Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Hämtad våren 2007 från Holland, lätt krockskada i fronten och bak.
Ingen ABS, troligen en Torsen diff, spinner inte inte alls så mycket på innerhjulet som 90:an gjorde

Motor
- Orginal 1.8 specad till 133 hk
- Dragit in lite kallluft via torpeden ( känt som DYI randall intake inom miata världen)
- Egenbyggt 2.5" cat-back.
- Ställt upp tändingen till 16 grader
- Lindat OEM grenrör

Chassi
- Tein Flex, byggda av Stötdämparverkstaden för bana ( 12 kg / 7 g )
- JR grövsta Krängare fram, ingen eller orginal bak
- Alla bussningar bytt till FM polyflex bussningar
- 205/50/R15 Yoko M 048 på OZ fälgar
- 10/5 mm spacers runt om ( ET ~ 30 totalt )

Bromsar:
- Standard lite bättre belägg ( EBC green-stuff fram, Freodo std bak )
- Bytes till XP10/XP8 2008

Övrigt
- HT, plockat bort suffleten
- 2-polsbrytare
- CC båge
- Styrservo bortplockat, styr-växel de-power a la FM

Lättat till ~ 960 kg (1060 med mig i). inredning bortplockad, roadsport passagerar-stol,kör alltid bilen till/från banor

Tänka planer för 2008
- Sänkas lite till
- Höja styrväxlen med brickor/distanser (kontrollera bump-steer)
- Måla inredningen
- Byta koppling/svänghjul till race; Köpt FMs lättaste på rea
- Försöka styva upp chassit (FM rails/butterfly ), söm-svetsa
- Lätta ner till 930 kg ( blir svårt ) FM rails tunga...
- Byta till race-belägg (Carbon XP10 fram och XP8 bak )
- Corner-väga bilen/seriös hjulinställning
- Plockar ner front och höger skärm för rikt och om-lack
- Vagns-bok
- Sätta dit front-läpp
- In med oljetemp mätare

Bästa varvtider 2007
Kullen: 1.04.55
Falkenberg: 54.2
Knutan: 1.11.95
Sturup: 1.13.3
Ljungbyhed: 1.10.96
Parkbanan 1.37.47 + 1 sec för kon

Resultat
2:a MGCC 2007 ,
Snabbast C bil på SVKG Bankalas 2007

Planer för 2008
Åka delar MGCC + Miata-cup tävlingar om det går SSM
Åka på Gelleråsen minst en gång !
Åka 'nya' SVKG sprint med miata !!
Attachments
2388-new_2008-02-06-rejsa2.jpg
2388-new_2008-02-06-rejsa2.jpg (86.31 KiB) Viewed 3806 times
2388-new_2007-09-29-100_0407.jpg
2388-new_2007-09-29-100_0407.jpg (32.56 KiB) Viewed 3807 times
3810-new_2007-08-05-mgcc_km3239.jpg
3810-new_2007-08-05-mgcc_km3239.jpg (102.27 KiB) Viewed 3810 times
Last edited by Josen on Mon 24 Mar 2008, 17:36, edited 3 times in total.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
Attachments
6196544597.jpg
6196544597.jpg (16.63 KiB) Viewed 3813 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Lite som är gjort under påsken

Ny Tein-fjädrar från SDV (bak)
- Ny balans i år som skall testas
- Rengörning av Tein, grymt lätt att byta fjädrar med den inverterade desigen på dämpare.

Plockat ner alla bärarmar bak och justerat FM-bussningar
- Slipat av plast för att få bort lite bending-tendenser
- Tagit ur alla metall-bussningar och fettat om.

Gjorde bra nu flyter bärarmarna som i smör :) - nu måste man göra om seriös hjulinställning :?
Attachments
DSC00034.JPG
DSC00034.JPG (22.95 KiB) Viewed 3799 times
DSC00035.JPG
DSC00035.JPG (17.86 KiB) Viewed 3801 times
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Cyberoid »

Josen wrote:...kör alltid bilen till/från banor
...och...
Josen wrote:Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
...rimmar dåligt ihop. 8) :wink:

För visst är det roadsport du ska köra Joachim? :D :wink: :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Josen wrote:...kör alltid bilen till/från banor
...och...
Josen wrote:Man bli bekvämare med åren - köpte mig en bilkärra.
...rimmar dåligt ihop. 8) :wink:

För visst är det roadsport du ska köra Joachim? :D :wink: :wink:
Skäms på mig ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Skäms på mig ;)
Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.

Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Skäms på mig ;)
Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.

Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex :)
:)

Jag upptäckte vid sista Hylling-rejset hur bekvämt det var med kärra.
Rulla ner färdig bil i depån besiktiga och köra. Gott och ha en bas i vanlig bil också och slippa kladda med däcks-byten och lasta ur i verktyg.
Men kommer nog köra bilen till vissa tävlingar ändå. Trots race setup så är det ren njutning att köra den :) :)

Sen om övriga vill låna kärran går det bra för mycket billig peng helg/dag

/Joachim
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jo man blir bekvämare med åren, har precis lagt handpeng på en 12-meters.... :oops:
De e mycke nu...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Magnus Pettson wrote:Jo man blir bekvämare med åren, har precis lagt handpeng på en 12-meters.... :oops:
12 meter ? Skall du ha två bilar på den ?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Skäms på mig ;)
Kärran är ju bara med för nödfall och eftersom Joachim inte kan köra två bilar samtidigt så får ju den ena åka på kärran.

Det kan ju bli de mest konstiga anledningar till att en kärra är lämplig. Hitta enda stenen i omgivningen tex :)
:)

Jag upptäckte vid sista Hylling-rejset hur bekvämt det var med kärra.
Rulla ner färdig bil i depån besiktiga och köra. Gott och ha en bas i vanlig bil också och slippa kladda med däcks-byten och lasta ur i verktyg.
Men kommer nog köra bilen till vissa tävlingar ändå. Trots race setup så är det ren njutning att köra den :) :)

Sen om övriga vill låna kärran går det bra för mycket billig peng helg/dag

/Joachim
Visst är det kanon med kärra! Allt blir så mycket enklare och bekvämare. Våra bilar är ju också så pass lätt att det inte ska skapa några problem om man hittar en kärra som passar.

Men sen bryter det ju mot "roadsport reglerna" som säger att man ska köra till (och från i bästa fall) banan. :wink: :wink: Kanske borde man få ett tidsavdrag per landsvägkilometer som man lagt med bilen för att komma till banan. :D

Snygga kromfälgar förresten! :shock: :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Håller med om att bilen helst skall köras till banan för Roadsport ambitionen. Men som sagt bekvämligheten har tagit överhand

Ibland funderar jag på om det är roligare nu än det var med en gat-bil och faktiskt så är det roligare :twisted: Blir lätt ett gift detta ;)

Kanske skulle man köpa sig en billig 1.6 från tyskland och har som ren gat/släng-bil ?
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Buss med garage :roll: så blir det med roadsport för min del :oops: men vi kan väl ta ett landsvägsrejs nångång, för att kompensera.. :)
De e mycke nu...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tur att kärran fungerade så bra, var lite på changs jag köpte den :)
Som gjord för en miata, lite stök att förvara bara. Går ju ställa bilen på den med lite pallbockar under kärran. Mycket lägre kan inte bilen bli för att klara att komma ur den :shock:
Attachments
DSC00040.JPG
DSC00040.JPG (53.5 KiB) Viewed 3591 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: - Orginal 1.8 specad till 133 hk
Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Josen skrev:

- Orginal 1.8 specad till 133 hk

Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*
-Kan ju vara så att Josen adderat 2hk på K&N filter!? :roll: (uppmätt 4-5hk på en turboSAAB.):P
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:- Orginal 1.8 specad till 133 hk
Är det inte 131hk? Sett siffran 133 på flera ställen, vad beror det på? *huvudkli*
OBD-II 1,8 NA (95.5-97) har ju annan ECU som specats som lite mer hästar, ingen hårdvara i motorn skiljer.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

- 205/50/R15 Toyo M 048 på OZ fälgar

Hörde att du är mer än spänd över den nya designen på dina Toyo R-Däck!
Bra val Joachim!
Du är alltid så nytänkande!!!
Attachments
Josen kommer varva mig varje varv! Oh No!
Josen kommer varva mig varje varv! Oh No!
josen-secret.....jpg (250.69 KiB) Viewed 2943 times
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

vadå 08:a?

Josen gillar nervösa bilar och det är ju precis vad den lär bli om man kör med denna bredd. :?

ps. handsken ser ut att vara kastad :o
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote:
ps. handsken ser ut att vara kastad :o
Host! "tärningen" *Semesterschmitter*
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Handlade på mig lite R-däck för vettig peng. Trygga 048:or att leka med.
Last edited by Josen on Fri 09 Jan 2009, 08:54, edited 1 time in total.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Cyberoid »

Vad händer i det här garaget då? Blir det några modifieringar till nästa säsong?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Josen »

Cyberoid wrote:Vad händer i det här garaget då? Blir det några modifieringar till nästa säsong?
Hej Henrilk

Jo lite har hänt i garaget över julen, även om nytt jobb drar hårt
- 25 kg :banana: :banana: :banana:

Hittat 15 kg till som skall bort under våren :)

Kanske kommer den ner på 900 kg med OEM HT, kan den bli den lättaste 1.8 i gänget utan alltför mycket glasfiber ;) ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Fredrik Henriksson »

du blir svår att ta i år också mao! :) Jag tynger ner min bil med massa rör just nu så du lär väga mindre än min 1.8 iaf... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by Cyberoid »

-40kg?! :shock: Fick du en vinkelslip i julklapp eller? Vart har du hittat all den vikten? Eller är det Josen "himself" som som har gått på diet? :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Joachim Osbeck MX-5 1.8 -96

Post by JOnas »

Nu har ju jag ingen Miata så jag ska väl inte säga så mycket, men detta var det första jag skulle göra om jag haft kvar sista NA:n. Har föreslagit detta för Josen för längesedan (se, där tog jag åt mig äran.. :nyah: )
Det är lagom praktiskt vid McDonalds :wistle:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Post Reply