Victors MX-5 1,8 -99

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Victors MX-5 1,8 -99

Post by Victor »

Här kommer en tråd om min bil. Inhandlades i början av juli 2009 och resten av sommaren ägnades åt glassätning och körning på kurviga småvägar samtidigt som marknaden sonderades och planer för framtiden började ta form. Min målsättning med bilen är att ha kul på både väg och bana och samtidigt lära mig köra bil "på riktigt".

Under 2010 togs licens, konbana kördes med Carkings och det blev även lite lättare bankörning på klubbens träffar (Eksjö och Malmby). En båge har monterats, stänkskydd och krängningshämmare har hittat på plats och även lite bling i form av faceliftbakljus och andra smådetaljer.

Och så slutligen en bild när den var nyinköpt i juli 2009:
Det var inte glass den gången, det var baguette tror jag
Det var inte glass den gången, det var baguette tror jag
Miata_kullarundan.jpg (179.83 KiB) Viewed 2931 times
Last edited by Victor on Sat 08 Jan 2011, 09:56, edited 13 times in total.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Victor Bagge - MX-5 1,8 -99 "Road & Track Edition"

Post by gokarting.nu »

Hej o välkommen Victor.

Grann kärra!
(...värst vad alla har fin lack..lite orättvist faktiskt...tycker jag..*)

Hoppas att vi kommer att mötas på flertalet banmöten i sommar!

Mer NB to the people!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Victor Bagge - MX-5 1,8 -99 "Road & Track Edition"

Post by Fredrik Henriksson »

Fin bil, kul att den har en ägare med bra ambitioner! :) Snart är du inne i rejsträsket! :wink: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Victor Bagge - MX-5 1,8 -99 "Road & Track Edition"

Post by CG Leijonhufvud »

Kul med fler som vill "ut på bana" :banana:

Hjärtligt Välkommen!
CG Leijonhufvud
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victor Bagge - MX-5 1,8 -99 "Road & Track Edition"

Post by Victor »

Har letat efter en lämplig störtbåge för att kunna köra på "alla" banträffar och ändå inte försämra bilens funktioner och det har inte varit lätt. Kraven har varit följande:

# Den ska fungera perfekt med original suflett med glasruta
# Det ska gå att montera original hardtop
# Ingen konflikt med bältesupprullningen (mer besiktningsvänligt också)
# Den ska passera även icke insatta banträffarrangörers kontroll (d.v.s. vara en "vanlig" båge med strävor från översta punkt osv. så att man lätt kan inse att det inte är en stylebar)
# Fästen för 6-p bälte

Faktum är att jag inte har hittat någon färdig båge som med säkerhet klarar allt detta. Dock hörde jag med Bethania Garage och det gick bra att göra en custom-variant. :D

Bågen som uppfyller denna spec är en Hard Dog Ace med strävor från översta punkt och bältesfästen. Det är alltså den här bågen:
http://www.ilmotorsport.de/shop/xxlpics/NAB-0224_2.jpg

Men utan bältessträvan och med dessa baksträvor inkl. bältesfästen:
http://www.ilmotorsport.de/shop/xxlpics/NAB-0226_1.jpg
Bild på baksträva uppifrån: http://www.ilmotorsport.de/shop/product ... 0226_2.jpg

Antalet diagonaler i huvudbågen kan väljas till ingen, en eller två. Jag funderar på en diagonal eftersom den tydligen måste ha minst en diagonal för att vara godkänd för SCCA SOLO 1 (konbana i USA) så någon nytta lär den göra (och så ser det fränt ut också :oops:).

Teoretiskt borde det gå att få vagnbok för RoadSport med denna båge (om man svetsar fästplattorna). Mitt mål är dock inte att tävla med denna bil men man vet ju aldrig, man kan ju bli biten :).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Victor Bagge - MX-5 1,8 -99 "Road & Track Edition"

Post by Martin Wahlberg »

Jag har en cc-båge (competition cars) i min 00a som uppfyller alla dina (och SBFs) krav.
Dock beställde jag bågen med bältessträvan löst för att kunna sätta den där jag ville då den i original inte funkar ihop med glasrutan.
Nu sitter den alltså något längre ner än vad den gör på en NA och den har passerat både SBP med 3 punkts-bältet och Tävlingsbesiktning med 6-punktsbälte.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victor Bagge - MX-5 1,8 -99 "Road & Track Edition"

Post by Victor »

Där ser man, jag trodde det var baksträvorna som gjorde att CC-bågen inte funkade med glasrutan. En CC-båge hade ju varit att föredra eftersom de tillverkas mindre än en mil från mig. :) Men då har jag ju förstås ett par följdfrågor:

# Rullar bältena upp sig som de ska?

# Vilar rutan på bältessträvan när sufletten är nedfälld? Cabställningen måste bottna helt för att man ska få på hardtopen som det är tänkt och jag lyckades inte få den att bottna när jag testade att lägga en träkloss under framkant av rutan.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Victor Bagge - MX-5 1,8 -99 "Road & Track Edition"

Post by Martin Wahlberg »

De rullar iaf upp sig tillräckligt bra för att SBP ska vara nöjda :up:
Jag har aldrig testat med hardtop på min så det vågar jag inte svara på..
Jag ska till garaget imorgon och kan då ta ett par bilder.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Kan ju skriva lite vilka svängaktiviteter jag har planerat att delta i så här långt:

# Klubbens banträffar inkl. MX-5 Sprint Cup, alla utom Västerås 12 juni och ev. 2/5 på Knutstorp (står på reservplats, missade när de öppnade anmälan)
# Konbana på Bivaröd 25/4, 5/6, 2/10
# Sturup med Track Club Denmark 9/6, 15/9

Såg i senaste styrelseprotokollet att det jobbades på att få till körning i Superstage med Bilsport, det hade varit väldigt roligt om det kunde bli av :banana:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Idag gick banpremiären för bilen av stapeln på Knutstorp :D Licenskursen klarades av utan problem, motortemperaturen höll sig i schack och bromsarna fungerade fint. Dock blev vinterförvaringshjulen (Barum Bravuris) något hala efter 10-15 minuter men det var bara att anpassa körningen efter det. Greenstuff-beläggen tog tacksamt emot lite mer temperatur än man uppnår vid gatkörning, pedalen var inte lika tungtrampad som den brukar vara och de bet bra.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Nu har jag äntligen fått min hjälm:
Image
(Tonat visir ingår dock inte)

En Marushin 222 Keikan glasfiberhjälm (ECE22.05) med angiven vikt 1250±50 g och köksvågen visade 1254 g (storlek XL) :D
Och detta för endast 1365:- (hos MC-Depån i Staffanstorp). Kan även beställas direkt från http://www.louis.de för € 109,95 + € 12 i frakt. Finns även i mattsvart för € 99,95.

Till denna har jag även införskaffat en QSP nackkrage från ÅBR Motorsport:
http://www.abrmotorsport.se/shopen/inde ... uctId=6923
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by gokarting.nu »

Såja:)

You´r a star!

Coooooool.

Till ett bra pris, dessutom.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Fredrik Henriksson »

Fräck! Å Kanonpris!! 8) :up: :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Bågen är monterad och oljetempmätare (och klocka och voltmeter) sitter på plats.
Nu börjar bilen bli redo för Eksjö på lördag :banana:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Fredrik Henriksson »

Victor wrote:Bågen är monterad och oljetempmätare (och klocka och voltmeter) sitter på plats.
Nu börjar bilen bli redo för Eksjö på lördag :banana:
:banana: 8) :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Gjorde effekttest hos Japtuning med Miataklubben idag. Dock vet jag inte hur man ska tolka resultatet riktigt. Två repor gjordes kort efter varandra, den ena gav c:a 104 hk på hjulen och c:a 150 hk i motorn och andra repan visade c:a 108 hk på hjulen och c:a 151 hk i motorn. Förlusten mättes genom att bilen fick frirulla och bromsa ned rullarna. Uppenbarligen tyckte den att det var mer förluster första gången eftersom skillnaden i motoreffekt är marginell jämfört med hjulnoteringen.

Kan tillägga att flera NC bromsades till c:a 115 hk på hjulen vid samma tillfälle (de brukar bromsas till drygt 130 hk på hjulen i USA) och bänken beräknade motoreffekten till c:a 175 hk :think2: Det känns som fel åt båda hållen, för lite på hjulen och för mycket i motorn.

Andra referenser: En NB -98 med JR grenrör och komplett Flyin' Miata 2,25" avgas med keramisk sportkat gav 109-110 hk på hjulen (kommer inte ihåg beräknad motoreffekt) och en NB -00 US-spec med OBX-grenrör (Racing Beat-klon), konfilter och komplett 2,5" RoadsterSport avgassystem med keramisk sportkat gav c:a 140 hk beräknat i motorn. Den tappade markant på toppen så vi misstänkte smutsigt luftfilter och kanske värme från det oavskärmade grenröret.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Körde med klubben i Eksjö på lördagen och dagen efter var det konbana på Bivaröds flygfält med Carkings. Gick hyfsat för att vara första gången i konbana och originalchassi tycker jag. Kom 11:a av 18 tävlande totalt och 5:a av 8 bakhjulsdrivna bilar.

En bild från Carkings forum:
DSC_0332.jpg
DSC_0332.jpg (156.22 KiB) Viewed 3040 times
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Josen »

Nice :up: Den ser ut att behöva lite mera Camber :work: :work: ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Jag har fortfarande inte fått mina coilovers från Performance5 men de ska förhoppningsvis börja tillverkas snart. Däremot har jag skruvat dit mina H&R krängningshämmare. Fick kosta på nya endlinks bak eftersom de var hopplöst fastrostade (och mothållet är ett insexspår så man kan inte köra med mutterknackaren :x ) De nya (från Autoexperten, de hade i butiken!) hade däremot ett mothåll för 15 mm u-nyckel på baksidan så de kommer alltid att kunna tas loss med lite övertalning av Bosch GDS 18E :twisted: :up:. Bultarna till endlinksen fram såg inte bättre ut men lossnade hur snällt som helst :think2:

Upptäckte en intressant sak med bakkrängaren: Den är justerbar i tre lägen och jag trodde ju att det yttersta hålet motsvarade original hävarmslängd och de andra var ytterligare hårdare lägen. Men så var det inte alls, det innersta hålet är på originalplats och de andra hålen är alltså så att man kan släppa på bakkrängaren från den teoretiska förstyvningsgraden som ges av diameterökningen. Jag upptäckte detta genom att jag försökte sätta endlinken i det yttre hålet men lyckades inte eftersom det tog i fjädern så det fick bli mittenhålet. Har inte mätt hur det förhåller sig fram (hade gjort klart fram och satt tillbaka hjulen då).

Angående camber så tar jag gärna emot förslag på hjulvinklar för "inspirerad gata", konbana och lite bana med 350/250 lb/in (6,3/4,5 kg/mm) fjädrar och ovanstående krängningshämmare (ska ge 2,23 gånger mer krängstyvhet än original, d.v.s. c:a 45% av ursprunglig krängning). Är Flyin Miatas allroundinställningar för mesiga (-1 grad camber fram, -1,5 grader bak, 5 grader caster, 0,12 grader toe-in per sida)?.

Jag vill ha en bil som man kan lita på även i högre fart på spårig motorväg, så ingen noll-toe eller toe-out eller liknande "nervösa" inställningar bara för att spara någon tiondel i vändningen på konbanan :lol:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Josen »

Angående camber så tar jag gärna emot förslag på hjulvinklar för "inspirerad gata", konbana och lite bana med 350/250 lb/in (6,3/4,5 kg/mm) fjädrar och ovanstående krängningshämmare (ska ge 2,23 gånger mer krängstyvhet än original, d.v.s. c:a 45% av ursprunglig krängning). Är Flyin Miatas allroundinställningar för mesiga (-1 grad camber fram, -1,5 grader bak, 5 grader caster, 0,12 grader toe-in per sida)?.
Nej tror jag fungerar bra, men jag skulle satt 1.5 fram 1 bak istället och 0 toe fram, ger lite bättre instyrning :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 "The Ram Rod"

Post by Victor »

Sedan den här tråden uppdaterades sist har jag:

# Kört med klubben på Malmby (55 mil enkel resa)
# Kört konbana på Bivaröd med R-däck (köpte Roberts gamla 195:or på Biltemafälg)
# Kört slut på gatdäcken och lagt på nya (Hankook Ventus V12 Evo)
# Kört med klubben i Eksjö :up:
# Kört konbana på Bivaröd med gatdäcken (var dagen efter Eksjö och regn på morgonen så jag varken orkade eller ville byta till R-däcken)

Med facit i hand så var de gamla gatdäcken betydligt styvare i stommen (Uniroyal Rainsport 1). Hankookdäcken känns mer som man ska kavla av om man pressar lite i rondellerna (trots en aning högre däcktryck), men däremot tänkte jag inte speciellt på det på bana/konbana.

Sista konbanekörningen satte jag nästan en sekund bättre tid än jag gjorde gången innan med R-däck så det finns mycket kvar att hämta vid nästa tillfälle. :D

Chassikitet är fortfarande inte färdigt, men det är nära nu. Väntar på besked om leverans/betalning inom kort.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Victor »

Bilen är undanställd för vintern och "silly season" pågår för fullt (d.v.s. surfa efter uppgraderingar och handla på sig prylar som ska monteras till våren :mrgreen:).

Nästa år ska ett nytt chassikit komma på plats, om Performance5 inte hinner leverera blir det troligen en uppsättning Gaz Gold Pro för jag tänker inte missa något av denna säsong nu när jag körde hela förra säsongen på originalgrejerna.

Eftersom jag tänker köra mer "riktig" bana så är jag tveksam till att EBC Greenstuff kommer fungera. Därför känns det naturligt att snegla på Carbotech XP8 och de behöver ju "nya" skivor utan gammal beläggavsättning...
Då skulle man ju kunna plocka av nuvarande skivor och belägg och lägga på hyllan tills bilen ev. återställs till ren glassbil och inhandla helt nya skivor till Carbotechbeläggen. :up:
Och när man ändå ska byta skivor och 949 Racing har halva priset på frakten så hade en uppsättning okadaptrar för att köra med större skivor (280 mm Golf/Corrado G60 fram, 276 mm 01-05 Sport bak) inte varit fel :lol:

Visserligen klarar man sig långt med originalskivorna men eftersom jag inte har någon bromskylning så bättrar det ju på värmeavledningen något.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Torkel k »

Jag kan starkt rekommendera Hawk Black beläggen. Riktigt bra banbelägg. Green stuff kan du ersätta med egentillverkade belägg utskurna ur en hushållsost, du kommer inte märka någon skillnad.

Sedan har jag bytt mellan standardbelägg och racebelägg flera gånger och jag har aldrig haft några problem med beläggningar på skivorna.

Är det inte dags att vi får se dig i ett par MX5cuprace snart? :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Sedan har jag bytt mellan standardbelägg och racebelägg flera gånger och jag har aldrig haft några problem med beläggningar på skivorna.
Just Carbotec (och säkert andra med som mixar in belägget med skivan) vill ha skivan fri från annat material när man kör in dem. Smärgelduk funkar det med (men nya skivor är sällan fel).
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Victors MX-5 1,8 -99 - Börjat planera inför 2011

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:Just Carbotec (och säkert andra med som mixar in belägget med skivan) vill ha skivan fri från annat material när man kör in dem. Smärgelduk funkar det med (men nya skivor är sällan fel).
Ja, men då så. Lyssna på Niklas!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply