Friis MX-5 93 Black Edition.

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Friis »

Hej Svenske MX-5 kollegaer

Jeg ville lige præsentere mig selv og min bil, som ny her på forum. Jeg har efterhånden haft denne Mazda MX-5 fra 1993, i 4 år. Til at starte med var det bare en bil som jeg skulle cruise rundt i, men meget hurtigt blev jeg ramt af den berømte MX-5 influenza :lol: . Det startede efter min første trackday på Ring Knutstorp. Her fandt jeg ud af hvor fantastisk en køremaskine, en MX-5 er. Men man har jo altid en Need for Speed, så snart blev der brugt en del penge på at opgradere bilen og køre en masse trackdays. Jeg har altid haft en stor passion for motorsport og nu kan jeg se muligheden for at kombinere mine 2 store passioner, motorsport og MX-5, ved hjælp af MX-5 Racing Club og MX-5 Cup. Det er min plan, hvis alt går som det skal med økonomi osv. at deltage i MX-5 Cup fra 2010. Med udsigt til at Lunding også deltager, kan i se frem til 2 danske racerkollegaer fra 2010 :wink: .
Image

Her er lidt om min bil:
Mazda MX-5 fra 1993 Black edition.
Undervogn er KYB AGX dæmpere med 8 vejs justering, samt Eibach sænkningssæt. Polybøsninger i hele undervognen. Jackson racing krængningsstabilisator.

Bremser er originale kaliber bagved, med EBC greenstuff skiver og klodser. Foran er der Hi-spec motorsports bremser, med 4 stemple letvægts kaliber. Rustfri stålbremseslanger alle steder.
Image

Udstødning er IL Motorsport 2,5” dobbelt udstødning, Jackson racing sportskatalysator, 4-2-1 bananmanifold.
Indsugning er åbent Green sportsfilter og luftmængdemåler er fjernet.

Motor er total renoveret 1,6 liter 16 ventiler, med nye pakninger, oliepumpe, vandpumpe, nye lejer, nye pejlstænger, smedet stempler, justerbar knasthjul. Topstykket og indsugningsmanifold er portet og poleret, ventiler er slebet. Ny kobling Helix motorsport, med stålarmeret slange. Letvægt svinghjul ACT.
Image

Motorstyring WOLF 3D v400 fuld justerbar, 5-vejs lambdasonde med LC-1 kit og XD-16 AFR måler.

Dezent 16” fælge med Toyo Proxes T1-R dæk 215/40-16.

Modifikationer til MX-5 cup:
FIA godkendt styrtbøjle, FIA godkendt Sparco sæde, FIA godkendt Sablet 6-punktsele, kill switch strøm afbryder, OZ ultraleggera 15” fælge med semislicks dæk som Toyo R888.
Image

Der vil nok løbende komme en masse spørgsmål til jer omkring MX-5 cup, i den nærmeste fremtid. Håber vi ses på banen.
Mvh
Jesper Friis
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Cyberoid »

Hej Jesper och välkommen till andra sidan sundet! Kul att det finns ett så stort intresse för att deltaga i cupen. :up:
Friis wrote:Med udsigt til at Lunding også deltager, kan i se frem til 2 danske racerkollegaer fra 2010.
Ni har en insider i cupen redan.:wink:
Attachments
Insider, eller outsider kanske?
Insider, eller outsider kanske?
CIMG0313.jpg (53.1 KiB) Viewed 2573 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Friis »

Men så kan vi kalde det 2 dansk indregistreret biler :wink: . Går udfra at din bil er på svenske nummerplader. Jo der er skam en del interrese for MX-5 Cup, her i Danmark. Jeres videoer fra tävlinger er blevet set mange gange også er det ikke nemt at dyrke motorsport i Danmark. Alt med 4 hjul i Danmark må ikke larme, køre hurtigt, men skal være mega dyrt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Fredrik Henriksson »

:D :up:
Har alltid gillat Danmark mer än Norge! :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Friis »

Så fik jeg sat OMP TRS racersæde i og Sabelt 6-punkt sele. Det var ikke nemt, men det lykkedes. Bilen skal testes på Sturup imorgen og snart kommer der også båge i.
Image
Image
Jeg er ikke særlig høj og mit sæde er sat så lavt som det er muligt, endda ved at lave ekstra justerings huller, alligevel rammer jeg taget når jeg har hjelm på. Har i andre problemer med ikke kunne sænke sædet nok????
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by fischlein »

Friis wrote:Så fik jeg sat OMP TRS racersæde i og Sabelt 6-punkt sele. Det var ikke nemt, men det lykkedes. Bilen skal testes på Sturup imorgen og snart kommer der også båge i.

Jeg er ikke særlig høj og mit sæde er sat så lavt som det er muligt, endda ved at lave ekstra justerings huller, alligevel rammer jeg taget når jeg har hjelm på. Har i andre problemer med ikke kunne sænke sædet nok????
Ville bara tacka för åkningen i onsdags! Mycket trevligt! Lycka till med bågen, vi ses säkert fler ggr.
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Friis »

Hei Jens

Ja det var hyggeligt at have dig med ude og køre og tak fordi du redde min trackday, ved at finde nogle bolte til mig, så min cat og udstødningsmanifold kunne sidde sammen igen :wink: . Vi ses på banen en dag.
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Friis »

Så fik jeg taget racerlicens efter et väldig bra licens kursus på Ring Knutstorp i helg. Har også fået bur fra CC, så bilen ock jeg er snart klar til MX-5 cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by gokarting.nu »

Ska du köra på deltävling 1?

Grattis till licensen:)

Har hört att det kommer vara bild på de nya, som i andra länder.
Något dom nämnde på kursen?

:roll:
Attachments
new.SBF.License.jpg
new.SBF.License.jpg (38.35 KiB) Viewed 2146 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Victor »

Friis wrote:Så fik jeg taget racerlicens efter et väldig bra licens kursus på Ring Knutstorp i helg. Har også fået bur fra CC, så bilen ock jeg er snart klar til MX-5 cup.
Hej och tack för senast! :wave:
Klarade du dig hela vägen hem med läckande vattenpump?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by gokarting.nu »

Btw, ser att din stol är fast monterad.

Kommer du mycket lägre ner än orginal?
Om det är så, kan du uppskatta i cm?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Fredrik Henriksson »

Friis wrote:Så fik jeg taget racerlicens efter et väldig bra licens kursus på Ring Knutstorp i helg. Har også fået bur fra CC, så bilen ock jeg er snart klar til MX-5 cup.
:up: :banana: :burnout: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Friis MX-5 93 Black Edition.

Post by Friis »

Hei

Jeg skal ikke køre deltävling 1. Den eneste tävling som jeg skal køre i år, er på Knutstorp den 2-4 juli. Det har været dyrt at bygge bil om, købe udstyr og tage licens, så kun en tävling i år. Næste år håber jeg på at køre alle tävlinger i MX-5 cup. Jeg syntes ikke at de nævnte noget om at der kommer bilder på de nye licenser.

Jeg kom godt hjem fra Knutstorp. Måtte dog fylde 2 liter water på, inden jeg kom hjem. Motoren blev ikke varm. Det er en pakning til vattenpump som er kaput.

Min stol er ikke fast monteret. Den sidder på 2 skinner som jeg har lavet. Disse skinner passer med de huller som allerede er til den originale stol. Faktisk sidder jeg lidt højere med min OMP stol, end med min original stol. Jeg har ikke lige målt i cm, hvormeget det er.
Post Reply