Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Börjar lukta som om herr Henriksson ska ha ett litet plast och gjut seminarium i höst. :)

Lagom till bilsprutmässan kanske? Min bil kan användas som skolobjekt. Överskottet i klubbkassan till öl och annat nyttigt.. :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:Bortser man från att jag fortfarande har lite för lite praktik, även om jag har plastat hundratals häftiga grejer i huvudet , så tror jag inte att det funkar i seminarieform då processen sträcker sig över flera dagar. Skall man göra plugg, form och sen prylen så snackar vi veckor.
Nehe.. Jag var bara sugen på öl.. :roll:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Jisses!! Du ÄR Mr. Produktiv 8)
R E S P E C T !
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Energi verkar inte saknas i alla fall. :D
Jag skulle vilja ha någon sorts "extraction hood", alltså en huv som släpper ut lite varm luft från motorrummet (och kanske gör det lättare för kall luft att komma in); är det såna planer du har?
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Post by Nille »

Här är en huv till en NB.
Attachments
NBhoodnhatch%20001.jpg
(232.19 KiB) Downloaded 28 times
Nbhoodnhatch%20025.jpg
(228.09 KiB) Downloaded 42 times
Nbhoodnhatch%20028.jpg
(209.43 KiB) Downloaded 31 times
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

NA-GT kan ju vara lite farlig inspiration (även resten av GarageVarys grunkor är rätt intressanta).

Tex
Image

Eller denna front kanske (lite svårt med 75mm iofs)
Image
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tänkte göra enkla varianten på min HT och bara byta rutan mot plats och rensa den på alla lister och brackets.

- Vilken typ av plats-ruta (lexan ?) använde du till bakrutan ?
- Hur tjock ?
- Popnita du ditt den ?
- För att få bort den från orginal HT sågade du upp limmet eller hur sitter den ?
vinter, dörrar skärmar och front skall plastas först...
Dörrarna verkar kunna ge massor av kg - as-tunga ju !
Godis Godis !

Keep the good work up ! :)

/Joachim
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Mera frågor

- Sitter rutan med skruv också ? Var då ?
- Böjde du plasten m.h.a värmepistol ?

/Joachim
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Alan
:o ???

Köp Yokohama då! :wink: (jaja dom e dyrare, men snabbare) :P Bra pris i danmark. Kolla med din bils förra ägare :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
JOnas wrote:
Alan
:o ???
Ett namn förknippat med oflyt så vad kunde jag vänta mig... :roll: :lol:
JOnas wrote: Köp Yokohama då! :wink: (jaja dom e dyrare, men snabbare) :P Bra pris i danmark. Kolla med din bils förra ägare :wink:
Hmm e dom snabbare? :? Vet att Josen föredrar dom men det verkar ta tid innan fästet kommer. Petson hade ju problem med sin Yoko på Mantorp. *huvudkli*
Yokosar behöver ett varv eller två för att greppet skall vara där men sen är de snäppet bättre en Toyosar tycker jag. Vet inte varför folk verkar ha problem med Yokosar ? :roll:
Sen är Yokosar tyvärr för dyra vs Toyos så om 225/45R15 Toyosar finns nästa år är ju valet givet :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Yokosar behöver ett varv eller två för att greppet skall vara där men sen är de snäppet bättre en Toyosar tycker jag. Vet inte varför folk verkar ha problem med Yokosar ? :roll:
Sen är Yokosar tyvärr för dyra vs Toyos så om 225/45R15 Toyosar finns nästa år är ju valet givet :)
Jag har inga problem med Yokohama A048, men jag kör inte fortare med dem (hittills...) så plånboken får bestämma. Jag fick mycket bättre temperatur i Yoko, men vi tävlar ju inte i temp...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Finns många skolor tydligen... *huvudkli*

Har tagit lite av jobbtiden och ringt runt till diverse däckkännare vilket resulterar i att jag går ifrån Toyo, men det blir inte Yoko heller... :twisted:
And the winner is Kumho !!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

And the winner is Kumho !!
:? Lycka till! :roll:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Antar att det är V70 du har skaffat?

Det borde ju vara bättre än Ecsta MX som ju är ett "nästan-R-däck" och min erfarenhet är att Ecsta MX inte är så väldigt mycket sämre Toyo R888, iaf inte vad det gäller grepp på torr bana.

Efter det att jag bytte från Ecsta MX till R888 så har jag sänkt min SS-tid med totalt ca 1,5 sekunder (på två tillfällen), jag hade hoppats på mer eftersom jag förhoppningsvis lärt mig köra lite bättre varje gång också.
Fast det kanske inte är ett större steg mellan bra gatdäck och billiga R-däck.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Erfarenhet? Snackade med en kille som sa att många som bytt till Kumho förbättrat sina varvtider. Men det är klart att det en säljare säger som kanske har sin vinstmarginaler i åtanke kanske man ska ta med en nypa salt. Ventilera gärna innan man öppnat plånboken...
Tror det är ett mycket bra R-däck, hela JTCC åker på detta och de presterar ungefär samma vartider som oss ( något bättre i toppen )
Andreas (majornas go-kart) körde på dessa och gick grymt bra tyckte jag - han åkte snabbt som attan med en slite 1.6:a på Falkeberg.
Lurar själv på att prova dessa nästa år - är väl någon Mx-5 cup som kör på dessa som enhets-däck också ? ( tror det är NC - cupen )
På regn sägs Kumho vara överlägsna övriga om jag fattar det rätt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Funderat lite... Vidhåller planen på Kumho V70A. Mina Toyo håller en tävling till sen får det bli Kumho resten av hösten. Funkar det inte får det bli Toyo 225 nästa år. Detta året är ju vigt för prova på och inkörning, det är ju först nästa år jag skall åka fort! :twisted:
Kumho har ju funnits i 225/45-15 i några år...
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Gälarna i huven BÖR göra lite nytta tycker jag! :lol:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Viking wrote:Gälarna i huven BÖR göra lite nytta tycker jag! :lol:
Lite påtejpade garnstumpar och vanlig motorvägsfart visar tydligt vilken väg luften går, förhoppningsvis inte ned i de hålen :)


Den börjar likna en uppkittad 9x4a i fronten nu... :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Rikitgt najs bil nu :) Vi lär inte han en changs nästa år ;)
Ta inte illa upp med ankstjärten blev liiite för hög tycker jag :)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Ta inte illa upp med ankstjärten blev liiite för hög tycker jag
Lägg av..... :wink: Downforce i massor ju! Han lär inte tappa baken i första taget. (vem e de nu som tappar den lite varstans..):roll: :P
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Noga beräkningar och tester gav detta resultat! ;)
Attachments
DSC00049.jpg
DSC00049.jpg (58.72 KiB) Viewed 2392 times
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Post by kroegarn »

Fredrik Henriksson wrote:Å ett gäng till... :roll: Dom sista, lovar...
Näää inte de sista ... keep posting :) Börjar se stygg ut nu... bara de här breddarna http://rev9autosport.com/shop/product_i ... cts_id=115 som saknas?? Kan du inte bygga dem till mig ;) :D
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Undrar om priset $749.99 är per st? :shock:
Du har ju handlat från Japan tidigare, varför inte handla från Tuckin99 direkt?
68,250 yen (för alla fyra antar jag)

Det har även en snygg frontläpp för 29,400 yen, men det är ju glasfiber, PU som från Garage Vary är mycket lämpligare för saker som skall kunna flexa lite.

Hm, undrar om detta hjälper?
Image
8)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Edit: Ser inte vad bilden föreställer. *huvudkli*

Edit 2: Aha, kan det vara en bit frontläpp något malplace? :lol:
Gummiläpp på löpmeter som här verkar försöka att styra undan luften så den slipper hamna i rörhögen till bakvagn (den sitter på bilden precis under rumpan på vår förarplats).

Om det funkar vette katten, såna läppar brukar ge virvlar som kan användas för att skapa undertryckszoner. Vilken funktion det skulle ha där orkar jag inte börja klura på.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

En liten vindhastighetsmätare med display monterad så du ser den, borde kunna fungera, monterad nere i gälarna...... plushastighet åt ena hållet och minus åt det andra.......

Hmmm...var hitta en sån?????
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Post Reply