Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Cyberoid wrote:-40kg?! :shock: Fick du en vinkelslip i julklapp eller? Vart har du hittat all den vikten? Eller är det Josen "himself" som som har gått på diet? :wink:
Fanns mera än jag väntat :)
DSC00056.JPG
heavy...
(210.52 KiB) Downloaded 38 times
Fredrik Henriksson wrote:du blir svår att ta i år också mao! Jag tynger ner min bil med massa rör just nu så du lär väga mindre än min 1.8 iaf...
Nja du river väl toppen för fullt nu kan tänkas för att "blue-printa" :lol:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Cyberoid wrote: Nja du river väl toppen för fullt nu kan tänkas för att "blue-printa" :lol:
Måste ju köpa en verkstadshandbok först. ;)

Skämt å sido så är jag väldigt nöjd om jag lyckas genomföra det jag planerat för vintern. :bang: Målsättningen är att fixa bur, koppling, friskluft, raceavgassystem, "Icke ömtåliga" framskärmar samt byta ut orginalratten.

Blueprinta ligger än så länge på "Önske & Drömhyllan" inför ev roadsports-sattsningar till i nästa deccenium ... 8)
Men ett motorras kan ju förändra saker och ting... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Cyberoid »

Josen wrote: Fanns mera än jag väntat :)
Ehhh, har du plockat bort dörrarna? Jag tror man måste ha dom kvar faktiskt? Av aerodynamiska skäl! :D

Vad är det du har rensat bort egentligen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Josen wrote: Fanns mera än jag väntat :)
Ehhh, har du plockat bort dörrarna? Jag tror man måste ha dom kvar faktiskt? Av aerodynamiska skäl! :D

Vad är det du har rensat bort egentligen?
Hade ett par gamla dörrar på vinden som har slaktas hårt och sprajats upp med lite blå färg :) Blev grymt lätta - men inte snygga ;) :)
Fick ner dem till ~ 10 kg, skall dit med plast ruta och lite lister så lander kanske på 11-12 kg per dörr.
Så får det till ca 25 kg lättning - känns gott att ta vikt vid dörrar också. Men nu vill jag inte ha någon bil sidan längre i alla fall :roll:

Kvar att lätta
- Plasta ( gud förlåt mig ) b-luckan ( ~ 5 kg )
- Lexan i HT + rensa ( ~ 4 kg )
- Lampor ur ( till din Henriks variant ~ 7 kg )
- Liten generator ( om jag orkar montera - 3 kg )
- Luftburk mot pappfilter i fronten ( ~ 1 kg )
- Lite rens i motorrum ( 1 kg )

Utan att vara för opimistik så 15 kg + dörrar 25 kg = 40 g

Tänkte värmepaktet också men blivit avrådd då det behövs vid regn, tydligen svårt att hålla bilen torr utan och rutan immar igen lätt.

Då borde den vara nere på 900 kg vilket är bra för en 1.8 :a :) Med fullplast av dörrar och HT finns ~ 15 kg till att
hämta men tror jag kan leva med det ;) Har ju också tunga rails att dra runt på...

Kan jag ta några kg på mig själv också så närmar jag mig 7 kg / hk :up: :up:
133hk * 1.05 * 7 = 980 kg
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Per Hammarsjö »

Fett!
Vad är det för generator du kör istället?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

bilen kommer bli grym! 8)

Dina dörrar blir mao lika lätta som mina glasfiberdörrar! :o :shock: 8)

Min bil hamnar nog kring 1020kg med mig i, Jaja, lite mer stripes å jag kanske slår dig vad det gäller racelook iaf. :lol:
Last edited by Fredrik Henriksson on Sat 10 Jan 2009, 15:26, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:Fett!
Vad är det för generator du kör istället?
Lite Denso generator som sitter i Datsun Charade
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:bilen kommer bli grym! 8)

Dina dörrar blir mao lika lätta som mina glasfiberdörrar! :o :shock: 8)

Min bil hamnar nog kring 1020kg med mig i, Jaja, lite mer stripes å jag kanske slår dig vad det gäller racelook iaf. :lol:
Jo men det är väl bra du är ju bara ~ 10 kg från din min vikt om jag fattar det rätt ? :up:

131 * 1.1 * 7 = ~ 1009 kg

Jag är ~20 kg bort om jag får till det :lol:

133 * 1.05 * 7 = ~ 980 kg
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Helt rätt, har ju ABS som ger vikttillägg jämfört mot dig.

