Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Måns Wilke »

more to come SOON, please!!!!!
Hur färdig? Färg?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Niklas Falk »

Lite simpelt hålborrad till 853 kg antar jag :P . Plåt eller komposityta?

Exempel på hålpunchar som inte bara lättar utan även förstyvar om man använder dem rätt.
http://vansantent.com/sheet_metal_machi ... _tools.htm (första söksvaret bara, inget speciellt tips)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

Du vilar inte på hanen du Henrikssonarn!!

Sagt det förut: IMPONERAD!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Niklas Falk »

Hmm, hur ska du sköta transporten av två bilar?
Blir det en linjebuss som husbil klass 2 (eller vad de heter) med bägge bilarna innuti vad transport?
För transiten lär knappast få dra ett bilsläp när du redan har en bil på flaket (inte ens med BE-kort) :)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

Jag vet.

Hdzon Eller Jonas!
Attachments
hdzon-jonas.the.kitten-need-seatbelt.jpg
hdzon-jonas.the.kitten-need-seatbelt.jpg (38.55 KiB) Viewed 4338 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by hdzon »

Trailer bakom Transiten borde väl gå, om den nu kommer att orka över hallandsåsen :wink:

Annars får du skaffa en FL6 + trailer bakom http://www.blocket.se/halland/Volvo_fl6 ... ?ca=16&w=2
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

Lyxproblem med transporten.
det löser du nog...
Attachments
fredrik.undrar.vem.ska.köra....jpg
fredrik.undrar.vem.ska.köra....jpg (45.06 KiB) Viewed 4319 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

Dom fälgarna är supersnygga!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

Vilken motor ska i då????
Du har ju så många nu för tiden!

SNYGG FÄRG!!!!!!

(...lite blank för min smak kanske...)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Josen »

Bra köp :) - men du fuskar ju lite va ? Den röda är ju klar :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

Men.. Spvm ...någon..jan tror jag det var.. sa till mig att det var ok bara motorn kom från samma familj?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Josen »

Blir nog jobb nog att svitcha motor och kabelpaket mm, sen lär det bli en resa att få den röde besiktningsklar. Efter det blir det att få ordning på den rödes chassi, sittställning osv osv...
Jo men det är ju bara till att skruva på :up: - motobyten och kabel pyssel är inte svårt bara massa traggel
Men varför göra det svårare - gör den röda till B-räser istället (SPVM som jag fattar det är ju OK med att byta motor - rätta Niklas), så slipper du motorflyttandet och kladda med motormattor.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Men varför göra det svårare - gör den röda till B-räser istället (SPVM som jag fattar det är ju OK med att byta motor - rätta Niklas), så slipper du motorflyttandet och kladda med motormattor.
Det var ju tom OK för MGCC bara du deklarerar rätt motor ;)
Motorbyten som inte är uppenbara när du lyfter på motorhuven är ju inga problem med hänvisningen att den bör slinka igenom en kontrollbesiktning. Helt annan motor (S2000, LS1, Duratec osv) syns ganska tydligt...
Sen finns det bilar där det är svårare att se vad det är nere i hålet (Elise tex).

Jag kan väl säga att mycket klarnat mer och mer allteftersom reglementesskrivandet pågått. Det har nog aldrig varit fördelaktigare (iaf mer klargjort) att fundera över omodifierade motorer med programerbart sprut.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Dennis Kullman »

Kul Fredrik!
Den bilen har jag en viss anknytning till... Mina gula fälgar (som nu sålts vidare till annan miataentusiast) var de fälgar bilen gick med i Roadsport. Kan förresten konstatera att smaken är som baken när det gäller fälgar... :wink:
Sen fick jag en massa delar från samma bil vid ett annat tillfälle; bl a plastrutor, glasrutor, resterna av instrumentpanel, diverse brytare m m. Bilen fanns ju hos en bilhandlare i Halmstad en tid. Min verkstadsmanual kom förresten från samma ställe. Formen till fronten blev jag erbjuden för 500 kr, men det hoppade jag.

Smartast är väl att sätta i en 1,6:a? Annars får du ju ingen glädje av att den är hårt lättad (i C)?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Josen »

Fick du med 1.6:an ? Verkar var lite godis i den motorn med, kan du nog matcha en annan .6:a ;)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... c&start=21
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Magnus Pettson »

Är NA och NB samma "familj" :?: Öh, i så fall skulle man ju kunna... :twisted: :roll:
De e mycke nu...
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
Magnus Pettson wrote:Är NA och NB samma "familj" :?: Öh, i så fall skulle man ju kunna... :twisted: :roll:
Isf ska det inte vara några problem att lyfta i din 140hk 1.8:a i din NA, men du lär få vikta upp den då den måste klara 7kg/hk-gränsen... :)
Så har jag förstått det. Borde vara OK om man bara deklarerar vilken motor som sitter i bilen och uppfyller viktgränsen. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Niklas Falk »

Du får ju ta på dig rena glasögon för att se skillnad på de olika Miatamotorerna om du inte har dem bredvid varandra.
01-05 1,8 märks VVT om man är insatt.

SPVMs tolkningsdokument är under uppbyggnad, MSCC kan tolka annorlunda (för KM dvs).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:SPVMs tolkningsdokument är under uppbyggnad
När är tolkningen klar, jag behöver, av både praktiska och affärsmässiga skäl, veta rätt snart om 1.8 i reggad 1.6-bil är ok... :?
Tolkningsdokumentet har kommit till för att hjälpa till (både tävlande, nykomligar och tekniker) och kommer därför inte spikas på treårsperioder, det ska vara ett levande dokument eftersom det inte går att sitta och klämma fram alla frågor som kan komma tre år framåt.
Men det senaste publika varianten är http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/R ... kument.doc dvs en hel del att jobba på, men detta måste inte vara färdigfilat v45.

Det kanske kommer att vara lite opartisk hjälp med besiktningsbarheten på SSM nästa år. En tanke är Parc Fermé på torget i Kågeröd och genomgång av personal från ABSB där endast undantagen i reglementet (motoreffekt, säkerhetsutrustning, ljud och passagerarstol) kommer att slippa kontroll enligt kontrollbesiktningsstandard.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

Vad är ABSB för något?

(...alla dessa j.vla förkortningar..)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Vad är ABSB för något?
AB Svensk Bilprovning, en mer fullständing förkortning än SBP (det är ju ett företag och inte en myndighet numera)
BP (Bilprovningen) som ju också skulle fungera är en lite för otydlig förkortning (Brommapojkarna?).

Men hur man ska skriva framöver när fler företag får besikta får vi se :think2:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by gokarting.nu »

GLASKLART!

TÄNK INTE MER NU!
FIXA!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by JOnas »

:think2:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by JOnas »

Har för mig att det är ok med bromsvåg, sålänge den inte är justerbar från förarplatsen (minns jag rätt...?).

Tycker det är en fördel i långa race då du kan flytta b-balansen allt eftersom däcken slits.
Hm, e ingen ABS & ABS same same...?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fredrik Henriksson Mazda MX-5 -91 Projekt roadsport-C 2010

Post by Cyberoid »

JOnas wrote:Har för mig att det är ok med bromsvåg, sålänge den inte är justerbar från förarplatsen (minns jag rätt...?).

Tycker det är en fördel i långa race då du kan flytta b-balansen allt eftersom däcken slits.
Hm, e ingen ABS & ABS same same...?
Jag förstår att de kört med bromsreducering bak tidigare på den bilen då frambromsarna var bra mycket större än bak (05 Sport / 1.6 Org) men behovet finns även kvar när du åker standardbromsar (1.8/1.6) i detta fallet. Miatan bromsar mycket lite med bakbromsarna, fråga Niklas. Och justering ger klar fördel, speciellt i vått pga av minskad viktförskjutning. Men den får inte vara justerbar ifrån förarplats enligt relementet som sagt vilket gör det lite spännande. Råka justera lite för mycket och få en bil som låser upp bak först (framförallt i vått) så kan man lika väl parkera igen. Det är okörbart.

Men flytta spaken utom räckhåll bara så tycker jag nog att du ska behålla den. Eller flytta över den till B-bilen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply