredd på vid senare tillfällen.
1501
Hemma igen. En blandning av bromsdamm, gummirester och flugor vittnar om en trevlig fredag i början av augusti :D

Säsongen avslutades som den började, med konbana på Bivaröd i Carkings regi. Det blev körning i blött den här gången men däcken höll i bra ändå, så pass bra att jag efter två säsongers nötande äntligen tog hem segern i bakhjulsdrivna klassen!
14771479

Därefter blev det vanlig höstvård i form av oljebyte, tvätt och behandling av sufletten. När jag skulle ta ur batteriet för vintern gjorde jag dock en mindre trevlig upptäckt: Hela batteribaljan var vit med turkosa inslag av oxid. På batteriets väggar hängde droppar av batterisyra. Uppenbarligen så tål inte Biltemas "slutna" standardbatterier R-däck och uppgraderat chassi (förra säsongen på originalchassi var inga problem). Det verkar som det har sipprat ut i skarven mellan lock och hölje vid kraftig kurvtagning. Dessutom är batteriet större än original så original plasttråg (som hade räddat mycket av situationen) fanns naturligtvis inte på plats. Så det blev till att ta bort alltihop med vatten och diskborste och därefter torka ur genom att fylla baljan med ihopknölade tidningssidor (gammalt knep för att torka ur stövlar som det har kommit vatten i). När väl all oxid var borta så såg det bättre ut än väntat. Färgen var borta i "groparna" där original plasttråg står och i en hel del småprickar runt om. Överallt där det hade frätt var det lätt ytrost. Jag beslutade mig för att testa rostomvandlare för den lilla erfarenhet jag har av det är att det fungerar på icke utsatta ställen. Därefter penslade jag två gånger med Hagmans grå grundfärg (inte den gula etsande tvåkomponenten utan deras vanliga). Nu två månader senare så ser det fortfarande fint ut. Till våren ska jag måla på med silverfärg för att få långtidsskydd och originalutseende.

Nu ser jag fram emot nästa säsong. :D
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Lejban »

Victor wrote:Jag tog det medvetet lugnt under bron (höll c:a 130 km/h mätarfart) och blev omkörd efter bron på höger sida kort innan bromspunkten. Inga konstigheter så långt men istället för att fortsätta i högerspår in i kurvan (just detta förfarande avhandlades som lämpligt under banvandringen) så bytte den omkörande bilen ganska tvärt spår och påbörjade sin inbromsning framför mig. Detta innebar att jag fick börja bromsa betydligt tidigare än beräknat.
Detta har jag vart med om flwera gånger i sommar, oftast är det motorstarka bilar som kör om på rakan, sedan kastar sig in idealspåret och bromsar MKT tidigare än vad jag kan i min lilla lätta miata med racebelägg..
Bra att du tar upp det, bra att ha i bakhuvudet, för det lär ske flera gånger, oavsätt vems fel det är, tyvärr...
Victor wrote:Säsongen avslutades som den började, med konbana på Bivaröd i Carkings regi. Det blev körning i blött den här gången men däcken höll i bra ändå, så pass bra att jag efter två säsongers nötande äntligen tog hem segern i bakhjulsdrivna klassen!
GRATTIS!! :applause: :applause: :applause:

Ses i Sala i vår om inte tidigare! :burnout:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Nu närmar det sig säsongsstart :D Planerad påställning blir om knappt tre veckor (våffeldagen/omställning till sommartid) eller tidigare om vädret tillåter. Är fortfarande frost på nätterna men det verkar som det kan släppa fram emot slutet av nästa vecka.

Beställde lite gott och blandat från IL Motorsport igår (men glömde upphängningsgummi till ljuddämparen, har ett som är trasigt och är lagat med buntband :bang2:):

# Batteri (Panasonic original)
# Batteritråg
# Hårdare motorkuddar (missar trean ganska ofta på bana)
# Monteringsdetaljer till fjäderbenen för att få nya fräscha delar till chassikitet och kompletta originalben att lägga på hyllan
# Bränslefilter
# Gummidamasken till kopplingsgaffeln (sprucken)
# En "plopp" till golvmattan som gick sönder för snart två år sedan när jag satte i bågen
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Igår (22/3) blev det påställning! Motorn hoppade igång som vilken dag som helst under säsongen och allt fungerade som det ska (inkl. elantennen). Det blev bara en dryg mil med en snabb avspolning av garagedammet på närmaste "tvätta själv"-stället.

I år kom jag dessutom ihåg att sänka trycket från dryga 3 kg i vinterförvaringshjulen innan jag körde, det gjorde jag inte förra året :roll: :lol:

Jag har inte detaljplanerat säsongen ännu men dessa evenemang hade jag tänkt delta i:

# Knutstorp med LCCS 28/4 (bokat och klart)
# Ljungbyhed med klubben 30/6 (arrangerar)
# Kinnekulle med klubben 3/8
# Eksjö med klubben 25/8

Sedan lär det bli någon kvällskörning på Sturup och förhoppningsvis lite konbana men Carkings som jag brukar köra med har inte offentliggjort årets program ännu.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply