Page 1 of 2
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 18:07
by Måns Wilke
more to come SOON, please!!!!!
Hur färdig? Färg?
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 18:17
by Niklas Falk
Lite simpelt hålborrad till 853 kg antar jag
. Plåt eller komposityta?
Exempel på hålpunchar som inte bara lättar utan även förstyvar om man använder dem rätt.
http://vansantent.com/sheet_metal_machi ... _tools.htm (
första söksvaret bara, inget speciellt tips)
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 20:12
by gokarting.nu
Du vilar inte på hanen du Henrikssonarn!!
Sagt det förut: IMPONERAD!
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 20:17
by Niklas Falk
Hmm, hur ska du sköta transporten av två bilar?
Blir det en linjebuss som husbil klass 2 (eller vad de heter) med bägge bilarna innuti vad transport?
För transiten lär knappast få dra ett bilsläp när du redan har en bil på flaket (inte ens med BE-kort)
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 20:37
by gokarting.nu
Jag vet.
Hdzon Eller Jonas!
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 20:48
by hdzon
Trailer bakom Transiten borde väl gå, om den nu kommer att orka över hallandsåsen
Annars får du skaffa en FL6 + trailer bakom
http://www.blocket.se/halland/Volvo_fl6 ... ?ca=16&w=2
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 21:07
by gokarting.nu
Lyxproblem med transporten.
det löser du nog...
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sat 10 Oct 2009, 21:45
by gokarting.nu
Dom fälgarna är supersnygga!
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 10:30
by gokarting.nu
Vilken motor ska i då????
Du har ju så många nu för tiden!
SNYGG FÄRG!!!!!!
(...lite blank för min smak kanske...)
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 10:32
by Josen
Bra köp
- men du fuskar ju lite va ? Den röda är ju klar
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 11:10
by gokarting.nu
Men.. Spvm ...någon..jan tror jag det var.. sa till mig att det var ok bara motorn kom från samma familj?
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 11:18
by Josen
Blir nog jobb nog att svitcha motor och kabelpaket mm, sen lär det bli en resa att få den röde besiktningsklar. Efter det blir det att få ordning på den rödes chassi, sittställning osv osv...
Jo men det är ju bara till att skruva på
- motobyten och kabel pyssel är inte svårt bara massa traggel
Men varför göra det svårare - gör den röda till B-räser istället (SPVM som jag fattar det är ju OK med att byta motor - rätta Niklas), så slipper du motorflyttandet och kladda med motormattor.
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 11:43
by Niklas Falk
Josen wrote:Men varför göra det svårare - gör den röda till B-räser istället (SPVM som jag fattar det är ju OK med att byta motor - rätta Niklas), så slipper du motorflyttandet och kladda med motormattor.
Det var ju tom OK för MGCC bara du deklarerar rätt motor
Motorbyten som inte är uppenbara när du lyfter på motorhuven är ju inga problem med hänvisningen att den bör slinka igenom en kontrollbesiktning. Helt annan motor (S2000, LS1, Duratec osv) syns ganska tydligt...
Sen finns det bilar där det är svårare att se vad det är nere i hålet (Elise tex).
Jag kan väl säga att mycket klarnat mer och mer allteftersom reglementesskrivandet pågått. Det har nog aldrig varit fördelaktigare (iaf mer klargjort) att fundera över omodifierade motorer med programerbart sprut.
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 12:19
by Dennis Kullman
Kul Fredrik!
Den bilen har jag en viss anknytning till... Mina gula fälgar (som nu sålts vidare till annan miataentusiast) var de fälgar bilen gick med i Roadsport. Kan förresten konstatera att smaken är som baken när det gäller fälgar...
Sen fick jag en massa delar från samma bil vid ett annat tillfälle; bl a plastrutor, glasrutor, resterna av instrumentpanel, diverse brytare m m. Bilen fanns ju hos en bilhandlare i Halmstad en tid. Min verkstadsmanual kom förresten från samma ställe. Formen till fronten blev jag erbjuden för 500 kr, men det hoppade jag.
Smartast är väl att sätta i en 1,6:a? Annars får du ju ingen glädje av att den är hårt lättad (i C)?
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 14:01
by Josen
Fick du med 1.6:an ? Verkar var lite godis i den motorn med, kan du nog matcha en annan .6:a
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... c&start=21
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 16:09
by Magnus Pettson
Är NA och NB samma "familj"
Öh, i så fall skulle man ju kunna...
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 17:01
by Cyberoid
Fredrik Henriksson wrote:Magnus Pettson wrote:Är NA och NB samma "familj"
Öh, i så fall skulle man ju kunna...
Isf ska det inte vara några problem att lyfta i din 140hk 1.8:a i din NA, men du lär få vikta upp den då den måste klara 7kg/hk-gränsen...
Så har jag förstått det. Borde vara OK om man bara deklarerar vilken motor som sitter i bilen och uppfyller viktgränsen.
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 17:26
by Niklas Falk
Du får ju ta på dig rena glasögon för att se skillnad på de olika Miatamotorerna om du inte har dem bredvid varandra.
01-05 1,8 märks VVT om man är insatt.
SPVMs tolkningsdokument är under uppbyggnad, MSCC kan tolka annorlunda (för KM dvs).
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 17:56
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Niklas Falk wrote:SPVMs tolkningsdokument är under uppbyggnad
När är tolkningen klar, jag behöver, av både praktiska och affärsmässiga skäl, veta rätt snart om 1.8 i reggad 1.6-bil är ok...
Tolkningsdokumentet har kommit till för att hjälpa till (både tävlande, nykomligar och tekniker) och kommer därför inte spikas på treårsperioder, det ska vara ett levande dokument eftersom det inte går att sitta och klämma fram alla frågor som kan komma tre år framåt.
Men det senaste publika varianten är
http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/R ... kument.doc dvs en hel del att jobba på, men detta måste inte vara färdigfilat v45.
Det kanske kommer att vara lite opartisk hjälp med besiktningsbarheten på SSM nästa år. En tanke är Parc Fermé på torget i Kågeröd och genomgång av personal från ABSB där endast undantagen i reglementet (motoreffekt, säkerhetsutrustning, ljud och passagerarstol) kommer att slippa kontroll enligt kontrollbesiktningsstandard.
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 18:03
by gokarting.nu
Vad är ABSB för något?
(...alla dessa j.vla förkortningar..)
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 18:09
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:Vad är ABSB för något?
AB Svensk Bilprovning, en mer fullständing förkortning än SBP (det är ju ett företag och inte en myndighet numera)
BP (Bilprovningen) som ju också skulle fungera är en lite för otydlig förkortning (Brommapojkarna?).
Men hur man ska skriva framöver när fler företag får besikta får vi se
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 18:19
by gokarting.nu
GLASKLART!
TÄNK INTE MER NU!
FIXA!
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Sun 11 Oct 2009, 22:27
by JOnas
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Wed 21 Oct 2009, 06:26
by JOnas
Har för mig att det är ok med bromsvåg, sålänge den inte är justerbar från förarplatsen (minns jag rätt...?).
Tycker det är en fördel i långa race då du kan flytta b-balansen allt eftersom däcken slits.
Hm, e ingen ABS & ABS same same...?
Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010
Posted: Wed 21 Oct 2009, 08:23
by Cyberoid
JOnas wrote:Har för mig att det är ok med bromsvåg, sålänge den inte är justerbar från förarplatsen (minns jag rätt...?).
Tycker det är en fördel i långa race då du kan flytta b-balansen allt eftersom däcken slits.
Hm, e ingen ABS & ABS same same...?
Jag förstår att de kört med bromsreducering bak tidigare på den bilen då frambromsarna var bra mycket större än bak (05 Sport / 1.6 Org) men behovet finns även kvar när du åker standardbromsar (1.8/1.6) i detta fallet. Miatan bromsar mycket lite med bakbromsarna, fråga Niklas. Och justering ger klar fördel, speciellt i vått pga av minskad viktförskjutning. Men den får inte vara justerbar ifrån förarplats enligt relementet som sagt vilket gör det lite spännande. Råka justera lite för mycket och få en bil som låser upp bak först (framförallt i vått) så kan man lika väl parkera igen. Det är okörbart.
Men flytta spaken utom räckhåll bara så tycker jag nog att du ska behålla den. Eller flytta över den till B-bilen?