Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by hclund »

Jupp! Jag är jättekontaktad och hann du inte före mig med bultarna också. Jag skyller på att jag jobbar 125% heltid. :D Jag anser att du är en fantastisk person och kan inte hyllas nog! :bow:
Christian Lund
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy »

update-tajm! :banana:

och Christian: du är den mestaste fantastiskate nånsin som ärat världen med att sätta dina fötter här, jag bländas ständig av glansen från din awesomeness när jag åker till skolan varje dag, man kan seriöst se en stor tjock starkt skinande ljuspelare från tybble, jag skojjar inte! ”jaha, då har Christian vaknat” tänker jag då. och hur skulle världen kunna rotera utan dig? det är du som ger oss ljus och färg och lust att leva och ha det bra och prata och hoppa och ramla och resa sig upp igen, du är roten till allt gott, det bästa som hänt mänskligheten och djur och växtlivet, och allt däremellan, stenarna också, dom ryser av lycka när du stödjer din vikt på dom när du går någonstans. helt otrolig person … att du existerar är en paradox, egentligen borde du vara i himmelen, men sån tur vi hade, du steg ner från det eviga vita fluffiga paradiset och valde att spendera din tid här bland oss dödliga, ett nobelt och ädelt beslut, osjälviskt, precis som du. när jag ser på dig ser jag en frälsare, och det är väl inte en slump att kristendomen heter Christianity på engelska? Jag vet inte om det heter så, men såg det på wikipedia.. men iaf, tack för att du finns! (blir lite nervös av att skriva och veta att du ska läsa det Christian .. så det kan lätt bli lite upprepning av ord och så, men det är bara nervositeten som talar) :bow: :bow: :bow: :wink:


ummm, ja, men nu var det ju inte det jag skulle skriva om, även om det är svårt att tänka på annat när Christian har skrivigt här .. :love2:

jo! har hållt på och slipat och slipat och slipat och slipat och ätigt godis och slipat och slipat, ska inte skylla på verktigen, men har ingen tuff svarv, utan bara vinkelslip och en massa sandpapper att fina till det med … jag snacka lite med Robert (the champion av puck-motorfästen) och han berättade snällt hur jag skulle göra!
tack superjättemycket Robert!!! :bow: :D :up:

så jag började med att fixa ..
det är materialet som behövs är:

*M10-skruvar, nu kör vi hardcore och använder 12.9 istället för vanliga tråkiga 8.8 i hårdhet.

*hockeypuckar! man behöver tyyyyp en och en halv per motorfäste

*en metallbricka per sida .. för att anläggningsytan mot fästet ska bli stor och fin, fästets yta är lixom mindre än puckens yta, och då kanse det flexar mer? inte vet jag? men flex gillas inte! Mot chassit kan man köra utan brickor, för där är anläggningsytan jättestor!

det var väl allt tror jag nej justja, man ska ha lim med!
*epoxy
:wink:

det här har jag gjort hittills!
brickor av 4mm stålplåt i puckstorlek med 10mm hål i "mitten" vi kan kalla det mitten, men ingen är perfekt (utom Christian <3 )
motorfastebricka.JPG
slipat till en puck till vad jag tror är rätt höjd och sedan limmat ihop den med en hel puck och en stålplatta. det här tar mer tid än man tror! men hoppas det blir bra tillslut! och att det blir bra nog för att få monteras på Christians gudomliga bil *drömmande blick*
limmat.JPG
och nej, det är inte stålplattor på båda sidorna :mrgreen:
bara sitter en där för att hålla ihop det, det är bara en av dom som är limmad

hur mycket ska man slipa bort från puckarna då? lagom eller? :think2:
planen är ju att motorn ska sitta likadant som förut, bara sitta lite stelare, så då valde jag (efter att frågat Robert) att bygga mina fästen i samma höjd som original. man får inte glömma den lilla "baljan" som sitter där från början heller!

så då här tänkte jag såhär:
Den totala höjden på mitt fäste borde vara lika stort som original + baljans tjocklek
illustrerande bild:
motorfastenoriginal.JPG
Så 42mm + 3mm = 45mm :D

veckans heta bonusklipp: http://www.youtube.com/watch?v=rgEkeBhBY1Q
Christian visar hur skärmrullning går till! :burnout:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by hclund »

Tack för dom ärliga, om än något modesta orden!
Varsågod en bild att skriva ut, rama och hänga, förslagsvis i garaget.
Jimmys Vän.jpg
Jimmys Vän.jpg (28.27 KiB) Viewed 2709 times

:mrgreen:
Christian Lund
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy »

ohhh, najjsig poster! ska se om jag kan ta och printa ut den! :D

igår var jag och hälsade på hos Christian! Han stilade med sin nya pelarborrmaskin, den var verkligen smidig och borrade så raka hål så. så nu är motorfästena hålborrade och bultarna är svetsade. dom är monterade också, så min fina motorlyft är nerplockad och undanrullad igen
christianharborratochsvetsat.JPG
motorkuddeinnanmontering.JPG
julafton fortsätter, varför bara ha en per år lixom? och i fredags kom det ett hårt paket! efter en liten utflykt in i ett räcke i somras har väl tankarna gått runt lite i huvet och jag har insett hur fort det verkligen kan gå när det blir fel. (kan säga att känslan när man sitter i en lånad bil och glider sidledes mot ett amcor-räcke och vet att det är för sent att göra något åt det inte är speciellt rolig) bilen jag satt i då hade riktig bur, kanske inte var en jättehård smäll, men jag vet inte hur gärna jag hade velat vart med om den smällen i den burlösa lilla cabben, speciellt inte om det hade tagit mer tvärstopp. tror inte det är superskönt att rulla bilen heller när rutramen viker sig och bågen gräver ner sig i sanden. min kära mamma var nog oroligare än jag, så gissa vad jag fick i födelsedagspresent?
buren.JPG
tadaa^^
den är inte monterad, bara istoppad än så länge, och jag tycker den ser ut att passa ganska bra! likadan OMP-bur som Per stoppade in i sin bil för ett tag sen :racesmile:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Cyberoid »

Ser bra ut Jimmy!! Jag tror också att fullbur är ett förståndligt beslut. Måste ha varit ett väldigt stort paket då jag bara ser en delning på buren?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Magnus Pettson »

WAOW :!: Och så ser det ju rejsigare ut åxo :up:
Med den i bilen så kanske du törs köra lite tuffare åxo.... :roll: som om det skulle gå :twisted:
Christian vad tror du om det här i sommar? :think2:
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Fredrik Henriksson »

Blir skitfräckt Jimmy!! 8)
Ju fler burmiator det blir ju säkrare blir det att stora startfält bibehålls framledes. Det börjar bli ett antal bilar nu som nått the point of no return! :mrgreen: :banana: 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by hclund »

Om ni tänker köra tuffare kommer jag trivas ännu bättre längst bak i klass två! :mrgreen: Akta va när ni varvar! Pettson du och jag är så gamla så vi kan lika gärna köra vidare med båge! Jimmy har ju så mycket kvar att uppleva :burnout: Men det ser mycket bra ut! Smutt att man inte måste sabba instrumentbrädan, fast det gör han ju endå...
Christian Lund
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy »

det var en jättestor låda! först när jag såg 2 stora DHL-killar komma konkande på den som jag insåg varför alla firmor jag frågade i england inte ville skicka. verkligen en stoor låda, men får lätt plats i den om man skulle vilja .. (och nej, jag har inte provat .. kanske)
kartong.JPG
ditt paket i rejsa-tråden såg lite smidigare ut, Henrik :)

och det heter inte sabba, det heter lätta! :o
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy »

Här har det inte hänt mycke på länge, men jag har inte gjort så mycket på länge heller.. så lätt att tappa bort sig i att göra annat ju! men dags att ta tag i det igen så den blir klar till i vår, så jag drog igång och började pimpa bilen, det är ju roadsport som i gatbil, och endel av mina kompisar har börjat ifrågasätta hur mycket gatbil Hayley egentligen är. (dom brukar byta ut t:et i gatbil mot något annat -.- )

hur som helst så satt jag som vanligt och funderade på hur jag kan göra det lite mysigare och komfortigare att åka till skolan, affären och köpa godis eller andra gat-aktiviteter, och jag kom fram till att inredningen såg lite trist och plastig ut. Bilder av Henriks snygga, flockade instrumentbräda ploppade direkt upp i huvudet, men det verkade omständigt att lämna bort till någon firma.. men det visade sig att jag har en bra tyg-affär inte allt för lång bort så åkte och letade lite inspiration, och dom hade världens snyggaste fleeze-tyg! Det såg perfekt ut i affären och man ville bara gosa in sig i det! mysigt! Köpte direkt på mig en tygbit i lagom +lite till-storlek och en burk spraylim från panduro, spännade att prova på att fixa med sånnt här!

fäste tyget med smältlim i instrumentbrädans underkant och började klippa av överflödigt tyg:
klippklipp.JPG
sen var det bara att spraya med lim och stryka ut det flexiga mjuka tyget en bit i taget. Självklart misslyckades jag lite då-då, vart några onödiga skarvar, men resultatet blev långt över förväntan! Jag känner mig nöjd, och den totala kostnaden hamnade på strax över 200kr (tyget, 90kr/meter och spraylimmet 140kr) så lätt värt! :D
intygat.JPG
shiftlight.JPG
Den uppmärksamme har kanske noterat den inte allt för diskreta mätarhållaren ovan på huvan för instrumenthuset? Japp, det är ett till ebay-fynd! 3-stegs shiftlight! mmmyay! det är något jag önskat mig länge! och jag dissade alltså min hemma-krökta aluminium-huva, alla som såg den sa att den var j*vligt ful, och jaa, det kanske ser lite finare ut nu? hoppas jag! Om inte annat är det gatbilsaktigt med extra mätarhållare tycker jag :wink:


Jag har börjat plocka lite i drivlinan med, innan jul vart ju dom nya motorkuddarna klara, men det finns ju bussningar bak vid diffen också, och dom kan man ju byta om man vill kanske? mest jobb, det är ju inte dyrt direkt, och sånna moddar gillar jag! Man måste plocka bort väääldigt mycket grejs för att få ner diffen, tycker jag då. så hoppas det inte är nått man måste riva ner ofta. Hittills har jag bara plockat ner som sagt, och titta vad jag hittade!
mjukbussning.JPG
Originalbussningarna är ju löjligt mjuka! Jag är inte så stark, men det var ju inga problem att böja den helt med en skruvmejsel -.- lätt att dom ska bytas! Jag tänkte ta och svarva egna i aluminium, bara för att vara riktigt hardcore. Någon annan som vill ha? Jag har tillgång till svarv och så (hihi!! yes! skolan har massa coola maskiner som jag tydligen ska få använda på fritiden om jag vill, pure awesomeness!!)
Bara att dra iväg PM till mig fort fort isåfall.

Vad mer, var mer, vad meeer?
jo! euron är trevligt låg nu och alla behöver vi ju olja till bilen i sommar, så beställde hem några liter av favvo-smörjmedlet nummer ett:
olja.JPG
I sverige kostar det 200kr/liter, men i tyskland kostar det 70kr/liter! lite skillnad där tycker jag! Suure, man får betala frakten med, men den var inte direkt dyr alls och den tog bara 2 dagar!
Christian: bara att komma förbi när du vill och hämta dina flaskor

http://www.mapodo.de är en ägande hemsida! :up:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Josen »

Guld-tips med oljan där :up:
Är Castrol Edge en minral-racing olja ? Har alltid kört på QuakerState men hittade den inte på sidan
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by TPR »

Mapodo är riktigt bra att beställa från, levererar snabbt.

Castrol Edge Sport är en helsyntetolja, 10w60, körde den i långloppsbilen och Porschen med bra resultat, håller trycket uppe även vid höga temperaturer.
Men du tror inte den är lite tjock för Miatan?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Anders Träff »

CASTROLS 10W-60 är perfekt för det vi sysslar med, vi åker bara på sommaren och motorerna får jobba,
så en tunnare olja ger ofta lite skrammel i lyftare när motorn är varm. 10w står för kallstart, 60 när motorn är varm,
så en olja som är 20w-50 har sämre egenskaper än 10w60. Många nya bilar har 0w-30 just för kallstart och att
motor ska gå så lätt som möjigt. jag fick rekomendation att åka på redline 5w-40 motor lät som en stenkross
efter ett pass på 10 minuter. Böt till 10w-60 tyst på en gång.
sen att jag är upp född på castrol gör ju att man är färgad. Har alltid gjort oljebyten tätare än alla tillverkares rekomendationer även om oljan håller 3000mil, så bör man byta var 1500 istället men hålla sig till den olja som
tillverkaren rekomenderar.

Anders
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by TPR »

Håller med om det du skriver, Anders. Föredrar själv Castrol eller Motul. Men en olja med högre viscositet går trögare och våra motorer är ju inte direkt högtrimmade, dvs inte extrema tryck på lager, värmeutveckling mm som tex en trimmad turbomotor. Man förlorar alltså effekt med en tjockare olja...

Har kört på Edge RS och Edge Sport oljor de senaste åren men funderar nog på en 50 helsyntetsolja till Miatan.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Niklas Falk »

Vad som är "bättre" när det gäller oljor finns det många religioner om.
Att 10-60 måste vara bättre än 20-50 vägrar jag gå med på, det är ju bara viskositetsmått vid två temperaturer (först viskositet i jämförelse med en rak olja vid rumstemp, och sen samma vid 100 grader).
Hur dessa oljor beter sig vid 120 grader (en rätt normal drifttemp) säger det inget om, inte heller hur länge de klarar av att göra jobbet (en racehelg eller fem).

Det finns högtempstabila 0W-30 som är till för att få motorer att gå extra lätt, borde fungera ganska bra om man vill få ut det sista. Att gamla hydraullyftare kan slamra ett tag är ju bara frågan om komfort (det är ju hur de beter sig vid belastning som gäller, och det går att göra ren dem). Möjligen kan det kräva att toleranser är lite bättre (än nära utslitna, då en tjockare olja kan hjälpa till att hålla upp trycket i alla delar av motorn).
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by danielj »

När vi ändå är inne på motoroljor

Jag har inte kunskaper för att kunna säga bu eller bä om vad som skrivs på följande sida och hur många andra aspekter det finns att tänka på (Yes, namnet på siten känns lite hmm komiskt)

Men som lekman så tycker jag man får en bra förståelse för hur vissa delar fungerar av det fungerar.

http://www.bobistheoilguy.com/
Daniel Jonsson
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy »

Idag har jag varigt duktig tycker jag, har nämligen trixad lite med bilen! Låg så skönt på rygg under och pysslade runt och såg till min förtjusning några kablar till huvudbrytaren som var för långa. Kortade ner dom lite och vips så var 250 gram borta från förra året!
*visar stolt upp en bild här under på min fångst*
sladdar.JPG

Okej… ska inte spamma med ovärda poster om nerkortade kablar som jag gjort för långa från början alldeles på egen hand.. jag hade faktiskt ner växellådan idag! Massor av små bultar som skulle bort ju! tur att jag redan hade PPFen och diffen nere, så slapp man det iaf. verkstadshandbok är asbra att ha i vissa lägen! Och varför ska växellådan bort då? jo, jag tänkte ta och byta koppling lite spontant sådär, det hela började på finalen på falkenberg, under uppvärmningsvarvet till rejs 1 gjorde jag som Robert och Andreas gjorde och stannade nästan till, varvade upp massor, släppte kopplingen och åkte iväg på hjulspinn, roligt! :D
Men när jag skulle ha i trean och gasade på så gick motorn upp i varv sådär igen .. men då var det inte hjulen som slirade :mrgreen: vart supernervös och växlade inte något mer det varvet .. tror det hann kyla ner sig eller något, för funkade ju sen.. eller så inbillade jag mig bara? Äh, den har slirat på malmbyträffarna också ibland, så lika bra att byta. och när man endå ska byta koppling …

*minnet vandrar tillbaka till när mx5rc ställde ut på mantorp under en STCC-tävling*
Josen ställde sig i depån och tomvarvade som en gaaalning, och jag och Johan H tyckte det var astufft!
Så sedan dess har jag smygönskat mig ett lättat svänghjul.
:bananahead:

Vad har hänt här nu då? jo, jag gjorde det lilla genidraget att köpa koppling och svänghjul till en bil jag inte ens har, köpte till 1,6an ist, för dom var billigare (och lättare!!!)
kopplingar.JPG
Original 1,8
koppling: 5,3kg
svänghjul: 8,75kg
totalt: 14,05kg

Eftermarknad 1,6
koppling (F1 Racing): 5,2kg
svänghjul (XTD): 4,5kg
totalt: 9,7kg

Inte lika tufft som Niklas monster-kitt på 5kg kanske, men alltid något :wink:

EDIT: HA! no way att 4,5+5,2 blir 9,5 hur mycket man än vill!
Jimmy Visshed
#97
Jimmy pettersson
Posts: 26
Joined: Wed 29 Dec 2010, 17:15

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy pettersson »

Tja

Detta ser ju bra ut :D jag ger mig inte in klass 1 än hehe.....

MVH
Jimmy Pettersson
Renault som udda intresse
Miata lös men förhoppningsvis inte länge till
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Magnus Pettson »

FAN VA PUCKAT :!: 6 st :D Listigt Jimmy, impad :bow:
De e mycke nu...
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Myran »

Hört rykten om att det hänt grejjer på bilen.. dax o uppdatera jimmy! :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy »

Du har så rätt så herr myran (aka min egna mekaniker när det kommer till grejer jag inte vet hur man gör) här har det gått mer framåt än man kan tro! Och jag har fått massor av abitiösa idéer som inte komemr genomföras förens till nästa vinter kanske, men det blir senare projekt! Nu är det tillbaks till verkligeten där det minsann inte stått lika stilla som tråden antyder.

Ookej, det första som hänt är väl att jag har påbörjat min egna lilla rerute av kylningen så motorn inte ska gå så varm som vattentempsmätaren så snällt antydde på SSM. Då var det lixom varmt ute också .. vad gjorde jag då?
Inhandlade ett termostathus på ebay som jag trodde skulle bli perfekt till det jag ville, men när det kom hem vart det ett face -> palm moment när jag insåg att det jag råkat beställa inte direkt passade som jag tänkt, det pekade kylarslangen rakt ner i växellådan eller upp in i tändspolarna och eftersom ingen av dom prylarna skadar att ha kvar ställdes jag inför ett litet dillemma
Jag valde att *trumvirvel* köra slangen rakt upp i tändspolarna
Så kanske får bygga ett lite nytt fäste för dom..
Bilder..
oki, bara en fjuttig liten bild, men termostaten passar bra på baksidan också:-)
oki, bara en fjuttig liten bild, men termostaten passar bra på baksidan också:-)
Sen har jag gjort klart diffbussningarna! många att tacka nu, börjar med att tacka Henrik Pihl för superbra ritningar på hur man ska göra :wave: Och nästa person som hjälpte till massor: det är inte bara jag som gjort i ordning dom, ett superstort tack till Nille på Örebro Universitets maskinlabb! Var lite så att jag släpade dit honom en kväll när han inte hade något att jobba med där utan hjälpte till med svarvningen av mina istället så det var jättesnällt! (snällt av honom asså =] )
de e najs
de e najs
bankmärken^^
bankmärken^^
Dom individuellt svarvade för att passa precis min diff så passade sjukt perfekt, fick banka dom på plats både i diffen och sen banka fast diffen på bilen sen, inget glapp någonstans! Ska jag vara ärlig vet jag inte exakt vad jag tjänar på att ha hårdare diffbussningar, men mina är hårda nu iaf!


**Dagens Tips**
Justja, att få ut originalbussningarna kan vara en pina om man inte vet hur man ska göra! Men det gäller att vara snäll, inte ta till övervåld i onödan, bara värma snällt runt kanterna med toppen på varmlufstpistolen tills hålen börjar vidga sig lite, släppa sitt motstridiga grepp om bussningarna, sedan är det bara att knacka lite lätt så glider dom ut hur snällt som helst!

Men om det ska vara någon mening med hårda diffbussningar måste ju växellåda och koppling vara på plats, och det är där min personliga mekaniker kommer in i bilden :D kunskap, erfarenhet, momentnyckel, gänglåsning och en hel platta energidricka är alla saker som jag saknar, så Myran kom så snällt hem till mig och hjälpte till med en kvälls trixande. Gick rätt så fort när man väl var två (eller en som räcker verktyg och en som skruvar, gissa vem som gjorde vad?)
min galna mekaniker visar sin lugnaste min medan jag gör mig oundbärlig genom att tassa runt och ta kort
min galna mekaniker visar sin lugnaste min medan jag gör mig oundbärlig genom att tassa runt och ta kort
myran skruvar vidare medan jag hjälper till med att bländas med kamerablixten
myran skruvar vidare medan jag hjälper till med att bländas med kamerablixten
edit: tjaaa jimmy, whats uup?
när blir det en tråd om din räser? :burnout:
Jimmy Visshed
#97
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Magnus Pettson »

Skulle kunna svetsa om ett av dina termostathuslock om du inte hittar på nåt annat, vilket inte brukar vara nåt problem för dej ..... :D
De e mycke nu...
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by hclund »

Magnus Pettson wrote:Skulle kunna svetsa om ett av dina termostathuslock om du inte hittar på nåt annat, vilket inte brukar vara nåt problem för dej ..... :D
Ja Tack! I ett utbrott av besynnerlig givmildhet köpte jag det andra han beställde fast jag visste att det inte riktigt skulle passa. Tror jag sa något om undomssponsring, samtidigt som jag blåste upp bröstet och försökte känna mig storvulen. :mrgreen:
Christian Lund
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Jimmy »

omsvetsning av termostatlocket skulle vara jättebra!
nog den bästa lösningen av alla tror jag, fast nu har jag redan gett mig f-n på att klara det utan :mrgreen:
original-fästet för tändspolarna är redan sönderkapat och väntar på att jag ska ta mig tid att svetsa lite, så får bli så istället :)

men Christian verar som sagt sugen på att inte hehöva trixa så mycket :roll:
justja, jag skickar in en random fråga på hur många här som skulle vara intresserade av offsetbussningar fram och bak för att få till lite mer camber?
tänkte svarva till några i delrin (eller likande) innan det drar igång i sommar

Pettson: snackade lite i telefon med den mystiska miatarejsaren från örebro föresten, vi kommer ha så kul på gelleråsen i sommar :banana: :bananahead:
Jimmy Visshed
#97
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5

Post by Pingen »

Lättare att ta ett termostathuslock från en BP i en 323:a, vinklas snyggt bort mot slangarna till värmepaketet. Tyvärr får man sätta en bult i hålet för tempsensorn, men du kör väl ändå med separat tempsensor Jimmy.

Edit: Har du skickat locket? Pengarna är iaf på ditt konto.
Christian Olsson
Post Reply