Tyvärr så visade ju höstrejsets regnkörning att min ABS inte hjälpte. Min orutin i blötan (och Kumhodäck som var hala) visade sig chanslös mot din och Hans grymma regnkörning. :bow: Men förhoppningsvis får jag lite mer nytta av tillägget när jag nött lite mer blötkörning. :think2: :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Helt rätt, har ju ABS som ger vikttillägg jämfört mot dig.

Tyvärr så visade ju höstrejsets regnkörning att min ABS inte hjälpte. Min orutin i blötan (och Kumhodäck som var hala) visade sig chanslös mot din och Hans grymma regnkörning. :bow: Men förhoppningsvis får jag lite mer nytta av tillägget när jag nött lite mer blötkörning. :think2: :)
Fast tror att Toyos står bakom att kunna åka fort i blötan, jämfört med medium Yokosar är de enorm skilland i blött. Känslan och värmen kommer mycket snabbare. Tror om du haft Toyos på skulle det gått fortare.
Nu förstår jag varför KM racen i blött tidigare aldrig gått min väg - skönt att ha matrialet att skylla på ;) Sen funkar Toysos inte lika bra i torrt ( överhettar lättare) . Också en vane-sak att 'lita' på ABS och nyttja den fullt ut.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Dyrt och jobbigt med två uppsättningar var säsong bara, och till det däckbyte flera ggr per rejshelg om det är "växlande molnighet". :work: :work: :doh:

Toyo kanske är den bästa kompromissen för den svenska sommaren? :think:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Hans Drangel »

Josen wrote:
Cyberoid wrote:
Josen wrote: Fanns mera än jag väntat :)
Ehhh, har du plockat bort dörrarna? Jag tror man måste ha dom kvar faktiskt? Av aerodynamiska skäl! :D

Vad är det du har rensat bort egentligen?
Hade ett par gamla dörrar på vinden som har slaktas hårt och sprajats upp med lite blå färg :) Blev grymt lätta - men inte snygga ;) :)
Fick ner dem till ~ 10 kg, skall dit med plast ruta och lite lister så lander kanske på 11-12 kg per dörr.
Så får det till ca 25 kg lättning - känns gott att ta vikt vid dörrar också. Men nu vill jag inte ha någon bil sidan längre i alla fall :roll:

Kvar att lätta
- Plasta ( gud förlåt mig ) b-luckan ( ~ 5 kg )
- Lexan i HT + rensa ( ~ 4 kg )
- Lampor ur ( till din Henriks variant ~ 7 kg )
- Liten generator ( om jag orkar montera - 3 kg )
- Luftburk mot pappfilter i fronten ( ~ 1 kg )
- Lite rens i motorrum ( 1 kg )

Utan att vara för opimistik så 15 kg + dörrar 25 kg = 40 g

Tänkte värmepaktet också men blivit avrådd då det behövs vid regn, tydligen svårt att hålla bilen torr utan och rutan immar igen lätt.

Då borde den vara nere på 900 kg vilket är bra för en 1.8 :a :) Med fullplast av dörrar och HT finns ~ 15 kg till att
hämta men tror jag kan leva med det ;) Har ju också tunga rails att dra runt på...

Kan jag ta några kg på mig själv också så närmar jag mig 7 kg / hk :up: :up:
133hk * 1.05 * 7 = 980 kg
Kan konstatera att psykningarna inför nästa säsong kommit igång 8) Intressant att NA-1.8 närmar sig 7 kg/hk, så nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång och hänga på trenden.

Funderar på fasta lampor om det är så mycketsom 7kg diff? Vilka varianter finns det att köpa? Har hittat denna men det ska väl finnas någon japansk med?
http://www.automotivelightstore.com/ind ... &ProdID=26
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Hans Drangel wrote:Funderar på fasta lampor om det är så mycketsom 7kg diff? Vilka varianter finns det att köpa? Har hittat denna men det ska väl finnas någon japansk med?
http://www.automotivelightstore.com/ind ... &ProdID=26
Det finns mycket skoj när man letar i Hellas katalog.
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... eNo=539587
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... eNo=155531
Endast halvljus men förmodligen E-märkta. Hade det funnits helljus också så hade monteringsproblemen inte varit så stora. Men de kanske väger mer än man tror samt kostar förmodligen flis.

Att bygga en Coberoidlösning tror jag är rimligast (hitta en E-märkt rektangulär lampa för H4). Det finns låga som går att knöla dit.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Det kanske är mitt japanska kit du tänker på. Hemsidan verkar inte finnas kvar, men jag kan nog gräva fram mina gamla mail om du bestämmer dig för att köpa. Gav drygt 2000:- för allt utom ljusinsatserna. 90mm Hella kostar drygt 3000:- på mekonomen...

Kanske gjuter av dom i framtiden. Att gjuta nån extra är inget jättejobb när man ändå är igång med annat. Sen så säger ju egot att det är lite kul när bilen är lite unik, så 20bilar med samma ögon vore ju lite trist. Men en å annan kan man ju kanske stå ut med... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Här är Hellas Premiumdesignbroshyr:
http://www.hella.com/produktion/HellaRe ... 5_2006.pdf
Där finns det en spotligt (smalt helljus iaf), samt även dimljus (de är ju så små att tre+blink borde få plats i hålet).
Undrar om alla är E-märkta för bilbruk bara (så det syns vid bes)?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Som budget lösning tänkte jag ta en Doge Van lampa ( 86 - 92 ) ( små fyrkantiga saker ) Hoppas de går in. Fås kompletta på skroten för 200:- st Om något äger en sån kan ni mäta höjden på den , inte så stor sannolikhet att det händer ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Hans Drangel »

Fredrik Henriksson wrote:Det kanske är mitt japanska kit du tänker på. Hemsidan verkar inte finnas kvar, men jag kan nog gräva fram mina gamla mail om du bestämmer dig för att köpa. Gav drygt 2000:- för allt utom ljusinsatserna. 90mm Hella kostar drygt 3000:- på mekonomen...

Kanske gjuter av dom i framtiden. Att gjuta nån extra är inget jättejobb när man ändå är igång med annat. Sen så säger ju egot att det är lite kul när bilen är lite unik, så 20bilar med samma ögon vore ju lite trist. Men en å annan kan man ju kanske stå ut med... :wink:
Många bra idéer kom upp på detta, verkar ha sysselsatt en och annans tankar. Ett färdigt kit av något slag är nog min ambitionsnivå men rektangulära 80-tals amerika lampor är ju ingen dum idé (är kanske det Cyberoid har).

Fredrik, kan du skicka över mail från den japanska leverantören till mig (drangel@comhem,se) så ska jag kolla med dem med? Jag antar att locken över lamporna inte är helt plana och det verkar som den svåraste delen att få till om man går på DIY lösning.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Många bra idéer kom upp på detta, verkar ha sysselsatt en och annans tankar. Ett färdigt kit av något slag är nog min ambitionsnivå men rektangulära 80-tals amerika lampor är ju ingen dum idé (är kanske det Cyberoid har).
Jag tror Henrik har lite 'dyrare' lampor. 80-tals lamport har fördelen att justerbarheten är inbyggt i lamp-huset tror jag. Då bir det lite enklare men jag har inte kunnat mäta på någon lampa, hoppas jag ser någon gammal van på gatan :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Många bra idéer kom upp på detta, verkar ha sysselsatt en och annans tankar. Ett färdigt kit av något slag är nog min ambitionsnivå men rektangulära 80-tals amerika lampor är ju ingen dum idé (är kanske det Cyberoid har).
Jag tror Henrik har lite 'dyrare' lampor. 80-tals lamport har fördelen att justerbarheten är inbyggt i lamp-huset tror jag. Då bir det lite enklare men jag har inte kunnat mäta på någon lampa, hoppas jag ser någon gammal van på gatan :)
Mina lampor är köpta på MECA för runt 500:-st om jag inte minns helt fel. Fanns i minst 2 olika fabrikat som var nästintill identiska. Tror det finns artikelnummer etc i byggtråden på rejsa.

EDIT: Citat "Det är Bosch 1005-0 301 709 100 -730 enligt kladdlappen här på bordet. En 6x4" lampa. Hella har en likadan med nummer 1AB003177791."
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Joakim Winkler »

Pontiac Grand Prix 92-96 verkar ha väldigt låga rektangulära lampor. Men att hitta sådana i Sverige är nog inte helt lätt. (Edit: Såg att det faktiskt fanns en 95:a på bildelsbasen, givetvis hos USA Bildelar i Osby).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Hans Drangel wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Det kanske är mitt japanska kit du tänker på. Hemsidan verkar inte finnas kvar, men jag kan nog gräva fram mina gamla mail om du bestämmer dig för att köpa. Gav drygt 2000:- för allt utom ljusinsatserna. 90mm Hella kostar drygt 3000:- på mekonomen...

Kanske gjuter av dom i framtiden. Att gjuta nån extra är inget jättejobb när man ändå är igång med annat. Sen så säger ju egot att det är lite kul när bilen är lite unik, så 20bilar med samma ögon vore ju lite trist. Men en å annan kan man ju kanske stå ut med... :wink:
Många bra idéer kom upp på detta, verkar ha sysselsatt en och annans tankar. Ett färdigt kit av något slag är nog min ambitionsnivå men rektangulära 80-tals amerika lampor är ju ingen dum idé (är kanske det Cyberoid har).

Fredrik, kan du skicka över mail från den japanska leverantören till mig (drangel@comhem,se) så ska jag kolla med dem med? Jag antar att locken över lamporna inte är helt plana och det verkar som den svåraste delen att få till om man går på DIY lösning.
You got mail... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Crazy Ivan »

Lyktan http://webshop170.yr.se/product.do?prod ... B003177791 är ju inte dyr men behöver nåt att sitta i samt en lämplig mekanisk lösning så att grodögonen inte öppnar mer än nödvändigt.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Crazy Ivan wrote:Lyktan http://webshop170.yr.se/product.do?prod ... B003177791 är ju inte dyr men behöver nåt att sitta i samt en lämplig mekanisk lösning så att grodögonen inte öppnar mer än nödvändigt.
Perfekt där ser man lite höjder oxå :up:

I princip en alu-platta/låda som lampan fästs i ( Henriks lösning ), justebarhet av ljusbilden på något sätt.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Crazy Ivan wrote:Lyktan http://webshop170.yr.se/product.do?prod ... B003177791 är ju inte dyr men behöver nåt att sitta i samt en lämplig mekanisk lösning så att grodögonen inte öppnar mer än nödvändigt.
Perfekt där ser man lite höjder oxå :up:

I princip en alu-platta/låda som lampan fästs i ( Henriks lösning ), justebarhet av ljusbilden på något sätt.
Det är ju en Jeep Wrangler YJ 90- insats så det skulle nog gå att sno åt sig hela insatsen med justering och allt från nån 4WD-skrot. Men eftersom det finns i två olika höjder kan man nog få leta lite. Men det finns ju Jeepentusiaster precis som det finns Miataentusiaster så det går nog (nån kan ju tom ha de små lamporna bortplockade efter att ha uppgraderat till större). En femhundring för bägge med insatser och allt tycker jag skulle låta rimligt (om man hittar hyllvärmare).

Prisex (Förmodligen inte Emärkt och det är nog de högre).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Lite högre men nu börjar vi hitta billiga saker:
http://store.classicgarage.com/16smalrech4.html

Letar man efter rektangulära 4"x6" så finns det lite att välja bland.
Tex http://www.amazon.com/Hella-165mm-Recta ... B000E0E03E

Undrar hur mycket ljus man får ut av en H4 med 4"x6" lins med lite lägre pris? Förmodligen tillräckligt för SBP men mindre än bekvämt vid nattkörning skulle jag gissa. Själv tycker jag att H4-ljuset på 99an är riktigt dåligt och då är de reflektorerna mycket större. 03ans projektorljus är såpass bra att helljuset sällan används...

Edit: Dyrare (rejält) men med bättre ljusutbyte
http://www.amazon.com/Hella-165mm-Repla ... sbs_auto_1
Inuviduell lampa http://www.rallylights.com/detail.aspx?ID=4251
Lite modernare också med klarglas :)
Post Reply