Måns Wilke NC 2.0-08

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Martin Wahlberg »

Det följde med en dekal till min FIA-brytare. Så nu har jag 3..
rallyimport.se är billiga på sånt.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu har Jag köpt mig en ratt oxå. :banana:
En Sparco P353, flat modell med 330mm diameter och plan botten.
Den är 40mm mindre än originalratten och 20mm mindre än M-ratten på 325:an och den ratten känns liten, så Jag blir nog nöjd med denna. Den känns riktigt skön att hålla i :D
Måste bara fixa tuta på någon vänster :think2:

Stolen har anlänt till postombudet, så den hämtar Jag i eftermiddag :up:


Stol V
Ratt V
Fälgar V
R-Däck V
Båge
Huvudbrytare
Sidofästen
Overall
Skor
Handskar
Hjälm
Underställ
Hardtop
Coilovers
Bälte


Man har iaf börjat att beta av listan :wink:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Andreas E »

Måns Wilke wrote: ...
Huvudbrytare, var hittar man en sån?
Vet att flera köpt huvudströmbrytare på Biltema. Har inte hört att någon fått nedslag vid besiktning. Dessutom är dessa huvudströmbrytare billigare och mindre (har själv en stor FIA-brytare från rallyimport.se och den var lite knölig att montera).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

Biltemas 2-poliga funkar kanon :)

Men man måste nog glo lite i ett el-shema för NC för att om det funkar att bryta via 2-pol bara. Kanske kan man se hur NC-racers gjort i US med brytningen - söka på specmiata.com
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu har Jag fixat en bra deal med en tillverkare av stötdämpare/coilovers. :banana:
Jag ska få vara med och utvärdera deras nya PRO Kit till NC som de har färdigt om några månader.
Jag kommer att få köpa dem till ett VÄLDIGT förmånligt pris och välja fjäderhårdhet osv, de justerar dämpare efter fjädrarna, mot att Jag ger dem feedback.

Hur hårt ska Jag gå?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Fälgkungen meddelade idag att fälgarna är restade och de vet inte om de kommer in öht. :bang2:
Lite trist, då priset var riktigt bra på dessa.

Därför har Jag nu ägnat nån timme åt att leta fälgar till bilen och lyckats nosa upp fyra olika Jag kan tänka mig. Jag vet dock inte om alla finns i 114,3x5 ET 40-50.(nån som vet)
Det är följande:
O.Z Superturismo 7x16 finns i 114,3 ET45
O.Z Ultraleggera 7x16 finns i 114,3 ET45
TD Pro1.2 7x16 ? vikt 7.4kg FINNS EJ I 114,3/5
TD Monza 7x16 ?

Alla dessa fälgar hamnar runt 1700-2000kr st (vilket svider jämför med 954) :think2:
Jag anser det dock inte vara värt pengarna att beställa bredare (8x16) från andra sidan pölen.

Fåfäng som man är så vill Jag nog lacka fälgarna svart, vilka det nu blir. Jag vet att O.Z Ultra... är lättast av de båda italienska fälgarna, men TD vet Jag inget om.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Det blev ultraleggera. Jag var inne hos min lokale däckkrängare på vägen hem och beställde fyra st. :banana:
7x16 ET 45 114.3x5. Leveranstid ca två veckor, då de inte fanns hos leverantören(specialfälgar).
Jag hoppas nu att det inte blir som de Jag beställde sist, dvs att de restas och jävlas :bang2:
De har nån grå/silvrig nyans, men ska lackas svarta innan de paras med däcken.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Här är iaf ett av däcken. 215 är breeeeda, ca 235 irl. dvs bredare än de 225or som siter på bilen.
Hur mycket mer camber än de 1.5 fram och 2bak behövs, tro?
Attachments
toyo-069.gif
toyo-069.gif (151.4 KiB) Viewed 1606 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Nille »

Måns Wilke wrote:Här är iaf ett av däcken. 215 är breeeeda, ca 235 irl. dvs bredare än de 225or som siter på bilen.
Hur mycket mer camber än de 1.5 fram och 2bak behövs, tro?
Ska du bara köra med dom där Toyo 888 på bana eller ska dom nöta gata oxå?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Hela bilen ska from våren bara nöta bana, så alla inställningar blir för bana :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Josen »

Hur mycket mer camber än de 1.5 fram och 2bak behövs, tro?
Bilen borde understyra med denna setting ?

Toyos tenderar till att behöva mera camber, vet inte hur mycket du kan få med en NC men ca 0.5 mer än fram vs bak har fungerat för mig. Fram -3 och bak -2.5 alt eller vad du kan få max. Skillanden fram vs p.g.a tar vi på att bilen alltid kränger mera fram.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

De "roliga" är att den undersyrde som attan i vissa kurvor i tisdags, men har inte gjort det innan krängarna (RX8) kom på.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu är även sidofästena inhandlade och provmonterade för att hitta en just körställning. Återstår bara att se om stolen får plats i bilen. Enligt mina mätningar så SKA den gå in, dock med mm-passning på sina ställen.
Som det ser ut nu så får det nog även bli en snap off till ratten. Det kommer att bli sjukt tight att få in benen mellan ratt och Corsastolen som verkar ha extremt höga sidostöd.

Jag beställde nyss custom-made fästskenor från en smed. De ska bara borras och lackas sen när de kommer.
Provbitarna Jag fick igår ska se till att alla mått blir rätt innan det borras i de slutgiltiga skenorna.
Stolen kommer ju inte att bli justerbar fram-bak öht.



Stol V Sparco Corsa
Ratt V Sparco P353
Fälgar V O.Z Ultraleggera 7x16
R-Däck V Toyo R888 215/50 16
Båge
Huvudbrytare
Sidofästen V Sparco stål
Overall
Skor
Handskar
Hjälm
Underställ
Hardtop
Coilovers
Bälte
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Mina Ultraleggera landade hos däckkrängaren förra veckan och nu var Jag iväg med dem till lackkillen.
De är ju silvriga, men Jag har hört att svarta fälgar gör en del för varvtiderna :twisted:

Så nu kommer de att bli blanksvarta. Var sugen på mattsvart först, men eftersom andra delar på bilen oxå kommer att lackeras i blanksvart, så blir det så. :wink:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Dennis Kullman »

Måns Wilke wrote:Mina Ultraleggera landade hos däckkrängaren förra veckan och nu var Jag iväg med dem till lackkillen.
De är ju silvriga, men Jag har hört att svarta fälgar gör en del för varvtiderna :twisted:

Så nu kommer de att bli blanksvarta. Var sugen på mattsvart först, men eftersom andra delar på bilen oxå kommer att lackeras i blanksvart, så blir det så. :wink:
Annars är mattsvart mot blanksvart är riktigt snyggt; förstärker det blanka...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Annars är mattsvart mot blanksvart är riktigt snyggt; förstärker det blanka...
Och fälgarna blir mattskitiga snabbt som attan ändå, på blankt syns bromsdammet rätt bra (CarbotecMattAntracit är väl en färg? :D).
Blanksvarta bilar är ju snygga ca 1km från tvätthallen, sen får de tvättas igen :)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

CarbotecMattAntracit har Jag för tillfället på mina framfälgar :D

Visst kan mattsvart vara snyggt mot blankt, men i mitt huvud så har jag en färdig bild o då är det blankt som gäller.

Men, jag är inte den som är den, jag ska googla lite o se om jag finner mattsvart vara coolt till den färgkombo som bilen ska inta under vintern :wink:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Men, jag är inte den som är den, jag ska googla lite o se om jag finner mattsvart vara coolt till den färgkombo som bilen ska inta under vintern :wink:
http://949racing.com/index.asp?PageActi ... &ProdID=83

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=835868#835868
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Jodå, mattsvart är inte fel. Ska fundera till i morgon.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Du fick som Du ville Dennis :D Jag ändrade mig till mattsvart, med centrumkåpor i annan (än så länge hemlig) färg. :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Torkel k »

Måns Wilke wrote:Du fick som Du ville Dennis :D Jag ändrade mig till mattsvart, med centrumkåpor i annan (än så länge hemlig) färg. :up:
Barbie-Rosa? Hund-spy-grön? Smiskad-stjärt-röd? Säg säg! :P
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Wrong, wrong AND wrong :wink:


Du får veta tids nog :mrgreen:


Men, den kommer att bli LÄCKER! :banana:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Var kan man enkelt väga bilen? Jag vill få lite koll på vad som verkligen behöver plockas bort i elektrogadgetväg.
Visar det sig att bilen i verkligheten är tyngre än de 1170 i regbeviset, så kanske man kan behålla nån grej...

Vilken vikt är det man går på i SPVM? Är det tomvikt, tjänstevikt eller full tank o personlig utrustning?
Tjänstevikt är väl 75kg förare och 75% fylld tank eller? isf har Jag ju ca10kg bränsle och 15kg Måns att addera till tjänstevikten :burnout:


Har jag räknat rätt?

160hk
+5% för ECU = 168hk x 7 = 1176kg
+5% för ABS = 176hk x 7 = 1232kg
+5% för TCS = 184hk x 7 = 1288kg


1288 känns way too much. 1232 kanske ligger nära dagens vikt, vilket innebär att jag inte behöver lätta bilen om jag wastar t e x TCS. 1176kg kanske innebär lättning i verkligheten.
Vet nån HUR man plockar bort endast TCS? Finns det nån givare eller det är samma som till ABS?

Nån som har tel nummer till en teknisk kontrollant?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Vilken vikt är det man går på i SPVM?
Vikten i Parc Femé, så som du rullar över mållinjen, dvs med förare i svettig mundering, exakt innehåll i tanken osv.

Summera ihop tilläggen innan du använder dem så blir det lite lägre värdeI (x*1.15 är mindre än x*1.05³)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Är väl det jag gjort i mitt exempel om jag inte är alldeles för trött. :think2:
Annars så landar vi nog på:1176(1176), 1234,5(1232) och 1296,5(1288)?


Ok, vikt över mållinjen alltså. om vi utgår från att bilen idag verkligen väger 1170 (tjänstevikt) så kan man ju räkna lite.

Racesoppa -20kg från tjänastevikt. DVS ca 10 liter kvar i tanken.
Måns 90kg + 15kg från tjänstevikt.
Hjul, ungefär samma som original.
Bur (vad väger en sån)? kan 25kg vara rimligt? vi kör på det iaf. +25kg
Hardtop + 10 kg
racestol -20kg
personlig utrustning + 5kg

Då landar vi på ca 1185kg. Dvs ABS eller TCS måste bort, såvida jag inte vill addera 47kg ballast nånstans i bilen, alt att bilen idag verkligen väger 47kg mer än på regbeviset. Det sistnämnda kanske inte är nån ovanlighet iofs?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply