Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Fredrik Henriksson wrote:
Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Edit: Har för mig att canistern tar hand om bensinångorna eller nått sånt. Vad händer om man kopplar förbi den?
Kolkanistern (som du tejpat behållaren runt) lagrar bensinångorna från tanken vid stillastående och förbränner dom igen vid färd. Det går att köra utan vågar jag lova. :wink:
Fast e d lagligt?
Tyvärr så godkänner inte bilbesikningen att den är bortplockad.(Miljökrav)
Och eftersom du verkar ha ambitionen att köra under RoadSport reglerna så bör du behålla den för att slippa problem vid tävling.

Sorry! :cry: låter som en glädjedödare, men det kan ju iallafall var bra att vara medveten om.

Men visst kan bilprovningen missa och dina medtävlande ser ju inte under din huv.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Som jag har fattat det så vrider man övre ringarna så fjädern precis sitter. Ingen förspänning av fjäderen. Sen ställer man höjden grovt runt om med att justera undra delen av dämparen.

Höjder från centrum av fälgen/nav till skärm-kant
Fram: 12" - 12,5"
Bak: 13 - 12.5"

Jag har inte tillgång till vågar men brukar justera fjäder-ringar runt om med min vikt i bilen till lika höjd runt om

Ang vikten i bilen
Bilen vägde 939 kg utan någon bensin i. Jag är nöjd med det men är ändå 60 kg tyngre än 1.6:orna vilket klart märks.
1007 kg känns lite tungt ? Är det ABS i bilen ?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:Som jag har fattat det så vrider man övre ringarna så fjädern precis sitter. Ingen förspänning av fjäderen. Sen ställer man höjden grovt runt om med att justera undra delen av dämparen.

Höjder från centrum av fälgen/nav till skärm-kant
Fram: 12" - 12,5"
Bak: 13 - 12.5"

Jag har inte tillgång till vågar men brukar justera fjäder-ringar runt om med min vikt i bilen till lika höjd runt om

Ang vikten i bilen
Bilen vägde 939 kg utan någon bensin i. Jag är nöjd med det men är ändå 60 kg tyngre än 1.6:orna vilket klart märks.
1007 kg känns lite tungt ? Är det ABS i bilen ?
Tack för måtten, ska ut och jämföra med min bil imorgon... :)

Jo, jag har både ABS och Servo så som det är nu, men jag kommer nog inte ner till 1039kg utan dessa grejer ändå... :? Vägde du med hardtop?
Japp vägde med HT - servo kittet väger minst 8 kg.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Min 1,6 vägde i lördags 987 kg med mig i, men med så lite soppa att motorn hackade på väg in i depån. Det bör innebära att bilen vägde ca 907 kg utan mig i rejskläder. Minst 10 liter soppa kommer till för en stint => 915 kg.
939-907=32 => min bil är 32 kg lättare än Josen's.
Josen är lite tyngre än jag (+20 kg?).
32+20=52 kg
Josen har 15 hk mer; de får släpa på (högt räknat) 4 kg var.
Om resten av hästarna hade det lika lätt hade Josen's bil vägt 525 kg. :shock:

Fredrik: för att få en jämförbar vikt (med Josen) får du börja med att ta bort 30 liter soppa (24 kg) och ta bort servot (6,5 kg).
Då är du nere på 977 kg mot Josen's 939 kg => 38 kg för tung.
Sen har vi ju mätosäkerheten...

Tråkigt att du inte hann ner, men det kommer ju fler tillfällen. :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote: Ser ut som en rimlig beräkning, men 38kg är mkt, även 30kg är mkt om vi antar viss felmarginal i vågarna. Jag har ju rensat allt utom hardtop, servo, ABS, värmepaket. Skillnaden mot Josen är ABS och servo, men ABS väger väl inte 20-30kg. Konstigt oxå med tanke på att jag har ca 15-20kg lättare framljusen. :shock:
Jag vet inte hur du kommit fram till att du har 15-20 kg :shock: :? lättare framljus, men mina original framljus väger kompletta med stativ, motorer, länkage, plast och plåt tillsammans 9 kg.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Ser ut som en rimlig beräkning, men 38kg är mkt, även 30kg är mkt om vi antar viss felmarginal i vågarna. Jag har ju rensat allt utom hardtop, servo, ABS, värmepaket. Skillnaden mot Josen är ABS och servo, men ABS väger väl inte 20-30kg. Konstigt oxå med tanke på att jag har ca 15-20kg lättare framljusen. Har du ett MC-batteri i din bil Josen?
Ja har MC batteri i bilen ( biltemas variant ), sen har jag en 'lätt' passagerar stol + att min räser stol är lätt och inte har någon underdel.
Där kan nog vara några kg ?
Har du lätta fälgar ?

Men jag har o andra sidan 'fulla' dörrar med elhissar till bakspeglar - har du det också ?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:
Ser ut som en rimlig beräkning, men 38kg är mkt, även 30kg är mkt om vi antar viss felmarginal i vågarna. Jag har ju rensat allt utom hardtop, servo, ABS, värmepaket. Skillnaden mot Josen är ABS och servo, men ABS väger väl inte 20-30kg. Konstigt oxå med tanke på att jag har ca 15-20kg lättare framljusen. Har du ett MC-batteri i din bil Josen?
Ja har MC batteri i bilen ( biltemas variant ), sen har jag en 'lätt' passagerar stol + att min räser stol är lätt och inte har någon underdel.
Där kan nog vara några kg ?
Har du lätta fälgar ?

Men jag har o andra sidan 'fulla' dörrar med elhissar till bakspeglar - har du det också ?
Yepp, även jag har "fulla" dörrar. Dina två lättare stolar borde vara jämnt med att jag vägde med endast förarstolen. Fälgarna är UltraLeggera så där finns ingen övervikt heller. Skumt detta... :?
Min båge kanske är solid!? :lol:
Har du en Torsendiff? Märkte att den nya bakaxeln var tyngre än min gamla odiffade...
Ja - Torsen diff ( tror jag i alla fall inte verifierat ), CC båge ?
/Joachim
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

...å andra sidan... om jag tolkat din text rätt så är du en flugviktare medan Josen är en tungviktare, så ni hamnar kanske på ganska lika tävlingsvikt. :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:...å andra sidan... om jag tolkat din text rätt så är du en flugviktare medan Josen är en tungviktare, så ni hamnar kanske på ganska lika tävlingsvikt. :D
Orättvist !!! ;)

När jag gjorde FN tjänster och var 25 år och snygg ;) vägde jag 85 kg !
Undra om man kan hitta tillbaka dit :shock:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Dennis Kullman wrote:...å andra sidan... om jag tolkat din text rätt så är du en flugviktare medan Josen är en tungviktare, så ni hamnar kanske på ganska lika tävlingsvikt. :D
Orättvist !!! ;)

När jag gjorde FN tjänster och var 25 år och snygg ;) vägde jag 85 kg !
Undra om man kan hitta tillbaka dit :shock:
OT: klart du kan (jag sitter precis och kollar på "du är vad du äter" :wink: ).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:...å andra sidan... om jag tolkat din text rätt så är du en flugviktare medan Josen är en tungviktare, så ni hamnar kanske på ganska lika tävlingsvikt. :D
Eftersom jag är lättviktare i dessa sammanhang på mer än ett vis hade jag ju inte räknat med att fördelen med min flugvikt skulle försvinna genom att Mazda bestämde sig för att använda dom tunga skruvarna just den dagen min bil byggdes... :( :wink:
Du får göra som på Porsche 962; använda ihåliga titanskruvar. :wink:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

60-MINITS :!: för :twisted: 18 juli :D :lol: :D
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Ja just d ja! D va nåt klubben hade på kullen, men det var väl lite mer "allmän klubbåkning" med gatdäck begränsad omkörning mm? 60-minits? E d tävling mao? Hmmm hittar ingen tråd om d... Men e d race så kommer jag!! :D
Tvådelad tävling med timetrial (tre heta varv) som är kvaltider till stafettävlingen 60-minutes.
Koncept inhyrt av SVKG... Jag filar på en förklarande inbjudan lite då och då (den hinner nog bli klar strax innan det är för sent).
Lite info finns i Kalendern
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fan du går på och kör full SPVM säsong du? Fett!

Hoppas min kassa/tid räcker till det också!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Då tar du med MIN nya lätta Hardtop till SSM? :wink:
Röd med silverränder ska den vara. :twisted:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fränt.. Gör du en permanent gjutform? Eller ska den kaseras efter detta?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:Fränt.. Gör du en permanent gjutform? Eller ska den kaseras efter detta?
Det blir ju en permanent form naturligtvis så att vi andra kan köpa kopior. Jag behöver en plastbakruta med luftutsläpp för att få cirkulation på luften i bilen och det känns onödigt att ta sönder en så pass fin hardtop som jag har. Så en glasfiberavgjutning är mycket intressant!! :D

Men du vet att SSM är nästa vecka va? Känns som lite kort om tid för sådana här projekt om man ska hinna klart i tid?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Själv skulle jag vilja ha en liten friskluftslucka på taket likt den bland annat Lancia körde med på Rallybilarna.. Där kan man även montera en vidvinkelkamera.. :)

Du tar beställningar nu va Fredrik? ;)
Attachments
image095.jpg
image095.jpg (116.45 KiB) Viewed 2179 times
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Vad ska du ha för ruta i den, inte originalet väl?... Hur mycket väger HT:n utan rutan, och vad kommer glasfibertaket att väga?
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Om din första plastning inte blir så bra (så du gör en till) så skulle jag vara ganska intresserad av ett skal att modda till ett tunt "Aeroskal" att täcka buren med.
Undrar hur Miatan blir med en hardtop i Caymanstil?
Det ser nog förj_vligt ut iofs :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Cyberoid wrote: Men du vet att SSM är nästa vecka va? Känns som lite kort om tid för sådana här projekt om man ska hinna klart i tid?
Jag jobbar i sista minuten eller inte alls av nån anledning... :? :roll:
Det går utmärkt att köra utan topp också om det skulle knipa, det ser ut att bli liten risk för regn.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:
Cyberoid wrote: Men du vet att SSM är nästa vecka va? Känns som lite kort om tid för sådana här projekt om man ska hinna klart i tid?
Jag jobbar i sista minuten eller inte alls av nån anledning... :? :roll:
Låter bekant... :?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Caymanstil: http://www.miata.net/news/images/MiataCoupe2.jpg
Jupp, två limpor över dörrarna som dras bak till halva bakluckan, sen polycarbonat däremellan.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:(ger mig f.. på att det går att plocka några kg på huven...)
Om du snålar riktigt mycket kanske du tjänar ett par gram.. ;)

Jag skulle satsa på dörrarna.. Dom väger bly!
Post Reply